در بسیاری از مواقع کاربران بدون آنکه صفحات دیگری از سایت شما را بررسی کنند یا درخواست خاصی را داشته باشند، از سایت شما خارج می شوند. در این صورت می توان گفت به نرخ پرش سایت شما اضافه شده است. اما نرخ پرش چیست؟ معنی Bounce rate چیست؟ نحوه محاسبه bounce rate چگونه است؟ چطور می توانیم از افزایش بانس ریت جلوگیری کنیم؟ در ادامه به این سوالات مهم پاسخ داده ایم.
Bounce rate چیست؟
اصطلاح Bounce rate تشکیل شده از دو کلمه Bounce به معنای پرش و rate به معنای نرخ است. از معنای همین دو کلمه نیز می توانیم به این پی ببریم که نرخ پرش در واقع اندازه گیری نسبت دو چیز است. همانطور که از معنای این عبارت مشخص است، نرخ پرش به درصد کاربرانی گفته می شود که بدون هیچ تعاملی از سایت شما خارج شده اند.
اما منظور از تعامل نداشتن کاربر چیست؟ از کجا می توانیم نرخ پرش یک سایت را محاسبه کنیم؟
هر وب سایتی با توجه به زمینه کاری خود هدفی را دنبال می کند، از طرفی تمامی وب سایت ها هدفشان فروش محصول به مشتریان نیست؛ پس تعامل داشتن یک کاربر با سایت صرفا به معنای فروش محصول و یا خدمات نیست.
بلکه به این معنا است که کاربر به صفحه هدف ما برود و یا عملی را انجام دهد که می خواهیم. به عنوان مثال اگر در صفحه ای از سایت تبلیغی را نمایش می دهیم، هدف ما کلیک کاربر روی آن تبلیغ است؛ پس اگر کاربران توجهی به تبلیغ نشان ندهند، می توان گفت تعاملی نداشته و به نرخ پرش سایت شما اضافه خواهد شد.
برخی از اهداف وب سایت ها را می توان موارد زیر دانست:
- دانلود فایل
- خرید محصول و یا سفارش خدمات
- کامنت گذاری زیر مطالب سایت
- درخواست پشتیبانی و یا مشاوره
- مشاهده ویدیو
- عضویت در وب سایت
- بازدید از صفحات مختلف سایت
- و…
نحوه محاسبه bounce rate چگونه است؟
میزان bounce rate یک وب سایت را می توان به راحتی از سایت گوگل آنالیتیکس پیدا کرد. اما گوگل آنالیتیکس چطور bounce rate را محاسبه می کند؟
گوگل آنالیتیکس با کمک دو مفهوم سشن (session) و هیت (Hit) نرخ پرش یک سایت را حساب می کند.
اما سشن یا session به چه معنا است؟
سشن به معنای فعالیت کاربران در بازه زمانی های کوتاه در وب سایت یا اپلیکیشن شما است. زمانی که شما گوگل آنالیتیکس را برای وب سایت خود فعال می کنید، یک تایمر 30 دقیقه ای به صورت خودکار برای صفحات سایت شما فعال می شود. زمانی که کاربری وارد سایت شما می شود، این تایمر میزان ماندگاری کاربر در آن صفحه را حساب می کند. حال اگر کاربر به صفحه دیگری از سایت شما برود، این تایمر از اول زمان ماندگاری کاربر را در سایت حساب خواهد کرد و مجموع این زمان را به سشن قبلی اضافه می کند.
به عبارتی گوگل آنالیتیکس برای هر صفحه تایمر جداگانه ای را فعال می کند.
هیت (Hit) چیست؟
هر اقدامی که کاربر در سایت انجام می دهد، توسط گوگل آنالیتیکس ضبط خواهد شد. اما گوگل آنالیتیکس توانایی ثبت بسیاری از اقدامات کاربران مثل دانلود کردن فایل را ندارد. به همین دلیل نمی تواند مقدار واقعی هیت و سشن یک سایت را به شما نشان دهد.
درخواست کاربران در یک سایت به دو دسته زیر تقسیم می شود:
- درخواست هایی که توسط گوگل آنالیتیکس ثبت شده و سشن را تمدید می کند
- درخواست هایی که تاثیری در سشن سایت ندارد که به اصطلاح آنها را غیر تعاملی می نامند
اما چطور می توان سشن یک سایت را دقیق تر محاسبه کرد؟
همانطور که گفتیم برخی از درخواست های کاربران ثبت نمی شود و در نتیجه تاثیری در سشن سایت شما ندارد. برای اینکه بتوانید آمار دقیق تری از میزان سشن سایت خود داشته باشید، باید از گوگل تگ منیجر یا Google Tag Manager استفاده کنید.
Google Tag Manager چیست؟
تگ منیجر یک قطعه کد است که در HTML یا جاوا اسکریپت قرار میگیرد و به شما کمک می کند تا اطلاعات مهمی از جمله نرخ کلیک، نرخ پرش، نحوه هدایت کاربران سایت و یا حتی محصولاتی که کاربران در فرایند خرید به سبد خود اضافه یا حذف می کنند را بدست آورید.
بنابراین می توان گفت بدون استفاده از تگ منیجر، گوگل آنلیتیکس کمک زیادی به شما نمی کند. شما می توانید خودتان مشخص کنید که چه اقداماتی به عنوان درخواست از سمت کاربر حساب شود.
مثلا می توانید مشخص کنید که کلیک کردن بر روی عکس، پر کردن فرم عضویت، ثبت ایمیل یا تلفن همراه و … به عنوان درخواست حساب شده و در سشن سایت شما تاثیر بگذارد. اگر کاربری در یک سشن اقدامی را انجام ندهد یا به عبارتی تک هیت باشد، به نرخ پرش شما اضافه خواهد شد.
پس نسبت سشن های تک هیتی به کل سشن های یک بازه زمانی مشخص، bounce rate سایت را مشخص می کند.
چه اقداماتی از سمت کاربر نرخ پرش حساب می شود؟
- ورود کاربر به صفحه ای از سایت با کمک آدرس آن و بستن صفحه پس از چند دقیقه
- باز کردن سایت از نتایج گوگل و بستن آن در عرض چند ثانیه
- باز کردن سایت و ماندن در آن بیشتر از 30 دقیقه؛ این نشان می دهد که کاربر تنها صفحه سایت شما را باز کرده و هیچ اقدامی را انجام نداده است
تاثیر نرخ پرش در سئو یک سایت
همانطور که می دانید هدف گوگل جلب رضایت کاربران و رقابت با سایر موتورهای جستجو نظیر بینگ است. زمانی که شما نتوانید نیاز کاربران را پاسخ بدهید، گوگل رتبه مناسبی به شما نخواهد داد. گوگل می تواند به راحتی واکنش یک کاربر به سایت شما را تشخیص داده و ثبت کند. بنابراین اگر کاربری نتواند نیازش را در سایت شما برطرف کند و به هدفش برسد، گوگل متوجه این امر خواهد شد. در واقع نرخ پرش سایت این اطلاعات را در اختیار گوگل قرار می دهد.
گوگل نیز با توجه به درصد بدست آمده سایت شما را رتبه بندی می کند.
آیا bounce rate تنها معیار گوگل برای رتبه بندی سایت است؟
یکی از مهم ترین نکاتی که لازم است بدانید، این است که تنها معیار گوگل برای رتبه بندی، میزان نرخ پرش سایت نیست. گوگل علاوه بر میزان نرخ پرش که گاهی اطلاعات دقیقی هم ارائه نمی کند، می تواند از عوامل دیگری نیز به کیفیت سایت و خدمات شما پی ببرد.
رفتار کاربر پس از خارج شدن از یک سایت هم اهمیت زیادی دارد؛ فرض کنید شما عبارت ” بانس ریت چیست ” را در گوگل سرچ کرده و اولین نتیجه را باز می کنید. سپس بدون رفتن به سایر صفحات سایت، از آن خارج شده و عبارت متفاوت دیگری را جستجو می کنید.
این کار به گوگل نشان می دهد که شما با خواندن همان محتوا، مفهوم بانس ریت را فهمیده و نیازتان برطرف شده است؛ پس بستن صفحه توسط شما به معنای نرخ پرش نخواهد بود. بنابراین گوگل به رفتارهای دیگر کاربر نیز دقت کرده و بر اساس میانگینی از آنها یک سایت را رتبه بندی می کند.
6 راهکار برای جلوگیری از افزایش بانس ریت
در این قسمت از محتوا راه های کاهش نرخ پرش سایت را به شما آموزش می دهیم.
1. لینک سازی داخلی اصولی و صحیح
در محتوای خود به صفحات مختلف سایتتان که به همان محتوا مربوط است، لینک بدهید. با این کار کاربر را به صفحات دیگر هدایت کرده و با ایجاد حس نیاز در کاربر، از افزایش بانس ریت جلوگیری کرده اید.
2. پاراگرف ابتدایی محتوا را جذاب بنویسید
100 یا 200 کلمه اول محتوای خود را جذاب بنویسید؛ به طوری که در همان چند کلمه اول به کاربر بفهمانید که با مطالعه این محتوا چه چیزی را بدست خواهد آورد. این کار می تواند در کاهش بانس ریت سایت تاثیر مثبت داشته باشد.
در محتوا ” چگونه تولید محتوا کنیم؟ ” به صورت کامل در این باره صحبت کرده ایم.
3. افزایش سرعت سایت
یکی از تکینک های کاهش بانس ریت سایت، بهبود سرعت سایت است. اگر صفحات سایت شما به کندی باز شود، کاربر به سرعت آن را ترک خواهد کرد. بنابراین پیش از هر اقدامی ابتدا سرعت صفحات سایت خود را افزایش دهید. در مطلب “ افزایش سرعت سایت وردپرس ” می توانید راهکارهای طلایی افزایش سرعت را مطالعه کنید.
4. سایت خود را برای موبایل بهینه کنید
امروزه کاربران زیادی از طریق موبایل وب سایت ها را بررسی می کنند. به همین دلیل وب سایتی می تواند جایگاه مناسبی کسب کند که در موبایل نیز به خوبی نمایش داده شود. سرعت و نحوه نمایش سایت خود را برای موبایل بهینه کنید تا کاربران از ماندن در سایت شما لذت ببرند.
5. از ویدیو یا پادکست استفاده کنید
محتوای صوتی و ویدیویی برای کاربران جذاب بوده و میزان ماندگاری آنها در سایت را افزایش می دهد. اگر نمی دانید که چطور برای محتوای خود پادکست درست کنید، مطلب ” پادکست چیست؟ ” را حتما مطالعه کنید.
6. منوی مناسب داشته باشید
یک منوی کاربردی و مناسب می تواند دسترسی به بخش های مختلف سایت را برای کاربر آسان کند. دسترسی راحت به صفحات مختلف سایت از افزایش بانس ریت جلوگیری می کند.
نرخ پرش سایت چقدر باید باشد؟
به طور کلی معیار های سئو برای تمامی وب سایت ها یکی نیستند؛ چرا که هر وب سایتی با توجه به حوزه کاری خود، می تواند بانس ریت متفاوتی داشته باشد. اما به طور کلی می توان گفت بانس ریت کمتر از 40 درصد، یک مقدار خوب خواهد بود.
اما در ادامه میزان بانس ریت مناسب هر وب سایت را برای شما آماده کرده ایم:
- فروشگاه های اینترنتی 20 ال 45٪
- سایت های که محصول و خدمات به کسب و کارهای دیگر میفروشند : 25 تا 55٪
- سایت های وبلاگی 36 تا 60٪
- صفحات فرود 60 تا 90٪
چطور بانس ریت سایت خود را بدست آوریم؟
برای این کار ابتدا وارد حساب کاربری گوگل آنالیتیکس خود شوید، سپس از منوی behavior، وارد گزینه ” site content ” شوید. از آنجا گزینه “all conten ” را انتخاب کنید و روی ” Bounce Rate ” کلیک کنید.
تفاوت نرخ پرش سایت و نرخ خروج چیست؟
یکی از مفاهیمی که گاها با نرخ پرش اشتباه گرفته می شود، نرخ خروج یا Exit Rate است. منظور از نرخ خروج کاربر، این است که کاربر پس از چه مدتی سایت را ترک می کند. به عنوان مثال ممکن است در سایت شما ثبت نام کرده و گشتی هم در سایر صفحات بزند و سپس آن را ترک کند. افزایش نرخ خروج به معنای پایین بودن کیفیت سایت نیست؛ بلکه به این معنا است که کاربر به احتمال زیاد کارش با سایت شما تمام شده و آن را ترک کرده است.
اما منظور از نرخ پرش کاربرانی است که به سایت آمده اما بدون هیچ اقدامی از آن خارج می شوند.
در پایان
تمامی معیارهای گوگل و سئو، برای بهبود رابط کاربری و جلب رضایت کاربران سایت است. به همین دلیل اگر هدفتان علاوه بر فروش و یا ارائه خدمات، جلب رضایت مشتری و رفع نیاز او باشد، می توانید رتبه خوبی در گوگل بگیرید. بنابراین بهتر است تمام سرمایه گذاری خود را روی جلب رضایت کاربر و رفع نیاز او بگذارید. در این مطلب به شما گفتیم که bounce rate چیست و چطور می تواند سئو سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد. به همین منظور باید نهایت تلاش خود را به کار بگیرید تا از افزایش بانس ریت جلوگیری کنید.