استفاده روز افزون اینترنت در زندگی روزمره مردم، یکی از دلایل راه اندازی فروشگاه اینترنتی و فروشگاه ساز می باشد. مشاوره گرفتن از افراد آگاه در این زمینه می تواند به شما کمک بسیاری کند. در این مطلب سعی کرده ایم درمورد علت ساخت فروشگاه اینترنتی و اینکه چگونه فروشگاه اینترنتی بسازیم؟ صحبت کنیم.
چرا فروشگاه اینترنتی؟
قبل از اینکه سراغ بررسی مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی برویم بهتر است بدانید، چرا فروشگاه اینترنتی برای کسب و کار شما نیاز است و چرا در دوران اخیر تعداد فروشگاه های اینترنتی افزایش یافته است!
در دوره ای که ما زندگی میکنیم مردم در هر لحظه از شبانه روز با دغدغه ها و مشکلات زیادی درگیر هستند؛ صرفه جویی در وقت و زمان برای آنها بسیار مهم است. فروشگاه های اینترنتی در هر لحظه و هرجا در اختیار آنها هستند و همچنین سرعت در خرید، امکان مقایسه و انتخاب های بیشتر را به آنها هدیه می دهند.
همان طور که گفتیم فروشگاه اینترنتی، شما و مشتری را محدود به زمان و مکان نمی کند و شما میتوانید در روزهای تعطیل و ساعات غیر کاری و همچنین در شهرهای دور و نزدیک فروش داشته باشید. همچنین لازم به ذکر است ما در دوره ای زندگی میکنیم که مردم بیشتر وقت خود را در اینترنت و صفحات مجازی نظیر تلگرام و اینستاگرام میگذرانند. اگر میخواهید کسب و کارتان دیده شود، نیاز است جایی آن را راه اندازی کنید که مردم هرچه بیشتر بتوانند با آن در ارتباط باشند.
راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارتان به فروش بیشتر و بازدهی بهتر فروشگاه شما کمک می کند. همچنین می توان گفت به زودی تمامی کسب و کارها به صورت اینترنتی انجام می شوند. بنابراین بهتر است تا هرچه سریع تر فروشگاه اینترنتی خودتان را راه اندازی کنید. اما چگونه فروشگاه اینترنتی بسازیم؟ در ادامه به طور کامل این سوال را پاسخ خواهیم داد.
چگونه یک فروشگاه اینترنتی حرفه ای بسازیم؟
در ادامه به شما یاد می دهیم که چطور فروشگاه اینترنتی بسازیم؟
1. موضوع فروشگاه اینترنتی
در ابتدا شما باید زمینه ای که قصد فعالیت در آن را دارید مشخص کنید. در این مورد بهتر است چند نکته را مد نظر قرار دهید، تا بتوانید بهترین گزینه را برای موضوع فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید. علاقه و توانمندی های خودتان را در اولویت قرار دهید زیرا انگیزه شما در انجام کاری که به آن علاقه دارید و در آن توانمند هستید، بسیار بیشتر است و همین باعث میشود تا پیگیر فروشگاه اینترنتی خود باشید و باعث پیشرفت سریع آن شوید. بهتر است در زمینه ای فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید که رقبای کمتری داشته باشید و یا فروشگاه اینترنتی رقبای خود را بررسی کنید و بر همین اساس برای فروشگاه اینترنتی خود ویژگی منحصر به فردی را قرار دهید تا مشتری به انتخاب فروشگاه اینترنتی شما جذب شود.
2. انتخاب محصول برای فروش
پس از آنکه موضوع موردنظر برای کسب و کارتان را پیدا کردید، باید محصولاتی که می خواهید در فروشگاه خود ارائه دهید را بررسی کنید. علاوه بر محصولات باید مکانی برای نگهداری آنها و همچنین محلی برای تهیه این محصولات با کمترین هزینه را پیدا کنید. برای اینکه پرفروش ترین محصولات را پیدا کنید، می توانید محتوا “پرفروش ترین محصولات اینترنتی در ایران” را مطالعه کنید.
3. تحقیقات در بازار یا بازاریابی
در مرحله بعدی برای پاسخ به سوال چگونه یک فروشگاه اینترنتی بسازیم؟ باید در زمینه بازاریابی تحقیقات گسترده و دقیقی انجام دهید تا فروشگاه اینترنتی شما با شکست مواجه نشود. تحقیقات بازاریابی در حقیقت به معنی بررسی نیاز مشتری است برای این کار شما باید مواردی را برای خودتان مطرح کنید و با توجه به نتیجه بررسی آنها تصمیم بگیرید که آیا فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید یا خیر. اگر فروشگاه اینترنتی راه اندازی میکنید در چه زمینه ای باشد تا درآمد و پیشرفت خوبی داشته باشد.
- نیاز مردم به محصول فروشی در فروشگاه اینترنتی خود را بررسی کنید.
- باید بررسی کنید محصول شما چه تعداد و با چه قیمت و هرچند وقت یک بار خریداری می شود.
- به صورت دقیق بررسی کنید که رقبای شما چه کسانی هستند و فروشگاه های اینترنتی آن ها چه ویژگی هایی دارد.
- جنسیت و رده سنی مشتریان فروشگاه اینترنتی خود را بررسی کنید.
4. طراحی مدل کسب و کار یا بیزینس پلن
با طراحی مدل کسب و کار شما جزئیاتی از قبیل روش های جذب مشتری، روش تولید محصول، چگونگی کسب درآمد و … را مشخص می کنید. در راه مشخص شده و طبق برنامه قدم برمی دارید اینکار به سرعت پیشرفت فروشگاه اینترنتی شما بسیار کمک می کند. بیزینس پلن بخش های اصلی فروشگاه شما شامل : بخش مشتریان، کانال توزیع، ارتباط با مشتریان، میزان درآمد، فعالیتهای اصلی، منابع اصلی، میزان هزینهها و … را مشخص می کند.
5. خرید دامنه اینترنتی
یکی از مراحلی که برای پاسخ دادن به سوال چگونه فروشگاه آنلاین بسازیم؟ باید طی کنید، انتخاب نام دامنه است. برای ورود فروشگاه اینترنتی خود به مرورگر باید برای آن دامنه اینترنتی بخرید!
دامنه در واقع همان نام فروشگاه اینترنتی شما می باشد که اصولا با پسوند com. یا ir. همراه می شود. هرکس نام دامنه سایت شما را سرچ کند، می تواند فروشگاه اینترنتی تان را مشاهده کند. برای راهنمایی بیشتر در مورد انتخاب اسم دامنه سایت می توانید محتوا راهنمای انتخاب اسم برای سایت را مطالعه کنید
6. تهیه یک فروشگاه ساز
با استفاده از فروشگاه ساز حرفه ای شما میتوانید بدون نیاز به کد نویسی های طولانی، تنها با ثبت نام در سایت های ارائه دهنده ی فروشگاه ساز، فروشگاه اینترنتی خود را با تمامی امکانات داشته باشید.
7. ویترین فروشگاه را بچینید
اکنون که فروشگاه اینترنتی خود را آماده کرده اید، زمان آن رسیده است که محصولات خود را در آن قرار دهید. در نظر داشته باشید که چیدمان و ظاهر فروشگاه شما در جذب مشتری نقش زیادی دارد. پس سعی کنید آنها را در بهترین دسته بندی و با کیفیت ترین تصاویر در سایت قرار دهید.
8. دریافت درگاه پرداخت
بهتر است برای راحتی و جذب اعتماد مشتری چند روش مختلف برای پرداخت هزینه محصول، مانند پرداخت آنلاین یا واریز به شماره حساب یا پرداخت هنگام تحویل محصول را در فروشگاه اینترنتی خود تعریف کنید.
البته که امروزه پرداخت آنلاین طرفداران بیشتری دارد و به همین جهت شما باید درگاه پرداخت چند بانک مطمئن را تهیه کنید. پیشنهاد می کنم مطلب بهترین درگاه پرداخت اینترنتی را مطالعه کنید.
9. بازاریابی اینترنتی
یکی دیگر از گام های مهم برای پاسخ دادن به سوال چگونه یک فروشگاه اینترنتی بسازیم؟ نحوه بازاریابی است. بازاریابی اینترنتی به چند بخش مختلف تقسیم بندی می شود:
سئو: سئو به معنی بهینه کردن سایت با کلمات خاص برای موتورهای جستجوگر است. به این صورت که شما فروشگاه اینترنتی خود را با کلمات خاصی بهینه می کنید تا هنگامی که شخصی آن کلمات را سرچ کرد نام فروشگاه اینترنتی شما را در نتایج جستجوی خود ببیند. اگر فروشگاه اینتزنتی خود را به شکل صحیح سئو کنید به دیده شدن آن کمک بسیاری کرده اید.
بازاریابی محتوا : بازاریابی محتوا به این شکل است که شما علاوه بر محصولات، یک سری مطالب و اخبار به روز را در فروشگاه اینترنتی خود قرار می دهید تا مشتری مدت زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند و تعداد نفرات بیشتری با توجه به کلمات کلیدی موجود در مطالب شما از فروشگاه اینترنتی شما بازدید کنند.
تبلیغات: شما میتوانید با فروش محصولات خود به سایت های پربازدید دیگر و یا قرار دادن تبلیغ فروشگاه اینترنتی خود در سایت آنها به هر چه سریع تر و بیشتر دیده شدن فروشگاه اینترنتی خود کمک کنید.
10. پشتیبانی و خدمات پس از فروش
پشتیبانی آنلاین، ۲۴ ساعته و در روزهای تعطیل یکی از مزایای فروشگاه اینترنتی می باشد. علاوه بر این خدمات پس از فروش و در کل نشان دادن حمایت فروشگاه اینترنتی شما از مشتری، باعث جلب اعتماد و صمیمیت مشتری خواهد شد.
11. توسعه فروشگاه اینترنتی
پس از اینکه مراحل بالا را به دقت انجام دادید و فروشگاه اینترنتی شما وضعیت پایداری را کسب کرد، یعنی مشتریان زیاد و ثابت پیدا کرد و شناخته شد؛ باید با تبلیغات اصولی فروشگاه اینترنتی خود را گسترش دهید تا فروشگاه اینترنتی شما شناخته تر شود.
درآمد فروشگاه های اینترنتی چقدر است؟
مشخصا شما علاقه مند هستید در فروشگاه اینترنتی خود سود کنید، پس لازم است به شما اطمینان بدهم اگر طبق مراحل گفته شده و به صورت اصولی و درست برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود اقدام کنید در مدت زمان کمی به سود دهی بالا خواهید رسید. در این باره می توانید مطلب میانگین درآمد یک فروشگاه اینترنتی چقدر است؟ را مطالعه کنید.
در پایان
ما در این محتوا سعی کردیم، نکات لازم و مهم از جمله انتخاب موضوع فروشگاه، توسعه آن، بازریابی فروشگاه اینترنتی، پشتیبانی و … را مطرح کنیم. همچنین به شما یاد دادیم چطور فروشگاه اینترنتی بسازیم؟ اما باید بدانید زمانی یک فروشگاه اینترنتی موفق خواهد شد که نکات فوق را در فعالیت خود به کار بگیرد. به کار بردن این نکات می تواند در افزایش درآمد شما نیز موثر باشد.