الگوریتم پنگوئن ۴ گوگل
پس از حدود ۲ سال انتظار بالاخره آپدیت الگوریتم پنگوئن گوگل منتشر شد. الگوریتم پنگوئن ۴ گوگل در تاریخ ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی به طور رسمی توسط گوگل منتشر شد. برای آگاهی از تاریخچه بروزرسانی الگوریتم پنگوئن گوگل بد نیست لیست زیر را مرور کنیم:
- الگوریتم پنگوئن ۱.۰ در تاریخ ۲۴ آوریل سال ۲۰۱۲ منتشر شد
- الگوریتم پنگوئن ۱.۱ در تاریخ ۲۶ می سال ۲۰۱۲ منتشر شد
- الگوریتم پنگوئن ۱.۲ در تاریخ ۵ اکتبر سال ۲۰۱۲ منتشر شد
- الگوریتم پنگوئن ۲.۰ در تاریخ ۲۲ می سال ۲۰۱۳ منتشر شد
- الگوریتم پنگوئن ۲.۱ در تاریخ ۴ اکتبر سال ۲۰۱۳ منتشر شد
- الگوریتم پنگوئن ۳.۰ در تاریخ ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۴ منتشر شد
- الگوریتم پنگوئن ۴.۰ در تاریخ ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۱۶ منتشر شد
الگوریتم پنگوئن گوگل به منظور مبارزه با روش های لینک سازی کلاه سیاه و فعالیت اسپمی وبسمتران توسط گوگل طراحی و پیاده سازی شد. گوگل از طریق این الگوریتم سایت هایی را که با روش های مصنوعی و عموما کلاه سیاه اقدام به ایجاد بک لینک کرده بودند مورد جریمه قرار داد، و رتبه سایت آن ها را به ازای کلمات کلیدی زیادی در صفحه نتایج جستجو بشدت کاهش داد. این کار گوگل هدفی جز افزایش کیفیت کاربری موتور جستجوی خود نداشت.
گوگل با معرفی الگوریتم پنگوئن سعی داشت از رسیدن سایت هایی با بک لینک های بی کیفیت و اسپم به صدر نتایج جستجو جلوگیری کند. با معرفی این الگوریتم استراتژی های بک لینک سازی بشدت مورد تغییر قرار گرفت و کارشناسان سئو به دنبال روش های خلاقانه و موثرتر برای ایجاد بک لینک رفتند. الگوریتم پنگوئن موجب شد کیفیت بک لینک های یک سایت مورد توجه قرار گیرد و نه صرفا تعداد آن ها، همچنین الگوریتم پنگوئن در کنار الگوریتم پاندا در شکل گیری موج بازاریابی محتوایی در اینترنت به عنوان ابزار کمکی برای سئو سایت، بسیار تاثیر گذار بود.
الگوریتم پنگوئن ۴ گوگل چه ویژگی هایی دارد؟
۱. جهانی بودن الگوریتم پنگوئن ۴ گوگل
الگوریتم پنگوئن ۴ به طور همزمان برای تمامی کشورها و زبان ها منتشر شده است. این بدین معنی است که همه ی وبسایت ها در نقاط مختلف جهان تحت تاثیر این الگوریتم رتبه بندی گوگل قرار می گیرند.
۲. تاثیر گذاری بیدرنگ الگوریتم پنگوئن ۴ گوگل
الگوریتم پنگوئن ۴ به صورت بی درنگ بر روی رتبه سایت ها تاثیر میگذارد. این به معنای است که هر وقت گوگل سایت مورد نظر و سایت های لینک دهنده به آن را ایندکس کند، به معیارهای الگوریتم پنگوئن ۴ توجه کرده و رتبه سایت ها را در صورت نیاز تغییر می دهد.
۳. رهایی سریع تر از جریمه الگوریتم پنگوئن ۴ گوگل
از آنجایی که تاثیرگذاری این الگوریتم گوگل بر رتبه سایت ها بی درنگ است، اگر سایتی مورد جریمه قرار بگیرد و وبمستر سایت سریعا بک لینک های بی کیفیت را از طریق کنسول جستجو گوگل حذف کند، آنگاه گوگل پس از ایندکس کردن مجدد، آن سایت را از جریمه خارج می کند.
۴. الگوریتم پنگوئن ۴ گوگل دیگر ماهیت فیلتری ندارد
الگوریتم پنگوئن پس از این آپدیت جز هسته اصلی الگوریتم های رتبه بندی گوگل محسوب شده و ماهیت فیلتری بر روی نتایج جستجو ندارد. به همین دلیل از این پس باید پروفایل بک لینک سایت را به طور منظم بررسی کرد.
۵. جزیی بودن جریمه الگوریتم پنگوئن ۴ گوگل
الگوریتم پنگوئن ۴ گوگل صفحات خاصی از یک سایت را که بک لینک های اسپمی و بی کیفیت داشته باشند را مورد جریمه قرار می دهد و نه کل سایت را، این کار تشخیص جریمه سایت توسط این الگوریتم را دشوار می کند. چون ممکن است تعداد بازدید برخی از صفحات سایت که ترافیک ورودی خوبی هم دارند، به یکباره افت شدیدی کند.
چگونه سایت خود را برای الگوریتم پنگوئن ۴ گوگل آماده کنیم:
به طور مرتب وضعیت سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل بررسی کنید. با استفاده از ابزار کنسول جستجو گوگل، رتبه صفحات هدف و کلمات کلیدی اصلی سایت خود را چک کنید و به تغییرات شدید آن توجه کنید.
پروفایل بک لینک سایتتان را به طور منظم بررسی نمایید. با استفاده از ابزارهایی مانند کنسول جستجو گوگل یا Open Site Explorer کمپانی ماز، تعداد و کیفیت بک لینک های سایت خود را در گذر زمان چک کنید.
یک بازرسی دقیق از بک لینک های صفحات هدف سایت خود انجام دهید. از آنجایی که الگوریتم پنگونن ۴ گوگل صفحات سایت ها را به طور جزیی جریمه می کند، باید بک لینک های صفحات هدف سایت خود را که ترافیک ورودی زیادی از گوگل دارند را به طور کامل بررسی کرده و بک لینک های اسپمی را از آن حذف کنید.
کار با ویژگی حذف بک لینک یا disavow گوگل سرچ کنسول را به طور صحیح یاد بگیرید. استفاده از این ویژگی کنسول جستجو گوگل نکات ریزی دارد که دانستن آن برای شما ضروری است.
آیا آمار بازدید صفحات مهم سایت شما در چندماه اخیر تغییر خاصی داشته است؟ تجربیات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.