نوشتن یک متا دیسکریپشن مناسب به شما کمک می کند تا به راحتی ترافیک سایت خود را بالا برده و سئو سایت خود را قدرتمند کنید. در این مطلب به این سوال پاسخ می دهیم که متا دیسکریپشن چیست و نحوه نوشتن توضیحات متا به چه صورت است؟ به طور کلی داشتن توضیحات متای مناسب مستلزم رعایت یکسری نکات است که در این مطلب با ذکر مثال توضیح داده ایم.
متا دیسکریپشن چیست؟
توضیحات متا یا دیسکریپشن، یک متن کوتاه است که در صفحه نتایج گوگل زیر لینک آبی رنگ سایت شما، نشان داده می شود. این دو خط توضیحات در واقع نشان دهنده تمام چیزهایی است که در محتوای سایت شما وجود دارد.
در متن متا باید از کلمات کلیدی مربوط به محتوای خود استفاده کنید. متا دیسکریپشن باید به گونه ای نوشته شود که کاربر با خواندن آن احساس کند تمام چیزهایی که نیاز دارد را می تواند در سایت شما بدست آورد.
توضیحات متا چه تاثیری بر سئو دارد؟
هرچه متا دیسکریپشن برای کاربران مفید و قانع کننده تر باشد، احتمال این که بر روی سایت شما کلیک کنند، بیشتر است. افزایش تعداد کلیک بر روی سایت شما، تاثیر بسزایی بر سئو و بهینه سازی سایت می گذارد. آمار سایت جستجو Engine Land نشان می دهد، توضیحات متای صفحات تا 63 درصد احتمال کلیک کردن را بالا می برند.
نحوه نوشتن توضیحات متا
رعایت یکسری نکات برای داشتن بهترین توضیحات متا دیسکریپشن ضروری است. در ادامه چند نکته ای که باید قبل از نوشتن توضیحات متا به آن توجه کنید را برایتان شرح می دهیم:
1. حداقل طول توضیحات متا 155 کاراکتر باشد
اگر طول متا دیسکریپشن شما از 155 کاراکتر بیشتر باشد، ادامه آن در نتایج گوگل برای کاربر نمایش داده نمی شود. اگر سیستم مدیریت محتوای شما وردپرس است، افزونه های یواست و رنک مث به شما برای نوشتن توضیحات متا کمک می کنند.
این افزونه ها با توجه به الگوریتم های گوگل، سئو سایت شما را رتبه بندی می کنند. همچنین این دو افزونه با توجه به قوانینی که برای نوشتن متا دیسکریپشن وجود دارد، به متا دیسکریپشن محتوا شما امتیاز میدهند. برای مثال اگر طول توضیحات از 155 کاراکتر بیشتر شود یا کلمه کلیدی هدف محتوا در آن استفاده نشود، امتیاز کامل را به آن نمی دهد.
اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید دو افزونه Rank Math SEO و Yoast SEO تعداد کاراکترها و کیفیت توضیحات متا را به شما اعلام می کند. تصویر زیر از هر دو افزونه گرفته شده است که درجه کیفیت توضیحات متا را مشخص میکند:
2. نیاز کاربران را در نظر بگیرید
سعی کنید با همین تعداد کاراکتری که در دست دارید، توضیحات کلی درباره محتوای خود بدهید و کاربر را متقاعد کنید که محتوای شما تمام نیاز های او را برطرف می کند. هر چه متن دیسکریپشن جذاب تر باشد نرخ CTR یا همان نرخ کلیک بالاتر می رود.
3. از کلمات کلیدی مربوط به محتوا استفاده کنید
از چند کلمه کلیدی مرتبط با محتوای خود در توضیحات متا استفاده کنید. با استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا، کاربران متوجه می شوند که با کلیک بر روی این لینک، قرار است چه اطلاعاتی دریافت کنند. از طرفی زمانی که کلمات کلیدی هدف را در متن متادیسکریپشن استفاده می کنید، شانس نمایش شما در نتایج گوگل بیشتر هم خواهد شد.
به عنوان مثال در تصویر زیر، با سرچ کلمه کلیدی ” سئو فروشگاه اینترنتی وردپرسی ” محتوای نوشته شده در این زمینه به شما نشان داده خواهد شد؛ اگر به متا دیسکریپشن آن دقت کنید، این کلمه کلیدی هدف بولد شده است.
4. از علائم و نمادها استفاده نکنید
علائم و نمادهایی مانند جمع، خط تیره و … به همان شکلی که در کامپیوتر شما هستند، در موتورهای جستجو نشان داده نمی شوند. ممکن است شکل این نمادها تغییر کرده و یا به طور کلی حذف شوند.
چند مثال برای توضیحات متا
همانطور که می دانید الگوی مشخصی برای توضیحات متا در نظر گرفته نشده و به همین دلیل نمی توان گفت که توضیحات متای بی نقصی وجود دارد. از طرفی متا دیسکریپشن شما با موضوع محتوایتان ارتباط مستقیمی دارد. بنابراین در زمان نوشتن متا دیسکریپشن باید به موضوع و هدف اصلی محتوا توجه کنید. در ادامه مثال هایی از توضیحات متا خوب و بد برای شما آورده ایم.
نمونه ای از توضیحات متای خوب
- از کلمه کلیدی هدف به طور دقیق و کامل در متا استفاده می شود
کلمه کلیدی: پرورش گل رز
متا دیسکریپشن: در این مطلب به شما ده روش برای پرورش گل رز را آموزش داده ایم.
استفاده از تمام کلمه کلیدی هدف به مخاطبان نشان می دهد که تمام مطالب مورد نیازشان در محتوای شما یافت می شود.
- با طرح یک سوال در متا دیسکریپشن توجه مخاطب را جلب می کند
کلمه کلیدی: پرورش گل رز در آپارتمان
پرورش گل رز در آپارتمان یا حیاط؟ برخی معتقدند که پرورش گل رز فقط در حیاط و باغچه امکان پذیر است، اما در این مقاله روش پرورش گل رز در آپارتمان را نیز آموزش می دهیم.
در نتیجه به این روش با طرح سوال برای مخاطب او را به خواندن محتوای خود ترغیب می کنید.
نمونه ای از توضیحات متای بد
- توضیحات متایی که مخاطب را قانع نکند
کلمه کلیدی: پرورش گل رز
متا دیسکریپشن: گل رز بسیار زیبا است و در رنگ های گوناگونی یافت می شود.
توضیحات متایی که این گونه اند، شانس زیادی برای جذب مخاطب ندارند؛ زیرا نمی توانند موضوع اصلی را برای مخاطب شرح دهند و حتی از کلمه کلیدی اصلی در آن استفاده نشده.
- توضیحاتی طولانی به گونه ای که نیمی از آن نمایش داده نشود
کلمه کلیدی: پرورش گل رز در آپارتمان
متا دیسکریپشن: بعضی افراد معتقدند که پرورش گل رز فقط در باغچه و حیاط امکان پذیر…
اگر توضیحات متا محتوای خود را بیشتر از 155 کاراکتر بنویسید، باقی آن در نتایج به کاربر نشان داده نمیشود. همچنین سعی کنید کلمه کلیدی هدف محتوا یا عنوان اصلی را در چند کاراکتر اول متا دیسکریپشن استفاده کنید؛ به این ترتیب اگر به هر دلیلی نتوانسته اید طول متا را کمتر از 155 کاراکتر بنویسید، مخاطب اصل موضوع محتوا را متوجه خواهد شد.
چرا در بعضی مواقع گوگل متا دیسکریپشن را بازنویسی می کند؟
یکی از سوالات کاربران از ما این است که چرا در بسیاری از مواقع گوگل، دیسکریپشن نوشته شده را نشان نمی دهد و خودش متنی را جایگزین می کند؟ در ادامه به این سوال پاسخ داده ایم:
1. یکی بودن توضیحات متا در چندین صفحه از سایت
یکی از دلایلی که گوگل به انتخاب خودش توضیحات متا را تغییر می دهد، این است که توضیحات متا با آن محتوا مرتبط نبوده و در سایر صفحات نیز استفاده شده باشد. به گفته جان مولر، گوگل با توجه به محتوا، متا دیسکریپشن را بازنویسی می کند؛ هر چه توضیحات متا ارتباط بیشتری با محتوا داشته باشد، شانس نمایش آن بیشتر خواهد بود.
2. استفاده از توضیحات متا ضعیف و نامناسب
یکی دیگر از دلایل عدم نمایش متا دیسکریپشن در گوگل، ضعیف بودن متای نوشته شده توسط شما است. از طرفی اگر تعداد زیادی کلمه کلیدی در توضیحات متا استفاده کنید، احتمال نمایش آن در گوگل بسیار کم خواهد شد. اما به طور کلی گوگل به مفید و جذاب بودن توضیحات متا توجه زیادی می کند.
3. تطابق نداشتن meta description با عبارت جستجو شده
اگر عبارت جستجو شده توسط کاربر در متن دیکسریپشن وجود نداشته باشد، احتمال این وجود دارد که گوگل متنی را متناسب با آن کلمه به کاربر نشان دهد. زمانی که شما عبارتی را جستجو می کنید، گوگل آن عبارت را در توضیحات متا بولد می کند؛ بنابراین اگر آن عبارت در توضیحات متا شما نباشد، آن را بازنویسی می کند.
اهمیت متا دیسکریپشن
در گذشته گوگل برای اعتبار بخشیدن به سایت ها و سئو سایت در نتایج جستجو، به جزئیات صفحه سایت انند چگالی کلمه کلیدی توجه می کرد، اما با گذشت زمان گوگل تجربه کاربری را اولویت قرار داد، زیرا؛ بسیاری از وبمستران با بکار بردن زیاد کلمه کلیدی سعی در سئو سایت خود داشتند که این موجب نارضایتی کاربر از محتوای صفحه می شد، در نتیجه گوگل برای سنجش اعتبار سایت به رفتار کاربران اعتماد کرد، اما چگونه؟
گوگل با بررسی عوامل زیر، رضایت کاربران از صفحه را بررسی می کند:
نرخ کلیک: اشاره به کاربرانی دارد که پس از دیدن نتایج جستجو روی آن سایت کلیک می کنند.
ترافیک سایت: ترافیک سایت، بیانگر میزان ورودی و بازدید سایت توسط کاربران است.
نرخ پرش: اشاره به تعداد کاربرانی دارد که پس از ورود به سایت به دلیل سرعت پایین سایت، محتوای بی ارزش و… از آن خارج می شوند.
زمان ماندگاری کاربر: بیانگر مدت زمانی است که کاربران پس از ورود به سایت، در آن باقی می مانند.
عوامل گفته شده در سئو سایت تاثیر زیادی دارند، اما عامل نرخ کلیک اولین فاکتور و مهم ترین فاکتور در افزایش سئو سایت است. خب می پرسید نرخ کلیک با متا دیسکریپشن چه ارتباطی دارد؟ یکی از عواملی که باعث می شود کاربران روی یک صفحه کلیک کنند و بدین ترتیب نرخ کلیک سایت بالا برود، توضیحات متا است. توضیحات متا اگر جذاب باشد و بتواند کاربر را ترغیب کند باعث افزایش نرخ کلیک کاربران روی سایت می شود.
آموزش نوشتن متا دیسکریپشن وردپرس
از آنجایی که بسیاری از وب سایت ها به کمک وردپرس ساخته شده اند، در ادامه می خواهیم آموزش نوشتن متا دیسکریپشن وردپرس را در اختیار شما قرار دهیم. در حال حاضر بهترین افزونه های سئو برای وردپرس، افزونه یوآست و رنک مث هستند؛ هر کدام از این افزونه ها برای نوشتن متا دیسکریپشن قانون خاصی را مشخص کرده اند:
متا دیسکریپشن وردپرس در افزونه یوآست
برای نوشتن توضیحات متا در افزونه یوآست، به بخش ویرایش صفحه، انتهای صفحه و در منوی yoast و بخش تنظیمات اسنیپت بروید. با توجه به تصویر زیر، اگر تعداد کاراکتر های توضیحات متا بیشتر از حد مجاز باشد، خط به رنگ قرمز در خواهد آمد :
آموزش نوشتن متا دیسکریپشن وردپرس با افزونه رنک مث
برای نوشتن توضیحات متا در این افزونه، به صفحه محتوا وارد شده و در بخش منو دکمه rank math، ویرایش اسنیپت را بزنید.
❔︎ سوالات متداول
طول متا دیسکریپشن باید چقدر باشد؟
تعداد کاراکتر های توضیحات متا نباید از 155 کاراکتر بیشتر شود. زیرا در صفحه نتایج جستجوی گوگل نشان داده نمی شود.
متا دیسکریپشن نامناسب چه تاثیری در جذب مشتری خواهد داشت؟
اگر توضیحات متا دیسکریپشن شما نامناسب باشد و یا نتواند مخاطب را برای خواندن محتوای شما ترغیب کند، مخاطب از خواندن محتوای شما صرف نظر می کند و بر روی سئو شما نیز تاثیر منفی میگذارد.
کلام آخر
با نوشتن یک توضیحات متای مناسب می توانید، مخاطب را به کلیک بر روی سایت شما در نتایج گوگل ترغیب کنید. همچنین یک توضیحات متای مناسب، نرخ CTR و سئو سایت شما را نیز تقویت می کند. در این مطلب تمامی نکاتی که برای نوشتن یک متای خوب لازم است بدانید را توضیح دادیم.