طراحی سایت

مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی

مجوزهای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

 

یکی از مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی، دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی است. بسیاری از افراد تصور می کنند که این کار زمان و هزینه زیادی لازم دارد؛ اما در عمل اصلا اینطور نیست. هر فروشگاه اینترنتی به تعدادی مجوز نیاز دارد که البته دریافت همه آنها الزامی نیست. در ادامه این مطلب به این سوال پاسخ می دهیم که آیا فروشگاه اینترنتی مجوز می خواهد؟ هزینه مجوز فروشگاه اینترنتی چقدر است؟ و همچنین مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی را معرفی کنیم.

مجوز فروشگاه اینترنتی چیست؟

بر اساس بند 21 ماده 1 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، مجوز کسب و کار به هر نوع اجازه کتبی مانند پروانه، اجاره نامه، جواز، گواهی و … گفته می شود که به واسطه آنها یک کسب و کار اجازه فعالیت را می گیرد. 

به طور کلی مجوز فروشگاه اینترنتی به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می شود. منظور از مجوز های عمومی، مجوزهایی است که تمامی کسب و کارهای اینترنتی باید برای گرفتن آن اقدام کنند. از جمله مجوزهای عمومی میتوان به اینماد (نماد اعتماد الکترونیک)، نماد سازماندهی، مجوز صنفی رایانه ای و مجوز کسب و کار اینترنتی اشاره کرد.

در مقابل منظور از مجوزهای اختصاصی، مجوزهایی است که تنها برای همان حوزه کاری خاص صادر می شود؛ به این مجوز، جواز کسب فروشگاه اینترنتی می گویند. به عنوان مثال اگر شما فروشگاه اینترنتی طلا و جواهر دارید، علاوه بر گرفتن مجوزهای عمومی باید برای گرفتن مجوز گروه صنفی خود نیز اقدام کنید. همچنینن فروشگاه ها مواد غذایی، فروشگاه های محصولات دارویی و … از جمله کسب و کارهایی هستند که برای گرفتن اینماد نیز نیاز به مجوز تخصصی از گروه صنفی خود دارند. 

 

7 مجوز فروشگاه اینترنتی

برای ساخت فروشگاه اینترنتی برخی مجوزها همچنان لازم و ضروری نیست، اما برای جلب اعتماد بیشتر مشتریان اخذ این مجوزها اکیدا توصیه می شود. در ادامه به 7 مورد از مجوز های لازم برای کسب و کار اینترنتی اشاره کرده ایم.

  1. دریافت نماد اعتماد الکترونیکی
  2. نماد ساماندهی جامع رسانه های کشور
  3. مجوز نظام صنفی رایانه ای
  4. مجوز رسانه های دیجیتال
  5. فعال کردن SSL
  6. دریافت درگاه پرداخت اینترنتی
  7. مجوزهای اختصاصی کسب و کارهای اینترنتی

 

اگر فرصت کافی برای مطالعه ندارید، پیشنهاد میکنم پادکست صوتی زیر را در مورد مجوز فروشگاه اینترنتی گوش کنید:


 

 

1. نماد اعتماد الکترونیک (اینماد)

انواع نماد اعتماد الکترونیکی

یکی از اصلی ترین مجوزهای فروشگاه اینترنتی، نماد اعتماد الکترونیک یا همان اینماد است. از اصلی ترین دلایلی که می توان برای دریافت نماد الکترونیکی بیان کرد، جلب اعتماد کاربران و اتصال فروشگاه اینترنتی به درگاه بانکی مستقیم است. این مجوز از ظرف از وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر میشود.

به طور کلی 3 دسته نماد اعتماد الکترونیکی برای دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی وجود دارد که به شرح زیر است:

  1. نماد اعتماد الکترونیکی موقت: این نوع نماد برای سرعت بخشیدن به فرایند دریافت نماد صورت می گیرد. در این مرحله تنها قالب فروشگاهی، با کمترین ویژگی های موجود، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  2. نماد اعتماد الکترونیکی دائم یک ستاره: پس از اخذ نماد موقت، می توانید برای کسب نماد دائم اقدام نمایید. برای دریافت نماد دائم باید الزامات چک لیست اینماد را داشته باشید و اطلاعات شما به صورت کامل توسط اینماد احراز شود.
  3. نماد اعتماد الکترونیک دائم دو ستاره: دریافت نماد اعتماد دو ستاره، نیازمند داشتن گواهی ssl است. پیشنهاد می کنیم ابتدا سایتتان را راه اندازی کنید و پس از فعال سازی گواهی ssl، نماد دو ستاره را دریافت کنید. در مورد فعال سازی ssl در ادامه توضیحات بیشتری خواهیم داد.

 

 حال ممکن است برای شما این شما سوال پیش بیایید که چگونه باید نماد اعتماد را دریافت کرد؟

آیا برای دریافت آن شرایط خاصی نیاز است ؟

نحوه گرفتن مجوز سایت فروشگاهی چگونه است؟

برای دریافت مجوز فروش اینترنتی اینماد، شرایط خاصی نیاز نیست و شما با داشتن یک وب سایت فروشگاهی که با محصولات اولیه می توانید، به سایت enamad.ir مراجعه کنید و طبق راهنمای دریافت اینماد که به صورت کامل نحوه دریافت اینماد را به صورت تصویری برای شما بیان کرده ایم، طی چند روز نماد اعتماد الکترونیک خود را دریافت کنید.

  

2. نماد سامانه سازماندهی

مجوز برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

از دیگر مجوزهای لازم برای سایت، مجوز ساماندهی است. مجوز ساماندهی یا سامانه جامع رسانه های کشور، زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می شود. تمامی رسانه های بر خط اعم از فروشگاهی، محتوا محور و … می توانند برای دریافت ان مجوز اقدام کنند.در واقع با داشتن این مجوز نشان داده اید که محتوای وب سایتتان تایید شده است. همچنین اگر محتوای تصویری و ویدیویی شما مطابق با قوانین نباشد، این سازمان یک پیامک و ایمیل برای اطلاع رسانی به شما ارسال خواهد کرد و از فیلترینگ احتمالی آن صفحه جلوگیری خواهد شد. البته در حال حاضر گرفتن این مجوز برای فروشگاه های اینترنتی الزامی نیست.

برای دریافت مجوز سایت فروشگاهی از ساماندهی می توانید، به سایت samandehi.ir مراجعه کنید و مراحل ثبت نام را انجام دهید، سپس کد دریافتی از این سامانه را در قالب وب سایت خود قرار دهید تا در سایت نمایش داده شود.

 

3 . مجوز نظام صنفی رایانه ای

مجوزهای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

ابتدا لازم است بدانید در حال حاضر مجوز نظام صنفی رایانه ای برای فروشگاه های اینترنتی الزامی نیست. شرکت ها و کسب و کارهای اینترنتی پیش از اقدام به فعالیت می توانند با مراجعه به اتحادیه صنفی استان خود، مجوز صنفی کسب و کار اینترنتی خود را دریافت کنند. در حال حاضر برخی از مراحل ثبت نام آن اینترنتی است و بخشی است آن حضورا در اتجادیه مربوطه انجام می شود. برای شرکت ها، مدیر عامل باید حداقل مدرک تحصیلی لیسانس را داشته باشند. در ادامه به بررسی مدارک مورد نیاز، برای دریافت این مجوز فروش اینترنتی می پردازیم.

مدارک مورد نیاز برای مجوز نظام صنفی رایانه‌ای (شرکت ها)

  • کپی شناسنامه و کارت ملی موسس
  • کپی مدرک تحصیلی موسس
  •  کپی کارت ملی همه اعضا
  • کپی اساسنامه
  • کپی آخرین اظهارنامه مالیاتی
  • کپی لیست بیمه
  • ارائه تصویر آخرین رتبه‌بندی شورای عالی انفورماتیک
  •  کپی لوگو و گواهی ثبت

 

4 . فعال کردن گواهی SSL

 

مجوز برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی 

SSL مخفف عبارت Secure Socket Layer و به معنای لایه امن پروتکل است. در واقع این مورد یک مجوز از نهاد خاصی نیست، بلکه یک گواهی امنیتی است که در مرورگر شما به صورت یک قفل سبز رنگ نمایش داده می شود. فعال سازی SSL سبب می شود اطلاعات شما و کاربران سایتتان در معرض خطر نباشد و امنیت انتقال اطلاعات سایت تامین شود. برای آنکه بدانید یک سایت این گواهی را فعال کره است یا نه، باید به آدرس آن توجه کنید. اگر عبارت  https در ابتدای آدرس سایت وجود داشته باشد این سایت گواهی SSL دارد.

اما این گواهی چه تاثیری در کسب و کار و رتبه سایت شما دارد؟ ما در مطلب چگونه ssl را در وردپرس فعال کنیم؟ این سوال را مورد بررسی قرار داده ایم.

 

5 . مجوز رسانه های دیجیتال

یکی دیگر از مجوزهایی که برای فروش اینترنتی به آن  نیاز دارید، مجوز رسانه های دیجیتال می باشد. داشتن این مجوز به شما کمک می کند تا به صورت قانونی به تبلیغ محصولات و خدمات خود بپردازید. مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، سه هدف بسیار مهم برای دریافت این مجوز بیان کرده است:

  • نظم و ساماندهی به فعالیت های فرهنگی دیجیتالی کشور
  • افزایش سطح آگاهی مردم در زمینه استفاده از رسانه های دیجیتال
  • تولید محصولات فرهنگی دیجیتالی متناسب با ارزش های جامعه

 مجوز رسانه های دیجیتال

برای دریافت مجوز رسانه های دیجیتال، بایستی مراحل زیر را انجام دهید.

  • ابتدا باید شخص حقیقی به سایت saramad.ir مراجعه کرده و در آن ثبت نام اولیه را انجام دهد.
  • پس از ثبت نام در سایت مرکز فناوری اطلاعات، کلمه عبوری در اختیارتان قرار داده می شود که توسط آن می توانید، برای درخواست مجوز رسانه های دیجیتال اقدام کنید.
  • پس از آن که درخواست خود را ارسال کردید، تیم مربوطه آن را بررسی می کند و نتیجه را به شما ارسال می کند.
  • در صورتی که درخواست شما پذیرفته شده باشد، نوبت شرکت در آزمون آنلاین قوانین و مقررات و مصاحبه آنلاین می رسد. این آزمون شامل 12 سوال است که 15 دقیقه زمان پاسخگویی برای آن در نظر گرفته شده است.
  • پس از دریافت نمره قبولی از آزمون آنلاین و انجام شدن استعلام های مورد نیاز، کمیته تخصصی نیز نظر خود را اعلام می کند و اظهار نظر پایانی نیز انجام می شود. سپس مجوز رسانه های دیجیتال به مدت 5 سال برای کسب و کارتان صادر می گردد. 

 

6 . دریافت درگاه پرداخت اینترنتی

یکی از چالش های خرید اینترنتی برای مشتریان، فیشینگ و کلاهبرداری از اطلاعاتی همچون شماره کارت، cvv2، نام کاربری و رمز عبور می باشد. امروزه با به وجود آمدن مجوزهای رسمی در کسب و کارهای اینترنتی و افزایش آگاهی کاربران، خوشبختانه کلاهبرداری بسیار کمتر رخ می دهد. 

پیشرفت روز افزون در زمینه فناوری مالی در کشور باعث شده است تا درگاه های پرداخت ایمن و دور از دسترس کلاهبرداران، ایجاد شود و کسب و کارهای اینترنتی از آن استفاده کنند. به طور کلی دو نوع درگاه پرداخت آنلاین وجود دارد، که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

درگاه پرداخت اینترنتی

  • درگاه پرداخت مستقیم

یکی از شرایط دریافت درگاه پرداخت مستقیم، مجوز ای نماد می باشد. سپس بایستی به بانک مدنظرتان مراجعه کنید و با ثبت اطلاعات حقیقی و حقوقی و تنظیم قرارداد، درگاه پرداخت مستقیم فروشگاه اینترنتی خود را فعال نمایید. درگاه پرداخت مستقیم برای کسب و کارهایی که تراکنش زیادی دارند، مناسب تر است. البته دریافت درگاه پرداخت مستقیم مقداری زمان بر می باشد.

  • درگاه پرداخت واسط

در این نوع درگاه پرداخت یک شرکت واسط بین شما و بانک قرار می گیرد. سپس هنگامی که مشتری هزینه را پرداخت می کند، ابتدا پول به حساب شرکت واسط و پس از کسر کارمزد به حساب شما واریز می گردد. در صورتی که کسب و کار کوچکی دارید، پیشنهاد می شود از درگاه پرداخت واسط استفاده کنید.

به منظور دریافت درگاه پرداخت آنلاین برای فروشگاه اینترنتی خود می توانید، مقاله “چطور درگاه پرداخت آنلاین بگیرم؟” را مطالعه کنید.

 

 7 . مجوزهای اختصاصی کسب و کارهای اینترنتی

یکی دیگر از مجوزهایی که برای برخی از کسب و کارها ضروری است، مجوزهای اختصاصی کسب و کارهای اینترنتی می باشد. این مجوز به نوع خدمات یا محصولاتی که در فروشگاه اینترنتی خود ارائه می کنید، بستگی دارد. برای مثال فروش محصولات در حوزه سلامت و درمان، به مجوز از وزارت بهداشت نیاز دارد.

 

هزینه مجوز فروشگاه اینترنتی

یکی از سوالاتی که پس از آشنایی با مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی برایتان به وجود می آید، این است که هزینه مجوز فروشگاه اینترنتی چقدر است؟ هزینه مجوز فروشگاه اینترنتی بسته به شرایط  و زمان های مختلف، متغیر است. اما به طور کلی هزینه ای که برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی به همراه، هاست، دامنه و دریافت مجوزها پرداخت می کنید، بسیار کمتر از راه اندازی یک فروشگاه فیزیکی می باشد. برای مثال هزینه دریافت مجوز اینماد در زمستان سال 1401 حدود 200 هزار تومان میباشد همچنین  برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم یا واسط، نیاز به پرداخت هیچ گونه هزینه ای نخواهید داشت و کاملا رایگان است.

  

آیا فروشگاه های اینترنتی نیز باید مالیات بپردازند؟

در بهمن ماه سال 1399 این قانون تصویب شد که فروشگاه های اینترنتی نیز باید مالیات پرداخت کنند. وب سایت هایی که نماد اعتماد دارند باید وضعیت مالیاتی خود را مشخص کنند تا از زمان دریافت نماد الکترونیکی، مالیات آنها محاسبه شود. مالیات فروشگاه های اینترنتی متناسب با درآمد آنها تعیین میشود و هر فروشگاه با توجه به درآمد سالانه خود مالیات پرداخت می کند.

 شاید بگویید با گرفتن اینماد مجبور به پرداخت مالیات هستیم؛ اما باید بدانید که به سبب بی اعتمادی هایی که کلاهبرداری های اینترنتی باعث آن شده است، مردم به سختی به فروشگاهی اینترنتی فاقد اینماد، اعتماد می کنند. پس بهترین کار، دریافت ای نماد برای جذب مشتری بیشتر و جلب اعتماد کاربران است.

اگر هنوز برای دریافت کد مالیاتی اقدام نکرده اید، می توانید محتوای آموزش دریافت کد مالیاتی را مطالعه کنید.

 

شرایط دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

در ابتدا گفتیم که هر کسب و کار اینترنتی به چه مجوز هایی نیاز دارد؛ در ادامه خواهیم گفت که شرایط دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی چیست؟

  • نداشتن بدهی مالیاتی
  • گذراندن دوره های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار
  • داشتن پروانه تخصصی یا دیپلم فنی یا مدرک دانشگاهی مرتبط با حوزه کاری (در موضوعات خاص)
  • داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان زیر 50 سال

 

چگونه میتوان در اینترنت فروش داشت؟

روش های مختلفی برای فروش محصولاتتان در اینترنت وجود دارد؛ شما می توانید به واسطه یک پیج اینستاگرامی یا فروش از طریق سایت های مارکت پلیس مانند دیجی کالا، باسلام و … محصولاتتان را به فروش برسانید. اما این روش ها را به عنوان روش های مکمل با سایت فروشگاهی مستقلی که دارید پیشنهاد میکنیم. 

شما میتوانید علاوه بر فعالیت در این بسترها، خودتان نیز اقدام به خرید یک سایت فروشگاهی کنید. اگر زمان و سرمایه لازم را برای طراحی سایت اختصاصی ندارید، بهترین گزینه برای شما استفاده از فروشگاه ساز است. همچنین با کمک فروشگاه ساز سیتی سایت می توانید فروشگاه اینترنتی مخصوص خود را داشته باشید و قابلیت های آن را به دلخواهتان تغییر دهید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه یک سایت فروشگاهی بسازیم؟

 

چند نکته مهم برای افزایش فروش محصولات

  • حداقل در یکی از این روش های فروش مانند تبلیغات، بالا بودن در نتایج گوگل و…. بهترین باشید تا کاربران شما را به راحتی پیدا کنند و فروشگاهتان پربازدید شود.
  • در فروشگاهتان محصولات خاص، محصولاتی که کاربران در بازار ها و خیابان ها به راحتی پیدا نکنند را موجود کنید. سعی کنید از هر محصولی بهترین آن را برای فروش انتخاب کنید، در اینصورت کاربران برای پیدا کردن محصولات خاص و جذاب مورد نظرشان به سمت فروشگاه شما کشیده می شوند.
  • یکی از روش هایی که کاربر را ترغیب به خرید از شما می کند، بازی با اعداد و ارقام است؛ یعنی زمانی که کاربر وارد فروشگاه شما می شود و محصولی با قیمت تخفیف خورده می بینید، نمی خواهد فرصت را از دست بدهد و به احتمال بیشتر از فروشگاه شما خرید می کند.

 

سوالات متداول کاربران

آیا فروشگاه اینترنتی مجوز می خواهد؟

بله؛ فروشگاه های اینترنتی نیز مانند سایر کسب و کارها نیاز به مجوزهای خاص خود دارند که در جلب اعتماد مشتری بسیار تاثیرگذار است.

 

هزینه دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی چقدر است؟

هزینه دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی به نوع مجوز بستگی دارد.

 

مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی کدام اند؟

نماد اعتماد الکترونیکی، مجوز ساماندهی، مجوز نظام صنفی رایانه‌ای، مجوز درگاه پرداخت اینترنتی، مجوز رسانه‌های دیجیتال

تماس با سیتی سایت

 


بروزرسانی در سه شنبه, 06 تیر 1402 10:16

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *