طراحی سایت

انکر تکست چیست؟


انکر تکست
(anchor text) یکی از صدها اصطلاحی است که احتمالا بعد از ورود به دنیای سئو سایت درباره‌‌ی آن خواهید شنید. گاهی اصطلاحات روزمره‌ی این دنیا چنان دورمان را پر می‌کنند، که از مسائل کاربردی سئو غافل شده و صرفا درگیر تئوری‌ها می‌شویم. در این مقاله قرار است ضمن صحبت درباره‌ی اهمیت انکر تکست در سئو، انواع انکر تکست را نیز به شما معرفی کنیم. بدین ترتیب می‌توانید ضمن یادگیری صحیح مفهوم anchor text، درباره‌ی نحوه‌ی به‌کارگیری آن نیز اطلاعات کسب کنید.

Anchor در زبان انگلیسی به معنای لنگر است. Anchor text در واقع لنگری است که صفحات مختلف به کمک آن‌ها، جای پای خود را دیگر صفحات محکم می‌کنند. این لنگرها در واقع همان لینک‌هایی هستند که در جای‌جایِ یک صفحه وجود دارند. Anchorها یا همان لنگرها، در واقع المان‌هایی هستند که لینک را در دل خود حمل می‌کنند. این المان‌ها یا به شکل عکس‌اند و یا متن. در صورتی که قسمتی از یک متن، به سایتی لینک شده باشد به آن قسمتِ به خصوص، انکر تکست می‌گوییم.

انکر تکست چیست؟

تعریف انکر تکست

انتخاب عبارات Anchor برای معرفی بخش لینک شده در متن، یکی از هوشمندانه‌ترین نام‌گذاری‌های کل دنیای اینترنت است. قضیه فقط این نیست که لنگر، چفت‌و‌بست ارتباط سایت‌ها و صفحات مختلف را با یک دیگر محکم می‌کند. کلمه‌ی Anchor علاوه بر لنگر، به معنای نماینده نیز هست. انکر تکست در واقع قسمتی از متن است که نماینده و یا معرفی کننده‌ی مطالب مرتبط در صفحه‌ی دیگر است. اگر روی انکر تکست کلیک کنید، به صفحه‌‌ی دیگری منتقل خواهید شد. این عبارات در اغلب وبسایت‌ها به‌صورت پیش‌فرض آبی رنگ هستند و پس از یک بار کلیک روی آن‌ها به رنگ بنفش درمی‌آیند. با این حال ممکن است رنگ anchor text بسته به دیزاین سایت متفاوت باشد.

معادل فارسی anchor text، متن لینک یا عنوان لینک است. زمانی که سه فاکتورِ محتوای متن و متن لینک و صفحه‌ی لینک شده با یک دیگر مرتبط باشند، گوگل به نوعی قانع می‌شود که متن شما به اندازه‌ی کافی برای انتقال اطلاعات به مخاطب مفید است. همین چیزها هستند که در نهایت انکر تکست را، تبدیل به یکی از فاکتورهای موثر در سئو می‌کند. انکر تکست یا متن لینک به اندازه‌ای تعیین کننده است، که اگر سایت‌های مختلف با متن لینک‌های مشابه به یک صفحه لینک داده باشند، گوگل آن صفحه‌ را در میان رتبه‌های برتر جست‌وجویش می‌گنجاند؛ حتی اگر در صفحه‌ی مدنظر خبری از آن anchor text نباشد.

تاریخچه‌ی انکر تکست

با پیدا شدن سر و کله‌ی هایپر لینک در html، انکر تسکت متولد شد. این واژه نماینده‌ی هر بخشی از متن بود که امکان کلیک کردن روی آن وجود داشت. در ورژن‌های قدیمی‌تر زبان Html، از کلمه‌ی انکر برای معرفی تمام نمادهای این زبان، که امروزه با نام المان “ELEMENT” شناخته می‌شوند، استفاده می‌شد. در زبان HTML امروزی، اصطلاح Anchor text دیگر به‌صورت رسمی استفاده نمی‌شود. با این حال، هر عبارتی که دارای محتوای ثانویه باشد را همچنان anchor text می‌نامیم. آن چه موتورهای جست‌وجو به‌عنوان متن لینک شناسایی می‌کنند، در حقیقت همان هایپرلینک موجود در صفحه است.

قضیه این بود که استفاده از واژه‌ی هایپرلینک برای معرفی بخش لینک شده از متن، از نظر تکنیکال صحیح نبود. براساس الگوریتم‌های به‌کاررفته در موتورهای جست‌وجو، عکس‌ها، کلمات generic مانند “این جا کلیک کنید”، URLها و تکه‌های لینک شده از متن همگی anchor text محسوب می‌شوند. عبارت هایپر لینک، آنقدر گسترده نیست که بخواهد تمامی این موارد را توضیح دهد. در نتیجه کارشناسان سئو عبارتی را نهادینه کردند که بتواند به‌خوبی بیانگر المان‌های مختلف در این طیف گسترده باشند: عبارت جامع انکر تسکت.

گستردگی طیف عناوین لینک، در ابتدای امر موجب سوءاستفاده‌ی وبمسترها از اهمیت این عناوین در الگوریتم سئو می‌شد. به همین دلیل، در سال 2007 گوگل با اصلاح الگوریتم‌هایش، ساز‌و‌کاری را برای شناسایی انکرهای اسپم طراحی و معرفی کرد. در سال 2012 این الگوریتم‌ها بار دیگر به‌روز شدند و معنای جدیدی به متن انکر دادند.

کاربرد انکر تکست

Anchor text رتبه‌ی وبسایت شما را در گوگل بهبود می‌بخشد. هر چه حین طراحی و تعبیه این المان، هوشیاری بیشتری به خرج داده باشید، وبسایتتان در تعامل با موتورهای جست‌وجو عملکرد بهینه‌تری خواهد داشت. کاربردهای Anchor text را می‌توان در دو گروه کلی طبقه بندی کرد. گروه اول، شامل کاربردهای مرتبط با وبسایت هستند. همانطور که گفتیم، متن انکر رتبه وبسایت در گوگل را بهبود می‌بخشد. بهینه‌سازی هرچه بیشتر وبسایت براساس قواعد سئو، مهم‌ترین کاربرد متن انکر برای بسیاری از وبسایت‌ها است. کاربردهای گروه دوم براساس ماهیت خود انکر تکست شکل گرفته‌اند. بر همین اساس، کاربردهای گروه دوم بیشتر براساس قابلیت هدایت‌کنندگی متن انکر تعریف می‌شوند.

انواع انکر تکست

انواع انکر تکست و کاربرد هر کدام

همانطور که پیشتر گفته شد، طیف وسیع المان‌هایی که از آن‌ها به‌عنوان متن انکر یاد می‌شود به‌قدری زیاد است که نتوانیم این عبارت را با عبارت هایپر لینک جایگزین کنیم. هر کدام از انواع متن انکر کاربرد خاصی دارند. شناسایی انواع انکر تکست و یادگیری کاربرد هر کدام از آن‌ها، شما را در مسیر بهینه‌سازی هر چه بیشتر صفحات وبسایتتان یاری می‌دهد.

از سوی دیگر، اگر بدون شناخت انواع انکر تکست، از آن به‌صورت بی‌رویه در صفحه‌ی مدنظرتان استفاده کنید، نه تنها کمکی به سئو وبسایتتان نخواهید کرد، بلکه آن را در خطر افت رتبه‌ی شدید قرار خواهید داد؛ اما اگر مجبور به استفاده از هایپر لینک در یک متن باشید چه؟ اگر صفحه‌‌های مختلف وبسایتتان آنقدر لینک و تبلیغات گرفته باشند که حتی جا برای یک دانه لینک اضافه هم نباشد چه؟

جواب را باید در شناخت انواع متون لنگر جست‌وجو کنید. شما می‌توانید در یک صفحه، انواع مختلفی از متون لنگر را به‌کار ببرید؛ هر نوع در جای مناسب خود. بدین ترتیب بار دیگر روی ریل بهینه‌سازی وبسایت باز خواهید گشت. انکر تجاری، انکر کلی، انکر جزئی، انکر عریان، انکر عمومی، انکر تصویری، انکر ترکیبی، انکر طولانی و انکر مفهومی از مهم‌ترین انواع انکر تکست هستند. در ادامه هر یک از آن‌ها را به دقت بررسی خواهیم کرد، تا ضمن شناخت آن‌ها، کاربردشان را نیز به‌خوبی بیاموزید.

  • انکر کلی
  • انکر کلی، دقیق یا همان انکر exact، دقیقا مشابه کلمه کلیدی و یا عنوان وبسایت شما است. به فرض مثال اگر کلمه کلیدی شما عبارت “خرید ماشین دست دوم” است، استفاده از یک لینک در متن که انکر تکست آن عین عبارت خرید ماشین دست دوم است می‌تواند میزان سئوی وبسایتتان را به حد قابل توجهی افزایش دهد. (این پاراگراف نامفهوم است)

    حالت بعدی برای انکر کلی، لینک دادن یک تکه از متن به مقاله‌ای است که عنوانی دقیقا مشابه با انکر تکست شما داشته باشد. برای مثال اگر می‌خواهید مخاطبتان را به وبسایتی با عنوان یا کلمه کلیدی “انواع مختلف هارد اکسترنال” بفرستید، از یک anchor text دقیقا مشابه همین عبارت استفاده کنید. به‌طوری که اگر مخاطب بر روی عبارت انواع مختلف هارد اکسترنال کلیک کند، به صفحه‌ای با عنوانی دقیقا مشابه برود. انکر کلی، محبوب‌ترین انکر گوگل به شمار می‌رود. با این حال، حتی اگر از این لنگر نیز بیش از حد استفاده کنید دل گوگل را خواهد زد.

  • انکر تجاری

  • این روزها برندینگ به‌قدری گسترده شده، که در هر زمینه‌ای نام یکی دو برند شاخص به چشم می‌خورد. اگر شما در صفحه‌ی وبسایتتان نام یکی از این برندها را به‌کار ببرید و آن را به وبسایت برند مورد نظر لینک کنید، گوگل به شما امتیاز می‌دهد. با این کار شاید مجبور شوید به رقیبتان امتیاز بدهید؛ اما از گوگل امتیاز ویژه‌ای دریافت می‌کنید. قضیه این است که گوگل در رتبه‌‌بندی‌اش به این که شما محبوب‌تر هستید یا رقیبتان نگاه نمی‌کند. گوگل مطلبی را در اولویت قرار می‌دهد که کار مخاطبش را زودتر راه بیندازد. بر همین اساس، اگر برندی از شما معروف‌تر است، فعلا آن را بپذیرید تا گوگل شما را بپذیرد.

  • انکر جزئی
  • انکر جزئی یا Partial یکی دیگر از انواع انکر تسکت است. این نوع نیز درست مانند انکر کلی، به دو بخش تقسیم‌بندی می‌شود. فرض کنید کلمه کلیدی شما “استفاده از مسواک برای کودکان زیر دو سال” است. حالا عنوان لینکی که در صفحه مدنظرتان ایجاد می‌کند، چیزی شبیه به این عبارت باشد، نه دقیقا خودش، شما اقدام به تولید انکر جزئی کرده‌اید.

    از طرف دیگر، اگر بخواهید مطلب یک صفحه را به صفحه‌ای دیگر لینک دهید نیز می‌توانید به همین ترتیب از انکر جزئی بهره ببرید. به‌گونه‌ای که اگر کلمه کلیدی و یا عنوان به‌کاررفته در صفحه ثانویه مورد نظر شما “استفاده از مسواک برای کودکان زیر دو سال” باشد، می‌تواند عبارت “مسواک زدن کودکان زیر دو سال” را به‌عنوان یک انکر جزئی مناسب در نظر بگیرید.

  • انکر عریان
  • انکر عریان ساده‌ترین شکل از انکر است. با این حال، گنجاندن این انکر در متن، به‌گونه‌ای که توی ذوق مخاطب نخورد، نیازمند تبحر بالای نویسنده است. این انکر تکست در حقیقت عین URLای است که قصد دارید مخاطبتان را به آن منتقل کنید. برای مثال اگر قصد دارید مخاطبتان را به گوگل بفرستید، عین عبارت WWW.GOOGLE.COM را به‌عنوان انکر در نظر بگیرید.

  • انکر تکست عمومی
  • انکرهای عمومی نوعی متفاوت از انواع انکر تسکت به شمار می‌روند. این انکرها تشابه زیادی به دکمه‌های CALL TO ACTION دارند. عبارت‌هایی مانند “وارد سایت شو”، “همین حالا ثبت‌نام کن”، “بیشتر بخوانید”، “ادامه مطلب” و… همگی از نوع عمومی یا generic به شمار می‌روند. به‌کار گرفتن انکر عمومی نیز خود نیازمند مهارت است. احتمالا به‌کارگیری این انکر تکست روی وبسایتتان جذاب نخواهد بود، مگر این که کلیت آنچه به مخاطبتان ارائه داده‌اید، محتوایی جذاب داشته باشد.

  • انکر تصویری
  • اگر بتوانید در قسمت ALT TEXT عکس‌هایی که بارگزاری کرده‌اید، لینک تعبیه کنید، تاثیر تصویر استفاده شده در بهبود سئوی وبسایتتان چندین برابر خواهد شد. بدین ترتیب، دیگر تصاویر وبسایت نیز از چشم گوگل دور نمی‌مانند و گوگل به تمام بخش‌های صفحه‌هایی که طراحی کرده‌اید به یک اندازه اهمیت خواهد داد. البته، نوشتن ALT TEXT نیز قواعد خاصی دارد که لازم است آن‌ها را مطالعه کنید. برای مثال، اگر برای تعداد زیادی از تصاویر به‌کاررفته در یک صفحه، ALT در نظر بگیرید، گوگل فعالیتتان را به‌عنوان اسپم شناسایی خواهد کرد.

  • انکر طولانی
  • انکر LONG TAIL یا طولانی، Anchor textای است که ساختاری مشابه انکر جزئی دارد. با این تفاوت که در انکر تکست جزئی، قسمتی از متن که به‌عنوان متن لینک انتخاب شده، کوتاه‌تر از کلمه کلیدی و یا عنوان مدنظر است؛ اما در انکر طولانی، متن انتخاب شده، بلندتر از اصل عبارت کلیدی یا عنوان متنتان است.

  • انکر تکست مفهومی یا LSI
  • اگر عنوان لینکی که انتخاب می‌کنید، مترادف و یا هم مفهوم عبارت کلیدی اصلیتان باشد، در این صورت از Anchor text مفهومی استفاده کرده‌اید.

  • انکر تکست ترکیبی
  • اگر حین طراحی عنوان لینک، دو یا چند نوع از انواع انکر تکست را با هم ترکیب کنید، به یک انکر ترکیبی خواهید رسید. فرض کنید که نام برندتان “آبیاران گل‌های خزر” است. اگر کلمه کلیدی که برای صفحه خود در نظر گرفته‌اید نیز “آبیاران گل‌های خزر” باشد و شما عین همین عبارت را به‌عنوان anchor text در نظر بگیرید، در این صورت از یک انکر ترکیبی استفاده کرده‌اید. انکر ترکیبی نیز یکی دیگر از انکرهای مورد علاقه‌ی گوگل به‌شمار می‌رود.

    توجه داشته باشید که به‌کارگیری هر یک از انواع انکر تکست در متن، باید به‌صورت مهندسی شده انجام بگیرید. قضیه فقط بهبود رتبه‌ی وبسایتتان در گوگل نیست. شما باید بتوانید به کمک anchor textها به جذابیت متنتان اضافه کنید. ضمن این‌که اگر در یک متن از تعداد بالای هر کدام از این انکر تکست‌ها استفاده کنید، به‌عنوان اسپمر شناسایی خواهید شد.

اهمیت استفاده از انکرتکست در سئو و رتبه‌بندی سایت

همانطور که گفته شد، گوگل به دنبال ارائه‌ی مطالبی است که کاربرانش را سریع‌تر به آن چه نیاز دارند برساند. اگر شما بتوانید به‌خوبی با مهندسی انکرتکست‌ها، گوگل را قانع کنید که مطلبتان بیستِ بیست است و لینک موجود در صفحه‌ها میانبری بی‌خطر برای مخاطب فراهم می‌کند، آن وقت آن مطلب، تبدیل به نور چشمی گوگل می‌شود. نور چشمی گوگل شدن همانا و دریافتن اهمیت استفاده از انکرتکست در سئو و رتبه بندی سایت همان. فقط کافی است طبق اصولی که در این مقاله توضیح داده شده گام بردارید.

انکر تکست

کد مرتبط با انکرتکست در HTML

نباید فراموش کنید که انکر تکست نوعی لینک است. به‌طور کلی برای ایجاد لینک‌ها از کدهای html استفاده می‌کنیم. فرض کنید می‌خواهید عبارت x را به سایت y لینک کنید. بدین منظور، باید از کد دستوری زیر در فضای html بهره ببرید:

Anchor Text

به همین راحتی.

نحوه‌ی استفاده از انکر تکست در مقاله

انکرتکست را باید براساس ساختار مقاله خود به‌کار بگیرید. برای مثال، اگر مقاله شما تبلیغاتی است، بهتر است به‌شدت روی انکرهای برند و عمومی مانور بدهید. از طرف دیگر، اگر مقاله‌ی شما حالت white paper یا علمی داشته باشد، استفاده از این انکر، خود زنی محض است. در white paperها بهتر است بیشتر از انکرهای جزئی و کلی استفاده کنید، تا بتوانید اعتماد مخاطب را جلب کنید. پس از جلب اعتماد مخاطب، او را با یک anchor text عمومی، به سمت هدف خود بکشانید.

کدام الگوریتم گوگل بررسی انکر تکست ها را بر عهده دارد؟

انکرها توسط الگوریتم پنگوئن گوگل بررسی می‌شوند. الگوریتمی که طراحی شده که مچ اسپمرها را بخواباند. به همین دلیل است که به‌کارگیری anchor text در یک صفحه، واقعا حساس است. anchorها باید به دست یک آدم کار بلد در متن تعبیه شوند، در غیر این صورت، هنوز وارد بازی نشده، از گردونه‌ی مسابقات حذف خواهید شد.

سخن پایانی

استفاده از انکرها مثل استفاده از یک تیغ دو لبه است. اگر کار با آن‌ها را بلد باشید، دست رقیبانتان را از بیزینسی که به راه انداخته‌اید کوتاه می‌کند. از طرف دیگر، اگر ندانید چطور از آن‌ها استفاده کنید، به جای دست رقیبان، دست مشتری‌هایتان را از کسب‌و‌کارتان دور نگه می‌دارد. همه چیز بستگی به خلاقیت و ایده‌پردازی شما دارد. البته که بهتر است پیش از روشن کردن موتور خلاقیتتان، کمی درباره‌ی الگوریتم پنگوئن گوگل مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *