طراحی سایت

مدل‌های درآمدی مشاوره + چگونگی راه اندازی کسب و کار مشاوره ای

در چه حوزه‌ای تخصص یا تجربه دارید؟ بازاریابی؟ تغذیه؟ ورزش؟ تحصیل؟ اصلا پرورش زنبور عسل؟ فرقی ندارد چون در هر زمینه‌ای، هستند افرادی که نیاز به مشاوره‌های شما داشته باشند. به زبان دیگر، شما می‌توانید از تخصصی که دارید، به‌شکل مشاوره‌ای کسب درآمد کنید. چطور؟

با من در این مقاله همراه باشید تا تمامی مسیر و پیش‌نیازهای راه‌ اندازی کسب و کار مشاوره‌‌ای را از 0 تا 100 به شما آموزش بدهم. مطمئنم همین مقاله کوتاه می‌تواند حداقل درآمدتان را در آینده 2 الی 3 برابر کند.

کسب و کار مشاوره چیست؟ چطور شما را به پول می‌رساند؟

مشاوران افرادی هستند که مشتریان‌شان را برای رسیدن به یک هدف خاص، با استفاده از تجربه یا دانش خود، راهنمایی می‌کنند. به این ترتیب مشتریان راحت‌تر از پس مشکلات گذشته و زودتر به موفقیت می‌رسند.

کسب و کار مشاوره چیست؟

البته کسب و کارهای مشاوره‌ای، 2 دسته هستند، دسته اول آنهایی که صرفا به مشتریان‌شان در مورد یک هدف مشاوره تلفنی یا حضوری می‌دهند. مثلا یک مشاور تحصیلی که به مخاطبش می‌گوید چطور باید انتخاب رشته کند.

اما دسته دوم آنهایی هستند که علاوه بر راهنمایی‌های تئوری، به مشتریان در رسیدن به هدف‌شان کمک عملی هم می‌کنند. مثل یک شرکت مشاوره راه اندازی رستوران که هم به مشتریانش مشاوره راه اندازی می‌دهد و هم خدمات راه اندازی رستوران ارائه می‌کند.

روش های کسب درآمد از مشاوره

اگر تصور کرده‌اید در یک کسب و کار مشاوره‌ای صرفا قرار است از دریافت حق مشاوره به درآمد برسید، خب اشتباه می‌کنید! در ادامه با مدل‌های درآمدی این کسب و کارها آشنا می‌شوید:

1_ ارائه خدمات

بسیاری از کسب و کارهای مشاوره‌ای از ارائه خدمات مرتبط، درآمد دارند. مثلا یک شرکت مشاوره راه اندازی مزرعه استخراج ارز دیجیتال، جدای از دریافت دستمزد مشاوره، دستمزدی را هم برای همراهی در راه اندازی مزرعه، ارائه سیگنال برای خرید ارز دیجیتال و… دریافت می‌کند.

2_ فروش محصول

در اغلب مواقع مشتریان وقتی قرار است با یک کسب و کار برای راه اندازی کارگاه، فروشگاه، رستوران و… خود همکاری کنند، خرید محصول را هم به آنها واگذار می‌کنند. در این شرایط شرکت مشاور، هم می‌تواند از فروش محصولات سود به دست آورده و هم می‌تواند بخشی از بودجه کل خرید را به عنوان دستمزدش در خرید و راه اندازی محصولات دریافت کند.

3_ فروش آموزش

یکی از مهم‌ترین مدل‌های درآمدی مشاوران، آموزش است. امروز کسب و کارهای مشاوره‌ای می‌توانند با برگزاری دوره‌های خصوصی برای یک مشتری یا دوره‌های آموزشی عمومی، درآمد خوبی به دست بیاورند.

کسب و کار مشاوره ای

4_ همکاری در فروش

بله، بسیاری از مشاوران و کسب و کارهای مشاوره‌ای، مشتریان خودشان را برای خرید محصول به فروشگاه‌های مورد اعتماد خودشان می‌فرستند. در ادامه صاحبان این فروشگاه‌ها هم در ازای این معرفی، بخشی از سود را به مشاور می‌دهند.

5_ دریافت دستمزد مشاوره

در نهایت همانطور که خودتان هم می‌دانید، هر کسب و کار یک دستمزد به ازای مشاوره ساعتی از مشتریان دریافت می‌کند. این مبلغ می‌تواند بین 100 هزار الی چند میلیون به ازای هر ساعت باشد.

چگونه یک کسب و کار مشاوره راه اندازی کنیم؟

خب، اجازه بدهید به سراغ اصل مطلب رفته و تمامی مسیر تبدیل شدن به یک مشاور پردرآمد را به شما توضیح بدهم.

چگونه یک کسب و کار مشاوره راه اندازی کنیم؟

1_ حوزه تخصصی خودتان را انتخاب کنید

اول از همه باید مشخص کنید که حوزه کاری شما چه زمینه‌ای است؟ با توجه به مفاهیمی که در مقاله «نیچ مارکتینگ» هم گفتم، بهتر است به جای یک زمینه کلی، به یک حوزه تخصصی ورود کنید.

مثلا به جای تبدیل شدن به مشاور راه اندازی رستوران و کافه، صرفا به مشاور راه اندازی رستوران صنعتی یا کافی شاپ یا اصلا رستوران سنتی تبدیل شوید! به این ترتیب به سرعت در میان مخاطبان علاقه‌مند، به یک برند تبدیل شده و البته در کنارش می‌توانید دیگر انواع رستوران را هم راه اندازی کنید. 

2_ اگر لازم شد نمونه کار بسازید!

در بعضی کسب و کارها، وجود نمونه کار اهمیت زیادی دارد. مثلا اگر یک مشاور افزایش فروش هستید یا به عنوان یک مشاور دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنید، احتمالا بسیاری از مشتریان جدید از شما می‌خواهند نمونه کارهای‌تان را به آنها نشان بدهید.

با توجه به این اگر در ابتدای مسیرید، حتی با قیمت پایین یا اصلا به رایگان، خدمات‌تان را به چند نفر ارائه کرده تا بتوانید آنها را به عنوان نمونه کار معرفی کنید.

3_ مزیت رقابتی‌تان را تعیین کنید

نمی‌خواهم بگویم صنعت مشاوره اشباع شده چون حداقل در ایران فرصت زیادی در این زمینه وجود دارد، اما در هر حال در این حوزه هم رقابت زیادی برقرار است. بنابراین برای رقابت کردن اول از همه باید مزیت رقابتی‌تان را تعیین کنید.

راه اندازی مرکز مشاوره

این مزیت، چیزی است که باعث می‌شود مخاطبان به جای رقبا، به سراغ شما بیایند. مثلا اینکه یک مشاور کنکور، به‌شکل رایگان تا 3 ماه مخاطبانش را پشتیبانی می‌کند، یک مزیت رقابتی است. یا اینکه یک مشاور «دیجیتال مارکتینگ» آموزش‌های ویدیویی‌اش را به رایگان در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد، یک مزیت رقابتی است. بنابراین شما هم یک مزیت رقابتی برای کسب و کارتان پیدا کنید. 

نکته: بعد از تعیین مزیت رقابتی، اهمیت زیادی دارد که آن را به مخاطبان معرفی کنید نه اینکه صرفا برای خودتان نگاهش دارید.

4_ برای دیده شدن برنامه‌ریزی کنید

خب، به یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کارمان رسیدیم. در این بخش قرار است برای دیده شدن و بازاریابی، برنامه‌ریزی کنید. اینکه مخاطبان چطور باید شما را بشناسند و البته به برندتان اعتماد کنند؟ به ترتیب مسیری که باید در این قسمت طی کنید، این مسیر است:

_ طراحی سایت

طراحی سایت از چندین جهت برای کسب و کارهای مشاوره‌ای اهمیت دارد:

  • اول از همه اینکه سایت باعث افزایش پرستیژ کاری شما می‌شود،
  • مخاطبان می‌توانند به راحتی با مشاهده صفحات سایت، با شما و خدمات‌تان آشنا شوند،
  • بسیاری از مخاطبان در گوگل برای رسیدن به سایت کسب و کاری مثل شما، عبارت‌های مختلف را جستجو می‌کنند،
  • مخاطبان با بررسی نمونه کارهایی که در سایت گذاشته‌اید، برای همکاری و عدم همکاری با شما تصمیم می‌گیرند،

بنابراین اول از همه به یک سایت نیاز دارید. در این زمینه 7 روز تست کاملا رایگان سایت ساز سیتی سایت کمک زیادی به شما خواهد کرد.

_ سئوی سایت

بعد از اینکه سایت‌تان آماده شد، باید آن را سئو کنید. وقتی سایت سئو شود، روی کلماتی که مخاطب در گوگل جستجو می‌کند، نمایش داده خواهد شد و در روز کاربران زیادی را جذب می‌کند. برای اطلاعات بیشتر حتما مقاله «سئو چیست» را بخوانید.

_ مدیریت اینستاگرام

اگر می‌دانید مخاطبان شما افرادی هستند که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند، حتما باید بخشی از بودجه و تمرکزتان را برای اینستاگرام خرج کنید. برای برندسازی در این شبکه اجتماعی نیاز به تولید محتوای جذاب، آموزشی و همینطور بازاریابی دارید. برای اطلاعات بیشتر حتما مقاله جامع «بازاریابی در اینستاگرام» را بخوانید.

_ فعالیت در لینکدین

کسب درآمد از مشاوره

مخصوصا برای کسب و کارهای مشاوره‌ای، شبکه اجتماعی لینکدین اهمیت زیادی دارد. چراکه لینکدین یک شبکه برای کسب و کارهاست و مشتریان بسیاری از مشاوران هم کسب و کارها هستند. بنابراین حتما به‌شکل جدی به آن فکر کنید.

_ برگزاری رویداد

از جمله تکنیک‌های جدید بازاریابی که این روزها بازدهی بسیار خوبی هم دارد، برگزاری رویداد است. در حالت ایده‌آل، می‌توانید با کرایه یک سانس سالن، یک سمینار برگزار کنید. اگر هم زمان، بودجه و شرایط کافی برای چنین کاری را ندارید، می‌توانید از وبینار برای برگزاری رویداد کمک بگیرید تا مخاطبان جدید با شما آشنا شوند. علاوه بر این، می‌توانید به عنوان اسپانسر یک رویداد خودتان را به مخاطبان معرفی کنید.

5_ اعتمادسازی کنید

یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت کسب و کارها مخصوصا در دنیای وب، اعتمادسازی است. در واقع بیزینس‌هایی که به سراغ تکنیک‌های اعتمادسازی نمی‌روند، کم‌تر مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرند. اما چطور اعتمادسازی کنیم؟

  • مطمئن شوید مخاطب بعد از جستجوی نام برندتان در گوگل، حتما سایت‌تان را مشاهده می‌کند،
  • در سایت، اینماد و لوگوی ساماندهی را قرار بدهید،
  • در صفحه درباره ما سایت، اعضای تیم را معرفی کنید،
  • در اینستاگرام هر از گاهی تیم را معرفی کنید،
  • در اینستاگرام از پشت صحنه کسب و کارتان ویدیو بگذارید،
  • به طور کلی از ویدیو در سایت، اینستاگرام و دیگر رسانه‌ها زیاد استفاده کنید،
  • حتما هر از گاهی رویدادهای رایگان مثل وبینار، دورهمی و… برگزار کرده و گزارشش را در اینستاگرام بدهید،
  • از جلسات مشاوره در اینستاگرام ویدیو بگذارید،
  • و… .

6_ استراتژی‌های قیمت‌گذاری‌تان را مشخص کنید

خب، به سراغ استراتژی‌های قیمت‌گذاری برویم. در این قسمت انتخاب می‌کنید که مخاطبان در ازای هر ساعت مشاوره و البته دیگر خدمات شما، چه هزینه‌ای را بپردازند. برای انتخاب قیمت‌ها، باید به چند نکته مهم توجه کنید:

راهنمای راه اندازی کسب و کار مشاوره ای

_ میانگین قیمت رقبا

اول از همه باید به سراغ رقبا رفته و ببینید آنها چه قیمت‌هایی را برای ساعات مشاوره‌شان انتخاب کرده‌اند. یک انتخاب مناسب برای شروع می‌تواند تعیین قیمت‌های عادی و میانگین بازار باشد. مثلا اگر رقبا به ازای هر ساعت مشاوره 200 هزار تومان می‌گیرند، شما هم بین 150 الی 250 قیمت‌گذاری کنید.

_ عرف بازار

نکته بعدی این است که در بازارهای مختلف، ممکن است قیمت خدمات و ساعات مشاوره متفاوت باشد. مثلا در حوزه راه اندازی رستوران، عرف شده مشاور بخشی از بودجه کل تمامی وسایلی که برای مشتری خریداری کرده را به عنوان پورسانت خودش، جدای از تمامی هزینه‌های دیگر، بردارد. بنابراین حتما نگاهی هم به عرف بازار و شرایط خاص حوزه کاری‌تان داشته باشید.

_ تمایز شما

بعضی از متخصصان پیشنهاد می‌کنند در قیمت‌گذاری نسبت به رقبا کمی تمایز داشته باشید. مثلا اینکه بین 5 الی 10 درصد قیمت‌های بالاتر یا پایین‌تری روی خدمات‌تان بگذارید. اگر به من باشد، می‌گویم بازدهی این موضوع را بهتر است خودتان تست کنید.

_ اعتبار شما!

یکی دیگر از نکاتی که باید مورد توجه قرار بدهید، میزان اعتبار شماست! این یعنی اگر مشاهده کردید که یکی از رقبا قیمت مشاوره‌اش 10 برابر عرف بازار است، به سرعت شما هم قیمت 10 برابری را انتخاب نکرده و این را حساب کنید که این رقیب، به دلیل اعتبار بالایش به سراغ چنین استراتژی رفته.

مشاوره اینترنتی

_ مزیت را فراموش نکنید!

با توجه به اهمیت موضوع خواستم یک بار دیگر یادآوری کنم که نباید از اهمیت مزیت رقابتی غافل شوید! مثلا یکی از دوستانی که در حوزه آموزش سئو فعالیت کرده و مشاوره می‌دهد، به عنوان مزیت، قبل از حضور مشتری، وب سایت او را بررسی می‌کند. به این ترتیب بر عکس رقبا، کل جلسه مشاوره صرفا به راهکار دادن گذشته و دیگر بررسی سایت زمان جلسه را نمی‌گیرد. این تکنیک می‌تواند یک جایگزین عالی برای کاهش قیمت باشد چراکه کاهش قیمت در اغلب مواقع ارزش خدمات شما را در ذهن مخاطب کم می‌کند.

کلام آخر؛ قدم اول را بردارید!

اگر واقعا برای راه اندازی کسب و کار مشاوره ای جدی هستید، همین حالا قدم اول را بردارید! قدم اول، طراحی سایت بوده و با توجه به تست 7 روزه و رایگان فروشگاه ساز سیتی سایت، این یک پیشنهاد بدون ریسک است! اگر هم سوالی دارید با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید.

خب به انتهای مقاله راه اندازی کسب و کار مشاوره ای رسیدیم. در آخر اگر سوال و نظری در مورد این محتوا دارید، در بخش نظرات منتظر شما عزیزان هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *