راه اندازی هر کسب و کاری، همواره با چلش هایی روبرو بوده است. راه اندازی فروشگاه اینترنتی هم از این قاعده مستثنی نیست و برای صاحب آن چالش هایی دارد. از این رو در این مقاله سعی داریم شما را با مشکلات راه اندازی فروشگاه اینترنتی و پیش نیاز های آن آشنا کنیم. به این ترتیب خواهید توانست با شناخت کافی و آگاهی کامل، یک کسب و کار اینترنتی موفق راه اندازی کنید و موانع پیش رو را براحتی پشت سر بگذارید.
مشکلات راه اندازی فروشگاه اینترنتی
راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی چالش ها و مشکلات بسیاری دارد. شناخت مشکلات راه اندازی فروشگاه اینترنتی به شما کمک می کند تا عملکردتان را بهبود دهید. در ادامه به بررسی چالش های فروشگاه اینترنتی می پردازیم.
1. عدم شناخت صحیح رقبا
در راه اندازی هر کسب و کاری با رقبایی مواجه خواهید شد، که بعضی از آن ها بسیار موفق هستند. شناخت صحیح رقبا به شما کمک می کند استراتژی درستی، برای کسب و کار خود بچینید که در موفقیت شما بسیار تاثیر گذار است.
شناخت صحیح رقبا، نقات قوت و ضعف آنها، نحوه عملکرد و شیوه خدمات رسانی و … می تواند در موفقیت شما نقش موثری داشته باشد. از طریق تجزیه و تحلیل رقبا، می تواند نیاز بازار را بسنجید و یک مزیت رقابتی برای خود ایجاد کنید تا بتوانید مشتریان زیادی جذب کنید. بنابراین بهتر است پیش از راه اندازی فروشگاه اینترنتی، ابتدا رقبا را در آن حوزه بررسی کنید.
2. بازپرداخت سفارشات لغو شده یا مرجوعی
یکی از عوامل موثر در جلب اعتماد کاربر، امکان بازگشت کالا توسط کاربر است. زمانی که سفارشی لغو شده یا مرجوع می شود، شما به عنوان صاحب فروشگاه اینترنتی باید هزینه را به مشتری برگردانید. فروشگاه های بزرگی مثل آمازون با مدیریت و تجربه ای که دارند، به راحتی می توانند این مسئله را مدیریت کنند. اما بسیاری از فروشگاه های اینترنتی نمی توانند به خوبی این مسئله را مدیریت کنند؛ در نتیجه این عدم مدیریت نارضایتی و بی اعتمادی کاربر را به همراه خواهد داشت.
3. امنیت اطلاعات کاربران و پرداخت آنلاین
یکی دیگر از مشکلات راه اندازی فروشگاه اینترنتی، تامین امنیت اطلاعات کاربران است. زمانی که کاربری برای خرید آنلاین از فروشگاه شما اقدام می کند، اطلاعاتی را برای ثبت نام در سایت وارد می کند. علاوه بر این در زمان پرداخت هزینه نیز، اطلاعات بانکی خود را وارد می کند.
حال اگر امنیت در فروشگاه اینترنتی به خوبی فراهم نشده باشد، این اطلاعات می تواند به دست سودجویان افتاده و اعتبار شما را خدشه دار کند.
4. عدم توجه به توضیحات محصول
یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در زمان راه اندازی فروشگاه اینترنتی با آن مواجه شوید، عدم توجه به توضیحات محصول است. شما باید بتوانید با نوشتن توضیحات کامل برای هر محصول، نظر مشتری را به خود جلب کنید. توضیحات باید جامع، کامل و با جزئیات نوشته شود به گونه ای که جای هیچ سوالی برای مشتری باقی نگذارد.
در صورتی که توضیحات محصول با خود محصول تطابق نداشته باشد، احتمال بازگشت کالا توسط کاربر افزایش می یابد. برای آشنایی با نحوه صحیح نوشتن توضیحات محصول می توانید، مطلب آموزش نوشتن توضیحات محصول را مطالعه کنید.
5. پایین بودن سرعت لود سایت
یکی از مشکلات اساسی کاربران با فروشگاه اینترنتی، کند بودن سرعت آن است. هدف کاربر از خرید اینترنتی، صرفه جویی در وقت و هزینه است. حال اگر فروشگاه اینترنتی شما سرعت بالایی نداشته باشد، مشتری از خرید منصرف شده و سایت را ترک می کند.
حداکثر سرعت لود یک صفحه برای فروشگاه اینترنتی باید 3 ثانیه باشد. در مطلب ” افزایش سرعت سایت وردپرسی ” به شما کمک کرده ایم تا سرعت سایت را بهبود دهید.
6. شیوه های ارسال کالا
سرعت تحویل کالا برای مشتریان از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ از طرفی کاربران تمایل دارند، خودشان روش ارسال کالا را با توجه به شرایطشان انتخاب کنند. شما نیز به عنوان مدیر فروشگاه اینترنتی موظف به حل این مشکل می باشید و برای جلب رضایت تمامی مشتریان باید شیوه های مختلفی را برای ارسال کالا تعریف کنید.
شیوه هایی که برای ارسال کالا در نظر میگیرید باید امن، سریع و معتبر باشند. در مطلب ” انواع روش های ارسال کالا در فروشگاه اینترنتی” به صورت کامل در این باره صحبت کرده ایم.
7. سخت و طولانی بودن روند ثبت سفارش
یکی دیگر از مشکلات بزرگ در راه اندازی فروشگاه اینترنتی، سخت و طولانی بودن روند ثبت سفارش و ایجاد حساب کاربری است. اگر در زمان ایجاد حساب کاربری در سایت، اطلاعات زیادی را از کاربر بخواهید و یا مجبور باشد مراحل سخت و پیچیده ای را طی کند، قطعا از خرید منصرف خواهد شد.
علاوه بر این روند ثبت سفارش نیز باید آسان و کوتاه باشد؛ کاربران باید به راحتی به سبد خرید دسترسی داشته و در کمترین زمان سفارششان را ثبت کنند.
8. تصاویر نامناسب
یکی از مشکلات عمده ای که اغلب فروشگاه های اینترنتی با آن روبرو هستند، عدم تهیه تصاویر مناسب از محصولات است، از آنجایی که مشتری در خرید آنلاین، امکان مشاهده و لمس محصول را ندارد، تصاویر محصول باید بسیار با کیفیت باشد و همه ابعاد محصول را نشان دهد، تا مشتری بتواند با اعتماد کامل خرید کند. استفاده از تصاویر بی کیفیت موجب کاهش چشمگیر نرخ فروش می شود. صاحب فروشگاه اینترنتی باید با استفاده از تصاویر با کیفیت، مشتری را متقاعد به خرید کند.
9.هزینه ارسال کالا
حتما برایتان پیش آمده، کالایی را برای خرید آنلاین انتخاب کرده اید، اما پس از اطلاع از هزینه ارسال، از خرید آن منصرف شدید. مشتریان فروشگاه های اینترنتی در اغلب موارد، فروشگاه هایی را برای خرید انتخاب می کنند، که هزینه حمل و نقل کمتری داشته باشند و یا برای خرید تعداد زیاد محصول یک هزینه دریافت می کنند. از طریق همکاری با شرکت های حمل و نقل می توانید هزینه ارسال کمتری برای سفارشات داشته باشید و یا از طریق امکان ارسال رایگان برای خرید های بالاتر از قیمت مشخصی، می توانید نظر مشتریان خود را جلب کنید و یک مزیت رقابتی برای خود ایجاد کنید.
همه چیز درباره فروشگاه آنلاین
سایت فروشگاهی یا فروشگاه آنلاین، به وب سایتی گفته می شود که خدمات یا محصولات خود را به شکل آنلاین و از طریق اینترنت برای فروش به کاربران خود ارائه میکند. بدین ترتیب کاربران میتوانند به صورت غیر حضوری و تنها با دسترسی به اینترنت، کالای مورد نظر خود را به راحتی خریداری کنید.
این روزها در ایران نیز فروشگاه های اینترنتی بزرگی مانند دیجی کالا سر زبان ها افتاده و ایجاد فروشگاه اینترنتی برای هر کسب و کاری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
در سالهای گذشته برای فروش کالا در اینترنت مشکلات فراوانی وجود داشت؛ برای مثال افراد نمی توانستند با اتصال به یک درگاه بانکی هزینه کالای خود را پرداخت کنند. همچنین مرجع قانونی و رسمی مانند اینماد وجود نداشت که کاربر با استناد به آن با اطمینان خرید کند. مشکلات و محدودیت های زیادی نیز در روش های ارسال کالا وجود داشت. اما خوشبختانه امروزه بسیاری از این مشکلات رفع شده و البته چالش های جدیدی نیز به وجود آمده است، که در ادامه در این باره صحبت خواهیم کرد. امروزه با وجود تعداد زیاد فروشگاه های های اینترنتی، وجود یک سری صفحات برای اعتماد و جذب بیشتر کاربر ضروری هستند. برای اطلاع بیشتر از این صفحات می توانید مطلب صفحات ضروری یک فروشگاه اینترنتی را بخوانید.
در سایت های فروشگاهی رقابت بر سر چیست؟
طی تحقیقات انجام شده، مهمترین فاکتور موثر در رقابت در فروشگاههای اینترنتی در موارد زیر است:
۱- هنر جذب مشتری
قاعدتا مهمترین بخش رقابت در یک کسب و کار اینترنتی، هنر جذب کاربر و تبدیل او به مشتری است.
۲- قیمت و کیفیت کالا
در وب سایت فروشگاه اینترنتی، کاربران به سهولت میتوانند با یک جستجو ساده قیمت و خصوصیات کالاها را در سایت های فروشگاهی مختلف مقایسه کنند. پس قیمت کمتر و کیفیت بالاتر یک امتیاز برای فروشگاه شما در مسیر جذب مشتری خواهد بود.
۳- تجربه کاربری خوب
مشتری بعد از خرید از شما باید حس خوبی داشته باشد. این حس خوب میتواند ناشی از صرفه جویی در زمان، دسترسی آسان، جذابیت ظاهری سایت و… باشد.
۴- تحویل به موقع کالا
در این بازار رقابتی، زمانی که کالا در کمترین زمان ممکن و با هزینه معقول به دست مشتری برسد، امتیاز بالایی برای صاحبان فروشگاه اینترنتی محسوب میشود.
لازمه های یک فروشگاه اینترنتی
برای خرید از فروشگاه اینترنتی، مشتریان ابتدا وارد سایت شده و کالا یا خدمات مورد نظر خود را انتخاب میکنند. سپس آن را در یک سبد کالای مجازی قرار داده و بعد با پرداخت اینترنتی از طریق درگاه بانکی یا روش تحویل درب منزل، هزینه محصول را پرداخت میکنند. با توجه به جزئیات فرآیند خرید از این فروشگاه ها، هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی نکات مهمی را باید در نظر گرفت:
برای فروشگاه اینترنتی خود وقت بگذارید
هنگام طراحی سایت فروشگاهی، آن را با یک فروشگاه واقعی مقایسه کنید. شما باید مانند فروشگاه فیزیکی برای سایت خود وقت بگذارید، هزینه کنید و آن را به نحوی مطلوب و جذاب طراحی کنید. سرمایه گذاری کافی در این زمینه، سود بیشتری در آینده نصیب شما خواهد کرد.
امنیت فروشگاه را تامین کنید
امنیت فروشگاه اینترنتی به لحاظ انجام تراکنش های مالی بسیار مهم است. بنابراین لازم است از همان ابتدا حتما از SSL استفاده کنید. ( در این مورد پیشنهاد می کنیم مقاله امنیت در طراحی فروشگاه اینترنتی را مطالعه نمایید)
تبلیغات را فراموش نکنید
هنگام راه اندازی فروشگاه به موضوع تبلیغات توجه کنید و برای آن بودجه در نظر بگیرید. تبلیغات کارآمد، باعث شناخته شدن برند شما به کاربران اینترنت شده، که می تواند کاربرمعمولی را تبدیل به یک مشتری بالقوه کند. ( در این مورد پیشنهاد می کنیم مطلب نحوه تبلیغ فروشگاه اینترنتی را از دست ندهید)
تجربه کاربری مهمترین بخش در طراحی یک سایت فروشگاهی
هر روز سایت های فروشگاهی زیادی در فضای اینترنت ایجاد میشوند، اما برخی گمنام مانده و برخی مانند فروشگاه اینترنتی دیجی کالا بسیار موفق عمل میکنند. اما دلیل آن چیست؟ چه تفاوتی بین این فروشگاه ها وجود دارد؟ عوامل مختلفی در موفقیت یک وب سایت فروشگاهی نقش دارد، که مهمترین آن طراحی اولیه و اسکلت بندی اصلی آن متناسب با نیاز کاربر است. در هنگام ایجاد فروشگاه آنلاین باید نکات مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی را مد نظر قرار داد.
همان طور که مهمترین بخش یک ساختمان سازه و اسکلت بندی آن است، در مورد یک سایت نیز اگر قالب آن به خوبی برای راحتی کاربر طراحی نشود، رنگ و لعاب، نمیتواند تاثیر زیادی در کارایی آن داشته باشد. کدهای طراحی سایت مانند همان آجرهای ساختمان عمل میکنند. قالب فروشگاه شما باید بر اساس تجربه کاربر و سادگی آن برای مخاطبان هدف، طراحی شود و از هرگونه بخش اضافی که باعث کاهش سرعت سایت شما میشود، جلوگیری کرد. به مجموع این قوانین و مقررات سئو سایت فروشگاهی می گویند.
طراحی سایت فروشگاهی چه تاثیری در رونق کسب و کار دارد؟
شما در هر زمینهای که مشغول به کار هستید از فروش لوازم التحریر گرفته تا فروش لوازم خانگی، یک فروشگاه اینترنتی میتواند بر روی فروش شما تاثیر مثبت داشته باشد. داشتن یک سایت قوی و اصولی میتواند کسب و کار شما را به افراد زیادی معرفی کرده و از بخش مختلف شهر و حتی کشور برای شما جذب مشتری کند.
به این ترتیب یک فروشگاه اینترنتی میتواند، حتی بیش از فروشگاه فیزیکی برای شما سودآور باشد. کاربران اینترنت با مراجعه به سایت شما، میتوانند به آسانی با محصولات شما و امکانات آنها در سایت آشنا شوند، آنها را با جاهای دیگر مقایسه کنند، نظرات دیگران را بخوانند، محصول را انتخاب و خریداری کنند و آن را درب منزل تحویل بگیرند. اگر بودجه مالی، مشکل شما برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی است، امروزه با فروشگاه سازهای آماده این مشکل حل شده است. در این مورد پیشنهاد می کنیم مطلب ووکامرس چیست؟ را مطالعه کنید.
اصول کلی ساخت فروشگاه اینترنتی چیست؟
- گرافیک سایت باید جذاب و کاربر پسند باشد به نحوی که حضور کاربران را در سایت برایشان لذت بخش و ساده کند.
- کالاهایی که عرضه میشوند، باید به صورت دقیق دسته بندی شده باشند، تا کاربران بتوانند به سهولت محصول مورد نظر خود را بیابند.
- عکسها و تصاویر کالاها باید با کیفیت و واضح باشند و کاربر بتواند زوایای مختلف کالا را در تصاویر مشاهده کند.
- برای هر محصول باید توضیحات کاملی از ویژگیهای آن ارائه شود و در توضیحات، محصولات مشابه نیز به کاربر نشان داده شود.
- لازم است برای کاربران یک سبد خرید در نظر گرفته شود، تا بتوانند به طور همزمان چندین محصول را خریداری کنند.
- داشتن گواهینامه SSL برای فروشگاه اینترنتی اهمیت زیادی دارد و کاربران میتوانند با اطمینان اطلاعات خود را وارد کنند.
- امکان پرداخت الکترونیکی یکی از اصول مهم در طراحی وب سایت فروشگاهی است.
- وب سایت باید این امکان را داشته باشد که برای کاربران فاکتور خرید صادر کند.
- در سایت فروشگاهی باید روش های ارسال کالا کاملا مشخص باشد.
- پشتیبانی حرفه ی داشته باشد که بتواند سوالات مشتریان را پاسخ داده و در هر زمان مشکلات پیش آمده را رفع کند.
در آخر
امروزه کسب و کارهای اینترنتی و خریدهای آنلاین رونق بیشتری گرفته و روز به روز آسان تر و پیشرفتهتر میشوند. اگر شما چالش ها و نیاز های کاربران را از پیش شناسایی کنید و اصول گفته شده را در نظر بگیرید، مطمئن باشید میتوانید با کمک یک فروشگاه ساز با کمترین هزینه و بدون نیاز به تخصص قبلی، کسب و کاری سودآور داشته باشید. در زیر میتوانید برخی از نمونه سایت های فروشگاهی ساخته شده توسط تیم سیتی سایت را مشاهده نمایید.