طراحی اپلیکیشن موبایل کاربر پسند
تلفن های همراه از سه دهه پیش وارد زندگی مردم شده اند. از همان سه دهه پیش صنعت موبایل همواره در حال پیشرفت و حرکت رو به جلو بوده است. موبایل های سنگین و بزرگ آن زمان امروزه به موبایل هایی سبک و زیباتر تبدیل شده اند. تغییر بزرگ در این صنعت از سال ۲۰۰۷ رخ داد. سالی که اولین آیفون معرفی شد و از آن زمان به بعد استفاده از صفحه ی لمسی در موبایل ها یک ترند شد. صفحاتی لمسی که اولین بار شرکت IBM در سال ۱۹۹۲ در تلفن های همراه خود از آن استفاده کرده بود.
تغییر بزرگ دیگر در صنعت موبایل و زندگی ما، ظهور اپلیکیشن ها بود. امروزه بیش از دو میلیون اپلیکیشن موبایل در اپ استورها موجود است و همچنان با سرعت زیادی در حال افزایش است. توسعه دهنگان به طور مداوم در حال برنامه نویسی هستند تا برنامه ای را خلق کنند که چیز جدیدی ارائه کند یا باعث راحتی بیشتر افراد شود.
سهولت استفاده از اپلیکیشن موبایل
بسیاری از مردم زمان بسیاری را در طول روز با اپلیکیشن های موبایل می گذرانند. اخیرا در مطالعه ای در آمریکا مشخص شد که مردم بیش از ۸۰ ٪ زمان کار با موبایل خود را در اپلیکیشن ها می گذرانند. از این رو اپلیکیشن موبایل باید به گونه ای طراحی شده باشد که تجربه کاربری (UX) خوبی داشته باشد تا افراد به راحتی زمان بیشتری را در آن سپری کنند. این امر تا آنجا اهمیت پیدا می کند که بسیاری راحتی استفاده از اپلیکیشن را مقدم بر سایر تست ها و استانداردها می دانند. دلیل اصلی به کارگیری طراحی کاربرپسند (user-friendly) سوق دادن راحت تر کاربر به سمت اهداف از پیش تعیین شده ی ما است. طراحی کاربرپسند یک معیار مهم است و برنامه ای که با توجه به این معیار طراحی شده باشد برنامه ای است:
- ساده و راحت
- کارآمد
- بدون خطا (Error)
- رضایت بخش
۸ نکته برای طراحی اپلیکیشن موبایل کاربرپسند:
۱. خوانایی متن در اپلیکیشن موبایل:
خوانایی یکی از عوامل بسیار مهم در سادگی استفاده از اپلیکیشن است. احتمالا برای شما نیز بارها این اتفاق پیش آمده که متنی را علی رقم جذابیت موضوع و اما به دلیل خوانا نبودن نوشته رها کرده اید. سعی کنید سایز فونت ها کمتر از ۱۱ نباشد. همچنین استفاده از پاراگراف بندی در متن های بلند را فراموش نکنید. برای خوانا بودن نوشته، متن باید با پس زمینه تضاد (کنتراست) خوبی داشته باشد. این موضوع حتی در طراحی سایت نیز اهمیت دارد.
۲. دسترس بودن اپلیکیشن موبایل در حالت آفلاین:
اگرچه نمی شود تمام ویژگی های اپلیکیشن در زمان عدم دسترسی به اینترنت در دسترس باشد، اما بخش هایی از آن می تواند بدون دسترسی به اینترنت نیز در دسترس کاربر قرار گیرد و باید این کار را انجام داد. این که اپلیکیشن شما بدون اتصال به اینترنت اصلا باز نشود باعث ایجاد نارضایتی کاربر می شود و نکته ای منفی برای اپلیکیشن شما محسوب می شود.
۳. نمایش ماژول در اپلیکیشن موبایل:
اگر برای کاربر در اپلیکیشن وظایف گام به گامی تعریف کرده اید، این وظایف را به صورت ماژول و خارج از صفحه ی معمولی اپلیکیشن برای کاربر نمایش دهید.
۴. سرعت بالا در اپلیکیشن موبایل:
صرفه جویی در زمان باعث افزایش رضایت مشتری می شود. هیچ کاربری انتظار را دوست ندارد. با کاهش زمان انتقال صفحات و ظاهر شدن مطالب در زمان صرفه جویی کنید. همچنین حالت های انتظار طولانی باعث عصبانی شدن کاربر می شود.
۵. استفاده از بازیابی خودکار در اپلیکیشن موبایل:
اگر در اپلیکیشن شما فرم هایی قرار دارد که لازم است این فرم ها توسط کاربر پر شوند از بازیابی خودکار استفاده نمایید. شما نمی توانید جلوی تمامی مشکلات و کراش ها را بگیرید، اما می توانید با استفاده از بازیابی خودکار می توانید تا حدودی در زمان کاربر صرفه جویی کنید و تا حدودی ناراحتی او را کاهش دهید.
۶. تست A/B اپلیکیشن موبایل:
تست A/B روشی بسیار کارآمد برای بهبود طراحی اپلیکیشن موبایل و تبدیل آن به ابزاری برای بازاریابی قدرتمند و سودآور است. با تحلیل دقیق داده ها و اطلاعاتی که از تست A/B به دست می آورید می توانید المان های کلیدی اپلیکیشن را طوری تغییر دهید که باعث افزایش گفت و گوی مخاطبان با شما شود و با آن ها ارتباط عمیق تری برقرار کنید.
۷. بهبود تعامل کاربر با اپلیکیشن موبایل:
برخی از اپلیکیشن ها لینک هایی دارند که کاربر را به خارج ار اپلیکیشن و مرورگرها هدایت می کنند. بهتر است این کار را انجام ندهید. این کار باعث جدایی کاربر از اپلیکیشن شما می شود. یک راه حل مناسب استفاده از مرورگر داخلی برای اپلیکیشن است.
۸. اهمیت به کیفیت تجربه کاربری اپلیکیشن موبایل:
به محض ورود کاربر از آن ها نخواهید که به برنامه ی شما امتیاز بدهند. به کاربر فرصت بدهید تا از اپلیکیشن شما استفاده کنند و سپس تجربه خودش را به اشتراک بگذارد. به جای اینکه مدام از کاربر بخواهید نظر خود را به اشتراک بگذارد سعی کنید تجربه ی بهتری را برای او رقم بزنید.
برای حفظ کاربرپسند بودن اپلیکیشن موبایل همواره با کاربران خود ارتباط داشته باشید و سعی کنید مشکلات آن ها را بیابید و رفع کنید. امروزه طراحی کاربرپسند یک الزام در طراحی اپلیکیشن موبایل است و طراحان برای طراحی اپلیکیشن موبایل خوب ناچار به حرکت در این جهت هستند. به کمک نکات ارائه شده شما می توانید تجربه ی کاربری اپلیکیشن موبایل خود را بهبود دهید.
به نظر شما کدام اپلیکیشن های موبایل ایرانی به کاربر پسند بودن برنامه ی خود اهمیت ویژه ای می دهند؟ کدام اپلیکیشن ها برای شما تجربه ی کاربری خوبی رغم زده است؟ نظر خود را با در میان بگذارید.