داشتن لوگو یکی از مواردی است که کمک میکند یک کسب و کار در ذهن مخاطب بماند. یک لوگوی جذاب مانند اسم یک شرکت و حتی بهتر از آن می تواند باعث شود مشتری یک برند را به خاطر بسپارد؛ چرا که تصاویر راحت تر از کلمات در ذهن می مانند. اما اصولی که در طراحی لوگو فروشگاه اینترنتی باید رعایت کرد چیست؟ برای دانستن نکات طراحی لوگو فروشگاه آنلاین با ما همراه باشید.
نکات مهم در طراحی لوگو فروشگاه اینترنتی
برای انتخاب یک لوگوی مناسب باید خود را به جای مخاطبان و مشتریان خود گذاشته و انتظارتان از فروشگاه و شرکت خودتان را تصور کنید. اگر میخواهید یک لوگو طراحی کرده یا طراحی لوگو سایت فروشگاهی خود را به کسی بسپارید، حتما پیش از آن، این مقاله را بخوانید. شاید ساده ترین کار برای طراحی لوگو سایت نوشتن نام برند با فونتی ویژه باشد. اما فکر کنید اگر کسی نام کسب و کار شما را فراموش کند، قطعا لوگوی شما را نیز به یاد نخواهد آورد. پس قبل از طراحی لوگو به نکات زیر توجه کنید:
۱- لوگو باید ساده باشد
یک لوگوی پیچیده نه تنها باعث افزایش اعتبار کسب و کار شما نمی شود، بلکه احتمال ماندگاری آن در ذهن را کاهش میدهد. اکثر برندهای معروفی که لوگوی آن ها را بیشتر افراد میشناسند، طراحی ساده ای دارند. مثلا لوگوی برند نایک یا اپل را در نظر بگیرید.
اگر زمان کافی برای مطالعه ندارید، پیشنهاد میکنم پادکست صوتی زیر در مورد ویژگی لوگو فروشگاه اینترنتی را گوش بدهید:
۲- لوگو باید معرف کسب و کارتان باشد
اگر کسب و کارتان این قابلیت را دارد که بتوانید از طریق لوگو ماهیت آن را نشان دهید، حتما از این ظرفیت استفاده کنید. همخوان بودن لوگو با نوع کارتان یک امتیاز محسوب میشود. اگر بتوانید این کار را به نحوی غیر مستقیم انجام دهید نتیجه بهتری خواهد داشت.
برای مثال در دو لوگوی زیر سمت راست کارواش را به طور مستقیم و لوگوی سمت چپ نمادی از تمیزی را نشان میدهد که غیر مستقیم، اما ساده تر و جذاب تر است.
3- انتخاب رنگ لوگو بسیار مهم است
هنگام طراحی لوگو برای فروشگاه اینترنتی انتخاب رنگ و حفظ تعادل بین آنها بسیار مهم است. لوگوی شما باید هم در ذهن مخاطب ماندگار بوده و هم با رنگ سایت یا سازمان شما هماهنگ باشد. البته ترجیحا از رنگ های اصلی استفاده کنید. استفاده از رنگهای زیاد و فرعی ظاهر حرفه ای کار شما را کم می کند، پس حتما پیش از آن در مورد روانشناسی رنگها نیز مطالعه کنید.
4- از فضای خالی لوگو حداکثر استفاده را بکنید
برخی برندهای بسیار مطرح مثل پوما یا نایک برای لوگوی خود تنها از یک نماد استفاده میکنند، اما کسب و کارهای کوچکتر که کمتر شناخته شدهاند، بهتر است در اطراف لوگوی خود از نام، شعار یا جزئیاتی این چنینی بهره ببرند تا بیشتر بتوانند فعالیت خود را معرفی کنند.
بیشتر بدانید: طراحی فروشگاه اینترنتی ارزان
5- در کنار لوگوی سایت شعار هم بدهید!
گاهی می توان هنگام طراحی لوگوی فروشگاه اینترنتی یا سایت در کنار نماد، از یک شعار کوتاه نیز استفاده کرد. به این ترتیب با یک تگ لاین مناسب که ۲۰ تا ۳۰ کاراکتر داشته باشد، میتوانید ماهیت و اهداف کسب و کارتان را بیشتر به مخاطبان معرفی کنید. البته توجه کنید که تگ لاین شما نباید از نماد و اسم برند بزرگتر باشد و بیشتر به چشم بیاید. مثلا در لوگوی سمت راست در تصویر زیر تگ لاین بزرگ تناسب لوگو را به هم ریخته است، اما در تصویر سمت چپ اسم و لوگو بیش از تگ لاین به چشم میآید.
6- همیشه تعادل مهم است
اگر میخواهید لوگویی طراحی کنید که نماد، نام برند و شعار یا تگ لاین در آن جا داده شود، مراقب باشید که تعادل و تناسب را رعایت کرده و در نظر بگیرید چه چیز باید بیشتر به چشم بیاید و چه چیزی کمتر. در تصویر زیر لوگوی سمت راست عدم تعادل را نشان میدهد، اما در لوگوی سمت چپ شعار، نام و نماد همه در یک فضای متعادل جای داده شدهاند.
7- لوگو باید خوانا باشد
یکی از ویژگی های لوگو سایت فروشگاهی، خوانا بودن آن است. گاهی هنگام طراحی لوگوی سایت فروشگاهی یا هر کسب و کاری طراح، نام برند یا تگ لاین را با فونت خاص یا در سایز بسیار کوچک طراحی میکند که برای همه به سرعت قابل خواندن نیست. پس مهم است که لوگو در دسکتاپ، در تلفن همراه، تبلت و… بدون صرف زمان زیاد قابل خواندن باشد.
بیشتر بدانید: عکس برای سایت فروشگاهی
8- برای لوگو از حروف انگلیسی کمک بگیرید
در بعضی از کسب و کارها میتوان از حروف انگلیسی در طراحی لوگو استفاده کرد. اگر چنین قصدی دارید بهتر است نام برند را با حروف بزرگ انگلیسی و شعار را به شکل معمولی بنویسید. چرا که حروف بزرگ به نام برند صلابت میبخشد.
۹- حواستان به پس زمینه لوگو باشد
قبل از اینکه برای فروشگاه اینترنتی یا سایت خود لوگو طراحی کرده و رنگهای آن را انتخاب نمایید، دقت کنید که قرار است لوگو روی چه زمینهای قرار بگیرد. رنگ پس زمینه میتواند جلوه کار شما را بگیرد یا برعکس، آن را جذاب تر کند. پس توجه داشته باشید که مثلا برای یک پس زمینه سفید، لوگوی صورتی کم رنگ طراحی نکنید، اما صورتی کمرنگ روی پس زمینه بنفش تیره خود را نشان میدهد.
۱۰- خلاق و متفاوت باشید
تقلید کردن از یک برند معتبر نه تنها برایتان اعتبار نمیآورد، بلکه اعتبار شما را کم هم خواهد کرد. خلاق باشید و با شجاعت ایدههای نو را به کار بگیرید. مطمئن باشد منحصر به فرد بودن به شناخته شدن شما بسیار کمک خواهد کرد.
۱۱- قرار دادن لوگو و نوشته ها در محل مناسب
لوگو و شعار برند شما باید در جای مناسبی از سایت قرار گرفته باشد. بهترین محل برای قرارگیری لوگوی فروشگاه بالای سایت است، اما این را هم در نظر بگیرید که اگر برای برند خود شعاری دارید آن را در زیر لوگو قرار دهید. با این کار به مشتریانی که شناختی از شما ندارند این امکان را می دهید تا بهتر شما و اهداف سایتتان را بشناسند.
۱۲- طراحی لوگو برای انواع نسخه ها
نکته دیگر برای انتخاب لوگو کسب و کار اینترنتی، مناسب بودن آن برای تمامی نمایشگرها می باشد. نمی توان به طور قطع گفت که همه مراجعه کنندگان سایت از طریق لپتاپ به سایت شما مراجعه می کنند. به همین دلیل باید لوگو فروشگاهی خود را به نحوی طراحی کنید که در انواع نسخه ها مانند گوشی همراه، تبلت و … به خوبی نشان داده شود.
13- قابل فهم بودن لوگو در ابعاد مختلف
در بعضی از مواقع لوگو سایت شما ممکن است با نمایش در انواع صفحات نمایشگر از نظر ابعاد و اندازه کوچک تر شود. نکته ای که در این میان از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد، این است که لوگو هنگامی که در اندازه های پایین قرار می گیرد باید مفهوم و پیغام خود را مانند قبل برساند. بنابراین باید سعی کنید از لوگویی استفاده کنید که در حین تغییر اندازه باز هم بتواند علاوه بر رساندن پیغام، در ذهن مخاطبان هم بماند.
انواع سبک های لوگو
در ادامه به بررسی انواع سبک های، لوگو سایت اینترنتی می پردازیم.
1. لوگو مونوگرام
اینگونه لوگو معمولا شامل حرف اول یا چند حرف اول و یا خلاصه حروف تجاری یک شرکت می باشد. از نمونه لوگو در سبک مونوگرام می توان به لوگو برند hp اشاره کرد.
2. لوگو تایپ
این لوگو عمدتا بر پایه فونت ها طراحی می شود. اما بسیاری نیز آن را به صورت دستی و دور از چهارچوب فونت های آماده طراحی می کنند.
3. لوگو تصویری
لوگو تصویری یا لوگو نمادین، خدمات و محصولات شرکت را در قالب تصویر و یا آیکون طراحی می کند.
4. لوگو انتزاعی
به عبارتی ساده تر لوگو انتزاعی، محصول و خدمات را از طریق یک نماد یا آیکون انتزاعی نشان می دهد. لوگوهای انتزاعی می توانند شامل نمادهای خطی، آیکون، اشکال الگوها یا تصاویر باشند.
5. لوگو امبلم (Emblem)
شاید برخی از افراد وقتی نام امبلم را بشنوند تصور کنند که با لوگو تفاوتی دارد. اما اینطور نیست امبلم یکی از سبک های لوگو است و برخی از بهترین انواع لوگوها در طول تاریخ، امبلم لوگوها بوده اند. در این نوع طراحی، متن درون لوگو قرار میگیرد. از انواع لوگو امبلم می توان به لوگو ماشین های برند پورشه اشاره کرد.
جمع بندی
انجام طراحی لوگو برای فروشگاه اینترنتی گامی مهم و جذاب است که کمک میکند به کسب و کارتان اعتبار بیشتری بدهید. از نکاتی که در این مقاله در رابطه با لوگو برای سایت فروشگاهی به آنها اشاره شد استفاده کنید. همچنین میتوانید با دوستان یا کسانی که در این کار تخصص دارند نیز مشورت کرده و از ایدههایی که میدهند استقبال کنید. بعد از آن یا خودتان دست به کار شوید یا اینکه طراحی لوگو فروشگاه اینترنتی خود را به یک متخصص بسپارید و ایدهها و معیارهای مختص به خودتان را به او بگویید تا در طراحی لوگو سایت شما از آنها استفاده کند. همچنین شما می توانید برای صرفه جویی در هزینه ها از وب سایت هایی که در این زمینه فعالیت دارند کمک بگیرید، به همین منظور ما محتوای بهترین سایت ساخت لوگو رایگان را برای شما آماده کرده ایم. البته به اولین طرح اکتفا نکرده و بعد از گرفتن بازخورد از اطرافیان میتوانید طرحهای اولیه را اصلاح کنید.