طراحی سایت

مراحل پیگیری سفارشات پستی در ایران

بدون فوت وقت، سر اصل مطلب می‌روم. در این مقاله می‌خواهم در مورد نحوه پیگیری سفارشات پستی، از شرکت‌های پستی مثل تیپاکس، پست ملی و حتی باربری‌ها صحبت کنم. با من همراه باشید.

پیگیری سفارشات پستی و ارسالی

به ترتیب، شرکت‌هایی که در موردشان در این مقاله صحبت می‌شود، این‌ها هستند:

  • شرکت پست ملی ایران،
  • شرکت تیپاکس،
  • شرکت‌های باربری.

1_ پیگیری سفارشات شرکت پست

پیگیری سفارشات شرکت پست

برای پیگیری محصولات و مرسوله‌هایی که شرکت ملی پست ارسال کرده، چند راهکار وجود دارد:

  1. پیگیری با شماره مرسوله که یک عدد 20 رقمی است و ارسال‌کننده در اختیارتان قرار می‌دهد.
  2. پیگیری با شماره مرسوله از طریق ارسال پیامک که بدون نیاز به اینترنت انجام می‌شود.
  3. پیگیری با کد ملی که برای مرسوله‌های سازمانی مثل گواهینامه و… کاربرد دارد.
  4. پیگیری با کد ملی برای مرسوله‌های سازمانی بدون اینترنت و با کد USSD.

پیگیری با شماره مرسوله

اصولا به محض اینکه فروشنده یا فرستنده محصولی را برای شما ارسال کرد، یک عدد 20 رقمی با اسم شماره مرسوله برای‌تان می‌فرستد. در بعضی مواقع هم این شماره از طرف شرکت پست روی شماره تلفن شما ارسال می‌شود. همینطور اگر خودتان ارسال‌کننده بسته باشید، علاوه بر دریافت آن، می‌توانید شماره را از روی فاکتور متنی که در تصویر پایین مشخص شده، بردارید:

نحوه پیگیری مرسولات پستی

حالا برای پیگیری بسته پستی، کافی است ابتدا وارد آدرس tracking.post.ir بشوید.

سایت رهگیری مرسولات پستی

همانطور که مشاهده می‌کنید، در وسط صفحه یک کادر وجود دارد تا شماره مرسوله را در آن وارد کنید. بعد از ورود شماره، یک تصویر به شما نمایش داده می‌شود که در آن وضعیت فعلی بسته پستی به نمایش درآمده.

آموزش پیگیری بسته های پستی

پیگیری بسته پستی با پیامک

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید برای پیگیری بسته وارد سایت پست شوید، می‌توانید کد پیگیری یا همان شماره مرسوله را به این شماره پیامک کنید: ۲۰۰۰۴۴۱

دقت کنید، اگر بعد از چند دقیقه هیچ پیامی برای‌تان ارسال نشد، بار دیگر به همین شماره، شماره مرسوله را همراه با حرف انگلیسی R ارسال کنید. (شماره را بنویسید و در انتهاش R را قرار بدهید.)

پیگیری مرسولات سازمانی

منظور از مرسولات سازمانی، شناسنامه، کارت خودرو، کارت سوخت، گواهینامه، مرسولات نظام وظیفه و ابلاغیه دیوان عدالت اداری است. اگر چنین بسته‌ای در راه دارید، ابتدا باید وارد سایت najatracking.post شوید.

پیگیری مرسولات سازمانی

در این صفحه ابتدا باید نوع مرسوله مورد نظرتان را انتخاب و سپس اطلاعاتی که از شما درخواست می‌شود را وارد کنید. مثلا اگر بسته، پلاک خودرو باشد، باید برای پیگیری آن شماره پلاک را به سایت بدهید. یا مثلا اگر کارت پایان خدمت باشد، باید کد ملی را وارد کنید.

پیگیری مرسولات سازمانی بدون اینترنت

اگر یک مرسوله سازمانی دارید اما نمی‌خواهید برای پیگیری آن وارد سایت پست شوید:

  • شماره #110* را در تلفن همراه‌تان وارد کنید،
  • گزینه 1 را انتخاب کنید، (خدمات قابل ارائه)
  • دوباره گزینه 1 یا همان پلیس +10 را انتخاب کنید،
  • این بار گزینه 2 یا همان وضعیت مدارک را بزنید،
  • در صفحه جدید مرسوله مورد نظر (کارت ملی، گواهینامه یا…) را انتخاب کنید،
  • در نهایت کد ملی یا شماره‌ای که از شما خواسته می‌شود را وارد کنید.

2_ پیگیری سفارشات تیپاکس (آنلاین و تلفنی)

خب، بیایید به سراغ شرکت تیپاکس رفته و ببینیم نحوه پیگیری مرسولات از این شرکت پستی به چه شکلی است؟ شرکت تیپاکس برای پیگیری بسته‌های خود، یک صفحه اختصاصی دارد که آدرسش به این شرح است: tipaxco.com/tracking

پیگیری سفارشات تیپاکس

نکته مهم اینجاست که برای پیگیری بسته‌های این شرکت، می‌توانید از یکی از کدهای رهگیری، شماره بارکد یا کد قرارداد استفاده کنید.

اصولا بعد از دادن بسته پستی به این شرکت، این شماره‌ها برای ارسال‌کننده آن پیامک شده و همینطور در یک رسید متنی در اختیارش قرار می‌گیرد.

همانطور که مشخص است، کافی است یکی از کدها را در این کادر وارد کنید تا اطلاعات مورد نظر برای شما نمایش داده شود. در ضمن اگر نمی‌خواستید وارد سایت شوید، کافی است با شماره 8457-021 تماس بگیرید و بسته را پیگیری کنید.

نکته: کد رهگیری تیپاکس، یک عدد 15 تا 25 رقمی و بارکد یا شماره قرارداد تیپاکس یک عدد 13 رقمی است که با عدد سال، (مثلا 99 به معنی سال 1399) شروع می‌شود.

3_ پیگیری بسته از باربری‌ها

خب، با توجه به اینکه در صورت ارسال بار از طریق باربری‌ها شما با یک شرکت واحد سر و کار ندارید و ممکن است هر بار بسته‌تان توسط یک باربری ارسال شود، دیگر راهکار واحدی هم برای پیگیری بسته پستی وجود ندارد.

در واقع فرستنده کالا موظف است به محض اینکه بسته را به شرکت باربری تحویل داد، علاوه بر شماره تماس شرکت مورد نظر، شماره مرسوله را هم برای‌ شما به عنوان دریافت‌کننده بفرستد تا بتوانید آن را پیگیری کنید. البته در عین حال بعضی شرکت‌های باربری کمی پیشروتر بوده و با راه اندازی وب سایت اینترنتی، به شما اجازه می‌دهند با وارد کردن شماره مرسوله، از وضعیت آن باخبر شوید.

کد رهگیری پستی چیست؟

بالاتر بارها از کد رهگیری پستی صحبت کردم. همانطور که احتمالا متوجه شدید، این یک کد است که مثل نام مرسوله شما عمل می‌کند و عملا به کمک آن می‌توانید بسته پستی مورد نظرتان را پیگیری کنید.

نکته مهم اینجاست که اغلب شرکت‌های پستی، کد پیگیری را، هم به فرستنده مرسوله می‌دهند و هم آن را روی شماره تماس دریافت کننده، پیامک می‌کنند. اما برای اطمینان، حتما حین تحویل بسته پستی از متصدی شرکت مورد نظر در مورد این قابلیت سوال کنید. در غیر این‌صورت بهتر است خودتان این شماره را برای دریافت کننده بفرستید تا خیالش راحت شود.

کلام آخر

قبل از اتمام مقاله، اگر یک کسب و کار دارید و به فکر این هستید که آن را به کسب و کار اینترنتی تبدیل کنید، حتما از 7 روز تست رایگان فروشگاه ساز سیتی سایت کمک گرفته و سایت فروشگاهی حرفه‌ای‌تان را در کم‌تر از 2 دقیقه بسازید! در صورت رضایت می‌توانید این فروشگاه اینترنتی را تمدید کرده و کسب و کارتان را آنلاین کنید. اگر هم سوالی در مورد آن داشتید، با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید.

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله نحوه پیگیری سفارشات پستی از شرکت‌های پست ملی، تیپاکس و باربری‌ها را بررسی کردیم. در آخر اگر سوال و نظری دارید در بخش نظرات منتظر شما هستم. راستی اگر دوست داشتید نحوه پیگیری دیگر شرکت‌ها را هم به مقاله اضافه کنم، نام شرکت مورد نظر را در بخش نظرات بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *