طراحی سایت

چگونه یک ‌پست وبلاگ ایجاد کنیم؟ (راهنمای کاربردی تولید محتوای وبلاگ)

چگونه یک ‌پست وبلاگ جذاب ایجاد کنیم؟ (راهنمای کاربردی تولید محتوای وبلاگ به همراه مثال)

اینترنت فضای آنلاین مناسبی در اختیارتان قرار می‌دهد تا به راحتی بتوانید با ساخت یک وبلاگ از افکار و احساسات خود بنویسید و مطالب خود را در دسترس مخاطبانی قرار دهید که با شما علایق مشترکی دارند.

 ایجاد هر پست در وبلاگ مجالی است برای برجسته کردن تخصص شما و غرقه سازی مخاطب در موضوعی مشخص.

برای اینکه در وبلاگ نویسی و جذب مخاطبان وبلاگی خود درخشان عمل کنید باید مقدمات این کار را فراهم آورید.

 برای این کار نیاز دارید تا از تعریف مخاطب هدف خود گرفته تا انتخاب قالب مناسب سایت و تصاویر خوب و روش های بهبود سئو سایت برنامه اجرائی منسجمی برای وبلاگ خود دست و پا کنید.

تنها در این صورت است که محتوا وبلاگ شما ارزشمند و الهام بخش جلوه می‌کند.

 

نحوه نوشتن پست در وبلاگ

برای اینکه یک پست جذاب برای وبلاگ خود ایجاد کنید باید مراحل زیر را پیش بگیرید:

  1. مخاطب هدف خود را تعریف کنید
  2. موضوعی برای نوشتن انتخاب کنید
  3. با تحقیق درباره کلمات کلیدی موضوع خود را اصلاح کنید
  4. یک عنوان اصلی قدرتمند انتخاب کنید
  5. یک طرح کلی منسجم برای پست خود در نظر بگیرید
  6. محتوای جذاب خود را شروع به نوشتن کنید
  7. پست وبلاگ خود را با سبک خاصی بنویسید
  8. تصاویر مرتبط انتخاب کنید
  9. کال تو اکشن های مناسب با محتوایتان را ایجاد کنید
  10. سئو وبلاگ خود را بهینه سازی کنید
  11. پست وبلاگی خود را ویرایش کنید
  12. محتوا نهایی را انتشار دهید و تبلیغ نمایید

 

۱) مخاطب هدف خود را تعریف کنید

 مخاطب هدف خود را تعریف کنیدقبل از نوشتن اولین کلمه خود باید مخاطبانی را که قصد برآورده کردن علایق و نیازهای آنها را دارید در نظر بگیرید.

داشتن درک صحیح از اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند به جذاب شدن محتوایتان کمک می‌کند.

در نتیجه از نظر خواننده محتوای وبلاگ شما جذاب و قابل اشتراک گذاری خواهد بود. همین امر باعث مراجعه مجدد آنها به وبلاگ شما خواهد شد.

به عنوان مثال اگر وبلاگ مخصوص آشپزی دارید می‌توانید شخصی را که شیفته دسرهای خانگی است و از دستورالعمل های آشپزی الهام میگیرد را مخاطب هدف خود قرار دهید.

برای درک بهتر مخاطبان، سعی کنید از محتوای برخی از وبلاگ‌های موفق در صنعت خود ایده بگیرید.

همچنین می‌توانید برای پی‌بردن به سوالات مخاطبان از پرسشنامه‌های آنلاین استفاده کنید و یا با بازدید از گروه های فیسبوک از آنچه که مخاطبان درباره‌اش علاقه مند هستند یا صحبت میکنند مطلع شوید.

شناخت مخاطبان نه تنها به تولید محتوا در راستای ایجاد ارتباط موثر کمک می‌کند، بلکه اگر قصد درآمدزایی از وبلاگ نویسی را داشته باشید، باعث تشدید شناخت وبلاگ شما در جامعه هدف می شود و این امر بسیار ارزشمند می‌باشد.

 

۲) موضوعی برای نوشتن انتخاب کنید

توجه داشته باشید که شما می خواهید پستی در وبلاگتان قرار دهید که برای مخاطبانتان ارزشمند باشد.

یک پست وبلاگ که مطابق علایق شما و علاقه مندی‌های جامعه هدفتان ایجاد شده باشد.

برای اینکار به خوبی جستجو کنید تا از وبلاگ های موفق دیگر الهام بگیرید.

عوامل مختلفی وجود دارند که باید برای انتخاب قالب مناسب پست وبلاگ در نظر بگیرید.

ساختار نوشتارتان باید مناسب با موضوعی که قصد دارید به آن بپردازید، انتخاب شود.

بگذارید به همان موضوع تخصصی آشپزی به عنوان مثال اشاره کنیم.

فرض کنیم که شما تصمیم گرفتید تا درباره کوکی‌های شکلاتی محتوایی تولید کنید.

و باز هم فرض کنیم که قصد شما این است که نحوه پخت کوکی را آموزش دهید.

برای اینکه قالب درست و مناسبی برای مطلبتان پیدا کنید بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید.

وقتی می خواهید یک پست آموزشی وبلاگ ایجاد کنید در حقیقت قصد این دارید که یک راهنمای قدم به قدم بنویسید که به خوانندگان یاد می دهد چگونه کاری را به درستی انجام دهند.

فرض کنید موضوع اصلی شما این است:

”روش پخت کلوچه های شکلات از چیپس شکلاتی”

حالا بر اساس هدفی که از محتوا آموزشی وبلاگ خود دارید به شما یکی از انواع تیترهای زیر را برای تیتر کلی زیر پیشنهاد می کنیم:

بهترین دستورپخت کلوچه ‌‌های شکلات چیپسی

  • پستی که به هدف راهنمایی و مشاوره نوشته می شود و  حاوی نکات و منابع تخصصی است: “نکات آشپزی مربوط به طرز تهیه کوکی شکلاتی خانگی خیلی بزرگ”
  • پست هایی که بر پایه تعریف و توضیح دادن نوشته می شوند و و به جا افتادن یک اصطلاح یا موضوعی در ذهن مخاطب کمک می کنند: ”بهترین دستور پخت کلوچه شکلاتی سال”
  • پست های ترند که به شرکت شما این امکان را می دهد تا از چیزی جدید و یا ناشناخته رونمایی کنید. اینگونه پست های وبلاگی باعث می شوند مخاطب احساس کند چیزی جدید و منحصر به فرد در انحصار برند شماست: “از مجموعه کوکی های شکلاتی جدیدمان پرده برداری کردیم”

 

چه پستی بنویسیم؟

 

۳) با تحقیق درباره کلمات کلیدی موضوع خود را اصلاح کنید

زمانی که درحال جهت دهی به پست وبلاگ خود هستید، بهتر است شانس موفقیت آن را در نتایج صفحات موتور جستجو بیابید. با تحقیق درباره کلمات کلیدی موضوع خود را اصلاح کنید

این امر باعث می شود توجه های بیشتری را به سوی محتوا وبلاگ خود جلب کنید.

برای کسب موفقیت بیشتر، نیاز به تحقیق بیشتر حول کلمه یا عبارت کلیدی مقاله خود خواهید داشت.

 تحقیق در مورد کلمات کلیدی به شما کمک می کند تا ترکیب لغوی مناسب تری برای عنوان خود پیدا کنید.

جستجو درباره کلمات کلیدی یکی از مهمترین مولفه های حیاتی در سئو و همچنین بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد. کلمه کلیدی به عنوان راهنما به ما کمک می کند تا متوجه شویم چه عبارتی به طور بالقوه رتبه بالاتری در جستجوی آنلاین دارد.

به طور مثال در خصوص مثال قبلی استفاده از عبارات کوتاه همانند ”شرینی شکلاتی” و کلمات کلیدی بلند مثل ”روش پخت کیک شکلاتی” انتخاب‌های درستی می‌باشند.

همچنین توجه به این نکته مهم است که هرچه کلمه یا عبارت کلیدی مورد نظر شما مشخص تر باشد، انطباق آن با هدف مخاطب شما بیشتر خواهد بود و این امر به نفع بلاگتان می باشد.

شما میتوانید با استفاده از کلمات کلیدی استراتژیک در محتوای خود، شانس نمایش آن را در نتایج جستجوی خاص بهبود بخشید، بنابراین با این وبلاگ شما نسبت به سایر وبلاگ‌ها برتری بیشتری خواهد داشت.

 

۴) یک عنوان اصلی قدرتمند انتخاب کنید

پس از اینکه تصمیم گرفتید چه موضوع و قالبی برای پست وبلاگ خود انتخاب کنید، میتوانید قالب مطالب خود را ایجاد کنید.

 این کار به شما این امکان را می دهد تا قبل از اینکه در هر بخش غوطه ور شوید درک بهتری از ساختار نوشتار خود داشته باشید.

کار خود را با عناوین فرعی شروع کنید. آنها ستون فقرات طرح اصلی شما می باشند، اجزای مقاله شما را تشکیل می دهند و باعث تجزیه مطالب شما به بخش‌های کوچک می‌شوند.

 عنوان های فرعی را نیز باید مختصر و آموزنده انتخاب کنید. به عنوان مثال در خصوص آموزش آشپزی، اگر دستور پخت شما چند مرحله‌ای است، همه مراحل را به طور واضح فهرست کنید:

۱) مواد لازم را تهیه نمایید.

۲) خمیر را مخلوط کرده و ورز دهید.

۳) کاغذ روغنی را روی صفحه مخصوص پخت قرار دهید.

۴) تکه های خمیر را روی صفحه پخت و پز بریزید.

۵) اجازه دهید در ۳۵۰ درجه فارنهایت پخته شود.

درست است که اینجا ابتدای پیش نویس شما است، اما کلید موفقیت طرح کلی در زیر عنوان های شما نهفته است. پس قبل از شروع کار به جستجوی آنها بپردازید.

اهمیت این امر بدان دلیل است که نظمی که در مطالب از جانب مخاطبان شما دیده می‌شود به این شکل است که بعد از عناوین اصلی، عناوین فرعی مهم تر از بقیه اجزا به چشم می‌خورند.

همچنین در روند کلی طرح پست وبلاگتان، می توانید شواهدی که موضوع مورد بحثتان را ثابت می‌کند، در زیر هر یک از زیرعنوان‌های و در بخش مقدمه خود اضافه کنید.

این کار به شما کمک می‌کند تا ایده‌هایی را که در مورد آن می‌نویسید به خوبی تنظیم کنید.

 

۵)یک طرح کلی منسجم برای پست خود در نظر بگیرید

یک طرح کلی منسجم برای پست خود در نظر بگیریدزمانی که طرح پست وبلاگ را در ذهن خود ترسیم کردید، شروع به تایپ کردن کنید.

شما در این مرحله نیاز به نگارش متن مقدماتی و متن اصلی دارید.

بیایید شروع کار را از پاراگراف مقدمه آغاز کنید. باید این مهم را در نظر بگیرید که در چند جمله ابتدایی مقاله توجه مخاطبان خود را جلب نمایید.

می‌توانید با یک نقل قول یا گزارش آماری مرتبط با موضوع مقاله و یا یک داستان کوتاه شروع کنید.

همچنین می‌توانید یک واقعیت جالب را مطرح کنید و سپس با به اشتراک گذاشتن گزیده‌ای از آنچه در متن تصمیم به مطرح کردن آن دارید لحن صحبت کردن خود را تنظیم نمایید.

این امر به خوانندگان شما انگیزه می‌دهد تا مطلب را تا انتهای آن بخوانند.

اکنون زمان آن رسیده است که شروع به نوشتن بدنه متن کنید. منظور از بدنه متن اطلاعاتی است که زیر هر عنوان فرعی نوشته می شود.

در این نقطه است که شما دانش خود و آنچه از تحقیقاتتان آموخته‌اید را باید به اشتراک بگذارید.

سعی کنید که این مطالب به صورت مستقیم و جذاب به مخاطب انتقال پیدا کنند. تا جای ممکن از اشتباه و تکرار مطالب اجتناب کنید.

 به این نکته توجه داشته باشید که اگر در بخش نهایی پست وبلاگ خود خلاصه محتوا را بیاورید می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. البته این امر همیشه الزامی نیست. می‌توانید این کار را با بیان ایده های خود در یک لیست کوتاه یا با به اشتراک گذاشتن برخی از ایده‌های نهایی در چند جمله انجام دهید.

 

یک پست استاندارد به چه بخش هایی تقسیم میشود؟

 

۶)محتوای جذاب خود را شروع به نوشتن کنید

سعی کنید از ابتدا مخاطبان خود را با یک عنوان قوی جذب کنید.

یادگیری چگونگی نوشتن یک عنوان جذاب برای وبلاگ که نظر مخاطبان را جلب کند، کار دشواری نیست.

هر آنچه شما نیاز به انجام آن دارید این است که نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

شفافیت داشتن، ویژه بودن و ارائه پاسخ یا راه حل مسئله ویژگی هاییست که در هنگام انتخاب عنوان باید بدان توجه کنید.

خوب است که بدانید برای تهیه یک تیتر خوب باید خود را جای مخاطب قرار دهید.

 به خوانندگان نشان دهید که این محتوا وبلاگ بدین منظور تهیه شده است که در بینش آنها تاثیر مثبت گذاشته و برایشان مثمر ثمر واقع شود.

این رویکرد به نوبه خود، احتمال اینکه آنها مقاله شما را باز کنند و به خواندن ادامه دهند به صورت قابل توجهی موثر خواهد بود.

اجازه دهید در اینجا به چند عنوان جذاب وبلاگی به طور مثال اشاره کنیم تا از آنها الهام بگیرید.

 

۷) پست وبلاگ خود را با سبکی خاص بنویسید

بهتر است که برای فراخوان دادن به مخاطبان از عناصر طراحی وب که باعث تقویت پیام شما می شوند، استفاده کنید.پست های وبلاگ خود را به سبک خاصی بنویسید

بهترین راه برای انجام این کار انتخاب یکی از قالب های طراحی شده حرفه ای وبلاگ سیتی سایت است.

قالبی که انتخاب می کنید کاملاً متناسب با نیازهای وبلاگ شما باشد و به اندازه‌ای جذاب بوده که صدای شما را به طور ویژه به گوش مخاطبانتان برساند.

تمام قسمت های سایت شما باید از موضوع وبلاگ شما پشتیبانی کند. حتی انتخاب یک فونت مناسب برای وب سایت نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر پست های وبلاگ خود را درباره محصولات اورگانیک و طبیعی می‌نویسید، با استفاده از یک پالت رنگ طبیعی در سایتتان حال و هوای مناسبی را برای موضوعاتی که مطرح می کنید به وجود می‌آورید.

پالت رنگی هم در لوگوی وبلاگ شما و هم درهر پلتفرمی که برای تبلیغ محتواهای خود استفاده می کنید به کار می‌رود.

اگر نیاز به ایده گرفتن برای وبلاگ خود هستید، نمونه وبلاگهای موفق را بررسی کنید و ببینید دیگران چگونه وبلاگهای خود را به پایگاه های قدرتمند با محتوای دیدنی و جذاب تبدیل کرده‌اند.

 

۸)تصاویر مرتبط انتخاب کنید

علاوه بر بالا بردن مهارت نوشتن محتواهای خود، سعی کنید متن پست وبلاگ خود را با چند تصویر جالب توجه جذاب جلوه دهید.

سعی کنید از تصاویر ویژه در وبلاگتان استفاده کنید. این تصاویر اولین چیزی هستند که خوانندگان هنگام باز کردن مقاله نگاه میکنند.

این موضوع بسیار اهمیت دارد که تصاویر شما به مطالب ارزش افزوده دهند و صرفا یک تصویر بصری بیهوده نباشند.

 

انتخاب تصاویر خاص در نگارش پست

 

۹)  کال تو اکشن های مناسب با محتوایتان را ایجاد کنید

کال تو اکشن های مناسب با محتوایتان را ایجاد کنیدهمانطور که میدانید یک وبلاگ می‌تواند برای آگاهی رسانی به مردم در مورد موضوعات خاص به کار گرفته شود. همچنین می‌تواند به عنوان ابزاری مهم برای ایجاد انگیزه در خوانندگان برای انجام اقدامی خاص مورد استفاده قرار گیرد.

این اقدام خاص شامل همه چیز می باشد. از مشترک شدن در وبلاگ شما و دانلود کتاب الکترونیکی گرفته تا ثبت نام در یک رویداد خاص و خرید کردن هر کدام می‌توانند هدف محتوا شما باشند.

پست های شما باید دارای اهداف مشخص برای سوق دادن خوانندگان به سمتی باشد که بتوانید از وبلاگ خود کسب درآمد داشته باشد. 

عنصر CTA یا کال تو اکشن به عنوان پیوندی تعبیه شده است كه هدف شما را به روشی جذاب بیان می كند. از جمله رایج‌ترین دکمه‌های فراخوان CTA می توان به این موارد اشاره کرد:

” در لیست ایمیل ما اشتراک ایجاد کنید. دانلود کتاب و یا  همین الان ثبت نام کنید”

 

۱۰) سئو وبلاگ خود را بهینه سازی کنید

هنگامی که وبلاگ نویسان به بخش سئو وبلاگ خود می‌رسند، باید بدانند که بهینه سازی در موتور جستجو فراتر از تحقیقات در خصوص کلمات کلیدی است.

در قسمت های قبلی مقاله به کلمات کلیدی و اهمیت آن اشاره کردیم. در کنار انتخاب درست عناوین و کلمات کلیدی، برای اینکه رتبه وبلاگ خود را در صفحات خاص نتایج موتور جستجو بهبود ببخشید، باید فراداده یا همان داده متا آن را نیز بهینه کنید.

متا دیتا شامل اطلاعاتی است که به طور ویژه برای نمایش داده شدن در موتورهای جستجو ایجاد می‌کنیم.

ما برای این کار هم از کلمه یا عبارت کلیدی خود کمک می‌گیریم.

اجازه دهید این موضوع را با توضیح یک مثال قابل فهم تر سازیم.

طبق مثال بالا “دستورپخت کلوچه های شکلاتی” عبارت کلیدی است که برای موضوع پست وبلاگ خود انتخاب کرده ایم.

از این عبارت باید دقیقاً در عنوان مقاله یا همان تیتر یک، عنوان سئو، ودر URL استفاده کنیم. در URL معمولا عبارت کلیدی را به این شکل می آورند: (شکلات-کوکی-دستور پخت) علاوه بر این عبارت کلیدی را در توضیحات متا خود نیز به کار می‌بریم. حتی بهتر است تا این عبارت را در متن جایگزین تصاویری که در مقاله می آورید نیز به کار گیرید.

به این ترتیب علاوه بر اینکه مخاطبینی که در موتور جستجو گوگل به دنبال مطلبی مانند پست وبلاگ شما هستند از طریق عنوان و توضیحات متا که می‌بینند وسوسه می‌شوند تا مقاله شما را مطالعه کنند و از آن مهمتر این کار به بهینه شدن سایت شما نیز کمک کرده و رتبه کلی شما را بهتر می‌کند.

 

۱۱)پست وبلاگی خود را ویرایش کنید

پست ها را ویرایش کنیداز آنجا که اشتباهات رایج در وبلاگ نویسی کم نیستند، نیاز خواهید داشت تا مقاله خود را از نظر تکرار، اشتباهات دستوری، غلط املایی و سایر موارد مشابه دیگر کاملاً بررسی کنید.

علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که موضوع پست وبلاگ شما به طور منسجم در تمام بخشها در جریان است، آن هم به گونه‌ای که پیام واضح و هدفمند خود را به خوبی به خوانندگان انتقال دهد.

همچنین می‌توانید در مورد سایر جنبه‌های اساسی وبلاگ نویسی در منابع بیشتر مطالعه کنید تا کار خود را تا جای ممکن حرفه‌ای انجام دهید‌.

می‌توانید از یک دوست یا همکار بخواهید که یکبار مطالب شما را مطالعه کند و نظر بدهد. از آنها بخواهید تا به دنبال هرگونه مغایرت یا ابهامی باشند و ایراداتتان را به شما بگویند. همچنین اولویت دادن به کیفیت به جای کمیت در علاقه‌مند کردن مخاطبان تاثیر بسزایی دارد.

پس از آنکه از کار خود راضی بودید، می‌توانید مقاله خود را منتشر کنید.

 

۱۲) محتوا نهایی را انتشار دهید و تبلیغ نمایید

یکی از مهمترین بخش‌های وبلاگ نویسی بازاریابی محتوایی آن می‌باشد.

باید با بهترین راهکارها برای نشان دادن محتواها به خوانندگان بالقوه و شیوه های جلب توجه آنها به وبلاگ خود آشنا شوید.

در این میان، موثرترین روش بازاریابی محتوا وبلاگ شامل استفاده از ایمیل مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی می باشد.

بازاریابی از طریق ایمیل استانداردترین راه برای رسیدن به بازار هدف شماست که متاسفانه آنطور که باید به این روش توجه نشده است.

ایمیل مارکتینگ یکی از استراتژی های بسیار موثر در بازاریابی دیجیتال به حساب می‌آید که شامل ارسال ایمیل‌های سفارشی برای کاربران احتمالی با هدف تبدیل آنها به مشتریان وفادار است.

جالب است بدانید که برخلاف سایر انواع تبلیغات، ایمیل مارکتینگ همچنان قابل اعتمادترین شکل بازاریابی است. چراکه امکان ایجاد ارتباط مستقیم بین شما و مخاطبانتان را فراهم می کند.

با توجه به اینکه تعداد کاربران ایمیل در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۴ به میزان قابل توجهی بالا میرود و به ۴.۴۸ میلیارد نفر افزایش می‌یابد، منصفانه است که باور کنیم اکثر قریب به اتفاق خوانندگان شما از طریق ایمیل قابل دسترسی هستند.

با این حساب منطقی است اگر بخواهید به یک ابزار قدرتمند بازاریابی از طریق ایمیل دسترسی پیدا کنید تا به کمک آن بتوانید به راحتی با روزرسانی ایمیل‌های تبلیغاتی، کمپین ها و خبرنامه های مهم با مخاطبانتان دائما در ارتباط باشید و پیوند آنها با وبلاگ خود را مستحکم تر سازید.

با استفاده از این ابزار قادر خواهید بود تا یک قالب ایمیل حرفه‌ای ساخته شده را انتخاب کنید و یا طرح خود را از ابتدا ایجاد کنید.

همچنین با استفاده از آن می توانید مخاطبین خود را به سرعت لیست بندی کرده و آمار بازدیدهای خود را ارزیابی کنید.

اگر بخواهیم فراتر از ایمیل مارکتینگ قدم برداریم، اشتراک گذاشتن بخشی از پست وبلاگ در شبکه های اجتماعی نیز می‌تواند در بازاریابی محتوایی آن بسیار کمک کننده باشد.

به عنوان مثال، اگر می خواهید مخاطبان زیادی را به خود سمت سایت خود بکشانید بهتر است تا تبلیغ وبلاگ خود را در فیسبوک، که یکی از بزرگترین و متنوع ترین پایگاه‌های کاربران را در اختیار دارد، قرار دهید.

فراتر از این میتوان گفت، فیس بوک به عنوان یکی از غولهای شبکه‌های اجتماعی از یک توزیع گسترده جهانی در بین  مخاطبین خانم ها و آقایان برخوردار است که بین سنین ۱۳ تا ۶۵ سالگی قرار گرفته‌اند.

علاوه بر این، استفاده از سایر پلتفرم های شبکه های اجتماعی برای تعامل فعالانه با مخاطبانتان را به شما این فرصت را می دهد تا تلاش هایتان برای بازاریابی وبلاگ به ثمر بنشیند.

۵
از ۵

۲۲ مشارکت کننده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *