طراحی سایت

سایت یا اپلیکیشن کدام یک بهتر است؟

تقریباً همه‌ی ما پس از بیدار شدن، به سراغ گوشی موبایل خود می‌رویم تا از جدیدترین اخبارحوزه‌های مختلف آگاه شویم، آخرین تغییر و تحولات را زیر نظر بگیریم، برنامه‌ی کارهای روزانه را بررسی کنیم و آخرین به‌روزرسانی‌‌های اپلیکشن‌های محبوب خود را چک کنیم.

همین روند ثابت صبحگاهی، بیانگر میزان اهمیت تکنولوژی، اینترنت، کامپیوتر، موبایل، سایت یا اپلیکیشن است که از زندگی‌های کنونی، جدایی‌ناپذیر است.

حال بسیاری از کسب‌کارها از این وابستگی انسان به تکنولوژی در جهت بهر‌ه‌وری بیشتر و افزایش فروش و سود، استفاده کنند و با طراحی سایت یا اپلیکیشن خود، به طرز معجزه‌آسایی توانسته‌اند از رقبا و سایرین که از این فرصت بهره‌ایی نبرده‌اند، پیشی بگیرند.

طراحی سایت یا اپلیکیشن

آغاز استفاده از سایت در کسب‌وکارها

تاریخچه‌ی طراحی وب سایت‌ها به اواخر دهه‌ی 80 میلادی و اوایل دهه‌ی 90 برمی‌گردد؛ زمانی که اولین طراحان این عرصه، هرروز با آزمون‌ و خطاهای پی‌درپی به پیشرفت‌ها و موفقیت‌های بیشتری دست می‌یافتند؛ اما آن زمان بیشترین تمرکز اینترنت و سایت‌ها، روی سرگرم کردن مردم بود و هیچ‌کس گمان نمی‌کرد که روزی پای سایت‌ها به حوزه‌های مختلف تجارت و کسب‌وکارها اعم از بورس و خرید و فروش اجناس و شرکت‌ها و… باز شود؛ اما اواخر دهه‌ی 90 و اوایل قرن جدید میلادی را می‌توان دوره‌ی شکوفایی سایت‌ها دانست. در این دوره بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیای تجارت، به استفاده از سایت‌ها روی آورده و جنبه‌ی دیگری از دنیای بیزینس را به همگان نشان دادند.

اپلیکیشن یا سایت

آغاز استفاده از اپلیکیشن‌ها در کسب‌وکارها

دهه‌ی 90 میلادی را می‌توان دوران آغاز حکم‌فرمایی دنیای دیجیتال دانست. در اواخر این دهه پس از رشد کامپیوترها‌ و اینترنت، بسیاری از افراد علاقه‌مند به این حوزه، به فکر طراحی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف افتادند؛ اما ورود جدی اپلیکیشن‌ها به جهان کسب‌وکار را می‌توان در سال 2007 و پس از انقلاب تولید گوشی‌های موبایل به حساب آورد که سیل عظیم برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف را روانه‌ی بازار دیجیتال کرد.

افراد و صاحبان مشاغل و کسب‌وکارها که تجربه‌ی ورود سایت‌ها به عرصه‌ی تجارت را داشتند، بسیار زودتر از آنچه که تصور می‌شد به اپلیکیشن‌ها روی خوش نشان داده و در جهت پیشبرد مقاصد و منافع خود، از آن‌ها بهره گرفتند.

در عصر کنونیِ تجارت، تقریباً هیچ بنگاه تجاری و یا شرکت برجسته‌ای را نمی‌توان یافت که سایت یا اپلیکیشن مخصوص به کسب‌وکار خود را نداشته باشد و حتی بسیاری از آن‌ها، در اندیشه‌ی ایجاد خلاقیت بیشتر و موفقیت‌های روزافزون در این عرصه هستند.

کاربرد سایت در کسب‌وکارهای امروزی

کاربرد سایت در کسب‌وکارهای امروزی

همان‌ گونه که گفته‌ شد، امروزه تمامی فعالان حوزه‌ی تجارت، به استفاده از سایت یا اپلیکیشن روی آورده‌اند. کسب‌و‌کارها در صورت نپیوستن به این موج دیجیتال، توان رقابت با رقبا را از دست می‌دهند و از این گردونه خارج خواهند شد؛ اما سایت‌ها چه کاربردی در تجارت دارند که تا این اندازه وجودشان برای بقا در این عرصه حیاتی است؟

گرفتار شدن جوامع شهری در دامان مشغله‌های گوناگون، ترافیک، بی‌حوصلگی، کمبود زمان‌ و… ، نقش سایت‌‌ها در کاهش معضلات خریدار را بیشتر نمایان می‌کند. برای مثال، فردی که قصد خرید یک تلویزیون را دارد؛ اما، به‌دلیل مشغله‌های محیط کاری و ترافیک، نمی‌تواند اقدام به خرید کالای مورد نیاز خود کند، با مراجعه به سایت آن شرکت، در زمان استراحت خود به دور از ترافیک و بدون نیاز به جابه‌جایی، اقدام به خرید اینترنتی نموده و با پرداخت آنلاین، وجه آن را نیز پراخت می‌کند. فقط باید اندکی صبر کند تا محصول جدیدش به دستش برسد و برنامه‌ی تلویزیونی مورد علاقه‌اش را تماشا کند!

کاربرد اپلیکیشن در کسب‌وکارهای امروزی

کاربرد اپلیکیشن در کسب‌وکارهای امروزی

کاربرد اپلیکیشن‌ها در عصر حاضر در بیزینس، بسیار فراتر از حد انتظار است و به جهت تسهیل فرایند خرید در سایت یا اپلیکیشن، بسیاری از افراد این گزینه‌ها را ترجیح می‌دهند.

از آنجایی که بسیاری از ما زمان زیادی را در گوشی‌های موبایل خود می‌گذرانیم، استفاده از اپلیکیشن‌های تجاری و مرتبط با کسب‌وکارهای مختلف که به شکلی حرفه‌ای و با استفاده از اِلمان‌های جذاب طراحی شده‌اند، می‌توانند برای جذب مشتری موثر باشند. همچنین ارسال اعلان‌های مختلف در قسمت نوتیفیکیشن موبایل نیز می‌تواند حربه‌ی موثری برای ورود کاربر به اپلیکیشن و مشاهده‌ی امکانات و حتی پیوند به سایت و ثبت سفارش باشد که توسط بسیاری از شرکت‌ها، استفاده می‌شود.

طراحی سایت بهتر است یا اپلیکیشن

طراحی سایت برای یک بیزینس چه مزایا و معایبی دارد؟

در این بخش می‌خواهیم به بررسی ‌مهم‌ترین مزایا و معایب سایت‌ها برای بیزنس‌ها‌ی مختلف بپردازیم:

مزایا

  1. کاهش هزینه‌ها
  2. همه می‌دانیم که اساس تجارت بر هزینه‌ی کمتر و فروش بیشتر و در نتیجه افزایش سود است و سایت‌ها در صرفه‌جوییِ هزینه‌ها نقش بسزایی دارند؛ به عنوان مثال، یک فروشگاه لوازم خانگی در تهران را در نظر بگیرید که با طراحی سایت خود، ممکن است مشتریانی از اصفهان را نیز در جمع مشتریان خود ببیند؛ این در حالی است که اگر اقدام به افتتاح شعبه‌ای در شهر اصفهان می‌کرد، با در نظر گرفتن هزینه‌ی اجاره و پرسنل و… بسیار هزینه‌بر بود.
    سایت ها با کاهش هزینه‌ها و افزایش فروش، سود بیشتر شرکت‌ها و مجموعه‌های تجاری را تضمین کرده و حتی از افزایش قیمت کالاها و خدمات‌شان نیز تا حد امکان چشم‌پوشی خواهند کرد.

  3. توسعه‌ی بازار
  4. همان طور که گفتیم، استفاده از سایت‌ها، محدودیت‌های مکانی مشتریان را از بین‌ می‌برد و به گسترده‌تر شدن بازار هدف کسب‌وکارها کمک شایانی می‌کند. علاوه بر این، با افزایش گستره‌‌ی مشتریان، شرکت‌ها و مجموعه‌های تجاری می‌توانند ضمن حفظ سهم خود از بازار قبلی، سهمی هم از بازار جدید داشته باشند و فعالیت‌ها و تولیدات خود را نیز گسترش دهند.

  5. برند‌سازی
  6. کسب‌وکارها پس از طراحی سایت یا اپلیکیشنشان، به مرور بر میزان اعتبار و اصالت‌شان افزوده می‌شود و از طریق تبلیغات گسترده‌تر در فضای دیجیتال و برندسازی، مشتریان وفادار را دور خود جمع‌ کنند.
    از دیگر مزیت طراحی سایت برای بیزینس‌ها نیز می‌توان به افزایش ساعت‌کاری و برداشته‌شدن محدودیت‌های زمانی اشاره داشت.

معایب

  1. امنیت
  2. یکی از بزرگترین معایب سایت یا اپلیکیشن، مسئله‌ی امنیت آن است که به نگرانی بسیاری از افراد بدل شده است؛ اما، باید اظهار داشت که کسب‌وکارها می‌توانند با به‌روزرسانی‌های پیوسته و به‌کار گرفتن نرم‌افزارهای تامین امنیت سایت، این معضل را برطرف کنند.

  3. عدم دسترسی برخی از مشتریان
  4. همواره باید در نظر داشت که قشری از مشتریان کسب‌وکارها، امکان اتصال به اینترنت همیشگی و مشاهده‌ی سایت آنان را ندارند؛ پس، اگر تمام تمرکز مجموعه‌های تجاری معطوف تجارت الکترونیکی شود، این قشر از مشتریان خود را از دست می‌دهند.

  5. هزینه‌بر بودن پشتیبانی دائم
  6. سایت‌ها همواره در معرض تهدیدات اینترنتی مختلف و نقص‌های احتمالی هستند و برای حل این‌ها، پشتیبانی دائم از سایت ضروری است؛ اما، باید در نظر داشت که انجام این پشتیبانی و اقدامات موثر در مواقع نیاز، هزینه‌بر بوده و همین عامل گاهی به تنهایی بسیاری از کسب‌وکارها را از طراحی سایت یا اپلیکیشن، منصرف می‌کند.

اپلیکیشن بهتر است یا سایت

طراحی اپلیکیشن برای یک بیزینس چه مزایا و معایبی دارد؟

در بحث طراحی و استفاده‌ی کسب‌وکارها از اپلیکیشن‌ها نیز می‌توان مزایا و معایبی را برشمرد که البته با توجه بیشتر و انجام اقدامات کافی، این معایب به حداقل خواهند رسید. در ادامه، مهم‌ترین مزایا و معایب اپلیکیشن‌ها در بیزنیس را بیشتر می‌شناسیم:

مزایا:

  1. ارتباط بیشتر با مخاطب
  2. استفاده از اپلیکیشن‌ها در دنیای کسب‌وکارها، به لطف محبوبیت گوشی‌های موبایل به ارتباط بیشتر و نزدیکتر با مخاطبان منجر می‌شود. از آنجایی که تلفن‌های همراه همیشه و در همه‌جا همراه افراد است، تمرکز روی استفاده از قابلیت‌ها و امکانات اپلیکیشن‌ها می‌تواند در ایجاد ارتباط تنگاتنگ با مشتری‌ها و افزایش میزان بازدید و خرید محصولات و خدمات بسیار موثر باشد.

  3. عدم نیاز به جستجو‌
  4. پس از نصب اپلیکیشن، برای استفاده از امکانات و قابلیت‌ها مختلف کسب‌وکارها و مشاهد‌‌ه‌ی محصولات و کالاها، نیازی به سرچ و جست‌وجوهای زیاد در صفحه‌ها و تَب‌‌های مختلف نبوده و در اسرع وقت و به سادگی می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت.

  5. به‌روز بودن
  6. به‌دلیل ارائه‌ی پیوسته‌ی به‌روزرسانی‌های مختلف برای اپلیکیشن‌ها، کاربران همواره با محیطی به‌روز مواجه هستند و به این ترتیب می‌توانند از جدید‌ترین محصولات و خدمات آگاه شوند.

معایب:

  1. هزینه‌بر بودن مراقبت پیوسته
  2. اپلیکیشن‌ها هم مانند سایت‌ها، در طی زمان با مشکلاتی مواجه خواهند شد که برای جلوگیری و رفع این مشکلات نیاز به پشتیبانی است. این پشتیبانی قطعا برای آن کسب‌و‌کار هزینه‌های مالی، زمانی و… در پی دارد.

  3. امکان از دست دادن کاربران به دلالیل مختلف
  4. اپلیکیشن‌ها همواره به دلایل مختلف نظیر عدم ارائه برای نسخه‌های قدیمی‌تر سیستم عامل‌ها، عدم تطابق با قوانین جدید فضای مجازی و موارد این‌چنینی، در معرض بسته‌شدن و یا از دست دادن تعدادی از کاربران خود قرار دارند.

طراحی سایت یا اپلیکیشن؟

طراحی سایت یا اپلیکیشن؟

بسیاری از افراد فعال در دنیای تجارت که بر اهمیت تجارت دیجیتال آگاه هستند با این سؤال مواجه می‌شوند: طراحی سایت یا اپلیکیشن؟ کدام گزینه انتخاب بهتری برای استفاده‌ی حداکثری از فرصت‌های فضای دیجیتال به شمار می‌رود؟

پاسخ مشخصی برای سؤال بالا وجود ندارد و مهم‌ترین عامل برای پاسخ دادن به این سؤال، نوع فعالیت کسب‌وکارهاست. برای برخی از کسب‌وکارها، سایت بازده بیشتری خواهد داشت و برای برخی، اپلیکیشن‌ها بستر مناسب‌تری هستند و این خود افراد هستند که باید در این باره متناسب با نوع فعالیت تجاری خود و اهدافشان، تصمیم بگیرند.

ساخت سایت برای کدام بیزینس‌ها مناسب است؟

می‌توان به طور کلی سایت را برای بیزنس‌هایی که در زمینه‌ی خرید و فروش محصولات فعالیت می‌کنند بهتر دانست زیرا محصولات نیاز به ارائه‌ی توضیحات کامل دارند و انجام این کار در سایت راحت‌تر است.

همچنین برای بیزینس‌هایی نظیر آژانس‌های هوایی و مشاوره‌های مختلف که خدمات خاصی ارائه می‌دهند، سایت گزینه‌ی مناسب‌تری به شمار می‌روند.

ساخت اپلیکیشن برای کدام بیزینس‌ها مناسب است؟

آن دسته از کسب‌وکارهایی که فعالیت‌شان بستگی زیادی به فعالیت روزمره‌ی افراد جامعه دارد، نظیر مباحث حمل‌ونقل یا غذاهای آماده، می‌توانند با انتخاب اپلیکیشن به عنوان بستر اصلی کاری خود در فضای دیجیتال، انتخاب هوشمندانه‌تری در انجام دهند.

چگونه می‌توان یک سایت و یک اپلیکیشن را به هم لینک کرد؟

یکی از مهم‌ترین مباحث تجارت در فضای دیجیتال، ارتباط برقرار کردن بین سایت و اپلیکیشن با هم است که می‌تواند با ایجاد یک تعامل مثبت، در جهت افزایش بازدید‌ها و ثبت سفارشات حرکت کند.

وارد کردن نام دامنه‌ی سایت یا دامین و شناسه‌ی برنامه، موجب شناسایی و ایجاد یک دیپ لینک شده و اگر کاربر اپلیکیشن را نصب کرده باشد، مرورگر وی URL مورد نظر را شناسایی و مخاطب را به صفحه‌ی سایت راهنمایی می‌کند.

سخن پایانی

استفاده از منابع در دسترس به جهت به‌دست آوردن ماکزیمم سود ممکن را می‌توان هدف همه‌ی کسب‌وکارها به شمار آورد تجارت در دنیای دیجیتال که شامل طراحی سایت یا اپلیکیشن نیز هست، در راستای همین هدف انجام می‌شود؛ بنابراین، استفاده از تمام امکانات سایت یا اپلیکیشن در جهت به‌دست آوردن فروش و سود بیشتر را می‌توان وجه تمایز بیزینس‌های موفق با بیزینس‌های شکست‌خورده دانست.

 منبع:

vwo.com/blog/10-reasons-mobile-apps-are-better

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *