طراحی سایت

بازار کار دیجیتال مارکتینگ: آینده‌ای پر از فرصت‌ها | زمینه‌های شغلی + درآمد

آیا می‌دانستید که تخمین زده می‌شود که نرخ رشد صنعت دیجیتال مارکتینگ در 10 سال آینده از نرخ رشد تمامی صنایع دیگر (روی‌هم‌رفته) بیشتر خواهد بود؟ اگر می‌خواهید جزو افرادی باشید که در سال‌های آینده از ثمره‌های رشد این صنعت می‌چشند و بهره‌ای می‌برند، امسال بهترین زمان برای قدم گذاشتن در بازار کار دیجیتال مارکتینگ است.

اگر روحیه خلاقی دارید، اهل ارتباط با دیگران هستید، ایده پردازی را دوست دارید و از تکنولوژی لذت می‌برید، در این مطلب همراه ما باشید؛ زیرا شما آفریده شده‌اید که یک «دیجیتال مارکتر» شوید!

در این محتوا قصد داریم بازار کار دیجیتال مارکتینگ، درآمد دیجیتال مارکتینگ، زمینه‌های شغلی این حرفه، میزان تقاضای بازاریابی دیجیتال و آینده شغلی شما در این حوزه را بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا بر روی این نقاط مبهم و تاریک نور بتابانیم!

تقاضای دیجیتال مارکتر

بازاریابی دیجیتال به زبان ساده: هنری فراتر از مرزها برای جذب مشتری!

شغل مارکتینگ چیست؟ همه ما قبلاً عبارت «دیجیتال مارکتینگ» را شنیده‌ایم. اما این عبارت کمی مبهم است، زیرا حوزه‌های زیادی را در بر می‌گیرد. بیایید با یک داستان ماجرا روشن کنیم:

فرض کنید یک کسب و کار جدید توسط شخصی به نام «آقای پارسا» راه‌اندازی شده است. اما هنوز کسی آن را نشناخته است و محصولاتش در بازار شناخته نشده‌اند. در اینجا، یک دیجیتال مارکتر به نام «خانم نگار» وارد ماجرا می‌شود!

وظیفه نگار به عنوان یک دیجیتال مارکتر، این است که از طریق کانال‌های مختلف اینترنتی کسب و کار آقای پارسا را به مردم معرفی کند و آن‌ها را به محصولاتش جذب کند. (کانال‌های مختلف اینترنتی مثل رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، ایمیل، و…) او با هنر مارکتینگ اینترنتی، داستان برند آقای پارسا را به شکلی جذاب و متفاوت روایت می‌کند تا مخاطبان را به خود جذب کند.

به طور خلاصه، کار و وظایف دیجیتال مارکتر شامل سه نقش اصلی است:

  1. آگاهی‌دهی درباره برند (اگر مردم ندانند برند «آقای پارسا» وجود دارد، چطور از او خرید کنند؟)
  2. جذب مخاطبان و اتصال آن‌ها به شرکت
  3. افزایش فروش محصولات

تقاضا برای مشاغل دیجیتال مارکتینگ در بازار چقدر است؟

بر اساس گزارش سایت EMR بازار جهانی دیجیتال مارکتینگ در سال 2022 به ارزشی نزدیک به 321 میلیارد دلار رسید. انتظار می‌رود این بازار بین سال‌های 2023 و 2028 رشدی معادل 13/1% CAGR (نرخ رشد مرکب سالانه) را به خود ببیند. یعنی اگر ارزش این بازار تا سال گذشته حدود 321 میلیارد دلار بوده است، احتمالاً تا سال 2028 به حدود 671.86 میلیارد دلار خواهد رسید! رشدی بی‌نظیر و امیدوارکننده!

بعلاوه، تا سال 2027 نزدیک به 6 میلیارد کاربر اینترنت در جهان وجود خواهد داشت؛ (این آمار در حال حاضر 5.18 میلیارد کاربر است.) در نتیجه افرادی که از طریق کانال‌های دیجیتال، محتوا مصرف می‌کنند و محتوا تولید می‌کنند نیز پیوسته افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین، تقاضا برای استخدام بازاریابان دیجیتال ماهر نه تنها کمتر نمی‌شود، بلکه روزبه‌روز بیشتر و بیشتر خواهد شد.

به گفته لینکدین، دیجیتال مارکتینگ در سال 2023 یکی از مهارت‌های برتر برای ارتقای شغل شماست. همه این عوامل نشان می‌دهد که اکنون بهترین زمان برای یادگیری مهارت‌های جدید و شروع این حرفه است!

نگاهی بر میزان تقاضای بازار دیجیتال مارکتینگ در ایران

با جستجویی ساده در سایت «جابینجا» متوجه می‌شویم که  در حال حاضر بیش از 900 موقعیت شغلی فعال در زمینه دیجیتال مارکتینگ وجود دارد؛ (که آمار بسیار خوبی است.) این در حالی است که بسیاری از حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ ممکن است با نام‌های دیگری مثل «تولیدکننده محتوا» یا «کارشناس سئو» شناخته شوند. یعنی با جستجو کردن این عناوین، موقعیت‌های شغلی بسیار بیشتری نیز خواهیم یافت. (برای مثال بیش از 900 موقعیت شغلی فعال برای کارشناس سئو در جابینجا وجود دارد!)

حال در نظر بگیرید که این آمار فقط مربوط به یکی از سایت‌های کاریابی در ایران است. قطعاً اگر جستجوی وسیع‌تری داشته باشیم، این آمار چند برابر خواهد بود. با رجوع به این آمار، متوجه می‌شویم که بازار کار دیجیتال مارکتینگ یکی از پرتقاضاترین بازار کارهای ایران است.

درآمد دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟ درآمد شغل دیجیتال مارکتینگ

درآمد بازاریابی اینترنتی بسته به تحصیلات، تجربه، موقعیت مکانی، عنوان شغلی و مهارت‌های شما متفاوت است. در ایران هم ماهی 10 تا 70 میلیون تومان درآمد خواهید داشت.

در اینجا میانگین حقوق یک مدیر بازاریابی دیجیتال در کشورهای دیگر را آورده‌ایم:

حقوق سالانه کشور
600،00 روپیه درآمد دیجیتال مارکتینگ در هند
122،118 دلار حقوق دیجیتال مارکتینگ در ایالات متحده آمریکا
109,857 دلار درآمد دیجیتال مارکتینگ در استرالیا
56189 یورو درآمد دیجیتال مارکتینگ در المان
50683 دلار حقوق مدیر دیجیتال مارکتینگ در انگلستان
190،181 دلار درآمد دیجیتال مارکتینگ در کانادا

از آغاز تا مقصد: چه مدارکی برای دیجیتال مارکتر شدن مورد نیاز است؟

اولین گام ضروری برای قدم نهادن در این راه این است که در یک دوره معتبر شرکت کنید. برای تبدیل شدن به بازاریاب دیجیتال، داشتن مدرک ضروری نیست؛ اما شرکت کردن در یک دوره معتبر باعث می‌شود که نسبت به سایرین متمایز باشید و به گزینه اول برای استخدام تبدیل شوید.

چگونه محتوای اثرگذار تولید کنیم؟حتما بخوانید: چگونه محتوای اثرگذار تولید کنیم؟

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بسیاری از شرکت‌ها، کمبود مهارت‌های بازاریابی آنلاین یا همان دیجیتال است. اگر نشان دهید که قادر هستید این شکاف را با مهارت‌های مرتبطی که از طریق یک دوره معتبر آموخته‌اید پر کنید، همیشه خواهان شما خواهند بود.

اگر آماده هستید که اولین قدم را در این مسیر بردارید و به عنوان یک دیجیتال مارکتر تحصیل کرده و باتجربه وارد بازار کار شوید، دوره جامع دیجیتال مارکتینگ سایت ما را به شما پیشنهاد می‌کنیم. شرکت در این دوره برای شما کافی است تا مهارت‌های لازم برای کسب درآمد دیجیتال مارکتینگ بین 10 تا 70 میلیون تومان را به دست آورید.

مهارت‌های حیاتی برای تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر درجه یک!

برای ورود به بازار کار دیجیتال مارکتینگ به ترکیبی از مهارت‌های سخت و نرم نیاز دارید. از مهارت‌های سخت مثل «سئو، تولید محتوا و بازاریابی محتوا، طراحی تبلیغات و راه‌اندازی کمپین‌ها، تدوین استراتژی، راه‌اندازی سایت و فروشگاه و…» گرفته؛ تا مهارت‌های نرم مثل «تعامل اصولی با مخاطب و ایده‌پردازی خلاقانه.»

فرصت شغلی دیجیتال مارکتینگ

تضمین آینده شغلی شما با ورود به بازار کار دیجیتال مارکتینگ!

بازاریابی دیجیتال از آن شغل‌هایی است که روزبه‌روز نیاز و تقاضای آن افزایش پیدا می‌کند و هوش مصنوعی نیز جای آن را نمی‌گیرد. بعلاوه، همه کسب و کارها برای رشدشان به این حرفه نیاز دارند. از کافه‌ها و رستوران‌ها گرفته تا پزشکان و جراحان؛ در دنیای امروزی تمامی مشاغل برای رسیدن به مقصد موفقیت، مسیری به‌جز «بازاریابی اینترنتی» ندارند.

بنابراین، این شغل یکی از مطمئن‌ترین و پردرآمدترین مشاغل برای تضمین آینده شغلی شما است.

جالب است بدانید که کمبود نیروی واقعاً متخصص در این زمینه در بازار بیداد می‌کند! بسیاری از افرادی که ادعای دیجیتال مارکتر بودن دارند، واقعاً در این زمینه متخصص و آموزش دیده نیستند.

به همین دلیل اگر فردی واقعاً به صورت تخصصی در این زمینه آموزش دیده باشد و یک حرفه‌ای محسوب شود، بزرگ‌ترین بیزینس‌ها هم به دنبال او خواهند دوید! اگر آماده هستید که شروعی پررنگ و قدرتمند در این مسیر داشته باشید، ما در دوره آنلاین دیجیتال مارکتینگ سایت ما منتظر شما هستیم.

زمینه‌های شغلی دیجیتال مارکتینگ: 8 شغل پردرآمد + وظایف شما!

اگر مایل هستید وارد بازار کار دیجیتال مارکتینگ شوید، باید اول دانش کلی بازاریابی اینترنتی را بدانید؛ یعنی باید آگاه باشید که این حوزه چه بخش‌هایی دارد و هر بخش چطور کار می‌کند. اما می‌توانید به طور تخصصی یکی از این زمینه‌های کاری را برای خودتان انتخاب کنید. (برای مثال تولید محتوا) البته اگر مایل هستید به عنوان یک مدیر دیجیتال مارکتینگ مشغول به کار شوید، باید به تمام این بخش‌ها تسلط داشته باشید.

پس بیایید نگاهی به این 8 شغل جذاب، پردرآمد و خلاقانه در زمینه بازاریابی دیجیتال داشته باشیم!

1.      تبلیغات کلیکی: فاصله‌ای به کوتاهی یک کلیک با مشتریان!

یکی از وظایف شما به عنوان بازاریاب، مدیریت و اجرای تبلیغات کلیکی است. هنگام جستجو در گوگل، لینک‌های اولی که نشان داده می‌شوند معمولاً تبلیغات کلیکی هستند که با کلیک بر روی آن‌ها، ما را به یک سایت خاص می‌برند. ‌

شما به عنوان یک کارشناس باید تبلیغات بهینه با محتوای جذاب برای مخاطبان هدف اجرا کنید.

2.      بازاریاب ایمیل: جادوی ایمیل برای جذب مشتری!

وظیفه شما به عنوان ایمیل مارکتر، ایده‌پردازی و ارسال ایمیل‌های خلاقانه و جذاب به مخاطبان است تا آن‌ها را ترغیب به بازدید از سایت و خرید محصولات کنید. اینکه کاری کنید که تعداد بیشتری ایمیلتان را باز کنند، بیشتر خوانده شود و نرخ تبدیل بیشتری داشته باشد هنر و مهارت شما در تحلیل و بهینه‌کردن ایمیل‌هاست.

3.      تولید محتوا: قدرت قلم، عکس و ویدئو!

اگر خلاق هستید، قلم زیبایی دارید، و یا دستی در عکاسی و تدوین ویدئو دارید، جای شما به عنوان تولیدکننده محتوا در بازار کار دیجیتال مارکتینگ خالی است! به عنوان یک تولیدکننده محتوا وظیفه شما جذب مخاطب از طریق خلق محتوای متنی، تصویری یا ویدئویی است. این محتواها ممکن است با هدف فروش محصول و خدمات باشند یا این که هدفشان صرفاً سرگرم کردن خواننده یا آموزش دادن مطلبی به او باشد.

4.      کپی رایتینگ: هنر فروش با یک جمله!

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که کپی‌رایتر همان نویسنده محتوا یا تولیدکننده محتواست که در مورد قبلی توضیح دادیم. اما این‌طور نیست. تفاوت اصلی کار کپی‌رایتر با تولیدکننده محتوای متنی این است: «کپی‌رایتر متن‌های بسیار کوتاهی را می‌نویسند که به طور صاف و مستقیم روی فروش محصول تمرکز دارند.»

الگوریتم پنگوئن گوگل بروزرسانی شد!حتما بخوانید: الگوریتم پنگوئن گوگل بروزرسانی شد!

پس برعکس کار تولیدکننده محتوا، وظیفه کپی‌رایتر آموزش دادن به مخاطبان یا سرگرم کردن آن‌ها از طریق محتوا نیست و متن‌های تبلیغاتی می‌نویسد.

رسانه‌های اجتماعی: غول جذب مشتری!

تابه‌حال برایتان پیش آمده است که با دیدن یک پست اینستاگرام ترغیب به خرید محصولی بشوید؟ این دقیقاً همان کاری است که بازاریابی رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دهد. شما به عنوان بازاریاب رسانه‌های اجتماعی ممکن است دو وظیفه داشته باشید: «مدیریت صفحات اجتماعی و تعامل با مخاطبان» و «ایده پردازی و ساخت پست‌ها و ویدئوها برای صفحات اجتماعی.»

6.      تجزیه و تحلیل: اصل اساسی برای جذب مشتری!

وقتی به عنوان بازاریاب دیجیتال مشغول به کار شوید، یکی از وظایف شما تجزیه و تحلیل داده‌های ارزشمند در مورد سازمانتان و مشتریانتان خواهد بود. برای مثال، شما به طور مستمر نتیجه کمپین‌های تبلیغاتی را تجزیه و تحلیل می‌کنید تا متوجه شوید که کدام مدل از تبلیغات بازدهی بیشتری داشته است. مطالعه و تحقیق بر روی مشتریان هدفتان، علایق آن‌ها، دردهای مشترکشان و… نیز یک اصل اساسی در این حوزه هستند.

7.      بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO): نردبان رشد کسب‌وکارها!

چند بار برای شما پیش آمده است که به صفحه پنجم یا دهم نتایج جستجوی گوگل سر بزنید؟ احتمالاً به ندرت! از هر صد نفر، فقط یک نفر ممکن است به صفحات پنجم، ششم یا دهم نتایج جستجو هم سری بزند.

اهمیت بهینه سازی موتورهای جستجو یا همان سئو همین‌جاست که مشخص می‌شود. یکی از وظایف دیجیتال مارکتر تقویت سئوی سایت است که به خودی خود باعث جذب بازدیدکننده و افزایش فروش می‌شود. تقاضا برای این زمینه کاری نیز زیاد است و درآمد دیجیتال مارکتینگ از طریق تقویت اصولی سئو بسیار خوب خواهد بود.

8.      ایجاد هویت برند: قدم اول برای فروش!

در پایان می‌رسیم به قسمت مهمی از بازار کار دیجیتال مارکتینگ که وظیفه آن بر عهده طراح گرافیک است: «ایجاد هویت بصری برای برند!» لوگو، رنگ‌ها، فونت‌ها، طرح‌ها و سایر عناصر بصری به برند ما هویت می‌دهند و ما را از رقبا متمایز می‌کنند.

9.    مدیریت دیجیتال مارکیتنگ

اگر مهارت کامل و تجربه داشته باشید می‌توانید مسئولیت مدیریت دیجیتال مارکتینگ را بر عهده بگیرید. مدیر بر عملکرد کل تیم دیجیتال مارکتینگ نظارت دارد و اطمینان حاصل می‌کند که همه کارها در رستای رسیدن به اهدف شرکت و فروش و درامد انجام شود. درآمد مدیر دیجیتال مارکتینگ از بقیه بخش‌ها بیشتر است.

کدام شغل دیجیتال مارکتینگ مناسب من است؟ بهترین انتخاب برای شما

در تیتر قبلی زمینه‌های شغلی بازاریابی اینترنتی را معرفی کردیم. حالا بیایید ببینیم با توجه به روحیات و شخصیت شما احتمال موفقیتتان در کدام یک از این زمینه‌ها بیشتر است:

  1. آیا روحیه تحلیلی دارید و با اعداد خوب سروکله می‌زنید؟ در حوزه تجزیه و تحلیل یا تبلیغات کلیکی مشغول به کار شوید.
  2. آیا روحیه خلاقی دارید و اهل هنر هستید؟ به سراغ تولید ویدئو، طراحی پست‌های اینستاگرام، طراحی لوگو و پوسترهای دیجیتال، و… بروید.
  3. آیا فنی هستید و به برنامه نویسی علاقه دارید؟ در زمینه بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) یا طراحی وب‌سایت مشغول به کار شوید.

بازار کار دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است و برای افراد مختلف با روحیات متنوع جا دارد! تمامی این نقش‌ها جزو حوزه مارکتینگ محسوب می‌شوند؛ البته همان‌طور که گفتیم اگر در یک شرکت کوچک مشغول به کار شوید، ممکن است انتظار برود که چندین مورد از این نقش‌ها را در کنار یکدیگر انجام دهید.

به عنوان یک بازاریاب تازه کار چه انتظاری باید از شغلم داشته باشم؟

به عنوان یک بازاریاب سطح پایه، ممکن است چند وظیفه مختلف را بر عهده بگیرید و در عین کار کردن در حال یادگیری نیز باشید. برای مثال اگر در یک شرکت کوچک به عنوان تولیدکننده محتوا استخدام شوید، ممکن است کپی رایتینگ، سئو، و محتوای رسانه‌های اجتماعی نیز به عهده شما باشد. (نگران نباشید زیرا در این صورت از شما انتظار نمی‌رود که تمام این وظایف را در حد فوق پیشرفته انجام دهید.)

اگر هم به عنوان یک دیجیتال مارکتر وارد شوید، احتمالاً بسته به نیاز آن شرکت چند وظیفه را بر عهده خواهید گرفت؛مثلاً تبلیغات در رسانه‌های مختلف به شما سپرده شود یا اگر آن شرکت سایت قدرتمندی نداشته باشد، ممکن است از شما خواسته شود که یک سایت برای آن طراحی کنید و سئوی آن را تقویت کنید تا رتبه بالایی را در گوگل کسب کند.

اما همچنان که در کارتان رشد می‌کنید، ممکن است یکی از این حوزه‌ها را به عنوان حوزه تخصصی فعالیتتان در بازار کار دیجیتال مارکتینگ انتخاب کنید؛ یا در آینده همچنان که شرکتتان رشد می‌کند یا در شرکت‌های پیشرفته‌تری استخدام می‌شوید، به یک مدیر دیجیتال مارکتینگ تبدیل شوید.

همانطور که گفتیم وظیفه مدیر دیجیتال مارکتینگ این است که تیم بازاریابی دیجیتال را هدایت کند و بر هماهنگی آن‌ها برای حصول بهترین نتیجه نظارت داشته باشد. (یک تیم بازاریابی دیجیتال حرفه‌ای شامل نیروهای مختلف مثل طراح، سئوکار، ایده پرداز، کارشناس تولید محتوا و… خواهد بود)

سؤالات متداول: سؤالاتی که شاید پسِ ذهنتان باشند!

اگر سؤال دیگری دارید که در این مطلب به آن پرداخته نشده است، در قسمت کامنت‌ها بپرسید تا در اولین فرصت پاسخ بدهیم.

وبینار چیست؛ دورهمی به سبک آنلاینحتما بخوانید: وبینار چیست؛ دورهمی به سبک آنلاین

1.      چه مدت طول می‌کشد تا یک بازاریاب دیجیتال شوید؟

اگر در یک دوره خوب شرکت کنید، اصول اساسی کار را در 2 تا 3 ماه می آموزید و آماده ورود به بازار کار دیجیتال مارکتینگ و کسب درآمد بازاریابی دیجیتال می‌شوید؛ اما از آنجا که مهارت شما در کار شکل می‌گیرد با یک دوره کارآموزی می‌توانید 3 ماهه یک دیجیتال مارکتر شوید. اگر بخواهید در یکی از تخصص‌های این حوزه وارد شوید این زمان کمتر خواهد بود.

2.      اگر من در این دوره شرکت کنم، چطور بدون سابقه کار پیدا کنم؟

در بازار کار دیجیتال مارکتینگ «مهارت» حرف اول را می‌زند و اگر نمونه‌ کارهای خوبی داشته باشید مطمئناً شما را رد نخواهند کرد. آکادمی سایت ما این مهارت را به طور عمیق، کاربردی و تجربی به شما آموزش می‌دهد؛ بعلاوه، شما را در پلتفرم استخدام متخصصان سایت ما معرفی می‌کند تا هر چه سریع‌تر مشغول به کار شوید.

3.      آیا تبدیل شدن به یک بازاریاب دیجیتال سخت است؟

تبدیل شدن به یک بازاریاب دیجیتال سخت نیست؛ اگر اشتیاق داشته باشید و اهل یادگیری باشید، یاد گرفتن این مهارت برایتان یک مسیر جذاب و لذت‌بخش خواهد بود.

4.      یادگیری این حرفه چند ساعت طول می‌کشد؟

شما می‌توانید بازاریابی دیجیتال را در دوماهه یاد بگیرید؛ مثلاً دوره ما 150 ساعت است، اگر روزی 3 ساعت وقت بگذارید در 50 روز همه مهارت‌ها را آموزش می‌بینید. این دوره به‌عنوان یک دوره آنلاین خود گام، به شما این امکان را می‌دهد که زمان یادگیری‌تان را با برنامه روزانه شخصی‌تان تنظیم کنید.

هدف از دوره بازاریابی اینترنتی سایت ما آموزش عمیق، کامل و تخصصی تمام این مهارت‌ها به شماست؛ به نحوی که با دانشی عمیق و تخصصی کاملاً آماده ورود به بازار کار دیجیتال مارکتینگ شوید. (لیست کامل مهارت‌هایی که در این دوره یاد می‌گیرید را در صفحه دوره بازاریابی آنلاین سایت ما ببینید.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *