طراحی سایت

فاکتورهای رتبه بندی گوگل

ترازویی از جنس گوگل

امروزه بسیاری از کسب‌وکارها به سمت آنلاین شدن گرایش پیدا کرده‌اند و بازار رقابتی میان آن‌ها، شدیدتر از قبل شده است. گوگل پرکاربردترین ابزار برای هدایت مشتریان به سمت کسب‌وکارهای آنلاین و سئو نیز مهم‌ترین راه‌ بازاریابی برای این سایت‌ها به‌حساب می‌آید. کسی نمی‌داند که گوگل چطور میان سایت‌ها اولویت‌بندی انجام می‌دهد؛ ولی راه‌هایی وجود دارد که بتوان فهمید چطور ارزش واقعی سایت‌مان را به گوگل نشان دهیم. در ادامه به شما می‌گوییم که گوگل با چه وزنه‌هایی سایت شما را اندازه می‌گیرد.

امروز کسب و کار اینترنتی خود را آغاز کنید

فروشگاه ساز

منظور از فاکتورهای رتبه بندی گوگل چیست؟


فاکتورهای رتبه بندی گوگل
به معیارهایی گفته می‌شود که گوگل برای ارزیابی صفحات وب و به‌منظورِ رتبه‌ بندی آن‌ها استفاده می‌کند. این فاکتورهای رتبه بندی گوگل می‌توانند مربوط به محتوای سایت، تکنیک‌های پیاده‌سازی، سیگنال‌های کاربران، مشخصات بک‌لینک و یا هر ویژگی دیگری باشند که به موتور جست‌و‌جو مرتبط می‌شوند.

راه‌های محک سایت شما در دسکتاپ

حدودا 200 فاکتور برای رتبه بندی سایت‌ها توسط گوگل شناسایی شده است که به سه دسته‌‌ی زیر تقسیم می‌شوند:

  1. فاکتورهای رتبه ‌بندی گوگل off-page: فاکتورهایی که سایت شما را در سایت‌های دیگر بررسی می‌کند؛ مثل بک‌لینک‌ها.
  2. فاکتورهای رتبه ‌‌بندی گوگل on-page: فاکتورهایی که مربوط به کیفیت محتوا و کلمات کلیدی سایت شما هستند.
  3. فاکتورهای رتبه‌ بندی گوگل تکنیکال: فاکتورهایی که به جنبه‌های تکنیکی و عملکردی سایت مرتبط می‌شود.

در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل می‌پردازیم:

فاکتورهای رتبه‌بندی تکنیکال

  • سرعت سایت و صفحات: گوگل هم مثل بسیاری از ما، از سایت‌های کم‌سرعت بیزار است؛ به همین علت، سریع لود شدن یک سایت جزء مولفه‌های اساسی در سئوی تکنیکال محسوب می‌شود. اگر صفحات سایت شما در زمانی بیش از حد طولانی بارگزاری شوند، نرخ پرش یا همان bounce rate سایت به‌شدت افزایش یافته و این مسئله روی رتبه‌بندی گوگل تاثیر منفی می‌گذارد. همه‌ی کاربران انتظار دارند زمانی‌که وارد سایت می‌شوند، سریعا به درخواست‌هایشان پاسخ داده شود و اگر این اتفاق نیفتد، سایت را ترک می‌کنند و سراغ سایت‌های دیگر می‌روند. ابزارهای زیادی مثل GTmetrix وجود دارند که به شما کمک می‌کنند سرعت سایت خود را بسنجید.
  • لینک‌های داخلی: یکی دیگر از فاکتورهای تکنیکال برای رتبه بندی گوگل، لینک‌های داخلی سایت هستند. این لینک‌ها به آنالیز و ایندکس‌گذاری اطلاعات سایت توسط ربات‌های گوگل کمک می‌کنند. منظور از لینک‌های داخلی، لینک‌هایی هستند که در خود سایت بوده و به دیگر صفحات سایت اشاره می‌کنند. این لینک‌ها ساختار سایت را محکم‌تر و منظم‌تر کرده و به موتور جست‌و‌جو امکان می‌دهند تا ساده‌تر بتواند آنچه ‌دنبالش می‌گردد را در سایت پیدا کند. یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد لینک‌های داخلی سازمان یافته، استفاده از تقسیم‌بندی محتوایی است.

فاکتورهای رتبه‌‌بندی on-page

  • کلمات کلیدی هدفمند: کلمات کلیدی در مرکز استراتژی‌ سئوی موثر یک سایت قرار دارند. منظور از کلمات کلیدی، عبارت‌هایی است که مردم برای جست‌و‌جوی یک محتوای خاص بیشتر به‌کار می‌برند. گوگل به‌خوبی این کلمات را می‌شناسد؛ چون هر کسی دنبال این کلمات باشد، سراغ آن‌ها را از گوگل می‌گیرد. در مطالعات اخیر مشخص شده که کلمات کلیدی مناسب می‌توانند تا 78درصد ترافیک جدید ایجاد کنند؛ بنابراین، بسیار مهم است که کلمات کلیدی مربوط به حوزه‌ی کاری سایت شما، در داخل سایت استفاده شده باشد.
  • تگ‌های عنوان و هدر: زمانی‌که شما کلمات کلیدی مناسبی پیدا کردید، باید این کلمات را در چارچوب‌های درستی قرار دهید تا گوگل بتواند آن‌ها را پیدا کند. عنوان و هدر صفحات راهنمایی خوبی برای گوگل هستند و گوگل از این تگ‌ها برای شناسایی محتوای صفحات و ایندکس‌گذاری استفاده می‌کند. در نتایج گوگل هم تگ عنوان یا همان تایتل، چیزی است که به‌صورت برجسته در SERP به کاربران نمایش داده می‌شود و نقش مهمی در انتخاب شدن صفحه‌ی شما بازی می‌کند.
  • توضیحات متا یا متادیسکریپشن: توضیح متا، شرح کوتاهی از محتواست که در داخل کدهای html صفحه‌ زندگی می‌کند. اگرچه این توضیحات در هیچ‌جای صفحه نمایش داده نمی‌شوند؛ در نتایج جست‌و‌جوی گوگل، برای معرفی صفحه به کاربر ارائه می‌شوند. این توضیحات کاملا جزء فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل محسوب نمی‌شود؛ ولی گوگل گاهی از آن‌ها برای جلو و عقب کردن نتایج استفاده می‌کند. متادیسکریپشن باعث می‌شود که نرخ کلیک سایت بالا برود و کاربران اطلاعات بیشتری درباره‌‌ی صفحه به‌دست آورند.
  • توضیحات تصویر یا alt-text: اگر تابه‌حال در گوگل به‌دنبال تصویر بوده‌اید، حتما متوجه شده‌اید که تصاویر هم مشمول قوانین سئو می‌شوند. گوگل به تصاویری از سایت‌ها که توضیحاتی در داخلشان قرار داشته باشد، بیشتر علاقمندند. هدف از توضیحات عکس دسترسی کاربران به صفحات از طریق تصاویر جست‌و‌جو شده، جایگزینی متن alt با تصویر درصورت بارگزاری نشدن آن و کمک به موتور جست‌و‌جو برای درک تصویر و ایندکس‌گذاری بهتر آن است.
  • ساختار آدرس سایت URL: شاید باور آن سخت باشد؛ ولی ساختار URL سایت شما جزء فاکتورهای رتبه بندی گوگل محسوب می‌شود. ساختارهای آدرس پیچیده و ترکیبی از کاراکترهای نامناسب، نمی‌تواند به‌ موتور جست‌و‌جو در فهم سایت کمک کند. اگر بخواهید یک ساختار آدرس خوب بسازید باید تا جای ممکن آن را مختصر کنید و کلمات کلیدی اصلی را در آن بگنجانید.
  • کیفیت اطلاعات: کیفیت اطلاعاتی که در سایت قرار می‌دهید هم از چشم تیزبین گوگل مخفی نخواهد ماند. گوگل همواره در تلاش است تا هرچه بهتر به کاربران در پیدا کردن مطلب مدنظر کمک کند و نتیجه‌ی این تلاش را هم داریم می‌بینیم؛ اما طرف دیگر ماجرا محتوای سایت‌هاست، این محتواها هم باید روز‌به‌روز بهتر شوند تا بتوانند ارزش خودشان را به گوگل نشان دهند. به‌روزرسانی کردن محتوای سایت و بهبود کیفیت آن، یکی از چیزهایی است که سایت را پیش گوگل ارزشمند نشان می‌دهد.

فاکتورهای رتبه‌بندی off-page

  • بک‌لینک‌ها: تنها زیرمجموعه‌ی فاکتورهای رتبه بندی گوگل off-page همین بک‌لینک‌ها هستند. منظور از بک‌لینک‌ها، لینک‌هایی از سایت شما هستن که در خارج از سایتتان و در سایت‌های دیگر قرار گرفته‌اند. گوگل از سال 1996 الگوریتم شناسایی این لینک‌ها را در برنامه‌ی خود اضافه کرد. تعداد و کیفیت بک‌لینک در ارزش‌گذاری گوگل خیلی نقش دارد. راه‌های مختلفی برای ایجاد بک‌لینک در سایت‌های دیگر وجود دارد که می‌توانید از آن برای گرفتن رتبه‌ی بالاتر در گوگل استفاده کنید.

راه‌های محک سایت شما در موبایل

فاکتورهای مربوط به موبایل نیز جزء مهم‌ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل محسوب می‌شوند. امروزه تقریبا 50 درصد بازدیدهای سایت‌ها از طریق موبایل انجام می‌شود و گوگل بیش از هر چیز روی سئوی سایت برای موبایل تاکید دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل برای موبایل‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • ریسپانسیو بودن: شاید یکی از مهم‌ترین فاکتورها، همین ریسپانسیو بودن سایت باشد. منظور از سایت ریسپانسیو، سایتی است که برای نمایش در صفحات موبایل و تبلت، طراحی جداگانه داشته باشد و اجزا و چیدمان صفحات طوری تنظیم شده باشد که در موبایل به‌درستی نمایش داده شود. معمولا در هنگام سرچ کردن با موبایل، گوگل سایت‌های ریسپانسیو را بالاتر نمایش می‌دهد.
  • محتوای مخفی در موبایل: محتوای مخفی فاکتوری است که شاید کمتر کسی از وجود آن در میان فاکتورهای رتبه بندی گوگل خبر داشته باشد. محتواهای مخفی در نسخه‌ی موبایل ممکن است مثل محتواهای آشکار، ایندکس نشوند و گوگل روی آن‌ها ارزش‌گذاری نکند. گوگل اخیرا اعلام کرده که استفاده از محتواهای مخفی در موبایل مشکلی برای سئوی سایت ایجاد نمی‌کند؛ اما، در همان ویدیو اظهار داشته که محتواهای اصلی سایت نباید مخفی شوند.
  • وجود پاپ‌آپ‌های Interstitial: یکی از جالب‌ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل برای موبایل این فاکتور است که براساس بازخوردهای بازدیدکنندگان کشف شد. این نوع پاپ‌آپ‌ها قسمت یا تمام صفحه‌ی مرورگر را در موبایل اشغال می‌کنند و اجازه‌ی دیدن صفحه را به کاربر نمی‌دهند. گوگل هم این قضیه را متوجه شده و سایت‌هایی که از نوع تمام صفحه‌ این پاپ‌آپ استفاده می‌کنند را جریمه خواهد کرد.
  • به‌روزرسانی Mobile-Friendly: منظور از این به‌روزرسانی همان استفاده از الگوریتم موبایل گدون است. این الگوریتم سال 2015 ارائه شده و هدف از آن، ایجاد ارتباط موثر و بهینه میان نسخه‌ی وب موبایل و نسخه‌ی وب دسکتاپ بود. استفاده از این الگوریتم، صفحات سایت را مشمول جایزه‌ی گوگل خواهد کرد.

امروز کسب و کار اینترنتی خود را آغاز کنید

فروشگاه ساز

تازه‌واردهای دنیای گوگل

فاکتورهای رتبه بندی گوگل همواره در حال تغییر و ارتقا هستند. معمولا هر سال آیتم جدیدی به فاکتورهای رتبه بندی گوگل اضافه می‌شود. در سال 2020 هم خبرهایی از افزوده شدن دو مولفه‌ی جدید به گوش می‌رسید؛ فاکتور AMP و تجربه‌ی کاربری صفحه(Page Experience). اما این دو فاکتور چه بودند؟

    • فاکتور AMP: منظور از AMP، راهکاری است که منجر می‌شود کدهای HTMLسایت خلاصه‌تر شوند تا صفحات سبک‌تر شده و در گوشی‌های همراه با سرعت بیشتری بارگزاری شوند. طبق ارزیابی‌های انجام شده، صفحات بهینه شده با AMP، سرعت‌شان تقریبا یک هفتم صفحات معمولی خواهد بود و این مسئله روی سئوی سایت بسیار تاثیر خواهد گذاشت.
    • تجربه‌ی کاربری صفحه: این الگوریتم بیشتر روی تجربه‌ی کاربری خوب در صفحات مختلف سایت اشاره دارد. عوامل مختلفی نظیر سازگاری با موبایل، مرور امن، استفاده از HTTPS و کیفیت محتوایی و تبلیغاتی در هر صفحه به‌صورت جداگانه بررسی شده و امتیاز می‌گیرد. در بخشی دیگر تجربه‌ی کاربری صفحه، شامل مجموعه‌ی core web vitals می‌شود که سه فاکتور زیر در آن قرار گرفته است:
    • LCP: این فاکتور برای ازریابی سرعت بارگذاری بزرگ‌ترین آبجکت داخل صفحه به‌کار می‌رود.
    • FID: این فاکتور زمان واکنش صفحه به اولین ورودی کاربر را اندازه‌گیری می‌کند که به آن اولین تاخیر ورودی گفته می‌شود.
    • CLS: این فاکتور هم نشان می‌دهد که چقدر محتواهای صفحه در هنگام بارگزاری شدن، دچار پرش می‌شوند. این محتواها عمدتا بصری هستند و بعد از باز شدن اصطلاحا جامپ می‌کنند.

فاکتورهای رتبه بندی گوگل چطور به‌کار گرفته می‌شوند؟

الگوریتم‌های گوگل، وظیفه‌ی ارزیابی فاکتورهای رتبه بندی گوگل را دارند. در واقع گوگل با کمک این الگوریتم‌ها می‌تواند ارزش سایت شما را تعیین کند و به آن نمره بدهد. این الگوریتم‌ها دائما درحال تغییر هستند و معمولا سالانه به‌روزرسانی می‌شوند. 7 الگوریتم اصلی گوگل برای پیاده‌سازی فاکتورهای رتبه‌بندی، الگوریتم‌های زیر هستند:

  • پاندا: این الگوریتم در سال 2016 به هسته‌ی گوگل پیوست و هدف از آن شناسایی محتواهای تکراری، سرقت ادبی، اسپم تولید شده و متن‌های بی‌کیفیت است. پاندا همچنین کلمات کلیدی را هم در سایت‌ شما بررسی می‌کند.
  • پنگوئن: گوگل با کمک الگوریتم پنگوئن لینک‌های مخرب را شناسایی می‌کند و اجازه نمی‌دهد که کاربران با لینک‌سازی کلاه سیاه، او را فریب دهند.
  • مرغ مگس‌خوار: رسالت این مرغ مگس‌خوار کشف کلمات کلیدی و همچنین محتواهای بی‌کیفیت یا کم‌ارزش است. در حقیقت این الگوریتم وظیفه‌ی تفسیر نتایج و تطبیق آن با عبارت جست‌و‌جو شده را برعهده دارد.
  • موبایل: اگر سایت شما ریسپانسیو نباشد یا در نسخه‌ی موبایل، کند و ضعیف عمل کند، الگوریتم موبایل سریعا متوجه می‌شود و نمره‌ی منفی به شما خواهد داد. به‌روزرسانی 2020 این الگوریتم، تاکید زیادِ گوگل روی آن را نشان می‌دهد.
  • RankBrain: این الگوریتم قسمتی از الگوریتم مرغ ‌مگس‌خوار است که کارش شناسایی ارتباطات کوئری‌ها، محتواهای ضعیف و تجربه‌ی کاربری بی‌ارزش است. این الگوریتم یک سیستم یادگیری ماشین است که به گوگل در درک عمیق‌تر محتوا کمک خواهد کرد.
  • مدیک: الگوریتم مدیک یکی از ابداعات جالب گوگل است که به هر کسی اجازه‌ی نشر هر محتوایی را نمی‌دهد. برخی از سایت‌ها، تاثیر بیشتری روی افکار عمومی دارند و نباید هر محتوایی را نشر دهند. گوگل با این الگوریتم در واقع می‌خواهد جلوی نشر محتواهایی که تاثیر منفی روی جامعه دارند را بگیرد.
  • برت: الگوریتم برت با استفاده از فناوری پردازش زبان طبیعی باعث درک بهتر محتوا می‌شود و می‌تواند متن‌ها را تفسیر کند. کار این الگوریتم تشخیص محتوای ضعیف، عدم تمرکز روی موضوع و نبود موضوعیت محتوایی است.

ابزارهایی که به ما کمک می‌کنند در رتبه بندی های گوگل جایگاه بهتری کسب کنیم

  • SEMRUSH: یک ابزار all-in-one محسوب می‌شود که بیشتر برای بازاریابی و رقابت کسب‌وکارها مفید است. این ابزار برای جست‌و‌جوی حرفه‌ای روی کلمات کلیدی و تجزیه‌ و تحلیل رقبا به‌کار می‌رود.
  • AHref: این ابزار یک مجموعه‌ی نرم‌افزاری است که به شما امکاناتی برای لینک سازی، کلمات کلیدی، تجزیه‌ و تحلیل رقبا و بررسی رتبه‌بندی سایت می‌دهد.
  • Google Analytics: این ابزار رایگان گوگل، یکی از قوی‌ترین ابزارها برای بررسی فاکتورهای رتبه بندی گوگل به شمار می‌رود. با کمک گوگل آنالیتیک شما می‌توانید وضعیت ترافیکی سایت‌تان را به‌دقت بررسی کنید.
  • Google Serach console: این ابزار به شما می‌گوید که موتورهای جست‌و‌جو راجع‌به سایت شما چه فکری می‌کنند. در واقع این برنامه فاکتورهای تکنیکال سایت شما را نشان می‌دهد.
  • MOZ: این ابزار یک برنا‌مه‌ی جامع برای تمام نیازمندی‌های شما در برابر موتورهای جست‌و‌جو است. رابط کاربری ساده‌ی moz به شما امکان می‌دهد که سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید و درک درستی از جایگاه‌تان در رتبه بندی گوگل پیدا کنید.
  • KWFinder: بهترین راهی که بتوانید انواع کلمات کلیدی رقابتی و عادی حتی از نوع کلمات طولانی را پیدا کنید، استفاده از این ابزار است.
  • Keyword Tools: همان طور که از نامش پیداست، کیورد تول برای شناسایی کلمات کلیدی به‌کار می‌رود. با کمک این ابزار شما می‌تونید هزاران کلمه‌ی کلیدی بلند مرتبط با موضوعاتتان را پیدا کنید.
  • Keyword Pro: یک ابزار کاربردی برای پیدا کردن کلمات کلیدی و جست‌و‌جوهای مرتبط با یک کلمه‌ی کلیدی خاص محسوب می‌شود که مانند بسیاری از ابزارهای دیگر، براساس پیشنهادات گوگل این‌کار را انجام می‌دهد.

بخوانید تا بدانید

گوگل ابزار دقیقی است که با مهارت تمام توانسته چندین میلیون سایت را رتبه بندی کند و حتی کوچکترین تغییری در سایت شما، از دیدش پنهان نخواهد ماند. گوگل این نظم و مدیریت جامع را مدیون فاکتورهای رتبه بندی خود است که به او این قدرت را می‌دهند تا براساس دقیق‌ترین شاخص‌ها، سایت‌ها را ارزش‌گذاری کند. اگر بتوانید این فاکتورهای رتبه بندی گوگل را بشناسید، به‌راحتی می‌توانید سایت‌تان را بهبود داده و جایگاهش را در میان رقبا ارتقا دهید. این مقاله به شما کمک می‌کند تا شناخت درستی از الگوریتم‌های گوگل پیدا کرده و ابزارهای مناسب برای کاربرد درست فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سایتتان را بشناسید.

منابع:

searchengineland.com/8-major-google-algorithm-updates-explained-282627

buffer.com/library/free-seo-tools/#11-moz-local-listing-score

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *