pillar content فرمتی از محتوا است که شما را در زمینهی گردآوری مطالب گسترده یاری خواهد داد. اگر آدم دست به قلمی باشید، حتما برایتان پیش آمده که بخواهید دست به طراحی یک محتوای گسترده بزنید. در این مواقع اگر از فرمت و روش درستی برای تولید محتوا استفاده نکنید، ممکن است سررشتهی کار از دستتان در برود. محتوای ستونی یا همان pillar content، کار گردآوری یک محتوای گسترده را برایتان راحت میکند. بهکارگیری روش ستونی، زمانی پاسخگوی نیازتان است که نتوانید مطلب مدنظرتان را حتی در دو یا سه مطلب جداگانهی وبلاگی جمعبندی کنید. بدون کمک گرفتن از روش ستونی برای تولید محتوا، نه تنها خودتان موفق به جمعبندی مطالب نخواهید شد، بلکه مخاطبتان را نیز سردرگم میکنید.
مفهوم pillar content
تولید محتوای مفید و به درد بخور یکی از اصلیترین چالشهایی است که پیشروی وبمسترها قرار میگیرد. تولید محتوا یک تخصص است، درست مانند کدنویسی و طراحی front end یک وبسایت. با این حال، این حقیقت که تولید محتوا کار هرکسی نیست، بعضی وقتها توسط وبمسترها نادیده گرفته میشود. چالش تولید یک محتوای استاندارد، زمانی جدیتر میشود که بخواهید یک محتوای گسترده تولید کنید. مباحثی مانند سردرگمی در زمینهی انتخاب تیتر، کلمه کلیدی، طراحی یک شروع قوی و پایانبندی منسجم، زمانی چالش برانگیزتر میشود که بخواهید یک محتوای گسترده تولید کنید. در این مواقع است که تولید pillar content میتواند تبدیل به راهحلی مناسب برای حل مشکلاتتان شود.
از قدیم گفتهاند که هرچقدر پول بدهید، همانقدر آش میخورید. این ضربالمثل در این زمینه نیز کاربرد دارد. نوشتن محتوای ستونی شاید کمی سختتر باشد؛ اما، نتیجهی حاصل از تولید pillar content بازدهی بیشتری نسبت به تولید محتوای معمولی دارد. محتوای ستونی، محتوایی است که پیرامون یک موضوع گسترده نوشته شود. با توجه به گستردگی مطالب موجود در یک محتوای ستونی، قطعا میتوانید یک مجموعهی منظم از INTERNAL LINها را روی آن پیاده سازی کنید.
بهطور کلی، به محتوایی که پیرامون یک موضوع گسترده نوشته شود محتوای ستونی میگوییم. وبپیجهای کوچکتری که هرکدام به محتوای ستونی لینک میشوند را محتوای خوشهای مینامیم. میتوانیم قبل یا بعد از انتشار محتوای ستونی اقدام به تولید محتوای خوشهای کرده و از طریق لینک دادن آنها به محتوای ستونی ناوبری سایت را قویتر کنیم. با توجه به اینکه هرچه یک محتوا گستردهتر باشد، جایگاه بهتری در رنک گوگل پیدا میکند، وضعیت سئوی pillar content بهتر از سئوی محتواهای خوشهای است؛ بنابراین، شما میتوانید عبارات مختلف موجود در محتوای ستونی را به محتواهای خوشهای لینک کنید تا نرخ کلیک آنها نیز افزایش پیدا کند.
انواع پیلار کانتنت
انواع پیلار کانتنت را میتوان براساس محتوای آنها به سه دسته تقسیم کرد. هر یک از این سه دسته از محتواهای ستونی دارای المنتهای مخصوصبهخود هستند؛ با این حال، ممکن است یک صفحهی pillar، متشکل از ترکیب المنتهای اصلی هر یک از انواع پیلار کانتنت باشد.
اولین نوع از انواع پیلار کانتنت، شامل صفحات راهنما است. همان طور که از اسم این نوع از محتوای ستونی مشخص است، محتوای راهنما به طور مشخص درباره چگونگی عملکرد یک فاکتور خاص صحبت میکند. عباراتی مانند “صد و یک راه حل برای مبتدیها” معمولا به عنوان تیتر این دسته از محتواهای ستونی انتخاب میشوند. یک صفحه راهنما، میتواند تسلطی که در زمینه کسبوکار دارید را به رخ مخاطب بکشد و در عین ساختن هویت برندتان، اعتماد بین شما و مشتریان را قویتر کند..
یک صفحهی راهنما، به مخاطب دیدگاهی کلی دربارهی موضوعی خاص عرضه میکند. شما میتوانید این محتوای ستونی را به سایر محتویات خوشهای، که هرکدام بیانگر توضیحات بیشتر پیرامون جنبههای مختلف موضوع اصلی هستند، لینک کنید.
یک محتوای ستونی مناسب میتواند توجه زیادی را به خود جلب کند، ترافیک وبسایت را بالا ببرد و تعداد زیادی بکلینک برایتان به ارمغان بیاورد. محتوای ستونی راهنما یکی از اصلیترین ابزارهایی است که میتوانید بهکمک آن مخاطب هدف را تبدیل به مشتری بالفعل کنید.
محتواهای “…..چیست؟”، از دیگر انواع pillar content هستند. زمانی که مسئلهای دربارهی بیزینس شما وجود داشته باشد که دیگران مدام دربارهی آن کنجکاو باشند، میتوانید از محتواهای “….چیست؟” استفاده کنید؛ مثلا، “تبلیغات برنامهریزی شده چیست؟”، “ایمنی موضعی چیست؟” و یا “ترمز abs چیست؟”. برای طراحی محتوای ستونی اینچنینی، کافی است بهدنبال جنبههای جذاب کسبوکارتان بگردید. محتواهای “…..چیست؟” از بسیاری از جنبهها مشابه یک دفترچهی راهنما عمل میکنند.
برای تولید این دسته از محتواها، باید بتوانید ترندهای مرتبط با کسبوکارتان را شناسایی کنید. پس از شناسایی ترندها لازم است بهدنبال اهمیت آن برای مشتریان بالقوهی خود بگردید. در این صورت میتوانید ترافیک بینظیری به سمت وبسایتتان بکشانید. بالا رفتن ترافیک وبسایت، میتواند اولین گام برای شکل دهی به funnel فروشتان باشد.
آخرین نوع از صفحات پیلار، شامل محتوایی است که دربارهی چگونگی یک موضوع توضیح میدهد. در این شکل از pillar content شما چگونگی یکی از فرایندهای مرتبط با کسبوکارتان را به مخاطب ارائه میدهید. این محتوا میتواند شامل توضیح یکی از فرایندهای درون سازمانی شما باشد یا توضیح دهندهی فرایندی که محصولات شما در آن استفاده میشوند. اگر بتوانید راهحلهایی کاربردی را در قالب این نوع از محتوای پیلار به مخاطب ارائه دهید، میزان اعتماد مخاطبتان به شما چندین برابر خواهد شد. بهتر است راهنماهای اینچنینی را بهصورت گامبهگام طراحی کنید و در آن از تصاویر مناسب بهره ببرید.
پیلار کانتنت چه کاربردی دارد؟
مخاطبان شما، معمولا از روی مطالب بلاگتان سرسری رد میشوند. گاهی وقتها عام پسند بودن بیش از حد یک محتوای کوتاه، صرفا ترافیک وبسایتتان را بهصورت مصنوعی بالا میبرد. بالا رفتن مصنوعی ترافیک وبسایت، سرعت سایتتان را پایین میآورد و موجب داون شدن سرورهایتان میگردد. pillar content این امکان را به شما میدهد که بتوانید مخاطبان هدف خود را برای بازهای طولانی متوجه خود کنید. این در حالی است که بهکمک محتوای پیلار، دستهبندی سایر محتواها نیز بهراحتی انجام میگیرد.
اهمیت استفاده از پیلار کانتنت برای بهبود سئو
زمانی که متنتان به حداقل سیصد کلمه برسد، موتورهای جستوجو میزان بهینه بودن آن را براساس استانداردهای سئو میسنجند. هرچه تعداد کلمات محتوایی که تولید کردهاید بیشتر باشد، موتورهای جستوجو آن را مفیدتر ارزیابی میکنند. بدین ترتیب، متن رنک بهتری دریافت خواهد کرد. از طرفی، با توجه به اینکه تولید یک pillar content، باعث generate شدن تعداد بالایی لینک داخلی و خارجی میشود، تولید یک محتوای ستونی بازدید سایر بخشهای وبسایتتان را نیز بالاتر میبرد. ضمن اینکه بهکار گیری لینک در یک صفحه، خود از اصول سئو است.
پیلار کانتنت در سایت
در یک وبسایت، محتوای ستونی به گروهی از مطالب گفته میشود که تعداد کلماتشان بیش از تعداد کلمات بهکار رفته در سایر مطالب است. دلیل ستونی نامیده شدن این دسته از محتواها، اول استواری سایر مطالب زیر چتر آنها است و دوم زیاد بودن طول این مطالب که باعث میشوند مانند یک ستون به نظر برسند.
پیلار کانتنت در شبکههای مجازی
استفاده pillar content در شبکههای مجازی میتواند موجبات رشد کسبوکارتان را فراهم کند. اصولا انتشار و لینک دادن به هیچ محتوایی در شبکههای مجازی نمیتواند به اندازهی انتشار pillar content برایتان مثمر ثمر باشد.
پیلار کانتنت چه مزایا و معایبی دارد؟
طبیعتا محتوای ستونی نیز مانند هر محتوای دیگر مزایا و معایب مخصوصبهخود را دارد. با این حال تجربه نشان داده که اگر مزایا و معایب محتوای پیلار را در دو کفهی ترازو قرار دهیم، کفهی مزایا سنگینتر خواهد بود. در ادامه مزایا و معایب پیلار کانتنت را بررسی میکنیم:
مزایای پیلار کانتنت
نوشتن یک پیلار کانتنت موفق، شما را به یکی از صاحب نظران حوزهی کسبوکارتان تبدیل میکند. علاوهبر آن، محتوای ستونی موجب بهبود چشمگیر رتبهی سایتتان در موتورهای جستوجو شده و شما را در زمینهی برنامهریزی برای تولید محتوای مؤثر یاری میدهد.
معایب پیلار کانتنت
اصلیترین اشکالی که ممکن است در نوشتن pillar content وجود داشته باشد، زمانبر بودن و دشواری نگارش آن است. اگر این دو فاکتور موجب شوند که نویسنده متنی سرسری برایتان آماده کند، آن وقت آنچه تولید کردهاید نتیجه معکوس داده و موجب down شدن کسبوکارتان میگردد. ضمن اینکه تولید یک محتوای پیلار استاندارد، گاهی میتواند خرج بالایی روی دست صاحبان کسبوکار بگذارد.
چگونگی لینک دهی در پیلار کانتنت ها
زیاد خودتان را درگیر پیشبینی چگونه لینک دادن مطالب به یکدیگر نکنید. سازوکار لینک دهی حین نوشتن pillar content بهخودیخود شکل میگیرد. طبیعتا وقتی در حال توضیح دادن یکی از مسائل گستردهی کسبوکارتان هستید، ناخودآگاه دربارهی جنبههای مختلف بیزینستان صحبت خواهید کرد و همین موضوع برای سامان دادن به اوضاع لینکها در پیلار کانتنت کفایت میکند.
لینک دهی از پیلار کانتنت به سایر مطالب سایت
همان طور که گفته شد، صرفِ نوشتن مطلب برای پیدا کردن جاهای مناسب برای لینک دادن کافی است؛ البته، این در صورتی است که زیرتیترهای محتوای خود را هوشمندانه انتخاب کنید. سعی کنید زیرتیترهای خود را مرتبط با سایر مطالب وبسایت انتخاب کنید تا پیدا کردن جای لینک در pillar content برایتان راحتتر شود.
لینک دهی از سایر مطالب سایت به پیلار کانتنت
این فرایند حتی راحتتر از فرایند قبلی است. موضوع محتوای پیلار عموما موضوعی کلی است؛ بنابراین، کافی است در جای جای مطالب کوتاهترتان، دنبال عبارات کلیدی بهکار رفته در متن پیلار بگردید و کار لینک دهی را به انجام برسانید.
روش تولید محتوای پیلار بهصورت گامبهگام
اولین گام برای تولید pillar content تحقیق دربارهی موضوع محتوا است. فرقی نمیکند محتوایی که مینویسید چه فرمتی داشته باشد، اصلیترین قدم برای تولید محتوا تحقیق است. بدون انجام تحقیقات، عملا نمیتوانید دست به قلم شوید. از طرفی، اینکه تحقیقتان را به چه روشی انجام دهید نیز روی نتیجهی کارتان تاثیرگذار خواهد بود. تحقیق کردن هم راه و روش مخصوصبهخود را دارد. فرایند تحقیقات را باید بعد از بررسی کلمات کلیدی شروع کنید.
بهمنظور بررسی کلمات کلیدی، باید محور اصلی مقالهی خود را شناسایی کنید. محور اصلی مقاله، معمولا عبارت اصلی موجود در اولین تیتر (h1) کارتان است. تعدادی تیتر فرضی بزنید تا در نهایت به نمونهای برسید که بیشترین شباهت را به تیتر مورد علاقهتان دارد. عبارت اصلی تیتر را پیدا کنید و خودتان را بگذارید جای مخاطب. از خودتان بپرسید که اگر قرار باشد مخاطبتان از گوگل وارد وبسایت شود، چه چیزی را در گوگل جستوجو میکند. به آنچه مخاطب در گوگل جستوجو میکند میگوییم “search term”. شما میتوانید برای رسیدن به کلمه کلیدی اصلیِ pillar content، تیتر پیشفرض و search term را با یک دیگر ادغام کنید.
البته ابزارهایی مانند neil patel وجود دارند که میتوانند کار تحقیق روی کلمه کلیدی را برایتان راحتتر کنند. بعد از اینکه کلمه کلیدی اصلی خود را پیدا کردید، مطالعهی مطالب مرتبط با آن را شروع کنید. حین مطالعهی مطالب، سعی کنید زیرتیترهای مرتبط با مطلب را نیز برای خودتان جمعآوری کنید. پس از انجام مطالعه اولیه و نوشتن زیرتیترهای مناسب، بهصورت اختصاصی روی موضوع زیرتیتر مطالعه کنید و نوشتن pillar content را شروع کنید.
سعی کنید حین نوشتن زیرتیترها، بیش از هرچیز به نیازها و علایق مخاطب توجه کنید. سعی کنید با طراحی زیرتیترهای هدفمند و هوشمندانه، ضمن پاسخگویی سوالاتی که در ذهن مخاطب وجود دارد، خواندن مطلب را نیز برایش لذتبخشتر کنید. موضوعات پیرامون کلمه کلیدی اصلی انتخاب شده، باید به اندازهای گسترده باشند که حین نوشتن زیرتیتر دچار مشکل نشوید. اگر فکر میکنید که مطالب موجود پیرامون کلمه کلیدی اصلیتان بهراحتی در اینترنت پیدا نمیشوند، میتوانید به دانش شخصی خود تکیه کنید. البته که باید حواستان به انتخاب موضوع باشد؛ چراکه، هر موضوعی بهدرد نوشتن pillar content نمیخورد.
نکتهی مهمی که میتواند به بهود سئوی وبسایتتان کمک کند، لینک دهی هوشمند در محتوای ستونی است. محتوایی که بهصورت ستونی نوشته میشود، معمولا بهصورت مستقیم روی موضوعی خاص متمرکز است، از این جهت میتوان گفت که نرخ کلیک آن نسبت به سایر مطالب بلاگتان بالاتر است؛ بنابراین، اگر بتوانید عبارات بهکار رفته در آن را به سایر مطالب وبسایتتان لینک کنید، ضمن بهبود navigation وبسایتتان، میزان بازدید سایر صفحات آن را نیز افزایش خواهید داد.
در نهایت امر، اگر نه از خودتان ایدهای داشتید و نه تحقیق کردن توانست دستتان را برای ایدهپردازی باز کند، راحتترین روشی که میتوانید برای تولید pillar content بهکار ببندید، خلاصه سازی و بازگویی سایر محتواهای موجود در بلاگتان خواهد بود. حواستان را جمع کنید که حین خلاصه نویسی، شکل جملات را بهطور کل تغییر دهید. در غیر این صورت، گوگل مطلبتان را بهعنوان duplicate شناسایی کرده و وبسایتتان را جریمه خواهد کرد.