طراحی سایت

چطور از وبلاگ غذا به درآمد برسیم؟

اگر نگاهی به اینستاگرام داشته باشید، می‌بینید در کنار ‌پیج‌های سرگرمی، پیج‌های فعال در حوزه آموزش آشپزی و نوشیدنی هم به شدت محبوبند. تا جایی که همین حالا بیشتر از 10 پیج آموزش آشپزی فارسی داریم که تعداد فالوورهای‌شان از 1 میلیون نفر گذشته. البته آموزش غذا در گوگل هم به شدت محبوب است و افراد فعال در زمینه وبلاگ غذا، از سایت‌شان درآمد زیادی دارند.

با توجه به این موضوع، در این مقاله می‌خواهم مسیری که باید از 0 تا 100 برای کسب درآمد از وبلاگ نویسی غذا طی کنید را به شما توضیح داده و در هر قدم راهنمایی‌تان کنم.

کسب درآمد از وبلاگ غذا

کسب درآمد از وبلاگ غذا

در ادامه ابتدا مسیر راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی در حوزه آموزش غذا را توضیح داده و سپس مسیرهای درآمدی آن را به شما معرفی می‌کنم.

1_ انتخاب نیچ!

همانطور که در مقاله «نیچ مارکتینگ» هم گفتم، مخصوصا در حوزه‌های پررقابت بهتر است یک بخش تخصصی را انتخاب کرده و وارد آن شوید. یعنی چه؟ یعنی به جای اینکه بخواهید وارد دنیای آموزش آشپزی شده و از این طریق مخاطبان را جذب کنید، بهتر است یک گوشه خاص این حوزه را، مثلا آموزش غذاهای سنتی، آموزش غذاهای ایتالیایی، آموزش نوشیدنی سرد و… را انتخاب کنید. به این ترتیب راحت‌تر به یک برند تبدیل می‌شوید و مسیر رشدتان را با سرعت بیشتری طی می‌کنید. پس اول از همه با توجه به علایق، شرایط و البته دانشی که دارید، یک زمینه را انتخاب کنید.

2_ انتخاب رسانه‌ها

خب، یکی از مهم‌ترین اقدامات برای به درآمد رسیدن از وبلاگ غذایی، انتخاب رسانه‌های مناسب است. در ادامه رسانه‌هایی که می‌تواند در این مسیر کمک‌تان کند را معرفی می‌کنم.

وب سایت

اول از همه وب سایت! در واقع تجربه طی این چند سال نشان داده فیلترینگ، ریپورت شدن، دشمنی رقبا و… از جمله دلایلی هستند که می‌توانند باعث شوند در یک شب اکانتی که در شبکه‌های اجتماعی برایش ماه‌ها زحمت کشیده‌اید، از بین برود. اما وب سایت به این خاطر که رسانه خود شماست، به هیچ عنوان قرار نیست زحمات‌تان را نیست کند.

علاوه بر این، باید دقت کنید که بسیاری از مخاطبان علاقه‌مند به غذاها، در گوگل برای رسیدن به آموزش مورد نظرشان جستجو می‌کنند. مثلا جستجوی برای دستور خمیر پیتزا! پس اگر سایت نداشته باشید احتمالا قرار است تعداد زیادی از مخاطبان را از دست بدهید. اگر تصمیم‌تان برای ساخت سایت جدی بود، حتما نگاهی به تست 7 روزه و کاملا رایگان سایت ساز سیتی سایت داشته باشید.

اینستاگرام

وبلاگ غذا

بعد از وب سایت، حتما برند شما باید یک پیج اینستاگرامی هم داشته باشد. مخصوصا که در صورت انتشار محتواهای ارزشمند و خوب می‌توانید در مدت نسبتا کوتاهی، تعداد زیادی مخاطب در این رسانه به دست بیاورید.

یوتیوب

یوتیوب یک مزیت بسیار ارزشمند دارد؛ اینکه علاوه بر برندسازی، شما می‌توانید از آن به درآمد دلاری برسید! یعنی چه؟ در واقع یوتیوب به کانال‌هایی که بیشتر از 1 هزار مخاطب داشته باشند، به طور ماهانه یک درآمد دلاری می‌دهد. این درآمد هر چه تعداد بازدید ویدیوها و تعداد مخاطبان کانال‌تان بیشتر بشود، بالا می‌رود. پس حتما برای «ویدیو مارکتینگ» در یوتیوب برنامه‌ریزی کنید.

توییتر

توییتر برای هر متخصص حوزه آشپزی مناسب نیست چراکه محدودیت‌هایی در انتشار محتوا دارد. اما اگر بتوانید با فضای توییتر فارسی هماهنگ شده و محتواهای‌تان را با چاشنی طنز انتشار بدهید، می‌توانید روی این شبکه اجتماعی هم حساب باز کنید.

3_ برنامه‌ریزی برای محتوا

خب، فرض می‌گیرم که تا اینجا رسانه‌هایی که بالاتر اسم بردم را راه اندازی کرده‌اید. از الان باید به فکر محتوا باشید. اما چه محتوایی؟

محتوای سایت در حوزه آشپزی

ببینید، برای دیده شدن در گوگل ما نیاز به چیزی به اسم سئو داریم که در مقاله «سئو چیست» به شما معرفی‌اش کردم. به طور خلاصه سئو فعالیت‌هایی است که در سایت انجام می‌دهیم تا در نتایج جستجوی کاربران دیده شویم. نوشتن مقالات آموزشی هم مهم‌ترین فعالیت لازم در این فرآیند است.

محتوای سایت در حوزه آشپزی

توضیح تصویر: کلمات کلیدی پیشنهادی ابزار kewordtool برای تولید محتوا در سایت.

اما قبل از شروع به نوشتن مقاله، باید با تحقیق کلمات کلیدی آشنا شوید. در این فرآیند ما به کمک ابزارهایی مثل kewordtool سعی می‌کنیم کلمات محبوب برای مخاطبان را پیدا کرده و روی آن‌ها «تولید محتوا» کنیم.

البته بعد از گذشت مدتی که تعداد زیادی مقاله با کلمه‌های کلیدی محبوب داشتیم، به مرور به سراغ کلماتی هم می‌رویم که شاید خیلی در گوگل جستجو نشوند. در واقع این مقالات را برای آن‌دسته از مخاطبانی منتشر می‌کنیم که به دلیل آشنایی با برند ما، به سراغ سایت‌مان آمده و به دنبال محتوای جذاب و جدید می‌گردند.

محتوای اینستاگرام در حوزه آشپزی

برای انتشار محتوا در اینستاگرام دیگر نیاز به چیزی مثل تحقیق کلمات کلیدی نداریم. بلکه اینجا باید با توجه به رقبا و کاربران، موضوعات محبوب را پیدا کرده و برای‌شان محتوا بسازیم. اما قبل از شروع:

راه های کسب درآمد از وبلاگ غذا

توضیح تصویر: نمونه یک بایو مناسب

  • در اینستاگرام بهتر است محتواهای‌تان خیلی طولانی نشود،
  • پیشنهاد می‌کنم برای جذاب کردن محتواها، از افکت‌های مختلف ویدیویی کمک بگیرید،
  • کاور جذابی برای ویدیوها بسازید،
  • حداقل هر 2 روز 1 محتوا منتشر کنید،
  • هر روز حداقل 5 استوری جذاب در اینستاگرام داشته باشید،
  • ویدیوهای‌تان را باید به‌شکلی بسازید که در 10 ثانیه اول مخاطب را به خودش جذب کند.

محتوای یوتیوب در حوزه آشپزی

خب، برای انتشار محتوا در یوتیوب، باید به چند نکته مهم توجه کنید:

  • طولانی شدن محتوا در صورتی که واقعا نکات ارزشمندی در آن گفته باشید، اشکالی ندارد.
  • حتما به کاور ویدیوها دقت زیادی نشان بدهید،
  • کمی در مورد بهینه سازی کانال یوتیوب برای بیشتر دیده شدن تحقیق کنید و تکنیک‌هایش را یاد بگیرید،
  • پیشنهاد می‌کنم حداقل هر 2 یا 3 روز یک‌بار، 1 ویدیو انتشار بدهید تا در ابتدای مسیر سریع رشد کنید.

4_ برای افزایش فالوور در اینستاگرام برنامه‌ریزی کنید

با توجه به اینکه فعالیت درست در اینستاگرام می‌تواند باعث شود در زمان کوتاهی رشد کنید، پیشنهاد می‌کنم در کنار فعالیت هم‌زمان در سایت و دیگر رسانه‌ها، کمی بیشتر به اینستاگرام اهمیت بدهید.

بایو را بهینه کنید

اول از همه، باید بایو اینستاگرام را بهینه کنید. برای این کار:

  • یک عکس پروفایل زیبا در آن بارگذاری کنید،
  • در بخش بایو، به طور خلاصه به مخاطب بگویید که در صورت دنبال کردن شما به چه چیزی می‌رسد؟
  • ترجیحا محتواهای مختلف را دسته‌بندی کرده و در هایلایت قرار بدهید.

در ضمن در مورد بایو در «مقاله آموزش بهینه سازی بایو اینستاگرام» به طور جامع صحبت کردم.

نکته: اگر هنوز لوگو ندارید فعلا یک تصویر زیبا از سایت‌های خارجی مثل freepik انتخاب کنید.

برای تبلیغات برنامه داشته باشید

«تبلیغات در اینستاگرام» یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افزایش فالوور است. بنابراین حتما بعد از گذشت مدتی که بیشتر از 30 پست داشتید و هایلایت‌های‌تان را هم ساخته بودید، به مرور با بودجه‌های اندک به سراغ تبلیغات بروید.

هشتگ‌گذاری کنید

حتما قبل از انتشار هر پست در اینستاگرام، چندین هشتگ زیر آن قرار بدهید. تعداد مناسب بین 11 الی 15 عدد است. در همین حین پیشنهاد می‌کنم هشتگ‌های مختلف را امتحان کنید تا بعد از مدتی متوجه شوید کدام هشتگ‌ها بهترین بازدهی را برای شما دارند.

کامنت مارکتینگ را فراموش نکنید

کسب درآمد از وبلاگ مواد غذایی در اینترنت

توضیح تصویر: نمونه کامنت مارکتینگ در اینستاگرام.

کامنت مارکتینگ یکی از بهترین راهکارهای «افزایش فالوور» است. در این تکنیک، زیر پست پیج‌های مرتبط یا حداقل پیج‌هایی که ممکن است مخاطبان‌شان به حوزه فعالیت شما علاقه نشان بدهند، کامنت می‌گذارید. البته این نظرات نباید به طور مستقیم تبلیغاتی باشد. مثلا می‌توانید یک نکته آموزشی را توضیح بدهید تا نظر دیده شده و مخاطبان به سراغ پیج‌تان بیایند.

5- با مدل‌های درآمدی آشنا شوید

خب، قبل از اینکه مقاله تمام شود حتما باید مدل‌های درآمدی که می‌توانید از برند و وبلاگ آشپزی داشته باشید را به شما معرفی کنم.

انتشار رپورتاژ آگهی

«رپورتاژ آگهی» در واقع یک مقاله متنی است که در سایت شما منتشر شده و در آن یک کسب و کار دیگر برند یا محصولش را تبلیغ می‌کند. البته هدف از انتشار این مقالات بیشتر بهبود سئوی سایت مورد نظر است. امروز سایت‌های پرمخاطب بین 200 هزار الی 5 میلیون تومان بابت انتشار هر رپورتاژ دریافت می‌کنند!

انتشار تبلیغ در سایت

همانطور که احتمالا امروز در سایت‌های آموزش آشپزی و همینطور سایت‌های خبری مشاهده کرده‌اید، می‌توانید با قرار دادن تصاویر و بنرهای کوچک و بزرگ در سایت، محصولات کسب و کارهای اینترنتی دیگر را تبلیغ کرده و از آن‌ها هزینه بگیرید.

انتشار تبلیغ در اینستاگرام

اینستاگرام هم به شدت به شما در زمینه کسب درآمد از بلاگ غذا کمک می‌کند. از انتشار استوری‌های تبلیغاتی گرفته تا انتشار پست برای یک برند. برای کسب درآمد از اینستاگرام باید حداقل 6/7 هزار فالوور داشته باشید.

فروش محصولات مرتبط

خیلی از برندهایی که در زمینه آموزش آشپزی فعالیت می‌کنند، یک برند دیگر هم به وجود آورده و در کنارش محصولات آشپزی به فروش می‌ر‌سانند. مثلا یک پیج آموزش نوشیدنی، یک برند راه اندازی کرده و محصولات مورد نیاز برای متخصصان بارتندری را به فروش می‌رساند.

اسپانسری

اگر بتوانید مخاطبان طرفدار زیادی جذب کنید، بسیاری از برندهای فعال در حوزه کاری شما، مثلا فروشگاه‌های فروش تجهیزات فست فود، اسپانسر محتواهای‌تان می‌شوند و هزینه‌های هنگفتی را به شما می‌دهند.

فروش آموزش

فروش آموزش آشپزی در اینترنت

به این فکر کنید که یک دوره آموزشی آشپزی آنلاین برگزار کرده و فقط 100 نفر در آن شرکت کنند. حتی اگر نفری 500 هزار تومان از مخاطبان دریافت کرده باشید، در انتها 50 میلیون تومان از برگزاری این دوره درآمد داشته‌اید!

درآمد از یوتیوب

بالاتر هم به این موضوع اشاره کردم که یوتیوب به تولید کنندگان محتوا در رسانه‌اش هزینه می‌پردازد و با توجه به دلاری بودن این هزینه، قطعا می‌توانید روی آن حساب کنید.

کلام آخر

خب، به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله تمامی مسیری که باید برای رسیدن به درآمد از بلاگ غذا طی کنید را به شما توضیح دادم. در آخر اگر سوال و نظری دارید در بخش نظرات منتظر شما عزیزان هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *