اغلب افرادی که به تازگی در زمینه سئو و تولید محتوا مشغول شده اند، همیشه این سوال را می پرسند که حداکثر تعداد کلمات مورد استفاده در مقاله باید چند کلمه باشد؟ تعداد کلمات مناسب برای سئو چقدر است؟ تعداد کلمات یک محتوا در سئو سایت چقدر تاثیر دارد؟ در ادامه این مطلب می خواهیم 0 تا 100 این موضوع را برای شما بگوییم تا بدون دغدغه به تولید محتوا مشغول شوید.
حداکثر تعداد کلمات در مقاله یک سایت باید چقدر باشد؟
بسیاری از افرادی که قصد تولید محتوا برای سایت و یا صفحه محصول را دارند، همیشه این سوال را می پرسند که تعداد کلمات مناسب برای سئو باید چقدر باشد؟ اما این افراد باید بدانند که سئو و بهینه سازی سایت با یک سری اعداد و قوانین ثابت مشخص نخواهد شد؛ عوامل زیادی از جمله موضوع سایت، شرایط وب سایت و همچنین نیاز کاربر و … می تواند در سئو تاثیر بگذارد.
بنابراین پرسیدن سوالاتی از جمله موارد زیر بسیار اشتباه هستند:
- حداکثر تعداد کلمات در مقاله یک وب سایت چقدر باید باشد؟
- چه تعداد بک لینک باید برای سایت بگیریم؟
- آیا پیاده سازی سئو تنها به مدت چند ماه رتبه سایت مرا بهبود خواهد داد؟
- و…
اما بهتر است با ذکر مثالی شما را در این مورد قانع کنیم. اگر شما عبارت ” آموزش پخت کیک شکلاتی ” را در گوگل سرچ کنید، محتواهایی حداکثر با طول 700 کلمه را خواهید دید. این در حالی است که این وب سایت ها توانسته اند با همین تعداد کلمات به ظاهر کم، رتبه اول گوگل را کسب کنند.
حال بیایید عبارت ” ایده کسب و کار اینترنتی ” را جستجو کنید؛ تمام وب سایت هایی که با این عبارت در گوگل رتبه گرفته اند، مقاله ای با حداقل بیش از 1500 کلمه نوشته اند. پس می توانیم نتیجه بگیریم که حداکثر تعداد کلمات در مقاله، بستگی به موضوع محتوا، رقابت در آن کلمه و نیاز کاربر دارد.
در مثال گفته شده، کاربر با 700 کلمه هم می تواند آموزش پخت کیک را به خوبی یاد بگیرد و نیازی به نوشتن محتواهای طولانی و خسته کننده ندارد. اما برعکس در مثال بعدی، کاربر به دنبال بیشترین ایده و بهترین آنها است؛ پس هرچه یک محتوا ایده های بیشتری داده باشد، موفق تر خواهد بود.
چطور حداکثر تعداد کلمات در مقاله را متوجه شویم؟
سعی کردیم با مثالی شما را قانع کنیم که تعداد کلمات یک مقاله کاملا نسبی بوده و کسی نمی تواند برای شما آن را مشخص کند. اما به صورت کلی اگر ابتدای راه هستید و تجربه کافی در زمینه تولید محتوا ندارید، در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور بهترین تعداد کلمات یک محتوا را حدس بزنید.
ابتدا برای این کار باید موضوع محتوای خود را بررسی کنید و بدانید که کاربر با خواندن این محتوا دقیقا به دنبال چه چیزی است. تعداد کلمات محتوای شما باید طوری باشد که پاسخ سوالات کاربران به صورت کامل در طول آن داده شود. علاوه بر نیاز کاربر، پیش از نوشتن محتوا، وب سایت هایی که در صفحه اول گوگل قرار دارند را بررسی کنید. این وب سایت ها قطعا بهترین محتوا را در همان زمینه ارائه کرده اند.
به همین دلیل الگوی خوبی برای شما خواهند بود. اما به طور کلی اگر موضوع محتوای سایت شما پر سرچ است، طول ایده آل برای محتوای صفحه وب، بهتر است که حدود 2000 تا 3000 کلمه باشد.
منظور از رفع نیاز مخاطب چیست؟
همانطور که گفتیم یکی از راهکارهایی که به شما کمک می کند تا حداکثر تعداد کلمات یک مقاله را مشخص کنید، درک نیاز مخاطب و پاسخگویی به آن است.
یعنی شما باید دقیقا بدانید که مخاطب با جستجو هر کلمه کلیدی، به دنبال چه چیزی می گردد. به عنوان مثال فردی که عبارت ” خرید پالتو چرم ” را جستجو می کند، قطعا به دنبال خرید آن و کسب اطلاعاتی در این باره است.
پس محتوایی با 600 کلمه که قیمت و ویژگی های پالتو در آن ذکر شده باشد، برای مخاطب کافی خواهد بود.
محتوای صفحه محصول چند کلمه باید باشد؟
سئو یک وب سایت مجموعه ای از اقدامات است که همگی در کنار هم می تواند به رتبه یک سایت کمک کند. بنابراین صرفا تعداد کلمات یک صفحه تعیین کننده رتبه یک سایت نیست. عوامل دیگری از جمله بک لینک های آن صفحه، مفید بودن محتوا، سرعت سایت، محتوای تصویری و … می تواند در رتبه یک محتوا تاثیر بگذارد.
اما به طور کلی حداقل تعداد کلمات یک مقاله بین 400 تا 600 کلمه می باشد. اگر نمی دانید که چطور برای صفحه محصول خود محتوا تولید کنید، مطلب ” آموزش تولید محتوا برای محصول ” را مطالعه کنید.
در ادامه با توجه به تحقیقات مراجع معتبر، می خواهیم به نتیجه درستی برای پیدا کردن حداکثر تعداد کلمات در مقاله برسیم:
نظرسنجی منتشر شده توسط جستجو Engine Journal
در سال 2018 وب سایت سرچ انجین ژورنال نظرسنجی را میان تولید کنندگان محتوا برگزار کرد. طی این نظر سنجی از نویسندگان محتوا پرسیده می شد که محتوا با حداکثر چه تعداد کلمه ای در گوگل رتبه خواهد گرفت؟
نتیجه این نظرسنجی این بود که، تعداد کلمات یک محتوا و یا صفحه محصول با توجه با نیاز کاربر و مخاطب محتوا مشخص می شود و نمی توان تعداد دقیقی را برای کلمات یک محتوا مشخص نمود.
تحقیقات سایت بک لینکو
وب سایت بک لینکو که منبع معتبری برای سئو کاران حرفه ای است، تحقیقاتی را در مورد تعداد کلمات مناسب برای سئو انجام داده است. طبق این تحقیقات اکثر وب سایت هایی که رتبه اول و دوم گوگل را به خود اختصاص داده اند، محتوایی با حدود 2000 تا 2500 کلمه دارند. علاوه بر این بک لینکو اعلام کرد که اصولا این محتواها، تعداد بک لینک های بیشتری را نیز دریافت کرده اند. در ادامه اگر قصد دارید راه های دریافت بک لینک را بدانید، پیشنهاد می کنم مطلب ” بک لینک چیست؟ ” را مطالعه کنید.
تحقیقات Semrush در مورد حداکثر تعداد کلمات در مقاله
طبق تحقیقات این وب سایت، تمامی سایت هایی که در یک موضوعی رتبه اول و یا دوم گوگل را دارند، محتوای طولانی تری نسبت به سایر رقبای خود نوشته اند. همچنین Semrush می گوید که وب سایت هایی که با کلمات پر رقابت رتبه خوبی دارند، محتوایی نزدیک به 1.5 برابر طولانی تر از سایر رقبا نوشته اند.
مطالب کتاب جستجو Quality Evaluator Guideline
در کتاب راهنمایی ارزیابی ارزش صفحات از دید گوگل که توسط خود گوگل چند سال پیش منتشر شد گفته شده: تعداد کلمات ثابتی برای نوشتن محتوا وجود ندارد و همه چیز بستگی به نیاز مخاطب دارد.
تعداد کلمات کلیدی در مقاله چه ارتباطی با اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی دارد؟
طبق تحقیقات انجام شده، وب سایت هایی که محتوایی با 2 تا 9 هزار کلمه تولید می کنند، بیشتر در شبکه های اجتماعی منتشر خواهند شد. البته در ایران هنوز منتشر کردن محتوا در شبکه های اجتماعی توسط کاربران عادی جا نیفتاده و این تحقیق در سطح وب انگلیسی انجام شده است.
اما چرا محتواهای طولانی رتبه بهتری می گیرند؟
بسیاری از کلمات کلیدی، محتوایی با طول نهایت 600 کلمه نیاز دارند. این در حالی است که محتواهای آموزشی اغلب باید بیش از 1500 کلمه باشند. زمانی که شما محتوای طولانی می نویسید، در واقع این امکان را دارید که کلمات کلیدی مرتبط بیشتری را در محتوا به کار ببرید. در نتیجه می توانید حتی با همان کلمات هم مخاطب جذب کنید.
علاوه بر این هرچه یک محتوا طولانی تر و جذابتر باشد، کاربر مدت زمان بیشتری را برای مطالعه آن صرف خواهد کرد. همین مسئله می تواند در پیج آتوریتی و time on site شما تاثیر بگذارد. البته این تنها عامل افزایش پیج آتوریتی نیست، در مطلب ” افزایش پیج آتوریتی ” بیشتر در این باره توضیح داده ایم.
اگر مهارت کافی در نوشتن محتواهای جذاب داشته باشید، می توانید در طول محتوا تمام سوالات کاربر را پاسخ داده و با او تعامل داشته باشید. از طرفی در محتواهای طولانی، امکان لینک سازی های داخلی و خارجی نیز افزایش یافته و همین مسئله در سئو سایت شما تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
در نهایت چند کلمه بنویسیم؟
بعد از این همه صحبت در نهایت چند کلمه بنویسیم؟ نتیجه گیری کلی که می توانیم برایتان داشته باشیم به این صورت است:
در کل برای بیشتر کلمات و بخصوص برای عبارت هایی که مرتبط به محتواهای آموزشی است، محتوهایی بیشتر از 1500 کلمه یا 2000 کلمه بنویسید. تا حد امکان مقالات 300 کلمه کمتر ننویسید، تنها در صورتی مقاله در حد 300 کلمه بنویسید که نیاز مخاطبتان باشد و با همین کلمات اصل مطلب را دریافت کند.
در نهایت برای اینکه بدانید چند کلمه بنویسید؛ یا نیاز مخاطب را بررسی کنید که چند کلمه برای رفع نیاز او کافی است یا نتایج صفحه اول گوگل و رقبایتان را بررسی کنید تا به یک نتیجه درست برسید.
کیفیت را فراموش نکنید
تا اینجا در مورد کمیت در محتوا نویسی صحبت کردیم. اما چیزی که در محتوا نویسی اهمیت دارد، کیفیت است. هرچقدر محتوای شما کیفیت بیشتری داشته باشد نقش کمیت در آن کمرنگ تر می شود. دقت داشته باشید کیفیت محتوا فقط صرفا متن نیست، بلکه استفاده از تصاویر، اینفوگرافیک های جذاب، پادکست، ویدئو و … می تواند کیفیت محتوای شما را بهتر کند.
چطور محتوای طولانی اما جذاب بنویسیم؟
دغدغه بسیاری از نویسندگان این است که، محتوای طولانی کاربر را خسته کرده و ممکن است صفحه را ترک کند. پس چطور محتوای طولانی و در عین حال جذاب بنویسیم؟
- بین هر 12 خط یک تصویر جذاب و مرتبط قرار دهید
- تیترها را جذاب، هیجان انگیز و با رنگ های جذاب بنوسید
- از اینفوگرافیک استفاده کنید
- هر 100 تا 300 کلمه یک تیتر داشته باشید
- کیفیت را فدای کمیت نکنید
بسیاری از وب سایت هایی که رتبه اول تا سوم گوگل را به خود اختصاص داده اند، محتوای طولانی و بی کیفیتی را دارند. به عبارتی می توان دلیل رتبه گرفتن این وب سایت ها را عوامل دیگری غیر از طولانی بودن متن محتوا دانست؛ چرا که محتوای طولانی اما بی کیفیت نه تنها کاربر را به خود جذب نمی کند، بلکه برای همیشه به عنوان برندی بی کیفیت در ذهن او نقش خواهید بست.
بنابراین در طول نوشتن محتوا، به هر طریقی سعی نکنید که محتوا را طولانی کنید. اگر محتوای شما به حدی رسید که به خوبی نیاز کاربر را پاسخ دهد، ادامه دادن آن با مطالب بیهوده اصلا درست نیست.
مقاله طولانی و با کیفیت حتما جایگاه خوبی دارد؟
فکر نکنید اگر یک مقاله طولانی و با کیفیت بنویسید حتما در صفحه ای اول گوگل قرار می گیرید. گوگل برای ارزیابی سایت ها و قرار دادن آن ها در نتایج برتر فاکتور های دیگری هم در نظر می گیرد. برای مثال سایت های با دامنه اتوریتی بالا شانس بیشتری برای قرار گرفتن در نتایج برتر دارند.
در پایان
حداکثر تعداد کلمات یک مقاله عدد دقیقی ندارد و شما باید با توجه به آنچه در طول محتوا گفته شد، بهترین محتوا را بنویسید. تعداد زیاد کلمات یک محتوا زمانی ارزشمند خواهد بود که محتوای شما با کیفیت باشد. اگر محتوای شما آموزشی است، قاعدتا باید محتوایی با بیش از 1500 کلمه بنویسید. اما به طور کلی تعداد کلمات کلیدی در مقاله باید بیشتر از 300 کلمه باشد..
علاوه بر تعدا کلمات یک محتوا، موارد دیگری نیز در کیفیت و رتبه محتوا تاثیر گذار است؛ شما می توانید با گرفتن مشاوره تولید محتوا از سایت سیتی سایت، با اطمینان بیشتری اقدام به تولید محتوا حرفه ای کنید.