طراحی سایت

ترکیب DPA، RPA و AI؛ چارچوبی برای هوشمندسازی اتوماسیون کسب و کار

زمان مطالعه: 6 دقیقه

این روزها کسب و کارها در معرض تغییرات فراوانی هستند و برای رسیدگی به همه آنها زمان محدودی در اختیار دارند. علاوه بر این، اقدامات انسانی نیز معمولا با خطاها و نقص‌هایی همراه است. اینجاست که هوشمندسازی اتوماسیون کسب و کار می‌تواند به شما کمک کند.

این چارچوب، از اتوماسیون پردازش داده‌ها (DPA)، اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) و هوش مصنوعی (AI) برای خودکارسازی کارهای تکراری و فعالیت‌هایی که نیاز چندانی به قضاوت یا تصمیم‌گیری انسانی ندارند، استفاده می‌کند. همچنین، به کسب و کارها کمک می‌کند تا به روش‌هایی خودکار شوند، که قبلا امکان پذیر نبود.

قبل از پرداختن به چارچوب هوشمندسازی اتوماسیون، لازم است کمی راجع به فناوری‌های آن صحبت کنیم.

اتوماسیون پردازش داده (DPA) چیست؟

اتوماسیون پردازش داده (Data Processing Automation)، اصطلاحی است که به روش‌ها و فناوری‌های مختلفی که برای خودکارسازی وظایف پردازش داده‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد، اشاره می‌کند. DPA، همه چیز، از ورود و پاکسازی داده‌ها تا تحلیل و گزارش پیچیده آنها را شامل می‌شود. همچنین، اتوماسیون پردازش داده می‌تواند برای سرعت بخشیدن و بهبود دقت در وظایف پردازش داده‌ها، آزاد کردن زمان و منابعی که در موارد دیگر کاربرد دارد، مورد استفاده قرار گیرد.

DPA، بسته به نیاز سازمان، به روش‌های مختلف پیاده سازی می‌شود. به عنوان مثال، برخی سازمان‌ها ممکن است برای خودکارسازی فعالیت‌های تکراری، از اسکریپت‌های ساده استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر، ابزارها و فرآیندهای پیچیده‌تری را مورد استفاده قرار می‌دهند.

خوب است بدانید، DPA دارای مزایای مختلفی از جمله: بهبود کارایی، دقت بالا و پردازش به موقع داده‌هاست.

اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) چیست؟

اتوماسیون فرآیند رباتیک (Robotic Process Automation)، برای خودکارسازی فعالیت‌های دستی و تکراری از ربات‌های نرم افزاری استفاده می‌کند.

از آنجا که این روزها کسب و کارها به دنبال راهکارهایی برای خودکارسازی کارهای تکراری و کم ارزش جهت بهبود کارایی و افزایش رضایت مشتریان هستند، این فناوری محبوبیت زیادی به دست آورده است.

می‌توانید از اتوماسیون فرآیند رباتیک برای خودکارسازی طیف گسترده‌ای از وظایف، از جمله: ورود داده‌ها، ارسال فرم‌ها، ایجاد فایل و پاسخ‌ به ایمیل‌ها استفاده کنید. در بسیاری موارد، RPA می‌تواند وظایف کارمندان را خودکارسازی کند. به عنوان مثال، یک ربات نرم افزاری می‌تواند برای پر کردن یک پایگاه داده با داده‌های یک فرم وب استفاده شود.

همان طور که اشاره کردیم، RPA ها معمولا برای خودکارسازی کارهایی که بر روی سیستم کامپیوتر انجام می‌شود، مانند ایجاد فایل یا ورود داده، مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، RPA می‌تواند فعالیت‌های آفلاین مانند ارسال ایمیل به مشتریان یا پر کردن فرم‌ها را نیز خودکارسازی کند.

کلیک کنید تا به طور کامل با اتوماسیوون فرآیند رباتیک (RPA) آشنا شوید.

هوش مصنوعی (AI) چیست؟

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)، به عنوان شاخه‌ای از علم کامپیوتر، شامل علم و مهندسی ساخت سیستم‌های هوشمند است. هوش مصنوعی به بررسی این موضوع می‌پردازد که کامپیوترها مانند انسان، یا در برخی موارد در انجام وظایف خاص خود بهتر از انسان‌ها رفتار کنند.

 ترکیب DPA، RPA و AI برای ایجاد چارچوب قدرتمند هوشمندسازی اتوماسیون 

اما چگونه از ترکیب DPA، RPA و AI برای ایجاد یک چارچوب قدرتمند هوشمندسازی اتوماسیون استفاده کنیم؟ گفتیم اتوماسیون پردازش داده‌ها (DPA)، فرآیندی است که جمع‌آوری و پردازش داده‌ها را خودکارسازی می‌کند. اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA)، فرآیندی است که اجرای وظایف روتین و تکراری را خودکارسازی می‌کند. هوش مصنوعی نیز فرآیندی است که تجزیه و تحلیل داده‌ها را خودکار می‌کند.

ترکیب این 3 فرآیند، چارچوبی قدرتمند و موثر برای هوشمندسازی اتوماسیون کسب و کارها ایجاد می‌کند. به این صورت که: DPA داده‌های مورد نیاز برای RPA را جمع‌آوری می‌کند تا فعالیت‌های تکراری را خودکارسازی کند. سپس هوش مصنوعی، داده‌ها را برای شناسایی الگوها و روندها تجزیه و تحلیل می‌کند.

می‌توانید از این اطلاعات برای بهبود کارایی DPA و RPA استفاده کرده و کل چارچوب را موثرتر کنید. به طور کلی، چارچوب RPA، DPA و AI، ابزار قدرتمندی است که می‌تواند به کسب و کارها در بهبود کارایی و بهره‌وری کمک کند.

چارچوب قدرتمند

مدل سازی و شبیه سازی با استفاده از هوشمندسازی اتوماسیون کسب و کار

می‌توانید از مدل سازی و شبیه سازی برای ارزیابی عملکرد یک فرآیند یا ارزیابی مدلی از فرآیندهای کسب و کارتان استفاده کنید.

یک روش هوشمندانه و مناسب در هوشمندسازی اتوماسیون، شبیه سازی نحوه اجرای کسب و کار در شرایط مختلف است. به عنوان مثال، می‌توانید برای تماس‌های خدمات مشتری یا زمان حمل و نقل، سناریوهای مختلف را شبیه سازی و آنها را بر اساس نیازهایتان تنظیم کنید.

این تکنیک، زمانی که با سایر اشکال هوشمندسازی اتوماسیون، مانند یادگیری ماشین یا هوش مصنوعی ترکیب شود، بسیار خوب و موثر عمل می‌کند.

گفتیم، چاچوب اتوماسیون کسب و کار هوشمند، ترکیبی از 3 فناوری مهم اتوماسیون فرآیند رباتیک، تجزیه و تحلیل فرآیند اسناد و هوش مصنوعی است.

استفاده از این فناوری‌ها، با ایجاد یک سیستم اتوماسیون کسب و کار هوشمند، به شما امکان می‌دهد:

  • کارهای تکراری را خودکارسازی کنید.
  • داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنید.
  • دیدگاه‌های مورد نیاز را در مورد فرآیندهای کسب و کارتان به دست آورید.
  • برای ارائه توصیه‌های هوشمند (بر اساس داده‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید)، از فناوری یادگیری ماشین استفاده کنید.

هوشمندسازی اتوماسیون کسب و کار برای مدیریت هوشمند پرونده‌ها

مسیریابی و مدیریت هوشمند پرونده‌ها، برای هدایت پرونده‌ها به سمت شخص مناسب، بر اساس اولویت‌های پردازش آنها تصمیم می‌گیرد. این می‌تواند با دو راهکار زیر انجام شود:

  • هوش مصنوعی، موارد دارای اولویت که نیاز به پردازش سریع توسط اپراتور انسانی دارند، را شناسایی می‌کند. سپس به طور خودکار آنها را به کارمندانی که کار کمتری دارند اختصاص می‌دهد.
  • هوش مصنوعی، ابتدا همه ایمیل‌های دریافتی را با توجه به سطح اولویت آنها به صندوق‌های ورودی جداگانه هدایت می‌کند. سپس با توجه به بار کاری هر کارمند، وظایف را به طور خودکار مشخص می‌کند.

مدیریت پرونده ها

هوشمندسازی اتوماسیون کسب و کار برای توصیه و فروش محصول

توصیه و فروش محصول بر اساس تجزیه و تحلیل رفتاری، می‌تواند راهکاری عالی برای افزایش درآمد سازمان شما باشد. تصور کنید که قصد دارید نسبت به گذشته  محصولات شخصی سازی شده‌تری ارائه دهید که به طور خاص به نیاز هر مشتری پاسخ دهد. اینجاست که تجزیه و تحلیل رفتاری به کمک شما می‌آید. چرا که توصیه‌های کامل‌تر و دقیق‌تر، به مشتریان کمک می‌کند تا محصولات را متناسب با نیازهای خاص خود انتخاب کنند.

تجزیه و تحلیل احساسات مشتری و توصیه‌های لازم برای اقدامات بعدی

آگاهی از این موضوع که مشتریان در مورد محصولات یا خدمات شما چه احساسی دارند، می‌تواند به شما در بهبود کیفیت آنها کمک کند. بنابراین، معمولا کسب و کارها به داده‌های خود تکیه می‌کنند تا در مورد اینکه مشتریان چه چیزهایی را دوست دارند، اطلاعات کافی به دست آورند.

انسان‌ها یا ماشین‌ها هر دو می‌توانند احساسات مشتریان را تحلیل کنند. یک انسان، نظرات را می‌خواند، کلمات کلیدی که احساسات مثبت یا منفی را نشان می‌دهند، بررسی می‌کند و سپس بر اساس یافته‌های خود امتیازات را تعیین می‌کند.

اما این روش، به زمان زیادی نیاز دارد و تنها مقدار محدودی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند. در حالی که الگوریتم‌های یادگیری ماشین، می‌توانند حجم زیادی از داده‌ها را بدون دخالت انسان، تجزیه و تحلیل کنند.

هوشمندسازی اتوماسیون کسب و کار؛ کلید تحلیل، تطبیق و پیش‌بینی

هوشمندسازی اتوماسیون کسب و کار، به کارگیری فناوری‌های هوشمند در کل فرآیند اداره یک سازمان است. این به خودکارسازی وظایف تکراری و فرآیندهای تصمیم‌گیری انسانی کمک می‌کند.

تجزیه و تحلیل پیشگویانه، از داده‌ها برای پیش‌بینی آنچه در آینده قرار است اتفاق بیفتد، استفاده می‌‌کند. در مقابل، تجزیه و تحلیل تطبیقی از داده‌ها برای یادگیری از اشتباهات گذشته و بهبود تصمیمات آینده استفاده می‌کند.

تجزیه و تحلیل پیش‌بینی کننده نیز اثربخشی خود را در بسیاری از صنایع ثابت کرده و شرکت‌های بزرگ از آن برای افزایش میزان فروش و رضایت مشتریان استفاده می‌کنند.

تجزیه و تحلیل تطبیقی، در میان مشاغلی که به دنبال راه‌های جدید برای بهبود عملیات و افزایش سود هستند، رایج است.

در تجزیه و تحلیل تطبیقی، سازمان‌ها بر اساس جستجوها یا خریدهای آنلاین قبلی  می‌توانند پیش بینی کنند که چه محصولات یا خدماتی برای مشتریان جذاب‌تر است. سپس بر اساس این اطلاعات، تبلیغات هدفمند برای مشتریان ارسال کنند. به این ترتیب، مشتریان احساس می‌کنند به جای پیام‌های عمومی که برای آنها هدف گذاری نشده، پیام‌های شخصی سازی شده دریافت کرده‌اند.

هوشمندسازی

مزایای استفاده از چارچوب هوشمندسازی اتوماسیون کسب و کار

حتما متوجه شده‌اید که DPA (اتوماسیون پردازش داده)، RPA (اتوماسیون فرآیند رباتیک) و AI (هوش مصنوعی)، 3 فناوری پیشرفته هستند که با هم برای ایجاد مزیت رقابتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به کسب و کارها کمک می‌کند تا کارآمدتر و موثرتر فعالیت کنند.

به عنوان مثال، DPA، به صورت خودکار فیلدهای داده را پر می‌کند. RPA، گزارش‌های منظم تولید می‌کند و هوش مصنوعی یا AI، توصیه‌هایی راجع به محصولات و خدمات ارائه می‌دهد. بنابراین، به کارگیری همزمان این 3 فناوری، کسب و کارها را از مزیت رقابتی قابل توجهی برخوردار می‌سازد.

به طور کلی، چارچوب هوشمندسازی اتوماسیون، مزایای زیر را به همراه دارد:

  • اتوماسیون پردازش داده، اتوماسیون فرآیند رباتیک و هوش مصنوعی، ابزارهای قدرتمندی هستند که سازمان شما به وسیله آنها می‌تواند عملیات خود را بهینه سازی کرده و نتایج نهایی را بهبود ببخشد.
  • با استفاده از چارچوب DPA، RPA و AI، کسب و کار شما می‌تواند از نقاط قوت هر فناوری برای ایجاد یک عملیات یکپارچه، موثر و کارآمد استفاده کند.

و در انتها…

ملاحظه کردید که اتوماسیون پردازش داده یا DPA، توانایی جمع‌آوری سریع داده‌ها و شناسایی روندها را فراهم می‌کند. در حالی که اتوماسیون فرآیند رباتیک یا RPA، خودکارسازی فرآیندهای تکراری برای بهبود کارایی را بر عهده دارد. هوش مصنوعی (AI) نیز با توانایی ارائه دیدگاه‌های مورد نیاز در مورد داده‌ها، به سازمان‌ها در تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کند. کسب و کار شما با ترکیب این فناوری‌ها، ضمن انجام بهتر و کارآمدتر عملیات، می‌تواند سیستم اتوماسیون کسب و کارتان را هوشمندتر کرده و موثرتر از گذشته در بازار امروز رقابت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *