طراحی سایت

بررسی تفاوت بک لینک و لینک بیلدینگ

مقدمه

تفاوت بک لینک و لینک بیلدینگ چیست؟ هنگامیکه به تازگی قصد کردید وارد دنیا اینترنت شوید، میخواهید به عنوان یک فریلنسر وارد بازار کار شوید یا برای راه انداختن یک کسب و کار اینترنتی تحقیق میکنید، با دنیایی از مفاهیم و اصطلاحات جدید آشنا می شوید که ممکن است با هم هم معنی یا متفاوت باشند.

 این دنیای جدید در نگاه اول بسیار پیچیده می نماید. اما اگر هر مفهوم را به صورت اصولی و با نگاه به محیط پیرامون و کلمات مرتبط با آن بررسی کنیم به سادگی می توان تفاوت ها و شباهت های اصطلاحات را متوجه شویم. یکی از این اصطلاحات بک لینک است که دامنه ی کلمات مرتبط با آن بسیار وسیع است.

ما در این مقاله قصد داریم تا به تشریح تفاوت این اصطلاح مهم با فرآیند مهمتری، به نام لینک بیلدینگ را بررسی کنیم. برای آموزش بک لینک در سایت وردپرسی، لطفا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین من باب سفارش تولید محتوا و مشاوره بازاریابی، متخصصین رایامارکتینگ آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

تفاوت بک لینک و لینک بیلدینگ

شرح ساختار بک لینک

بک لینک های نوعی لینک های خروجی هستند، که توسط سایت های مختلف برای ارجاع مطالبشان به سایتی معتبر تر استفاده میشوند. بک لینک ها به خاطر این سازوکار شان، یک مهر تایید اعتبار محسوب میشوند و الگوریتم ها و بات های گوگل نیز از آن استفاده میکنند تا سایت ها و محتوا های معتبر را از بقیه جدا کنند.

بات ها به سایت های معتبر رنک بالاتر می دهند و آنها را در گزینه های دم دست تر قرار می دهند تا بیشتر دیده شوند. از آن طرف محتوا های نامعتبر را به پایین ترین نتایج در دورترین صفحات منتقل می کنند تا در دسترس قرار نگیرند.  

بعضی ازافراد از این سازوکار برای سئو و بهینه سازی سایت ها استفاده میکنند تا ارتقا رتبه و پیشرفت در رنکینگ گوگل نصیبشان شود که بسیار استراتژی خوبی است اما در صورتی که توسط افراد متخصص و با بک لینک های با کیفیت انجام شود.

تفاوت بک لینک و لینک بیلدینگ چیست؟

لینک بیلدینگ شامل چه اقداماتی است؟

لینک بیلدینگ یا لینک سازی به فرآیند کلی لینک سازی برای سایت ها می گویند که به دو دسته ی بزرگ لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی تقسیم میشود. عمدتا هنگامی که درباره لینک سازی داخلی صحبت می کنیم، منظورمان به لینک های درختی ای است که در همه ی سایت ها ساخته میشوند.

این لینک ها ساخته می شوند تا مطالب مرتبط در یک سایت به صورت رشته ای به مخاطب ارائه شود. این لینک ها مخاطب را به صورت فعال در سایت نگه می دارد تا با جذب ترافیک به سئو سایت، کمک کند. اما هنگامی که درباره لینک خارجی صحبت می کنیم، درباره ی لینک های خروجی ای صحبت میکنیم که بک لینک نامیده می شوند و کارشان اتصال یک سایت به محتوایی در سایت دیگر است.

لینک سازی یک اقدام پیوسته است؛ به این معنی که برای حصول نتیجه، نیازمند انجام تمام ارکان آن هستیم. با این توصیف باید در نظر داشته باشیم که لینک سازی در جهت سئو و بهینه سازی سایت، یک استراتژی پیچیده است که باید گام ها را حساب شده برداشت. چرا که الگوریتم ها و بات های گوگل ساخته شده اند تا نگذارند افراد از طریق لینک سازی کلاه سیاه، سایت شان را سئو و بهینه سازی کنند.

آیا لینک سازی به روش کلاه سیاه به نتایج گوگل آسیب می زند؟

گوگل سایت های موجود در محیط اینترنت را دسته بندی می کند تا افرادی که به آن مراجعه میکنند، بتوانند در کوتاه ترین زمان مشکل خود را حل کنند. بدین ترتیب نیازمند این است که معتبر ترین محتوا ها را در صدر پیشنهادات خود به مراجعینش قرار دهد.

حال برای پیدا کردن این محتوای معتبر از الگوریتم های متفاوتی استفاده میکند، که یکی از آن ها سنجش بک لینک ها در سایت ها است. هنگامی که سئوکاران از این نوع سنجش سواستفاده میکنند تا سایت مد نظرشان را به عنوان سایت معتبر جا بزنند، در اصل به کارآمدی گوگل ضربه میزنند و به این صورت نتایج گوگل را زیر سوال میبرند.

گوگل نیز در مواجهه با این رویکرد قوانینی را وضع کرده و لینک سازی کلاه سیاه را ممنوع اعلام کرده است. گوگل الگوریتم ها و بات هایش را ردیف کرده است تا این تخلفات را پیدا کنند و آنها را جریمه کنند. اما هرگز نباید فراموش کرد که متخصصان این امر می توانند با مهارت خود راه های مقابله و استفاده درست از امکانات را هموار کنند و به رشد رتبه و سئو و بهینه سازی مثبت سایت کمک کنند.   

لینک سازی به روش کلاه سیاه

حداکثر زمان استاندارد برای اثربخشی بک لینک چقدر است؟

کارکرد لینک ها به بازدید آنها مربوط میشود. هرچقدر بیشتر دیده شوند بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند و کارآمد تر میشوند. به صورت متوسط تاثیر گذاری یک لینک بین یک هفته تا 15 روز زمان نیاز دارد تا محسوس شود. این تاثیرگذاری حتی احتمال دارد که در 3 ماه هم اتفاق بیفتد.

این سرعت به لطف الگوریتم پنگوئن اتفاق می افتد. این الگوریتم یک الگوریتم لینک محور است که برای مقابله با سئو کلاه سیاه و محتوای بی کیفیت، ساخته شده است. پنگوئن  از طریق بررسی اسپم و تطابق همزمان کلمات کلیدی میتواند جلوی انتشار و ارتقا رتبه سایت های متخلف را بگیرد و جریمه های از پیش تعیین شده را اعمال کند.

از مزایای دیگر این الگوریتم لینک محوری و اکنون بخشی یا زمان واقعی بودن آن است. به صورتی که در زمان حقیقی میتواند لینک ها را شناسایی و دستورات را در لحظه اعمال کند. این الگوریتم برای مقابله با فروش لینک به صورت فله ای ساخته شده است.

هنگامی که پکیج لینک های متعدد رایگان و یا ارزان را تهیه می کنید و خودسرانه استفاده میکنید، پنگوئن آنجاست که گوشتان را بپیچاند. اما زمانی که فرآیند لینک سازی خارجی توسط افراد حرفه ای انجام شود، پنگوئن آن روی خود را به ما نشان میدهد. زمان واقعی بودن این الگوریتم در لینک سازی خارجی اصولی به کمک ما می آید و رشد و ارتقا رتبه سایت را تسریع میکند.             

شباهت بک لینک و لینک بیلدینگ

کلام پایانی

به صورت کلی لینک بیلدینگ فرآیندی است که در آن لینک ها ساخته میشوند. حالا در فضای اینترنت افراد به دو مقصود لینک میسازند و فرآیند لینک بیلدینگ را طی میکنند: یا قصد دادن لینک را دارند یا قصد گرفتن لینک. بدین منظور دو مفهوم جدید پدید می آید.

لینک سازی داخلی که در محتوا های داخل سایت به محتوا های دیگری که در سایت ها وجود دارند اشاره میکند و لینک سازی خارجی، که برای پیوند دادن مطالب به سایت های دیگر استفاده می شوند. در این بین بک لینک ها را داریم که یک روش در لینک سازی خارجی هستند. با روشی به نام بک لینک ها شما به سایت های دیگر منتقل میشوید، ولی فرآیند لینک بیلدینگ یک روش جامع است که در آن لینک ها ساخته میشوند.

به عبارتی لینک بیلدینگ سفالگری است که ظروف سفالینه میسازد و بک لینک یک نوع نعلبکی مربع شکل است که در دسته ی نعلبکی ها (لینک سازی های خارجی)، توسط سفالگر ساخته میشود. به عبارتی دیگر درمورد تفاوت بک لینک و لینک بیلدینگ باید بگوییم که: بک لینک نوعی لینک بیلدینگ است که از آن برای رشد سایت استفاده میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *