کافی است تا الان فقط یک بار در انتخاب سایز محتوای اینستاگرام مثل سایز استوری یا پستها اشتباه کرده تا متوجه شده باشید که چقدر کیفیت محتوا در چنین شرایطی پایین آمده و خروجی زشت میشود!
با توجه به آپدیتهای جدید، اضافه شدن انواع محتوا و تغییر در سایز بعضی محتواهای قبلی، در این مقاله بهشکل جامع به شما سایز انواع محتوای اینستاگرام، از سایز استوری تا ویدیوهای IGTV و ریلز و حتی عکس پروفایل و کاور را توضیح میدهم. با من همراه باشید.
اهمیت نسبت ابعاد در سایز محتوای اینستاگرام
قبل از شروع باید با یک موضوع مهم به اسم نسبت ابعاد تصویر یا Aspect Ratio آشنا شوید چون در ادامه با آن خیلی کار داریم. ببینید، وقتی میگوییم نسبت ابعاد یک تصویر 1 به 1 یا همان 1:1 است، یعنی طول و عرض آن با هم برابر است! یا مثلا وقتی میگوییم نسبت 8 به 16 یا 8:16 یعنی طول یا همان ارتفاع 2 برابر عرض تصویر است!
حالا وقتی میگوییم شما میتوانید در پست اینستاگرام ویدیو و تصویر با ابعاد 1:1 منتشر کنید، یعنی هم امکان انتشار یک تصویر 100 پیکسل در 100 پیکسل هست و هم 1080 در 1080 پیکسل. چون در هر 2 نسبت رعایت شده. صرفا اینجا، رعایت همان اندازه پیکسلی خود اینستاگرام که 1080 در 1080 است، باعث میشود کیفیت ظاهری تصویر یا ویدیو بیشتر باشد. اما اگر نسبت ابعاد برهم بریزد، مثلا یک تصویر 1080 در 1090 پیکسل انتخاب کنید، اینستاگرام خودش محتوا را برش زده و با نسبت استانداردش منتشر میکند. به این ترتیب محتوایتان ناقص میشود.
سایز استوری اینستاگرام چقدر است؟
استوری اینستاگرام از جمله بخشهایی از این شبکه اجتماعی است که هنوز پس از گذشت سالها، سایز و اندازهاش تغییر زیادی نکرده.
- سایز استوری اینستاگرام امروز 1920 در 1080 پیکسل (PX) است. (نسبت ابعاد 9:16)
این یعنی باید عرض محتوای شما 1080 و ارتفاع آن 1920 پیکسل باشد. البته دقت کنید، استوری اینستاگرام بر خلاف دیگر بخشهای آن، بهشکلی طراحی شده که میتوانید محتواهای کوچک یا بزرگتر را هم در آن قرار بدهید. یعنی چه؟
در واقع اگر دقت کرده باشید بعد از اینکه محتوای مورد نظر را برای اضافه شدن به استوری انتخاب کردید، میتوانید با کمک 2 انگشتتان و قابلیت زوم کردن، محتوا را کوچک یا بزرگ کنید. به این ترتیب این امکان را خواهید داشت که در صورت نیاز، محتوایی که سایز بزرگتری دارد را با سایز مناسب و برعکس، منتشر کنید.
البته یک نکته هم اینجا وجود دارد، اگر محتوا یا همان تصویر/ویدیو، به اندازه استانداردی که بالاتر گفته شد طراحی شده باشد، استوریتان از لحاظ زیبایی کیفیت بالاتری خواهد داشت.
سایز پست اینستاگرام چقدر است؟
خب، بر عکس استوری اینستاگرام، پست اینستاگرام در 3 سایز قابل انتشار است. در ادامه سایز هر کدام را با جزئیات لازم به شما توضیح خواهم داد. به طور خلاصه سایزها به این شکل است:
- سایز استاندارد پستهای مربعی اینستاگرام، 1080 در 1080 پیکسل است. (نسبت ابعاد 1:1)
- سایز استاندارد پستهای عمودی اینستاگرام 1080 در 1350 در پیکسل است. (نسبت 4:5)
- سایز پستهای افقی اینستاگرام برابر با 1080 پیکسل در 608 است. (نسبت 1.91:1)
اما پیشنهاد میکنم به طور دقیقتر هر بخش را با توضیحاتش بخوانید.
سایز پست مربعی اینستاگرام
- سایز استاندارد پستهای مربعی اینستاگرام، 1080 در 1080 پیکسل است.
اما خب دوباره یک نکته وجود دارد، در واقع در انتشار پستهای اینستاگرامی، مهم نسبت تصویر است. مثلا در یک پست مربعی، نسبت طول به عرض برابر با 1:1 است. این یعنی یک پست 1000 پیکسل در 1000 پیکسل یا اصلا 500 در 500 هم در اینستاگرام به عنوان پست مربعی قابل انتشار است. در عین حال خب احتمالا دیگر نیاز به گفتن ندارد که انتشار پست کوچکتر از سایز استاندارد، باعث میشود کیفیت تصویر مورد نظر کاهش پیدا کند و برای بزرگتر هم همینطور. بنابراین بهترین سایز ممکن، 1080 در 1080 است.
سایز پست عمودی اینستاگرام
خب، به سراغ پست عمودی برویم. سایز پست عمودی اینستاگرام که بهشکل مستطیلِ عمودی منتشر میشود، به این شرح است:
●1080 در 1350 در پیکسل
این یعنی محتوا باید از نظر عمودی سایزش برابر با 1350 و از نظر افقی برابر با 1080 پیکسل باشد. همینطور اگر قصد داشتید محتوا را با سایزهای دیگری بهشکل عمودی منتشر کنید، بدانید که نسبت ابعاد تصویر در پست عمودی اینستاگرام، 4:5 است و اگر محتوایتان در این نسبت، با سایز بزرگتر یا کوچکتر منتشر شود، باز هم کل صفحه را در بر میگیرد. البته همانطور که بالاتر هم گفته شد، در این شرایط ممکن است کمی با کاهش کیفیت روبرو شوید. منظور شرایطی است که سایز محتوا کوچکتر یا بزرگتر از حالت استاندارد باشد.
سایز پست افقی اینستاگرام
خب، در ادامه مقاله سایز استوری اینستاگرام با هم به سراغ دسته سوم از پستهای اینستاگرامی میرویم. پستهای افقی.
سایز پستهای افقی اینستاگرام برابر با 1080 پیکسل در 608 است.
این یعنی عرض تصویر برابر با 1080 پیکسل و ارتفاع آن برابر با 608 پیکسل است. اگر هم به دنبال نسبت ابعاد هستید، در پستهای افقی نسبت برابر با 1.91:1 خواهد بود. همینطور میتوانید عکسهایی با نسبت 16:9 را هم برای پستهای افقی اینستاگرام استفاده کنید.
سایز ویدیو در IGTV چقدر است؟
IGTV یا تلویزیون اینستاگرام حدودا 3/4 سال است که به این شبکه اجتماعی اضافه شده. در ابتدا تصور میشد این قابلیت بتواند خیلی محبوب شده و حتی باعث شود اینستاگرام با یوتیوب رقابت کند. اما خب در نهایت چنین چیزی رخ نداد.
در هر حال هدف از به وجود آمدن IGTV، این بود که مخاطبان بتوانند با خیال راحت، ویدیوهای بیشتر از 1 دقیقهای منتشر کنند. البته در گذشته هم کاربران میتوانستند با اسلایدی کردن ویدیوها، تا فیلمهای 10 دقیقهای در پیجشان بگذارند. اما خب IGTV به آنها این قابلیت را میدهد که یک فیلم کامل را بدون نیاز به اسلایسبندی، منتشر کنند.
نکته مهم: امروز عملا قابلیتی به اسم IGTV از بین رفته ولی قابلیت انتشار پست با زمان طولانی، هنوز در اینستاگرام وجود دارد. بنابراین، میتوانید به راحتی ویدیوهای طولانیتان را با همان سایزهای عادی در قالب چیزی به اسم INSTAGRAM VIDEO منتشر کنید. یعنی:
- ستهای مربعی اینستاگرام، 1080 در 1080 پیکسل.
- پستهای افقی اینستاگرام برابر با 1080 پیکسل در 608.
البته برای سایز عمودی، باید سایز 1920 در 1080 یا همینطور 1280 در 720 باشد.
سایز ویدیو در REELS اینستاگرام چقدر است؟
ریلها که با اسم «ریلز یا REELS» شناخته میشوند، ویدیوهای کوتاهی هستند که به تازگی اینستاگرام اجازه انتشارشان را داده. مهمترین مزیتی که این ویدیوها دارند، این است که در حال حاضر اینستاگرام به آنها توجه زیادی نشان داده و گاها با بردنشان در اکسپلور، باعث میشود یک ویدیو ریل حتی چندین برابر تعداد فالوورهایتان بازدید بگیرد!
البته دقت کنید، الان که این مقاله را مینویسم، مخاطبان صرفا میتوانند ویدیوهای ریل را با تلفنهای همراه IOS منتشر کنند و کاربران اندرویدی برای انتشار آنها با مشکلاتی روبرو هستند. در هر حال؛ ویدیوهای ریل در 3 حالت قابل انتشارند:
- ویدیوهای افقی با سایز 1080 در 1350 یا همان نسبت 4:5
- ویدیوهای مربعی با سایز 1080 در 1080 یا همان نسبت 1:1
- ویدیوهای عمودی با سایز 1920 در 1080 یا همان نسبت 9:16
دوستان عزیز دقت کنید که اصولا باید ویدیوهای ریل زمانی بین 15 الی 30 ثانیه داشته باشند. البته به تازگی انتشار محتوا تا 1 دقیقه هم امکانپذیر شده اما خیلی از متخصصان اینستاگرام توصیه میکنند برای دریافت بازدهی بیشتر زمان را بین همان 15 الی 30 ثانیه نگاه داشته و اجازه طولانیتر شدن ویدیوها را ندهید.
سایز عکس پروفایل اینستاگرام
خب، در میان این دسته از محتواها، خالی از لطف نیست که در مورد سایز عکس پروفایل هم صحبت کنیم. ببینید، نسبت عکس پروفایل اینستاگرام، 1:1 است. این یعنی عکس پروفایل باید مربعی و اصولا هم باید سایز آن 110 پیکسل در 110 پیکسل باشد.
اما باز هم یک نکته مهم وجود دارد، درست است که عکسهای پروفایل اینستاگرام مربعی است، اما زمانی که آن را بارگذاری کنید، اینستاگرام به اندازه یک دایره از وسط آن میبرد. بنابراین نکته اینجاست که وقتی قصد انتخاب عکس پروفایل را دارید، باید حواستان باشد سوژه اصلی را از اطراف عکس فاصله بدهید. به این ترتیب سوژه اصلی حین دایرهای شدن عکس، حذف نمیشود.
کدام سایز برای اینستاگرام انتخاب بهتری است؟
ببینید، اینکه اینستاگرام به شما اجازه داده در سایزهای مختلف محتوا منتشر کنید، به این دلیل بوده در تولید انواع محتوا به مشکل نخورید. مثلا امروز اغلب ویدیوهای آموزشی که در آن یک نفر در حال صحبت کردن است، باید بهشکل عمودی منتشر شود یا ویدیوهایی که از طبیعت گرفته شده یا از نوع تایملپس هستند، اصولا بهشکل افقی فیلمبرداری و منتشر میشوند. بنابراین هدف اصلی جلوگیری از به وجود آمدن محدودیت بوده.
اما خب در عین حال چند نکته وجود دارد که دانستنش مخصوصا در مسیر «بازاریابی اینستاگرام» خالی از لطف نیست! چه؟
در اینستاگرام هر چه ارتفاع محتوای شما بیشتر باشد، احتمالا در جلب توجه مخاطب موفقتر خواهید بود. یعنی چه؟
یعنی وقتی مخاطب در فید اینستاگرام یا در اکسپلور یا حتی در هشتگها در حال گشت و گذار است، وقتی به یک پست افقی میرسد، در هنگام مشاهده آن به دلیل ارتفاع کوتاه، خود اینستاگرام به او بخشی از تصویر و کاور پست بعدی را هم نشان میدهد. این موضوع ممکن است باعث حواسپرتی کاربر شده و او را ترغیب به رها کردن پست شما کند. اما وقتی که پست عمودی است یا حداقل در حالت مربعی قرار گرفته، تمامی توجهش باید به پست شما معطوف شود و احتمال حواسپرتی پایین میآید. به همین دلیل خیلیها پیشنهاد کردهاند برای «افزایش فالوور» و کاهش حواسپرتی، پست عمودی یا مربعی منتشر کنید.
سایز کاور محتوا در اینستاگرام
خب، در ادامه مقاله سایز استوری اینستاگرام، به سراغ کاور برویم! در واقع منظور از کاور، تصویری است که روی پستهای شما قرار میگیرد و مخاطب قبل از مشاهده ویدیو، آن را میبینید. به زبان دیگر، کاور قلابی است که میتواند نظر مخاطب را به محتواهای شما جلب کند. با توجه به این، حتما باید با سایز کاور اینستاگرام هم آشنایی داشته باشید.
سایز کاور پستهای اینستاگرام
ببینید، فرقی ندارد که پست شما عمودی است، افقی است یا مربعی. در هر حال کاور اینستاگرام شما با سایز مربعی نمایش داده میشود! اما یک نکته بسیار مهم وجود دارد. این کاور باید متناسب با نوع پست شما آماده شود! یعنی چه؟ اجازه بدهید اینطور توضیح بدهم:
- اگر پست مربعی میسازید، میتوانید همان کاور با سایز 1080 در 1080 را برای آن قرار بدهید.
- اگر پست عمودی میسازید، باید سایز کاور به اندازه سایز خود پست عمودی باشد، اما نکته اینجاست که به اندازه یک مربع از این تصویر به عنوان کاور قرار میگیرد!
- اگر پست افقی میسازید، باید سایز کاور به اندازه سایز خود پست افقی باشد، اما دوباره به اندازه یک مربع این تصویر در وسط به عنوان کاور قرار میگیرد!
یعنی چه؟ یعنی اینکه شما باید برای ساخت کاور پستهای افقی و عمودی، به اندازه یک تصویر مربعی در وسط تصویری که به اندازه خود پست عمودی یا افقی ساخته شده، برای کاور در نظر بگیرید. چیزی مثل تصویر پایین:
این قرار است تصویر کاور یک پست عمودی شود. همانطور که مشخص است، سایز خود تصویر به اندازه سایز کل پست است. اما در وسط آن یک مربع در نظر گرفته شده و کاور را روی آن طراحی میکنند.
نکته: برای ساخت یک کاور، کافی است تصویری که آماده کردهاید را در ابتدای ویدیو قرار داده و در نرم افزار ویرایش ویدیو، زمان آن را به 0.5 ثانیه یا حتی کمتر برسانید. به این ترتیب تصویر به عنوان کاور قرار میگیرد اما مخاطبان حین مشاهده فیلم آن را نمیبینند.
سایز کاور IGTV اینستاگرام
خب، به سراغ سایز کاورهای IGTV در اینستاگرام برویم. ببینید، همانطور که گفتم امروز چیزی به اسم igtv وجود ندارد. بنابراین اگر یک ویدیو طولانیتر از 1 دقیقه را بدون اسلایسبندی منتشر میکنید، چه افقی و چه عمودی، باید تصویر کاور، دقیقا به اندازه یک مربع در وسط قرار گرفته باشد. همین!
سایز کاور هایلایتهای اینستاگرام
کاور گذاشتن برای هایلایتهای اینستاگرام یکی از اقداماتی است که به شدت زیبایی پیج را بالا برده و حتی در صورت بروز کمی خلاقیت، باعث «افزایش فروش اینستاگرام» میشود. اگر میخواهید برای هایلاتها کاور بگذارید، باید بدانید که شرایط دقیقا مشابه با عکسهای پروفایل است! یعنی چه؟
یعنی نسبت ابعاد عکس، 1:1 است و باید عکس مربعی انتخاب کنید. اما نکته اینجاست که به دلیل دایرهای شدن عکسها، بخشی از سوژه اصلی ممکن است حذف شود. بنابراین حتما سوژه اصلی باید از اطراف عکس فاصله داشته باشد.
کلام آخر
خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا به شما سایز استوری اینستاگرام را توضیح دادم. علاوه بر آن، به توضیح دیگر انواع سایز محتوای اینستاگرام مثل سایز پست عمودی و افقی و مربعی، ویدیوهای IGTV و ریلز و حتی کاورها پرداختم. اگر هنوز سوال و نظری در مورد بخش های این مقاله داشتید، در بخش نظرات منتظر شما هستیم.