طراحی سایت

6 اقدام طلایی بعد از ساخت فروشگاه اینترنتی

 الزامات فروشگاه اینترنتی

 

راه اندازی فروشگاه اینترنتی تازه اول کار است. پس از آنکه فروشگاه شما ساخته شد باید مشتریان را به خود جذب کنید. اما چگونه؟ آیا جذب مشتریان بعد از راه اندازی سایت فروشگاهی کافیست یا باید اقدامات دیگری نیز انجام دهم؟ ما در این محتوا 6 اقدام طلایی بعد از ساخت فروشگاه اینترنتی را بیان کرده ایم تا به سوالات شما در این زمینه پاسخ داده شود.

مدرن فکر کنید!

در ابتدا لازم است که طرز تفکر خود را تغییر دهید. اکثر افرادی که فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی می کنند، در بازار سنتی نیز فعالیت دارند. عموم آنها تنها اقدام به فروش در اینترنت کرده اند و گمان می کنند با همان تفکر سنتی خود می توانند در این بازار نیز شناخته شوند. باید به شما بگوییم که لازمه موفقیت در این مسیر این است که علاوه بر تغییر در سبک فروشتان، تفکر خودتان را نیز مدرن کنید. 

در روزهایی که به دلیل محدودیت ها بیشتر مغازه ها تعطیل بودند، خرید اینترنتی رشد زیادی داشت. اما فروشنده هایی را مشاهده کردم که فروش اینترنتی راه انداخته بودند اما با همان شیوه کسب و کار سنتی! برای مثال مغازه داری اقدام به فروش در اینستاگرام کرده بود، زمانی که به او سفارشی داده میشد، ساعتی را برای مشتریان مشخص میکرد که برای تحویل سفارش خود به مغازه مراجعه کنند! حتما شما هم تعجب کردید، اما بسیاری از صاحبان کسب و کار به خیال خود فروش اینترنتی راه انداخته اند، اما زمینه های مورد نیاز برای آن را به خوبی فراهم نکرده اند.

بنابراین پس از آنکه تصمیم به فروش اینترنتی گرفتید، همه  جوانب را در نظر بگیرید. رقابت در این بازار زیاد است و مردم زمانی به سایت فروشگاهی شما جذب خواهند شد که بهترین خدمات را به آنها ارائه دهید.

 

اقدامات لازم پس از ساخت فروشگاه اینترنتی

افراد زیادی پس از آنکه محصولات خود را در فروشگاه وارد می کنند، تصور می کنند که باید معجزه ای اتفاق بیفتد و مشتریان به فروشگاه آنها جذب شوند. به همین دلیل پس از مدتی که به نتیجه دلخواه نمی رسند با ما تماس میگیرند و از این وضعیت شکایت دارند. اما چرا این اتفاق برای آنها می افتد؟ چه اقداماتی باید انجام میدادند؟  

1. ترغیب مشتری برای خرید

زمانی که مشتری برای خرید به مغازه شما می آید، تمام تلاش خود را می کنید تا بهترین رفتار را با او داشته باشید. به خوبی او را راهنمایی می کنید و مطابق با نیاز او محصولات را نشان می دهید و ویژگی های آنها را نیز به خوبی بیان میکنید. در آخر اندک تخفیفی به آنها می دهید تا بار دیگر نیز به شما مراجعه کنند.

همه آنچه گفته شد باید در فروشگاه اینترنتی نیز انجام شود. شاید بگویید که ما با مشتری به صورت مستقیم ارتباط نداریم، چیکار کنیم؟ 

همه فروشگاه های اینترنتی برای محصولات خود بخشی را تحت عنوان توضیحات دارند، باید سعی کنید توضیحات جذاب و کامل ارائه دهید. گذاشتن تصویر محصول به تنهایی کافی نیست، توضیحات باید به گونه ای باشد که جای هیچ سوالی برای مشتری نماند. در محتوا آموزش نوشتن توضیحات محصول شما را کامل راهنمایی کرده ایم. 

باید با مشتری تعامل برقرار کنید. همانطور که در فروش به صورت حضوری برای مشتری وقت می گذارید، در فروش آنلاین نیز باید به مشتری توجه کنید. در فروشگاه خود امکان پرسش و پاسخ و ارائه نظرات را فعال کنید. اگر مشتری نتواند پاسخ سوالات خود را دریافت کند، از شما خرید نخواهد کرد. درست مثل زمانی که به مغازه ای مراجعه کنید و فروشنده به شما توجهی نکند! تعامل با مشتری و امکان چت آنلاین مزایای دیگری نیز دارد که در بهترین ابزار چت سایت به آنها اشاره کرده ایم. همچنین می توانید فروشگاهی را انتخاب کنید که این امکان را داشته باشد و فروشگاه ساز سیتی سایت قابلیت چت آنلاین و سرویس پیام کوتاه را برای فروشگاه ساز خود ایجاد کرده است.

 الزامات فروشگاه اینترنتی

2. برای فروشگاه خود مشتری پیدا کنید

پس از آنکه محصولات را وارد کردید و به خوبی نیاز های مشتری را در سایت خود پاسخ دادید، باید برای فروشگاه خود مشتری پیدا کنید. زمانی که شما مغازه دارید، رقیبان شما مغازه داران اطرافتان هستند. اما یک فروشگاه اینترنتی رقیبانی از سراسر کشور خواهد داشت. بنابراین نیاز دارید که در فضای مجازی تبلیغات انجام دهید. تبلیغ خوب وجذاب می تواند مشتریان زیادی را به خود جذب کند. اما برای اینکه تبلیغات شما اصولی باشد لازم است که اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید، در مقاله نحوه تبلیغ فروشگاه اینترنتی در مورد این موضوع بحث کرده ایم.

 

3. جلب اعتماد مشتریان

بعد از آنکه مشتریان را به خود جذب کردید، ممکن است باز هم تعداد زیادی به شما اعتماد نکنند. به همین دلیل با شیوه های مختلف باید اعتماد آنها را به خود جلب کنید. اولین قدم صداقت با مشتری است. اگر محصول شما ضعفی دارد، آن را به مشتری بگویید. با این کار اعتماد او را جلب خواهید کرد. دومین قدم داشتن نماد الکترونیکی است. این نماد تاثیر زیادی در جلب اعتماد مشتری دارد. برای اطلاع از نحوه دریافت ای نماد میتوانید مقاله راهنمای تصویری اینماد را مطالعه کنید. 

سومین قدم ضمانت کالا و خدمات پس از فروش است. جزئیات این خدمات را در سایت خود به صورت کامل بیان کنید و به آن پایبند باشید.

 

4. تولید محتوا و سئو فروشگاه

مهم ترین کاری که از همان ابتدا باید به آن توجه کنید و به صورت مداوم انجام دهید، سئو و تولید محتوا است. محتوا در واقع هر چیزی است که در سایت قرار می دهید. از تصاویر و ویدیوها گرفته تا توضیحات محصولات. محتوای با کیفیت 

سبب می شود مشتریان به شما جذب شوند. از آنجائیکه کاربران سایت با کمک تولید محتوای کاربر پسند اطلاعات زیادی را دریافت می کنند، بیشتر هم برای خرید ترغیب خواهند شد. برای تولید محتوای با کیفیت مطالعه تولید محتوا برای فروشگاه اینترنتی را پیشنهاد می کنیم. بعد از آنکه تولید محتوا انجام دادید، وقت آن رسیده است که از نظر سئو آن را بررسی کنید. زمانی که محتوای شما سئو شود و در جایگاه اول گوگل قرار بگیرد، نرخ کلیک به سایت شما نیز افزایش میابد.

سئو در واقع مجموعه اقداماتی است که برای کسب رتبه بهتر در گوگل  بر روی سایت انجام میشود. اما برای رعایت سئو چه کارهایی باید انجام دهیم؟ در محتوا سئو سایت فروشگاهی به شما آموزش داده ایم. سئو و تولید محتوا تکمیل کننده یکدیگر هستند. تولید محتوا بدون رعایت سئو هیچ تاثیری در جذب مشتری نخواهد داشت. همچنین برای دریافت مشاوره می توانید به لینک مشاوره سئو رایگان مراجعه کنید.

 الزامات ساخت فروشگاه اینترنتی

5. سفارشات را سریع به مشتری برسانید

پس از انجام تمام مراحل قبل، وقت آن رسیده است که سفارشات را به دست مشتری برسانید. ارسال کالا در فروشگاه شما بهتر است به چندین روش انجام شود. بهتر است برای مشتریانی که فاصله کمی از شما دارند از پیک استفاده کنید. در محتوا روش های ارسال کالا شرکت های ارائه دهنده خدمات را معرفی کرده و شما را با انواع روش های ارسال کالا بیشتر آشنا کرده ایم. برای فاصله های دورتر نیز بهترین گزینه استفاده از پست است. 

یکی از معایب ارسال کالا با پست، مدت زمانی است که طول می کشد تا کالا بدست مشتری برسد. اگر محصول شما فاسد شدنی و یا غذا باشد، ممکن است ارسال با پست برایتان دردسر ایجاد کند. بنابراین بهترین راه ارسال به وسیله اتوبوس های بین شهری است. برای این کار شما محصولات را به دست راننده اتوبوس سپرده و پس از چند ساعت بسته مربوطه به دست مشتری خواهد رسید. همچنین اگر بسته های ارسالی بزرگ باشند، می توانید از شرکت های باربری کمک بگیرید.

 

6. تلاش کنید که مشتری به شما وفادار باشد!

حال که سفارش مشتری را به دستش رساندید، او را رها نکنید. باید مشتری را به یک مشتری دائمی تبدیل کنید. برای این کار لازم است به نظرات و بازخورد های مشتری توجه کنید. اگر امکان دارد با او تماس گرفته و یا پیام بفرستید و از میزان رضایتش مطمئن شوید. زمانی که این اقدامات را انجام دهید، به مشتری ارزش داده اید و او نیز از این ارزش گذاری لذت خواهد برد. ممکن است سفارش او با کمی تاخیر به دستش برسد، بهتر است بابت این موضوع از او عذر خواهی کنید و بابت این تاخیر تخفیفی را برای خرید بعدی او در نظر بگیرید. همه این اقدامات سبب می شود مشتری باز از شما خرید کند.

برگزاری جشنواره های مختلف و در نظر گرفتن تخفیفات ویژه برای افرادی که تاکنون از شما خرید کرده اند نیز یکی دیگر از روش های جذب مشتری برای خرید دوباره است.

 

در پایان

فروشگاه اینترنتی مانند نهالی است که شما در باغچه خود می کارید. این نهال برای رشد کردن و ثمر دادن نیاز به مراقبت و توجه دارد. فروشگاه اینترنتی نیز برای رشد و پیشرفت خود همواره نیازمند توجه است. گاهی لازم است ایده های نو به کار بگیرید و از همه مهم تر آن را به حال خود رها نکنید.

نه تنها فروشگاه اینترنتی بلکه یک مغازه دار نیز پس از مدتی لازم است در ویترین خود تغییراتی ایجاد کند و گاهی ایده های خلاقانه مانند تخفیفات را اجرا کند. در نهایت رشد و موفقیت فروشگاه اینترنتی نیازمند صبر است. گاهی چندین سال طول میکشد تا مردم شما را بشناسند. اما انجام کارهایی که در این مقاله گفته شد، کمک می کند تا سریعتر به هدف خود نزدیک شوید.


بروزرسانی در سه شنبه, 06 تیر 1402 10:59

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *