اتوماسیون اداری, طراحی سایت

افزایش محبوبیت و تعداد بک‌لینک‌ها

از اواخر دهه 1990 میلادی تاکنون، موتورهای جستجو همواره لینک‌ها را به عنوان یکی از ملاک‌های بررسی محبوبیت و اهمیت سایت‌ها در نظر گرفته‌اند. و با ارائه الگوریتم‌های مختلف، در استفاده صحیح از داده‌های لینک‌ها (مانند مقصد لینک و انکرتکست)، پیشرفت زیادی کرده‌اند تا لینک‌های موجود در سایت‌ها و صفحات را ارزیابی کنند.

برای موتورهای جستجو که در کلان‌شهری به نام وب این طرف و آن طرف می‌خزند، لینک‌ها نقش خیابان‌ها را بازی می‌کنند. موتورهای جستجو با تحلیل‌هایی پیچیده، می‌توانند کشف کنند که چه صفحاتی به هم وصل شده‌اند و نحوه ارتباط آن‌ها به باهم چگونه است.

با این حال که لینک‌ها همه چیزِ سئو نیستند، اما متخصصان باور دارند که بخش بزرگی از الگوریتم‌های موتورهای جستجو به فاکتورهای مربوط به لینک‌ها بستگی دارند. موتورهای جستجو از طریق لینک‌ها تا حدودی می‌توانند محبوییت، قابلیت اطمینان، وضعیت اسپم بودن و اعتبار سایت‌ها را بر مبنای تعداد و محبوبیت صفحاتی که به آن‌ها لینک شده تحلیل کنند؛ سایت‌های معتبر، معمولاً با سایت‌های بزرگ دیگر تبادل لینک دارند، در حالی که سایت‌های نامعتبر و اسپم چنین ویژگی‌ای ندارند.

دریافت بک‌لینک از سایت‌های معتبر موجب افزایش اعتبار سایت شما در موتورهای جستجو خواهد شد

بازاریابی دیجیتال چیه و چه متعلقاتی داره؟!

تو این کتاب همه چیز بازاریابی دیجیتال رو بهت آموزش دادیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

می‌خوام یاد بگیرم

021-58438داخلی 1

به خاطر این استفاده الگوریتمی و تحلیل لینک‌ها، بهبود وضعیت لینک‌های سایت برای بدست آوردن مخاطب و ترافیک الزامی است. به همین علت است که ساخت و درج لینک‌ها، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های فرآیند بهینه‌سازی موتورهای جستجو به حساب می‌آید.

چگونگی ارزیابی لینک‌ها توسط موتورهای جستجو

موتورهای جستجو چگونه لینک‌ها را ارزش گذاری می‌کنند؟ برای پاسخ به این سوال، لازم است به تک تک عناصر تشکیل دهنده یک لینک پرداخته تا دریابیم موتورهای جستجو این عناصر را چطور می‌بینند. ما از معیارهای اختصاصی مورد استفاده موتورهای جستجو خبر نداریم، اما با استفاده از تحلیل اپلیکیشن‌ها، تجربه و آزمایش‌های متعدد می‌توانیم فرضیاتی هوشمندانه داشته باشیم که در دنیای واقعی هم درست از آب در می‌آیند.

در اینجا فهرستی از فاکتورهای قابل توجه برای ارزیابی لینک‌ها توسط موتورهای جستجو را آورده‌ایم. این نشانه‌ها و خیلی نشانه‌های دیگر، در هنگام اندازه‌گیری ارزش لینک‌ها مورد توجه سئوکارهای حرفه‌ای هستند.

  • محبوبیت جهانی

هرچه سایت مهم‌تر و محبوب‌تر باشد، لینک‌ها از طرف آن سایت هم اهمیت بیشتری دارند. برای مثال سایت ویکی‌پدیا که هزاران سایت دیگر به آن لینک داده‌اند، و همین دلالت بر مهم بودن و محبوبیت آن دارد. برای بدست آوردن اعتبار و قابلیت اطمینان در موتورهای جستجو، به لینک‌های همکاران خود نیاز دارید. هر چه محبوب‌تر باشند، بهتر.

  • محبوبیت منطقه‌ای / محبوبیت در یک حوزه خاص

مفهوم “محبوبیت منطقه‌ای” که اولین بار توسط موتور جستجوی Teoma به کار رفت، می‌گوید لینک‌های سایت‌های اختصاصی مهم‌تر از لینک‌های سایت‌هایی هستند که حوزه فعالیت آن‌ها عمومی‌تر است. برای مثال، اگر موضوع سایت شما عکاسی و فیلمبرداری است، لینک از سایت‌های مرتبط با هنر و گرافیک از لینک‌های سایت‌های فروش لوازم خانگی اهمیت بیشتری دارند.

  • متن لینک (Anchor Text)

یکی از قوی‌ترین نشانه‌هایی که موتورهای جستجو در رده‌بندی به کار می‌برند، متن لینک (Anchor Text) آن‌ها است. اگر ده‌ها لینک وجود داشته باشند که به کلیدواژه‌های یکسانی اشاره می‌کنند، برنده این رقابت آن سایتی خواهد بود که متن قابل کلیک بهتر و جذاب‌تری داشته است. اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری بدست بیاورید، می‌توانید مقاله‌ای که قبل‌تر درباره بهینه سازی انکرتکست نوشتیم، مطالعه بکنید.

  • رتبه قابل اعتماد

شکی نیست که اینترنت این روزها پر از انواع مختلف اسپم‌ها است. حتی برخی برآورد کرده‌اند که حدود 60 درصد صفحات اینترنتی حاوی نوعی اسپم هستند. موتورهای جستجو برای برحذر داشتن کاربر از این نوع صفحات، از سیستم‌های خاصی برای ارزیابی قابلیت اعتماد استفاده می‌کنند که بسیاری از آن‌ها بر مبنای گراف لینک‌ها به وجود آمده‌اند. لینک گرفتن از دامین‌های معتمد باعث می‌شود که این معیار امتیازدهی برای سایت شما بهبودی قابل توجه پیدا کند. وبسایت‌های دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی و موسسات غیر انتفاعی از این نوع دامنه‌ها به حساب می‌آیند.

  • لینک‌های مشابه

بک‌لینک‌های اختصاصی و مرتبط با سایت شما، رتبه شما را در موتورهای جستجو افزایش خواهد داد

لینک‌های اسپم‌دار معمولاً “رفت و برگشتی” کار می‌کنند، یعنی اینکه سایتی که اسپم می‌فرستد معمولاً خودش هم از سایت‌های دیگر اسپم دریافت می‌کند. موتورهای جستجو این پدیده را به خوبی تشخیص داده و متوجه می‌شوند چه مجموعه وبسایت‌هایی حاوی لینک‌های اسپم‌دار هستند. به همین علت است که باید توجه داشته باشید سایت‌هایی که به آن‌ها لینک‌ می‌دهید و از آن‌ها لینک می‌گیرید، از این دست سایت‌های کم اعتبار نباشند. انتخاب خود را با دقت انجام دهید.

  • تازگی

لینک‌ها معمولاً به مرور زمان ارزش خود را از دست می‌دهند. به همین علت است که بایستی همواره به فکر گرفتن لینک از منابع جدید باشید. یکی از معیارهایی که موتورهای جستجو نشانه اعتبار و محبوبیت یک سایت می‌دانند، همین تازگی لینک‌های داخل آن است.

  • به اشتراک گذاشته شدن در شبکه‌های اجتماعی

در سال‌های اخیر، محتوای به اشتراک‌گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر و گوگل پلاس رشدی انفجاری داشته است. تعجبی هم نیست که موتورهای جستجو میزان به اشتراک‌گذاشته شدن محتوای یک سایت را به عنوان نشانه‌ای مهم از اعتبار آن وبسایت در نظر بگیرند. کارشناسان شبکه‌های اجتماعی و سئو در چگونگی استفاده موتورهای جستجو از این معیار اختلاف نظر فراوانی دارند، اما قطعاً هیچ کس نمی‌تواند منکر تاثیر این عامل در بالا رفتن رتبه سایت شما شود.

اینجا این سوال پیش می‌آید که قدرت به اشتراک گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی در مقابل لینک‌ها چقدر است؟ در سال‌های 2011 و 2012، افزایش عظیمی را در به‌اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آن در جستجوی آنلاین شاهد بودیم. گوگل یکی از موتورهای جستجویی بود که در نتایج جستجوهایش از این نشانه‌ها استفاده فراوانی می‌کرد؛ مخصوصا آنکه اگر محتوای مورد نظر شما در یکی از سه شبکه‌ اجتماعی اصلی (فیسبوک، توییتر و گوگل پلاس) منتشر شده بود، در صفحات نتایج امتیازی ویژه‌ دریافت می‌کرد. این امر برای بازاریابی اینترنتی هم امتیازی ویژه به حساب می‌آید زیرا اگر محتوای آنان توسط افرادی در شبکه‌های اجتماعی حلقه ارتباطی بزرگی دارند منتشر شود، احتمال دیده شدن آن در صفحات جستجو هم بسیار بالا خواهد رفت.

استراتژی STP چیست؟ شاه کلید موفقیت در بازاریابی!!!حتما بخوانید: استراتژی STP چیست؟ شاه کلید موفقیت در بازاریابی!!!

البته باید به این نکته اشاره کنیم که به اشتراک‌گذاری‌ها در شبکه‌های اجتماعی مشابه لینک‌ها نیستند. هنوز ثابت نشده که تعداد توییت‌ها، لایک‌ها، و پلاس‌ها بتوانند مستقیما روی رتبه سایت شما تاثیر بگذارند اما دست کم در بالا بردن محبوبیت محتوا و بیشتر باز شدن وبسایت شما اثر خود را خواهند گذاشت.

مقدمات بک‌لینک‌سازی

لینک‌سازی درست همانند یک هنر است، هنری که شاید دشوارترین قسمت کار سئو باشد؛

مقدمات بک‌لینک‌سازی

اما در عین حال حیاتی‌ترین بخش کار برای موفقیت هم محسوب می‌شود. لینک‌سازی به خلاقیت، تلاش فراوان و البته بودجه مناسب نیاز دارد. افراد و شرکت‌هایی که این کار را انجام می‌دهند هر یک روش متفاوتی برای لینک‌سازی دارند، و روش مورد نیاز شما بستگی به وب‌سایت شما دارد. در ادامه، سه نوع کلی از روش‌های لینک گرفتن را آورده‌ایم.

1. بک‌لینک‌های طبیعی

لینک‌هایی که به صورت طبیعی به سایت‌ها یا صفحاتی داده می‌شوند که می‌خواهند به شرکت یا محتوای شما متصل باشند. تنها کاری که به عنوان یک سئوکار باید انجام دهید این است محتوای تولیدی شما به اندازه کافی ارزشمند بوده و آن را به خوبی در معرض دید دیگران قرار دهید.

2.  ساختن بک‌لینک‌ها “به صورت دستی”

در این روش، مسئول سئو با ایمیل‌زدن به وبلاگ‌نویس‌ها، جمع‌آوری دنبال‌کننده یا هر روش ارتباطی دیگر اقدام به ساختن لینک می‌کند. این شخص معمولاً در حین ساختن لینک‌ها، به مخاطبان توضیح می‌دهد که به چه دلیل باید لینک سایت شما را در سایت یا وبلاگ خود گذاشته و سود آنان از این کار چیست.

3. ساختن بک‌لینک‌ها بدون برقراری ارتباط با دیگران

امروزه صدها هزار وبسایت وجود دارند که به همه کاربران‌شان امکان می‌دهند تا برای خود درکامنت‌های وبلاگ‌ها، تالارهای گفتگو یا پروفایل‌های خود لینک ایجاد کنند. این نوع لینک‌ها از نظر موتورهای جستجو کمترین ارزش را داشته اما در کل وجودش بهتر از نبودنش است. اما در استفاده از این نوع لینک‌ها باید احتیاط کنید چون تعداد زیاد آنها معمولاً از نظر موتورهای جستجو به عنوان اسپم شناخته می‌شود.

ایده Trustrank در لینک‌سازی چیست

این که به عنوان یک متخصص سئو بخواهید به سراغ کدام روش بروید به انتخاب خودتان بستگی دارد. اما به صورت کلی باید گفت که بهتر است فرآیند لینک‌سازی شما تا حد امکان گسترده باشد زیرا استفاده از روش‌های گوناگون، بهترین تاثیر را رو موتورهای جشتجو خواهد داشت. نکته بعدی این است که استفاده از هر روش لینک‌سازی که به چشم موتورهای جستجو غیر طبیعی، غیر استاندارد یا حیله‌گرانه بیاید، در نهایت به ضرر شما تمام خواهد شد.

چگونگی آغاز یک کمپین لینک‌سازی

نخستین گام در لینک‌سازی درست همانند هر فعالیت دیگر در زمینه بازاریابی، تدوین اهداف و استراتژی‌‌ها است. متاسفانه، ارزیابی فرآیند لینک‌سازی چندان آسان نیست. با وجود آنکه موتورهای جستجو هر لینک را با معیارهای ریاضی و بسیار دقیق بررسی می‌کنند، اما دسترسی به این اطلاعات برای افرادی که خارج از موتورهای جستجو هستند امکان‌پذیر نیست.

متخصصان سئو برای داشتن معیاری برای بررسی ارزش لینک‌ها، از نشانه‌های خاصی استفاده می‌کنند. بعضی از این معیارها به شرح زیر هستند:

رتبه بدست آمده برای عبارات جستجو شده مرتبط

یکی از بهترین راه‌های تشخیص اینکه یک موتور جستجو به چه میزان به یک صفحه مشخص بها می‌دهد این است که کلیدواژه‌ها و عبارات دیگری را جستجو کنید که آن صفحه از آن‌ها استفاده می‌کند (مخصوصاً عبارات داخل عنوان اصلی و برچسب‌های آن). برای مثال اگر به دنبال رتبه خود در جستجوی عبارت “فروش هدفون” هستید، باید عبارت‌های دیگری همانند “خرید اینترنتی”، “لوازم استودیو”، “خرید هدست” و … را نیز مد نظر داشته باشید.

MozRank

معیار MozRank نشان می‌دهد که صفحه انتخابی شما در فضای وب به چه میزان محبوب است. صفحاتی که MozRank بالاتری دارند معمولاً رتبه بهتری هم دارند. هر چه به یک صفحه لینک‌های بیشتری داده شود، به معنای محبوب‌تر بودن آن است. لینک‌ها از سایت‌های مهم از جمله سایت‌های خبری یا فروشگاه‌های آنلاین تاثیری بزرگ بر محبوبیت صفحه‌ها دارند و MozRank به خوبی این محبوبیت را تشخیص می‌دهد.

اعتبار دامنه (Domain Authority)

این معیار به طور خلاصه با نام  DA هم شناخته می‌شود، نشان می‌دهد که یک دامنه یا آدرس خاص چطور به نسبت به یک جستجوی مشخص عکس العمل نشان می‌دهد. DA یک سایت با تحلیل گراف دامنه و ارزیابی وضعیت نام آن در برابر صدها هزار جستجوی مختلف در گوگل محاسبه می‌شود.

 بک‌لینک‌های رقبا

با بررسی وضعیت بک‌لینک‌ها یا لینک‌‌های داخلی سایتی که هم اکنون به ازای کلیدواژه‌های مورد نظر شما وضعیت خوبی دارد، می‌توانید اطلاعاتی ارزشمند درباره لینک‌هایی که در کسب این رتبه به رقبای شما کمک کرده‌اند بدست آورید. با استفاده از ابزارهایی چون Open Site Explorer، کارشناسان سئو می‌توانند این لینک‌ها را کشف کرده و در کمپین‌های لینک‌سازی خود به سراغ این منابع بروند.

لینک‌ها 4 نوع شدند:  Sponsored, Nofollow, Follow و UGCحتما بخوانید: لینک‌ها 4 نوع شدند: Sponsored, Nofollow, Follow و UGC

تعداد بک‌لینک‌های روی یک صفحه

طبق یکی از فرمول‌های قدیمی محاسبه رتبه صفحه، ارزش یک صفحه بستگی زیادی به تعداد لینک‌های روی آن صفحه دارد. با فرض یکسان بودن تمامی دیگر شرایط، لینک شدن به صفحه‌ای که خود تعداد لینک‌های کمی دارد بهتر از لینک شدن به یک صفحه با لینک‌های فراوان است. البته آمار دقیقی از تعداد مناسب لینک‌ها در دست نیست، اما در کل رعایت چنین نکته‌ای می‌تواند در سئوی سایت شما تاثیر خوبی داشته باشد.

ترافیک بالقوه

فواید لینک‌سازی فقط محدود به موتورهای جستجو نیست. لینک‌هایی که تعداد کلیک‌ها و میزان ترافیک سایت شما را بالا می‌برند تنها رتبه شما را بهبود نمی‌بخشند بلکه بازدیدکنندگانی ارزشمند را که مشتریان بالقوه شما خواهند بود به سوی شما روانه می‌کنند. ترافیک بالقوه چیزی است که می‌توانید با توجه به این بازدیدها یا ابزارهای تحلیل سایت محاسبه کنید. اگر هم دسترسی به چنین خدماتی ندارید، ابزارهایی مانند Google Trends هم می‌توانند کمک کنند که آماری سر انگشتی از این اعداد و ارقام به دست آورید (البته این اعداد چندان نمی‌توانند دقیق باشند).

ارتباط برقرار کردن با متغیرهایی که مرتبط با ترافیک موتورهای جستجو هستند نیاز به زمان، تمرین و تجربه دارد. اما در هر صورت با استفاده از ابزارهای تحلیل وبسایت‌تان مطمئناً خواهید توانست موفقیت یا شکست کمپین خود را تشخیص دهید.

موفقیت در کمپین لینک‌سازی به معنی افزایش ترافیک مربوط به جستجو، رتبه‌های بالاتر، جستجو شدن بیشتر و مرتب‌تر و افزایش ترافیک مربوط به لینک‌هاست. اگر قصد دارید کمپین لینک‌سازی خودتان را آغاز کنید، پیشنهاد می‌کنم مقاله‌ای که قبلاً در وبلاگ سایت ما با عنوان چگونه کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنیم؟ منتشر کردیم را بخوانید.

نمونه‌ای از استراتژی‌های ساخت بک‌لینک

1. کاری کنید که مشتریان به شما بک‌لینک بدهند

اگر شرکایی دارید که همواره با آنان کار می‌‌کنید، یا مشتریانی وفادار که عاشق برند شما هستند، از آن‌ها بخواهید به سایت شما بک‌لینک دهند.

آموزش دریافت بک‌لینک طبیعی از سایت‌های معتبر

2. برای شرکت خود یک وبلاگ بسازید و آن را به منبعی جذاب، با ارزش و آموزنده تبدیل کنید

استراتژی ساخت محتوا در وبلاگ برای دریافت بک‌لینک آنقدر مقبول و ارزشمند است که حتی مستقیماً توسط مهندسان گوگل هم پیشنهاد شده است. با داشتن وبلاگ می‌توانید به صورت مستمر محتوای تازه به سایت خود اضافه کنید، از وبلاگ‌های دیگر لینک بگیرید و با افزایش سئوی سایت خود، از رقبای‌تان پیشی بگیرید.

3. محتوایی خلق کنید که به صورت ویروسی منتشر شده و بک‌لینک‌های آن به صورت “طبیعی” منتشر شود

در دنیای سئو، به این پدیده تله لینک یا “linkbait” گفته می‌شود. این کار به صورت خلاصه به معنی استفاده از نکات سودمند، اطلاعات جالب و مقداری طنز برای ایجاد محتوای محبوب و فراگیر می‌باشد. احتمال زیادی وجود دارد که افراد این نوع محتوا را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. بلاگرها و وبمسترها هم این محتوا را به عنوان ابزاری برای افزایش کلیک‌ها و ترافیک سایت خود می‌بینند. چنین میزان توانایی در جلب اعتماد، اعتبار و بهبود رتبه، چیزی نیست که بتوان به آسانی از کنارش گذشت.

4. خبرساز باشید

جلب توجه آژانس‌های خبری، مطبوعات، وبلاگ‌ها و رسانه‌ها روشی قدرتمند و تضمین شده برای گرفتن لینک است که نیاز به صرف زمان زیادی هم ندارد. گاهی اوقات این کار به سادگی با دادن جایزه‌ای به یک نفر، معرفی یک محصول ‌یا خدمت جدید یا به راه انداختن یک موضوع جنجالی انجام می‌شود.

5. سری آموزشی سایت ما درباره لینک بیلدینگ را بخوانید و لینک‌سازی را شروع کنید

در سری آموزش لینک بیلدینگ برای افراد مبتدی به شما یاد می‌دهیم که چگونه بک لینک سازی سایت خود را به بهترین شکل انجام دهید و سئو سایت خود را متحول کنید. توجه داشته باشید که تمرکز ما بر روی بک لینک سازی و لینک گرفتن از سایت‌های دیگر، به بهترین نحو ممکن است.

فعالیت‌های مرتبط با ساخت لینک، تا حد زیادی بستگی به نوع سایتی که با آن کار می‌کنید دارد. با جستجوی کلیدواژه‌ها و عبارت‌های مرتبط با کسب و کارتان، سایت‌های مشابه سایت خود را پیدا کنید. در صورت یافتن سایت‌هایی که مستقیماً رقیب شما به حساب نمی‌آیند، با آنها به وسیله تلفن، ایمیل یا هر راه دیگر ارتباط برقرار کرده و کار تبادل لینک را آغاز کنید!

در انتها، لازم است مجددا روی این نکته تاکید کنیم که موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ تلاش زیادی می‌کنند تا لینک‌هایی که خریداری شده‌اند، حیله‌گرانه طراحی شده یا به هر شکل دیگری “طبیعی” به نظر نمی‌آیند را شناسایی کرده و برای آنها جریمه‌های سنگینی در نظر بگیرند. در اینجا تصمیم با شماست که استراتژی‌های لینک سازی خود را چگونه طراحی کنید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید.

موتورهای جستجو تنها نقش ناظر و جستجو کننده را ایفا نمی‌کنند بلکه در کنار این موارد، ابزارها و خدماتی برای بهبود وضعیت سئو شما نیز دارند. در ادامه مطلب بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *