چطور یک ایده بین آدمها پخش شده و فراگیر میشود؟ چرا برخی ایدههای تجاری با استقبال عمومی مواجه شده و برخی، تبدیل به شکستهای تجاری میشوند؟
وقتی که جهان، انتخابهای تا این حد زیاد و زمانی تا این حد کم، در اختیار ما گذاشته است، انتخاب واضح ما این است که چیزهای عادی را نادیده بگیریم. امروز قرار است به صحبتهای سث گودین در این زمینه گوش کنیم. او به ما خواهد گفت که چرا وقتی هدف بدست آوردن توجه ما باشد، ایدههای بد یا عجیب و غریب، موفقتر از ایدههای حوصلهسربر هستند. پس اگر میخواهید بفهمید که چطور میتوان از بازاریابی ویروسی کمک گرفت و ایدهها را در جامعه پخش کرد، پیشنهاد میکنم این ویدئو را از دست ندهید.
اصلاً سث گودین کیست و چرا باید به صحبتهای او گوش کنیم؟
اگر در زمینه بازاریابی مطالعه داشته باشید، حتماً تا به حال نام سث گودین (Seth Godin) به گوشتان خورده است. او یکی از چهرههای سرشناس بازاریابی (و البته، بازاریابی اینترنتی) است و به عنوان یکی از تاثیرگذارترین چهرهها در معرفی و ترویج بازاریابی اجازه ای شناخته میشود.
فعالیت جدی گودین در زمینه بازاریابی، با تاسیس شرکتی به نام یویودین (Yoyodyne) آغاز شد، یک شرکت بازاریابی اینترنتی که بر استفاده از روشهای بازاریابی اجازه ای تمرکز داشت. این شرکت با استفاده از برگزاری مسابقه، بازیهای آنلاین و … اقدام به جذب مخاطب برای برندهای تجاری میکرد و با بسیاری از نامهای بزرگ از جمله مایکروسافت، ولوو و سونی همکاری داشت. جالب است بدانید که در زمان خود، این سایت بیش از 1 میلیون بازدیدکننده داشت و در سال 1998، به قیمت 30 میلیون دلار به یاهو فروخته شد. گودین بر اساس تجارب خود در این شرکت، یک کتاب پر فروش به نام “بازاریابی اجازه ای: چطور غریبهها را تبدیل به دوستان خود کنیم و دوستان خود را، تبدیل به مشتری” نوشت که میتوان گفت معروفترین کتاب در این زمینه است.
از جمله موفقیّتهای دیگر گودین نیز، میتوان به سایت اسکو ایدو (Squidoo) اشاره کرد که در سال 2006 تاسیس شد و ظرف مدت 2 سال توانست تبدیل به یکی از 500 سایت پربازدید جهان تبدیل شود. (بله، آقای گودین در کار بازاریابی و مدیریت برند تبحر بالایی دارد.)
بگذارید معرفی گودین را با معرفی یک کتاب دیگر او به نام “تمام بازاریابان دروغگو هستند: قدرت روایت داستانهای معتبر در جهانی بی اعتماد” تمام کنیم. این کتاب توسط منبع معتبر فوربیز (Forbes) به عنوان یکی از 6 کتاب اصلی مارکتینگ شناخته شده است که هر بازاریابی باید آنها را مطالعه کند. روی جلد این کتاب، این کلمات نوشته شده است:
همه بازاریابان، داستان نقل میکنند. و اگر اینکار را درست انجام دهند، ما آنها را باور میکنیم. ما باور داریم که یک ماشین پورش 80 هزار دلاری، بسیار بهتر از یک ماشین ولفواگن 36 هزار دلاری است، حتی اگر که از همه نظر با هم برابر باشند. ما باور داریم که کفشهای 225 دلاری پوما، نسبت به کفشهای 20 دلاری بدون برند، راحتی بیشتری برای ما به ارمغان میآورند – و جذابترند… و باور یک داستان برای واقعیّت پیدا کردن آن کافی است.
تد تاک گودین: چطور یک ایده در جامعه پخش میشود؟
خب، فکر کنیم اکنون به خوبی میدانید که چرا نباید صحبتهای سث گودین در زمینه بازاریابی و ترویج ایدهها را از دست بدهید. البته، مطمئنم که دیدن این ویدئو هم، بدون تمام این توضیحات، کافی بود برای اینکه اهمیّت سث گودین در جهان بازاریابی را درک کنید.
نکته: در حال حاضر، زیرنویس ویدئو فقط داخل سایت خود آپارات قابل مشاهده است و در این صفحه نمایش داده نخواهد شد. اکنون حدود 1 ماه است که از تیم آپارات درخواست کردیم این موضوع را رسیدگی کنند و متاسفانه، جز چند خط توضیح نامربوط، هیچ جوابی دریافت نکردیم. بنابراین تصمیم گرفتیم برای حل موقتی مشکل، از شما درخواست کنیم در صفحه خود آپارات، ویدئو کامل را تماشا کنید.