رنک برین RankBrain الگوریتم جدید رتبه بندی گوگل
دنیای سئو مدام در حال تغییر است و فاکتورهایی که برای رتبه بندی سایتها در صفحه نتایج موتورهای جستجو استفاده میشود نیز همیشه ثابت نمیماند. گوگل به عنوان پرکاربردترین موتور جستجوی اینترنتی تاکنون بارها الگوریتمهای رتبه بندی خود را تغییر داده و بروز رسانی کرده است. چون گوگل در بازار جستجوی اینترنتی نفوذ و انحصار زیادی دارد، آگاهی از بروزرسانی الگوریتمهای رتبه بندی اش امری ضروری است، زیرا در صورت همسو نشدن با آن ممکن است رتبه سایتها در صفحه نتایج جستجوی گوگل افت کند و موجب کاهش ترافیک ورودی به آن ها شود.
گوگل در سالهای اخیر مدام تلاش کرده است تا تجربه کاربری موتور جستجوی خود را بهبود بخشیده و نتایج جستجوی با کیفیتی را به کاربرانش نمایش دهد. به طور کلی گوگل در تلاش است تا معیارهای رتبه گیری سایتها در صفحه نتایج جستجوی خود را بیشتر به سمت فاکتورهای کیفی و کاربر پسند سوق دهد و از ورود سایتهایی با محتوای ضعیف به صدر نتایج جستجو جلوگیری کند. یکی از جدیدترین اقدامات گوگل در این خصوص معرفی الگوریتم رنک برین (RankBrain) است.
الگوریتم رنک برین (RankBrain) که گوگل آن را در اواخر اکتبر سال ۲۰۱۵ معرفی نمود، یک سیستم هوش مصنوعی است که از الگوریتمهای یادگیری ماشین (machine learning) استفاده میکند. الگوریتمهای یادگیری ماشین به کامپیوترها (مفهوم کلی) امکان میدهد که از طریق دادهها و آزمایشاتی که انجام میدهند، یادگیری در مورد شرایط سیستم بدست آورند و عملکرد خود را به تدریج بهبود دهند. این الگوریتمها به گوگل کمک میکند تا عبارات جستجو را بهتر پردازش کرده و نتایج مناسب تری را به کاربران خود نمایش دهد. گوگل الگوریتم رنک برین (RankBrain) را به عنوان سومین فاکتور مهم (بعد از بک لینک و محتوا) برای رتبه بندی سایتها در صفحه نتایج موتور جستجوی خود معرفی کرده است.
آیا الگوریتم رنک برین (RankBrain) تاثیر زیادی بر رتبه سایتها خواهد گذاشت؟
طبق نظر متخصصان سئو این الگوریتم مطمئنا رتبه سایتها را در آینده بشدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. اما هم اکنون مهندسان گوگل بیشتر بر روی آزمایش این الگوریتم متمرکز هستند و کاربران طی ماههای آتی به مرور تاثیرات آن را در نتایج جستجو خواهند دید. رنک برین (RankBrain) به دلیل استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین قادر خواهد بود تا معنای عبارات و واژهها را بهتر تشخیص داده (پیشرفته تر از الگوریتم مرغ مگس خوار) و با بازخوردی که از کاربران گوگل دریافت میکند، نتایجی را به آنها نمایش دهد که بیشترین شباهت را به چیزی که آنها دنبالش بودهاند داشته باشد. در واقع این الگوریتم به گوگل کمک میکند تا حدسهای بهتری از نظر معنایی در خصوص عبارات جستجو کاربران بزند.
آیا الگوریتم رنک برین (RankBrain) اصول قبلی سئو را تغییر میدهد؟
اصول سئو به دلیل معرفی این الگوریتم تغییر نخواهد کرد، بلکه مسئله اصلی تغییر استراتژیهای سئو و بهبود رتبه سایتهاست. برای مثال اگر قبلا چگالی کلمات کلیدی موجود در صفحه، استفاده از کلمات کلیدی در تیترها و لینکها و … مهم بود، در آینده کیفیت محتوای صفحه، کاربر پسند بودن، مفید، جدید و طبیعی بودن آن اهمیت پیدا خواهد کرد. نکته چالش برانگیز این است که راه مشخصی برای بهبود رتبه سایت به آن شکلی که در گذشته وجود داشت، در آینده وجود نخواهد داشت.
برای درک بهتر این نکته به مثال زیر توجه کنید. اگر رتبه سایت را همانطور که گوگل توصیف میکند، تحت تاثیر ۲۰۰ فاکتور در نظر بگیریم، در گذشته وزن این فاکتورها به طور تقریبی مشخص بود اما وزن این فاکتورها در آینده با توجه به نوع عبارات جستجو و سایت های ارائه دهنده محتوا، تغییر خواهند کرد. برای مثل ممکن است دو سایت مشابه برای رسیدن به رتبه ۱ به ازای یک کلمه کلیدی نیاز به بک لینک بیشتر داشته باشند، اما دو سایت دیگر برای کلمه کلیدی دیگر به جای تعداد بک لینک بیشتر نیاز به محتوایی تخصصیتر داشته باشند.
رتبه بندی سایتها در گذشته:
رتبه بندی سایتها در آینده:
شاید در ابتدا الگوریتم رنک برین (RankBrain) و میزان تاثیرش بر رتبه سایتها ترسناک باشد! اما طبق نظر کارشناسان سئو تمام این اقدامات گوگل تنها یک هدف را دنبال میکند و آن:
ارائه محتوای با کیفیت به کاربران است
در واقع الگوریتم رنک برین (RankBrain) میخواهد کاری که سایر الگوریتمهای رتبه بندی گوگل (پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار، کبوتر و …) انجام میدادند را با کمی تغییرات و با پیچیدگی و دقت بیشتری انجام دهد. مزیت این الگوریتم یادگیری و بهبود مستمر آن در طول انجام جستجو و نمایش نتایج است، مانند بازیکن تنیسی که هرچه بیشتر بازی میکند تجربه و تسلطش بر بازی بیشتر میشود.
در آینده مقالات بیشتری در خصوص چیستی این الگوریتم در بلاگسیما منتشر میکنیم و راهکارهایی جهت آماده سازی سایتها برای آن ارائه میکنیم.