مقدمه
بک لینک سازی برای وب سایت یکی از روش های مرسوم سئو و بهینه سازی سایت است. این روش از طریق لینک سازی خارجی و ایجاد اعتبار و مقبولیت برای سایت هدف، به بالا رفتن رتبه ی آن کمک می کند. اما همیشه برای بنیانگذاران سایت ها و افراد تازه وارد، این سوالات پیش می آید که در چه زمانی و از چه طریقی لینک سازی را شروع کنیم؟
در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم و نکات مختلفی از قبیل دیجیتال مارکتینگ، خدمات بک لینک و قیمت بک لینک را شرح دهیم تا از سردرگمی های ابتدایی رهایی پیدا کنید و بتوانید با قدرت مسیرتان را ادامه دهید.
آیا برای سایت های تازه تاسیس هم میتوان بک لینک خرید؟
برای پاسخ دادن به این سوال، در ابتدا باید ببینیم که الگوریتم های گوگل چگونه کار می کنند و چگونه بک لینک را معتبر می دانند. بک لینک در اصل به این مفهوم است که سایت شما دارای محتوای خاص و مفیدی است که مراجعین و مشتریان شما از این محتوا های خاص در سایت ها یا وبلاگ های خودشان استفاده کرده اند.
در اصل سایت شما آنقدر معتبر است که باقی سایت ها برای اثبات صحیح بودن اطلاعاتشان به سایت شما لینک می دهند. حال به سوال اصلی برمیگردیم. فرض کنید شما یک سایت تازه تاسیس هستید که در کلمه مربوط به مفهوم سایت تان در صفحه ی 10 ام جستجوی گوگل قرار دارید. سپس چندین بک لینک از سایت صفحه ی اول به سایت شما لینک می دهد.
در این زمان برای بات های کرول مسجل میشود که این لینک ها فیک هستند و نه تنها ارتقا صفحه و رنک پیدا نمی کنید که با سئو منفی دچار مشکلات بیشتری می شوید. شما برای انجام فرآیند سئو از طریق لینک های خارجی، باید پروسه ای دقیق را طی کنید تا از نگاه بات ها و الگوریتم های گوگل به آتوریتی کافی برای جلب لینک برسید. اما در این مسیر چه اقداماتی باید انجام داد؟ پاسخ این سوال را باید در بخش بعد جستجو کنید.
توصیه می کنیم بخوانید: بک لینک بهتر است یا رپورتاژ
لینک سازی برای وب سایت را از چه زمانی شروع کنیم؟
بگذارید کمی درباره ی مفهوم آتوریتی که در قسمت پیش بیان کردیم صحبت کنیم. فرض کنید در جمعی نشسته اید و پیرمردی فرزانه لب به سخن میگشاید و جوانکی تازه بالغ شده به مخالفت با پیرمرد برمی خیزد. باقی افراد در این جمع به چه کسی احترام می گذارند و حرفش را قبول می کنند؟
اگر موارد استثنایی را کنار بگذاریم در اکثر مواقع این پیرمرد است که حرفش به کرسی می نشیند. این دقیقا مفهوم آتوریتی است. در بین بات ها و الگوریتم های گوگل نیز همین ارتباط برقرار است. سایتی که در صفحه ی 1 و در بالاترین رنک قرار دارد هیچ وقت با سایتی که در ته نتایج صفحه ی 12 ام است برابر نیست.
حال اگر شما قرار است از آن سایت بک لینک بخرید باید پروسه ی زیر را طی کنید:
در مرحله ی اول محتوا قرار می گیرد که مهمترین داشته ی یک سایت است. این محتوا است که می تواند مهمترین گام را برای شما در فضای اینترنت بردارد. محتوای مفید و خاص که بدون کپی از جایی نوشته شده باشد، همچون بالی است که سایت شما میتواند با آن پرواز کند و بر بالاترین پله های نتایج گوگل بنشیند.
مرحله ی دوم ارتقاء رتبه در کلمه ی مربوط به سایت است. همانند مثال گذشته فرض کنید که شما با کلمه ی آشپزی در صفحه ی 10 قرار دارید. در این مرحله باید سعی کنید که با چند کلمه ی چند سیلابی بلند که سرچ دار و پر بازدید هستند به رتبه های بالای گوگل دست پیدا کنید.
در مثال ما عباراتی همچون آموزش آشپزی در تهران یا آشپزی آسان در غرب تهران می تواند کارکرد خوبی داشته باشد. بعد از انجام این دو مرحله شما هم یک سایت با محتوای غنی دارید که خود می تواند لینک جذب کند، هم آتوریتی کافی را دارید که بتوانید از سایت های بالاتر از خودتان لینک جذب کنید.
عمدتا این مرحله 4 الی 5 ماه طول می کشد. اما بعد از این زمان می توانید با همکاری یک تیم متخصص فرآیند سئو خارجی و بک لینک سازی برای وب سایت را شروع کنید. حتما تیم لینک ساز باید ماهر و متخصص باشد چون خود فرآیند سئو با لینک سازی خارجی نیز یک استراتژی بسیار پیچیده است و مانند شطرنج باید حساب شده گام برداشت.
آیا پست مهمان روش خوبی برای دریافت بک لینک است؟
در بعضی از سایت ها که بازدید کنندگان یا کاربران با عضویت اجازه تولید و انتشار محتوا را دارند، برای تشویق این اعضا به تولید محتوا به آنها این اجازه داده میشود که به ازای هر تعداد پستی که در سایت قرار می دهند، از طریق همان پست، به سایت یا وبلاگشان لینک داشته باشند.
از این طریق هم سایت یک محتوای مجانی دریافت میکند، هم تولید کننده محتوا به یک بک لینک رایگان میرسد. این روش کارآمدترین روش کسب بک لینک رایگان است و اگر نکاتی را در عملکرد سایت لینک شده و محتوایی که تولید کرده اید رعایت کنید، بازدهی بیشتری را شاهد خواهید بود. به طور مثال هرگز تعداد زیادی بک لینک در محتوای تولیدات قرار ندهید این کار الگوریتم ها و بات های گوگل را مشکوک میکند.
چگونه بک لینک های بی کیفیت را تشخیص دهیم؟
عمدتا مهمترین پارامتر در بی کیفیت یا با کیفیت بودن یک بک لینک را سایت لینک کننده می دانند. این سایت هرچقدر رتبه ی بالاتری داشته باشد، طبیعتا لینک های موجود در آن با ارزش تر اند. برای پیدا کردن رتبه سایت ها می توانید از رتبه بندی الکسا استفاده کنید.
بیشتر متخصصان سئو بر این باورند که بک لینک هایی که از سایت هایی با دامین .gov یا .edu گرفته میشود از سایت هایی با دامین های محلی یا .net و .com تاثیرگذار تر و باکیفیت تر اند. باید این نکته را نیز در مبحث دامنه ها اضافه کنیم که اگر شما 10 لینک از یک دامنه بگیرید، تاثیرگذار تر از این است که از 10 دامنه متفاوت یک لینک گرفته باشید.
بات های گوگل تطابق موضوع سایت شما و سایت لینک کننده را بررسی میکنند، پس 10 سایت متفاوت نمی تواند کمکی به شما بکند. سعی کنید از سایت های مرتبط و هم نتیجه تان در صفحات گوگل استفاده کنید. از سایت هایی که spam score بالایی دارند استفاده نکنید. چرا که این سایت ها از طرف گوگل بی اعتبار محسوب میشوند. برای پیدا کردن spam score یک سایت میتوانید به سایت moz مراجعه کنید.
کلام پایانی
در پایان این نکته را باید بدانید که فرآیند سئو خارجی و بک لینک سازی از نظر گوگل، یک فرآیند غیر قانونی برداشت میشود و بات ها و الگوریتم های گوگل در تقابل با آن سازماندهی شده اند. پس برای انجام این فرآیند به یک تیم حرفه ای و متبحر نیاز دارید که در رایامارکتینگ می توانید آن را بیابید. شما با رجوع به بخش مشاوره میتوانید از مشاوره رایگان استفاده کنید و سپس با دید باز ثبت سفارش تولید محتوا را انجام دهید.