حتما تا به امروز واژه ی سئو را در بخش های مختلفی شنیده اید. در این راستا ممکن است سوالاتی از قبیل: سئو چیست، چه کاربردی دارد، چگونه می توان از مزیت های سئو بهره برد و… ذهن شما را مشغول کرده باشد. در این مقاله قصد داریم هر آنچه که باید در مورد سئو بدانید را به عرض شما برسانیم. از تاکتیک های بازاریابی به وسیله ی سئو گرفته تا نحوه ی کارکرد آن. پس در ادامه با ما همراه باشید.
سئو چیست؟
سئو (SEO) مخفف عبارت جستجو Engine Optimization می باشد. این عبارت در واقع مفهوم بهینه سازی موتور جستجو را می رساند که این فرایند بهینه سازی موضوع بحث امروز ما است. به زبان ساده SEO یک تاکتیک بازاریابی است که به شما کمک می کند وبسایت خود را از طریق موتور های جستجو، قابل دسترسی نمایید.
در واقع هر چه سئوی وبسایت شما بالا تر رود، به شما کمک می کند آن را در صدر جستجو ها مشاهده کنید. استفاده از قابلیت های سئو به شما کمک می کند که به افزایش ترافیک وبسایت، افزایش سرنخ ها و Lead ها برای ایجاد کنجکاوی مخاطب، افزایش بازدید و در نهایت افزایش فروش، کسب درآمد و سود آوری در کسب و کار خود، دست یابید.
در لحظه تعداد افراد بسیاری در اینترنت در حال جستجوی محتوای مد نظر خود هستند. این تعداد جستجو و حجم ترافیک در موتور جستجوگر، می تواند برای بسیاری از کسب و کار ها و وبسایت آن ها مفید واقع گردد. چرا که با استفاده از استراتژی سئو می توانند این ترافیک را به نفع خود، هدفمند سازند.
چرا سئو اهمیت دارد؟
حال بپردازیم به این که چرا سئو دارای اهمیت است. فرض کنید شما در حال فروش کالا یا خدماتی هستید. در این دنیای مدرن و دیجیتال، ترجیح می دهید با نصب یک بیلبورد تبلیغاتی، برای افرادی در منطقه ای خاص از شهر تبلیغات خود را صرف کنید؟ یا ترجیح می دهید تبلیغات خود را در هر بار جستجوی مخاطب در اینترنت، از هر جای کشور که باشد، به اطلاع او برسانید؟ احتمالا مورد دوم گزینه ی موثر تری به نظر می آید.
اکنون خودتان را به جای یک خریدار بگذارید. ترجیح می دهید که محصول و خدمات مورد نظر خود را از یک وبسایت ناشناخته خریداری کنید؟ یا وبسایتی که در طی جستجو های خود، نام آن را به کرات در صدر پیشنهادات گوگل دیده اید؟ حال به نظر می رسد که متوجه اهمیت ارتقا SEO در جهان مارکتینگ شده باشید.
چه چیزی این ترافیک را در موتور های جستجو هدایت می کند؟
در ابتدا توجه کنید که گوگل مسئول هدایت بیشتر ترافیک موتور های جستجو در جهان است. در واقع گوگل پر کاربرد ترین موتور جستجو می باشد. اما گوگل چگونه تصمیم می گیرد که در پاسخ به آنچه که مردم جستجو می کنند، کدام صفحات را نمایش دهد؟ نتایج جستجو دائما در حال تغییر هستند. چرا که گوگل وبسایت ها را بر اساس الگوریتم خاصی رتبه بندی می کند.
گوگل به دنبال صفحاتی است که حاوی اطلاعات مرتبط و با کیفیت بالا در مورد درخواست جستجوگر باشد. این امر به وسیله ی پویش یا اصطلاحا Crawl کردن اطلاعات وبسایت شما بر اساس کلمات کلیدی صورت می گیرد.همچنین اگر وبسایت شما توسط وبسایت معروف و قابل اعتمادی معرفی شود و یا دارای تبادل لینک با آن باشد، اطمینان گوگل به شما افزایش پیدا می کند.
همچنین مهم است که چگونه مردم با سایت شما درگیر می شوند. آیا اطلاعات مورد نیاز خود را در وبسایت شما پیدا می کنند و در سایت شما می مانند؟ یا به صفحه جستجو باز می گردند و روی لینک دیگری کلیک می کنند؟ یا اینکه وبسایت شما را در نتایج جستجو به طور کلی نادیده می گیرند و هرگز روی آن کلیک نمی کنند؟
به علاوه مهم است که در وبسایت شما چقدر محتوای یونیک و با ارزش موجود باشد. یا در مقابل، چقدر مطالب تکراری و بی ارزش دارید؟ این رتبه بندی دائما در حال به روز رسانی است. پس اگر وبسایت شما دارای سئوی بالایی نیست، نگران نباشید. می توانید با کمک گرفتن از راه کار های افزایش سئو در مقالات بعدی ما، در به روز رسانی های بعدی در صدر پیشنهادات گوگل قرار بگیرید!
۱- نقش کلمات کلیدی در افزایش سئو
اولین بخش از موارد موثر در سئو کلمه ی کلیدی می باشد. در بهینه سازی موتور جستجو باید مشخص کنید شما برای چه چیزی بهینه سازی می کنید. یعنی چه چیزی برای ارائه دارید. در این حالت باید عباراتی را که مردم در موتور های جستجوگر مانند گوگل سرچ می کنند شناسایی کنید.
موتور های جستجوگر بر اساس همین عبارات پر تکرار که اصطلاحا کلمات کلیدی نامیده می شوند، نتایج را ارائه می کنند. پس توجه کنید که مردم کالا یا خدمات شما را بیشتر با چه عباراتی جستجو می کنند. به پیشنهادات گوگل حین نوشتن عبارت ها توجه کنید. این ها همان کلمات کلیدی ای هستند که توسط مردم به طور مداوم تکرار می شوند. می توانید برای انتخاب کلمات کلیدی موثر به مقالات بعدی ما در رابطه با ابزار های انتخاب کلمه ی کلیدی مراجعه کنید.
۲- نقش عنوان اصلی
در دومین بخش، اهمیت عنوان در سئو را بررسی می کنیم. گفتیم کلمه ی کلیدی که عبارتی پر تکرار در جستجو می باشد، نقش مهمی در ارتقا سئو برای وبسایت شما دارد. انتخاب بخشی از محتوای شما که بتواند به بهترین شکل این کلمات کلیدی را به نگاه مخاطب برساند، اهمیت ویژه ای دارد.
در این راستا، عنوان اصلی محتوا، جایی است که درگیری اولیه ی مخاطب با وبسایت شما رخ می دهد. اگر این عنوان به اندازه ی کافی جذاب باشد و اطلاعات مورد نیاز کاربر را در بر داشته باشد، شانس شما در تداوم این تعامل بالا می رود. یعنی اگر این عنوان اصلی بتواند در نگاه مخاطب جذاب و کنجکاو کننده باشد، او به وبسایت شما مراجعه می کند و در نتیجه ترافیک مشاهدات شما را بالا می برد.
۳- نقش بدنه ی اصلی محتوا
سومین قسمت مهم از اجزاء تشکیل دهنده ی سئو، بدنه ی اصلی محتوای شما است. ۳ قابلیت اصلی و مهم برای بدنه وجود دارد که الگوریتم موتور جستجوگر گوگل به آن توجه می کند. این موارد عبارتند از:
-
منحصر به فرد و یونیک بودن محتوا: این که چه مقدار محتوای با ارزش و غیر تکراری در وبسایت خود دارید در رتبه بندی گوگل تاثیر گذار است. دقت کنید که محتوای شما به اندازه ی کافی دارای کلمات ثقیل و غیر تکراری باشد.
-
میزان تعامل: تجربه ی کاربر به شدت مورد توجه گوگل واقع می شود. اطمینان حاصل کنید که محتوای درخواستی کاربر هدف شما، در وبسایت قابل دستیابی است. همچنین مراقب تبلیغات بیش از اندازه و آزار دهنده که کاربر را کلافه می کند، باشید.
-
قابلیت اشتراک پذیری: این که محتوای شما و حوزه ی فعالیت شما چقدر مورد توجه کاربران باشد برای گوگل دارای اهمیت است. همچنین این که چند بار سایت شما و محتوای شما انتشار داده می شود نیز برای رتبه بندی از اهمیت برخوردار است.
امیدواریم محتوای موجود در این مقاله در رابطه با چیستی و چگونگی سئو، مورد توجه شما خواننده ی محترم واقع گردیده باشد. پیشنهاد می کنیم گام های بعدی آموزش سئو را در مقالات بعدی ما مطالعه کنید.