قدم گذاشتن در مسیرهای جدید همیشه با چالشهایی همراه است؛ مخصوصاً اگر بخواهید یک کسبوکار اینترنتی راهاندازی کنید.
ما میخواهیم کمی این مسیر را برایتان روشن کنیم و تا جای ممکن شما را از چالشهای موجود باخبر کنیم. برای همین هم از راههای ایجاد فروشگاه اینترنتی، انواع فروشگاه ساز و بایدها و نبایدهای آن، هزینهها و معیارهای انتخاب روش مناسب، نکاتی را گفتیم. در دو مقاله قبلی این سری (که همین بالا لینک آنها را میبینید) میتوانید این نکات را بخوانید.
و اما… مقالۀ امروز!
مقالۀ امروز اختصاص دارد به «فروشگاه ساز ووکامرس» که به احتمال 99% نام آن به گوشتان خورده و میدانید که ربطهایی به وردپرس مشهور دارد.
در این مقاله تعریف خلاصهای از ووکامرس ارائه میکنیم، سپس به سراغ بررسی معیارهای یک فروشگاهساز میرویم، و در نهایت نقشه راهی برای طراحی فروشگاه اینترنتی با ووکامرس را نشان خواهیم داد.
راستی، هر چیزی که در این مقاله میخوانید، حاصل تجربه چند ساله طراحان سایتمان است. امیدواریم در عمل برایتان مفید باشد و واقعاً به دردتان بخورد.
ووکامرس چیست؟
ووکامرس یک افزونه فروشگاه ساز است که روی وردپرس نصب میشود و آن را تبدیل به یک سایت فروشگاهی میکند.
این فروشگاهساز به شما کمک میکند هر محصول فیزیکی یا دانلودی که دارید برای فروش بگذارید، موجودی و نحوه ارسال محصول را مدیریت کنید و عملیات پرداخت را با امنیت انجام دهید.
دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
ووکامرس کدام معیارهای یک فروشگاه ساز اینترنتی را دارد؟
در بخش قبل با جستجویی که در مورد انواع فروشگاه سازهای اینترنتی انجام داده بودیم، متوجه شدیم که معیارهایی برای انتخاب بهترین روش راهاندازی فروشگاه اینترنتی قابل تعریف است. هر کدام از روشها ممکن است در بعضی از معیارها ضعیف و در بعضی دیگر قوی باشند. اینکه بخواهیم نتیجه بگیریم کدام معیار یا کدام فروشگاهساز نسبت به دیگری بهتر است، به جزییات کسبوکار شما بستگی دارد. بهعنوان مثال این شمایید که تصمیم میگیرید که تنوع قالبها برایتان اهمیت زیادی دارد یانه؛ سپس طبق آن معیار فروشگاهساز مناسبتان را پیدا میکنید.
بیایید به سراغ اصل مطلب برویم تا ببینیم فروشگاهساز ووکامرس کدام معیارها را دارد و در هر کدام چگونه عمل میکند.
امکانات پایه
افزونۀ ووکامرس تمام امکانات پایهای را که از یک فروشگاهساز اینترنتی انتظار میرود دارد؛ اما این امکانات با تغییر هستۀ اصلی وردپرس (که هدف آن وبلاگنویسی بوده) طراحی شدهاند؛ پس قطعاً نباید انتظار داشته باشیم که ووکامرس به پای یک سیستمی که از همان اول با اهداف فروشگاهی طراحی شده برسد.
مدیریت محتوا
مدیریت محتوا – به خصوص در فروشگاههای اینترنتی – از اهمیت بالایی برخوردار است. هر چه باشد، مشتری تا دم مغازه شما (منظورم فروشگاه اینترنتی است) آمده و حالا منتظر است که به او اطلاعات دهید، نمونههای مختلف جلوی رویش بگذارید، آفر بدهید و … خلاصه او را به خرید ترغیب کنید!
این اتفاق در سایت یا فروشگاه اینترنتی شما، فقط از طریق محتوا ممکن است. دقت کنید که منظور من از محتوا فقط متنی که در سایت مینویسید نیست. محتوا میتواند توضیحات محصول، نقدوبررسی، نظرات دیگران، عکسهای محصول، اسلایدهایی که در صفحه اول گذاشتهاید، یک آفر هیجانانگیز در صفحه فرود، ویدئوی آموزشی، دستهبندی محصولات و … باشد.
پس باید خیلی حواستان باشد که فروشگاه ساز منتخب شما تا چه حد دستتان را در مدیریت محتوا باز میگذارد!
حتما بخوانید: کاربردیترین افزونههای وردپرس که باید نصب کنید
پلاگین ووکامرس، در این مورد عملکرد بدی ندارد؛ اما شاید لازم باشد برای شخصیسازی آن و پیاده کردن آن چیزی که در ذهنتان است، نیاز به برنامهنویسی و شخصیسازی افزونه پیدا کنه. (چون هر چه که باشد، ووکامرس یک افزونه است!)
استفاده آسان
در اینکه سیستمهای سادهتر از ووکامرس و وردپرس هم وجود دارند هیچ شکی نیست؛ اما دقت کنید که پایه و اساس وردپرس را در چند روز میتوانید یاد بگیرید. فقط یک نکته را هم یادتان نرود:
هر چه سایت شما افزونهها و امکانات بیشتری داشته باشد، پیچیدگیهای آن هم بیشتر میشود.
ما سایتهای زیادی را دیدهایم که آنقدر با افزونه و صفحات مختلف شلوغ شده بودند که عملاً کار کردن با آنها غیر ممکن شده بود.
افزونه
ووکامرس با اینکه خود یک افزونه است، افزونههای دیگری برای آن طراحی شده که قابلیتها و امکانات مختلفی به سایت فروشگاهیتان اضافه میکند.
افزونهها یا پلاگینها اپلیکیشنهایی هستند که با کمک آنها میتوانید قابلیتهای سایت فروشگاهی یا هر نوع سایتی که دارید را افزایش دهید.
از جمله افزونههای مخصوص ووکامرس میتوانیم به امکان مقایسه محصولات، امکان خرید با کارت هدیه، افزونه گارانتی بازگشت و … اشاره کنیم.
بد نیست این را هم بدانید که طبق آمار موجود، در حالا حاضر ووکامرس چیزی حدود 300 افزونه اختصاصی دارد.
نکته: تعدادی از افزونههای ووکامرس رایگان هستند اما اگر کارتان با آنها راه نیفتاد و افزونههای دیگری نیاز داشتید باید هزینهای برای خرید آنها بپردازید.
قالب
یکی از نقاط قوت وردپرس جامعۀ بزرگ آن است. در این جامعه بزرگ، هزاران قالب مختلف – از جمله قالبهای فروشگاهی – برای وردپرس و ووکامرس طراحی شده است. تعدادی از این قالبها رایگان هستند و تعدادی دیگر با پرداخت هزینه در دسترستان قرار میگیرند. حتی اگر این قالبهای آماده هم نتوانست نظرتان را جلب کند، میتوانید از طراحان بخواهید تا برایتان قالب اختصاصی طراحی کنند.
سرعت و عملکرد
یکی از معیارهای مهمی که باید آن را جدی بگیرید سرعت سایت یا فروشگاه اینترنتی است! این معیار آنقدر مهم بود که در یکی از مقالههای سایت ما صفر تا صد سرعت سایت و روشهای تست آن را توضیح دادیم.
سوال اینجاست که سرعت و عملکرد ووکامرس (و البته وردپرس) چگونه است؟
فروشگاهساز ووکامرس که روی وردپرس نصب میشود بهتنهایی سرعت سایت فروشگاهیتان را پایین میآورد. حالا تصور کنید بخواهید تعداد زیادی محصول هم وارد این فروشگاه کنید. حجم بالای فروشگاه، سرعت سایت فروشگاهیتان را دچار مشکل میکند.
آیا برای حل این مشکل راهکاری وجود دارد؟
افزونههایی برای بهینه کردن سایت طراحی شده که تا حدی سرعت را بهتر میکنند؛ اما صددرصدی روی آن حساب نکنید! چون درست است که بهروزرسانیهای مختلفی برای وردپرس ارائه شده، اما وردپرس همچنان یک هستۀ قدیمی دارد که گاهی اوقات نمیتواند با توجه نیازهای جدید، عملکرد فوقالعادهای از خود نشان دهد.
سئو و بهینهسازی
هدف از صرف هزینه و زمان برای فروشگاهتان این است که فروش داشته باشید و درآمد کسب کنید. برای اینکه بفروشید باید توسط دیگران دیده شوید؛ یعنی زمانی که کاربر محصولی را در مرورگر سرچ میکند، موتورهای جستجو شما را نشان دهند. این اتفاق چطور ممکن میشود؟
ساده است؛ در صورتی که فروشگاه اینترنتی شما بهینه یا سئو شده باشد. (توصیه میکنم اگر اطلاعات کافی درباره سئو ندارید، حتماً مقاله سئو چیست ما را بخونید.)
برای سئوی فروشگاه ووکامرسی میتوانید از افزونۀ Yoast استفاده کنید.
سئو کردن ووکامرس با Yoast هم مانند وردپرس ساده است و در مقالۀ آموزش کامل سئو وردپرس با افزونه yoast seo توضیح داده شده است.
حتما بخوانید: سئو چیست؟ آموزش کامل مفاهیم SEO + چکلیست
مقیاسپذیری
برخی از فروشگاههای بزرگی که الان میبینید، در ابتدا تا این حد گسترده نبودند. آنها هم با تعداد محدودی محصول شروع کرده و بهتدریج محصولات بیشتری به آن اضافه کردهاند. وقتی هدفتان راه اندازی فروشگاه اینترنتی است باید برنامه آینده فروشگاه خود را بدانید وگرنه ممکن است به مشکل بخورید.
فرض کنید میخواهید یک فروشگاه فیزیکی راهاندازی کنید و برای تخمین فضای مورد نیاز فروشگاه برنامه آیندهتان را در نظر نگرفتهاید. بعد از مدتی تصمیم میگیرید تنوع محصولاتتان را زیاد کنید یا تعداد بیشتری محصول به فروشگاه اضافه کنید. چه اتفاقی میافتد؟
به مشکل میخورید؛ چون فضای فروشگاه قابلیت جا دادن محصول بیشتر را ندارد یا اگر به زور آنها را جا دهید، فروشگاهتان کارایی خودش را از دست میدهد و ممکن است؛ چون ممکن است مشتری در تصمیمگیری دچار مشکل شود.
در مورد فروشگاه اینترنتی هم همین مسئله صدق میکند. آیا میخواهید در آینده یک فروشگاه بزرگ داشته باشید یا اینکه میخواهید فقط روی تعداد مشخصی محصول تمرکز کنید؟ خب حالا که برنامه آینده را مشخص کردید، بررسی کنید که آیا طراحی فروشگاه اینترنتی با ووکامرس برای شما گزینه مناسبی است یا نه.
ما با تجربههای زیادی که تاکنون در مورد طراحی فروشگاه اینترنتی و سفارش مشتریان داشتهایم این موضوع را متوجه شدهایم که فروشگاهساز ووکامرس برای فروشگاههای بزرگ گزینه مناسبی نیست. چون وقتی تعداد زیادی محصول روی فروشگاه میگذارید، سرعت سایتتان کند میشود و عملکرد فروشگاهتان پایین میآید. نتیجه اینکه ممکن است تصمیم مشتری برای خرید عوض شود.
قابلیت همگام سازی و تحلیل
اگر یک فروشگاه فیزیکی داشته باشید و ندانید تقاضای هر محصول چقدر است، پرفروشترینها و کمفروشترینها کدامند، میزان فروش هر ماه چقدر بوده است و… نمیتوانید برای آینده برنامهریزی خوبی داشته باشید و چه بسا ممکن است شکست بخورید!
برای فروشگاهی اینترنتی هم به این آمار احتیاج دارید. با کمک ابزارهایی از جمله گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس که به وردپرس یا ووکامرس متصل میشوند میتوانید به آمار و اطلاعات سایتتان دسترسی پیدا کنید. مثلا میتوانید اطلاعات کاملی در مورد میزان بازدید از هر صفحۀ فروشگاهتان را داشته باشید؛ اینکه کاربران کدام کلمات کلیدی (محصول) را بیشتر سرچ کردهاند؛ میزان فروش کدام محصول بیشتر یا کمتر بوده؛ هر مشتری از کدام کانال ارتباطی وارد فروشگاه شده و …
حتما بخوانید: طراحی و توسعه سایت بر اساس اصول سئو
پشتیبانی و امنیت
هر نوع وب سایتی که داشته باشید در هر مرحله از کار ممکن است به مشکل بخورد. اگر پشتیبانی نباشد که این مشکلات را حل کند خودتان ناچارید دست به کار شوید و مشکل را رفع کنید. سیستم وردپرس متاسفانه پشتیبانی تخصصی در ایران ندارد. این موضوع در مورد فروشگاهساز ووکامرس نیز وجود دارد.
هیچ تضمینی نیست که سایت فروشگاهی شما به دلیل نصب افزونه، قالب یا بهروزرسانی دچار مشکل نشود. در این شرایط فکر وجود پشتیبانی که بتواند مشکل را حل کند از سرتان بیرون کنید. خودتان باید اقدام کنید و با کمک دیگران و صرف هزینه مشکل را برطرف کنید.
علاوه بر پشتیبانی، دغدغه امنیت هم قطعا برای سایتهای فروشگاهی وجود دارد. متاسفانه سیستم وردپرس امنیت بالایی ندارد و چون دسترسی به کدهای آن آزاد است امکان هک شدنش وجود دارد.
البته از طریق افزونههای خاصی میتوانید تا جای ممکن امنیت فروشگاهتان را بهبود دهید ولی باز هیچ چیز تضمینشده نیست.
انتقالپذیری
شاید در آینده تصمیم گرفتید فروشگاه اینترنتی خود را روی سیستم دیگری جابجا کنید. مثلاً شاید سیستم فروشگاهسازی که دارید پاسخگوی حجم محصولاتتان نباشد، هزینه آن نسبت به سیستمهای دیگر بالا باشد یا هر دلیل دیگری.
سایت فروشگاهی وردپرسی اینطور طراحی شده که اگر بخواهید، میتوانید آن را به سیستم دیگری انتقال دهید؛ اما نه بهراحتی! فرض کنید بخواهید فروشگاه فیزیکی خود را با اسباب کشی به مکان دیگری منتقل کنید، این کار چقدر سخت است؟ در مورد انتقال فروشگاه اینترنتی وردپرسی هم چون باید دیتابیس (مجموعه اطلاعات سایت) را به سیستم دیگری منتقل کنید کار راحتی نیست.
مدیریت پرداختها
برای اینکه فروشگاه اینترنتیتان قابلیت پرداخت داشتهباشد باید ابتدا نماد اعتماد الکترونیکی بگیرید و بعد از آن برای گرفتن درگاه پرداخت مستقیم درخواست بدهید. مگر اینکه بخواهید از درگاه پرداخت واسط استفاده کنید که در این صورت بدون نماد اعتماد الکترونیک هم میتوانید کار را ادامه دهید.البته اگر جریان مالی فروشگاهتان کم باشد.
اگر بخواهید از فروشگاهساز ووکامرس استفاده کنید انجام این فرآیند هزینه و وقت زیادی را از شما خواهد گرفت.
اگر با دانستن معیارهای فروشگاهساز ووکامرس تصمیم گرفتهاید برای داشتن فروشگاه اینترنتی خود از آن استفاده کنید در ادامه با ما همراه باشید.
گامهایی که برای طراحی فروشگاه اینترنتی با ووکامرس باید بردارید
برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی با ووکامرس ابتدا باید سیستم وردپرس داشته باشید؛ بنابراین از ابتدای فرآیند طراحی سایت با وردپرس شروع میکنیم و تا انتها مراحل را شرح میدهیم. اگر در هر مرحله دچار ابهام شدید، در بخش نظرات از ما سوال کنید.
- انتخاب و خرید دامنه
برای اینکه دیگران فروشگاه شما را پیدا کنند، لازم است آدرس آن را در مرورگر خود وارد کنند. این آدرس همان دامنه فروشگاهتان است که قبل از هرچیزی باید آن را انتخاب کنید. دامنه انتخابی باید منحصر به خودتان باشد و حتماً میدانید که، باید با پرداخت هزینه آن را خریداری کنید.
اگر علاقهمندید راجعبه نحوۀ انتخاب بهترین دامنه برای سایتتان بدانید، سری به راهنمای انتخاب بهترین دامنه برای سایت بزنید.
- خرید هاست
هاست فضایی است که میخواهید اطلاعات و دادههای فروشگاه یا هر سایتی که دارید را روی آن وارد کنید تا از طریق شبکه جهانی اینترنت در اختیار دیگران قرار بگیرد. به عبارت دیگر، هاست حافظه فروشگاه شماست که برای قرار دادن محتوا روی سایت به آن احتیاج دارید. فقط یادتان نرود که هرچه اطلاعاتی که وارد سایتتان میکنید بیشتر باشد، به فضای بیشتری نیاز خواهید داشت.
- نصب وردپرس
دانلود وردپرس کار سختی نیست و از سایتهای مختلفی میتوانید آن را بهصورت رایگان دریافت کنید. اما اگر اولین بارتان باشد که میخواهید سایت بسازید، شاید نصب وردپرس کمی برایتان سردرگمکننده شود. برای همین پیشنهاد میکنم آموزش تصویری نصب وردپرس را بخوانید و مراحل را مو به مو اجرا کنید.
- نصب افزونه فروشگاهساز ووکامرس
نصب افزونه ووکامرس، مرحلهای است که یک سایت وردپرسی را تبدیل به یک فروشگاه اینترنتی میکند. دانلود ووکامرس نسخه معمولی رایگان است؛ اما اگر بخواهید نسخههای پیشرفته و بهینه شده را تهیه کنید، مبلغی کمی باید پرداخت کنید. البته، همانطور که گفتیم، خودِ ووکامرس شاید به افزونههای دیگری برای تکمیل شدن نیاز داشته باشد که آنها هم، نیازمند پرداخت هزینه هستند.
- انتخاب قالب فروشگاهی مناسب
شاید قالبی که ابتدا روی وردپرس نصب کردهاید برای فروشگاهتان مناسب نباشد. در این مرحله میتوانید با کمک پیشنهاداتی که خود سیستم به شما میدهد قالب فروشگاهی مناسبی نصب کنید. یا اینکه بخواهید برایتان یک قالب سفارشی طراحی کنند.
- تنظیم مشخصات فروشگاه
در این مرحله باید مشخصات کامل جغرافیایی فروشگاهتان را وارد کنید، نوع محصولی که میخواهید بفروشید را مشخص کنید و واحد پولی مورد استفادهتان را نیز وارد کنید.
- پرداخت وجه
همانطور که میدانید، درگاه پرداخت بانکی، عضو جدانشدنی هر فروشگاه اینترنتی است. پس حواستان به این بخش هم باشد؛ اگر نیاز به درگاه پرداخت ارزی دارید از قبل فکر آن را بکنید و اگر درگاههای بانکی داخلی کارتان را راه میاندازد، مدارک لازم را تهیه کنید و پیگیر شوید. برای آشنایی با انواع درگاههای پرداخت میتوانید مقالۀ بهترین درگاه پرداخت اینترنتی کدام است؟ را بخوانید.
- ارسال سفارش
دراین مرحله از ساخت فروشگاه اینترنتی باید مشخص کنید که میخواهید محصول را به چه نقاطی ارسال کنید؛ اگر امکان ارسال به کشورهای دیگر وجود دارد، کدام کشورها را پوشش میدهد؟ هزینه ارسال چقدر است؟ آیا کد تخفیفی برای ارسال رایگان دارید؟ روشهای مختلف ارسال که کاربر میتواند انتخاب کند کدامند؟
- فعالسازی و افزودن محصول
خب حالا یک سایت فروشگاهی دارید که میتوانید هر نوع محصول و محتوایی که دارید را به آن اضافه کنید.
- نصب افزونه
بعد از نصب ووکامرس فروشگاه شما بسیاری از امکانات و قابلیتها را ندارد. برای اینکه فروشگاه دلخواه خود با امکانات متنوعی داشته باشید از افزونههایی که با این هدف طراحی شده استفاده کنید. البته بهینه ماندن سایت را هم در نظر بگیرید و از نصب بیش از حد افزونه خودداری کنید.
جمعبندی
خب، در این مقاله حقایقی را دربارۀ فروشگاه ساز ووکامرس خواندید و فکر میکنم الان دیگر راحتتر بتوانید تصمیم بگیرید که ساخت یک فروشگاه اینترنتی با وردپرس به سودتان است یا به ضررتان. فقط این نکته را فراموش نکنید که برای همۀ افراد وهمۀ کسبوکارها نمیشود یک نسخه پیچید و گفت که ووکامرس برای شما خوب است یا بد. هر کس با توجه به نیازها و به تناسب بودجهای که دارد میتواند فروشگاه سازی را انتخاب کند که با معیارهایش همخوانی دارد.
راستی، در مقاله بعدی این سری قرار است یک فروشگاه ساز دیگر را باهم بررسی کنیم؛ تا آن موقع اگر سوالی درباره راه اندازی فروشگاه با ووکامرس یا فروشگاه سازهای دیگر دارید، حتماً از ما بپرسید.