در یک فروشگاه اینترنتی مهم ترین صفحه ای که کاربر را جذب میکند، صفحه معرفی محصولات است. بنابراین ظاهر جذاب و کاربر پسند این صفحه، در فروش و جذب مشتری بسیار موثر است. با ما همراه باشید تا بطور کامل با طراحی صفحه محصول جذاب و کاربر پسند، آشنا شوید.
اهمیت طراحی صفحه محصولات سایت فروشگاهی
همانطور که گفتیم صفحه محصولات سایت فروشگاهی مهم ترین صفحه در طراحی فروشگاه اینترنتی است زیرا؛ تمامی اطلاعاتی که مشتری از محصول نیاز دارد، در این قسمت قرار می گیرد. صفحه محصول در واقع مشابه نقش فروشنده در فروشگاه فیزیکی است. همانطور که فروشنده ویژگی های محصول، قیمت، نحوه ای استفاده و اطلاعات مورد نیاز دیگر را در اختیار مشتری قرار می دهد و او را به خرید ترغیب می کند، صفحه محصول نیز باید به همین شیوه باشد، تا کاربر را نسبت به خرید ترغیب کند و او را جز مشتریان واقعی و وفادار قرار دهد.
چگونگی طراحی صفحه محصول کاربر پسند
در یک فروشگاه اینترنتی هرچقدر ویترین محصولات یا همان صفحه محصولات تان را جذاب تر طراحی کنید، امکان جذب کاربران و تبدیل آنها به مشتری بیشتر خواهد شد. در ادامه به شما می گوییم که هنگام نوشتن صفحه محصول چه نکاتی را باید رعایت کنید.
1. تاثیر تصاویر محصول، بر میزان فروش
همانطور که میدانید احساسات انسان بگونه ای است که در ابتدا جذب چیزهایی می شود، که ظاهر جذاب و زیبا داشته باشند. برای مثال، زمانی که شما برای خرید به بازار می روید، قبل از لمس جنس محصول، جذب ظاهر ویترین فروشگاه و زیبایی و رنگ آمیزی محصولات پشت ویترین می شوید. همین یک مثال کافی است تا به اهمیت تصاویر محصولات، در ویترین فروشگاه های اینترنتی پی ببرید.
دو تصویراز محصول پیراهن را نگاه کنید، کدام یک در نگاه اول شما را جذب کرد؟
حتما نظر شما هم تصویر سمت راست است، بنابراین تصویر با کیفیت، رنگ آمیزی جذاب و خلاقانه در جذب مشتری نقش مهمی دارد. در تصویر سمت راست کاربر میتواند خودش را به جای مدل تجسم کند و در آن انگیزه خرید بیشتری ایجاد میکند. تصویر سمت چپ از کیفیت پایین تری برخوردار است و به کاربر این حس را منتقل میکند که این پیراهن ممکن است آنطور که به نظر می رسد، نباشد. وقتی برای تصاویر محصولات خود ارزش قائل شوید کاربر این تفاوت را با سایر فروشگاه های اینترنتی دیگر متوجه می شود. حتی اگر رقیب شما هم همین پیراهن را میفروشد کاربر ترجیح میدهد از سایتی آن را خریداری کند که وقت بیشتری برای معرفی محصول و عکاسی از آن گذاشته است.
2.انتخاب عکس مناسب برای محصول
از آنجایی که در خرید اینترنتی، مشتریان امکان لمس محصولات را از نزدیک ندارند، تصاویر محصولات باید بگونه ای باشد، که مشتری احساس کند به صورت حضوری خرید میکند.
حتما فروشگاه هایی را دیده اید که از یک محصول، چندین عکس قرار داده اند. چندین تصویر از زوایای مختلف، این امکان را به مشتری میدهد، تا محصول را به خوبی بررسی کند و انتخاب درستی داشته باشد. تصاویر محصولات را میتوان به دو دسته تقسیم کرد:
تصویر اصلی محصول: این نوع تصاویر، عموما پس زمینه سفید داشته و تنها تصویر محصول در آن نشان داده شده است، بدون اینکه از آن محصول در مکانی استفاده شده باشد یا حس هیجان، شادی و یا لذت خرید را به کاربر القا کند.
تصاویر سبک زندگی: این نوع از تصاویر کاربرد محصول مورد نظر را نیز نشان میدهند. برای مثال، اگر فروشگاه شما یک فروشگاه پوشاک است، علاوه بر نمایش تصویر محصول، تصویر لباس را در بدن یک مدل نیز نشان دهید، تا مشتری بتواند به طور کامل از انتخاب محصول مطمئن شود. ان مورد در تصویر قبلی هم اشاره شد.
بیشتر بخوانید: عکس برای سایت فروشگاهی
3. قابلیت بزرگنمایی تصاویر
اگر به فروشگاه اینترنتی دیجی کالا سر زده باشید، متوجه خواهید شد که تصاویر محصولات، قابلیت بزرگنمایی یا اصطلاحا زوم ذره بینی دارد. این قابلیت به کاربر این امکان را میدهد، تا بتواند در حد امکان از جنس، بافت و جزئیات محصول مطلع شود. برای مثال قابلیت بزرگنمایی برای محصولات آرایشی یا پوشاک، خرید مطمئن تری را برای مشتریان فراهم خواهد کرد. این امکان یکی از مهمترین اصول ایجاد یک صفحه محصول حرفه ای در فروشگاه های اینترنتی به شمار میرود.
4. توضیحات جذاب و کامل
تصاویر به تنهایی گویای تمام مزایا و ویژگی های محصول نیستند. قسمت توضیحات محصول، این امکان را به شما میدهد تا اگر با کمک تصویر، مشتری را جذب نکرده اید، با بیان ویژگی های برجسته کالا مورد نظر، مشتری را جذب کنید.
نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، نوع جملات به کار رفته در توضیحات است. از حالت کلیشه ای و قدیمی خارج شوید. برای مثال، اگر میخواهید ویژگی های یک دستمال مرطوب مخصوص کودکان را بیان کنید، به جای “توضیح در مورد ساختارکالا، ضد حساسیت بودن، نوع مواد به کار رفته در آن ” از ” این دستمال، پوست کودک دلبند شما را نرم و لطیف کرده و از التهاب پوست حساس آنها جلوگیری میکند.” استفاده کنید.
در واقع چیزی را در توضیحات بیان کنید، که کاربر می خواهد بشنود و به او احساس خوشایند میدهد. آنطور بنویسید که احساس لذت خرید آن محصول را در دل کاربر بوجود بیاورید. همانطور که گفتیم توضیحات محصول در جذب مشتری نقش موثری دارد به همین دلیل محتوای ” آموزش نوشتن توضیحات محصول ” را حتما مطالعه کنید.
5. قیمت محصولات
پس از تصاویر و توضیحات یک محصول، سومین موردی که برای کاربر اهمیت دارد، قیمت آن است. قیمت محصول باید مدام به روز شده و برای هر محصول به صورت شفاف ذکر شود. اگر قیمت محصول، متناسب با تغییر برخی ویژگی ها، مانند رنگ یا وزن، تغییر میکند، آن را برای کاربر مشخص کنید. در سایت فروشگاهی خود، قیمت ثانویه نیز تعریف کنید و گاهی با گذاشتن تخفیف، محصول را به آن قیمت بفروشید. این کار باعث ایجاد حس برنده بودن به کاربر میدهد و خوشحال است که کالا را با قیمتی پایین از قیمت واقعی تهیه نموده است.
6. سبد خرید
دکمه افزودن به سبد خرید را در بهترین مکان از صفحه قرار دهید. به این نوع از دکمه ها اصطلاحا call to action می گویند. به این معنی که کاربر را دعوت به عملی میکند. این دکمه باید به اندازه کافی جلب توجه کند، پس در رنگ و سایز مناسب قرار دهید. از طرفی کیفیت سبد خرید، در فروش شما و رضایت مشتری نقش مهمی دارد. مشتری باید بتواند، بعد از انتخاب محصولات و انتخاب دکمه سبد خرید، در صورت نیاز بار دیگر سفارش خود را را به آسانی ویرایش کند. اگر شما قصد دارید، یک فروشگاه اینترنتی، با بهترین امکانات تهیه کنید، به این ویژگی فروشگاه نیز توجه کنید. هر زمان بتوانید برای کاربر فروشگاه اینترنتی خود تجربه کاربری آسان به وجود بیاورید به احتمال زیاد آن کاربر به یک مشتری وفادار تبدیل می شود و برای خرید های دیگر نیز ترجیح می دهد از فروشگاه اینترنتی شما خرید کند.
اگر از فروشگاه ساز سیتی سایت استفاده می کنید دکمه سبد خرید در بهترین مکان ممکن قرار گرفته و به شما امکان تغییر رنگبندی و سایز این دکمه را خواهد داد.
7. مشخصات محصول
اگر محصولات شما، مشخصات خاصی دارد آن را ذکر کنید. برای مثال، ابعاد، وزن، رنگ، جنس محصول و … مواردی هستند که باید ذکر شود. این ویژگی ها در بخش مقایسه کالا با یکدیگر هم کاربر دارند. همچنین کاربر میتواند محصول دلخواه خود را متناسب با سلیقه و سایز مورد نظرش تهیه کند.
8. اطلاع از موجودی محصول
وب سایت فروشگاهی شما باید قابلیت نمایش تعداد موجودی محصول را داشته باشد. اگر مشتری، محصولات را انتخاب کند و در پایان خرید، به او گفته شود که محصولی موجود نیست، احتمال اینکه سایت شما را ترک کند وجود دارد. بنابراین موجودی محصولات را در هنگام نمایش سایر ویژگی های محصول، در جایی که کاربر به راحتی ببیند، نشان دهید. سیستم کنترل موجودی انبار فروشگاه شما باید به گونه ای باشد تا با هر بار خرید کالا، تعداد موجودی انبار آن بصورت خودکار بروز شود تا نیاز نباشد همیشه شما آن ها را بصورت دستی ویرایش کنید.
9. شرایط عودت کالا
سوالات مهمی در زمینه بازگشت کالا برای کاربران وجود دارد. برای مثال، تا چه زمانی امکان برگرداندن محصول وجود دارد؟ در صورت نارضایتی از محصول برگرداندن آن هزینه دارد؟ و بسیار از سوالات دیگر در مورد عودت کالا در شرایط مختلف.
سوالات ذکر شده باید برای کاربر پاسخ داده شود، تا بتواند با اطمینان خاطر، خرید کند. اگر فروشگاه اینترنتی شما اینماد دارد و شرایط عودت کالا را برای کاربران خود قرار داده اید ، بدون استرس کاربر از شما خرید خواهد کرد و مطمئن خواهد بود که با ضمانت های داده شده کالای صحیح و سالم برای او ارسال خواهد شد.
10. صفحه نظرات
برای محصولات خود، صفحه نظرات و امتیازدهی ایجاد کنید. شاید بگویید، این کار ممکن است میزان بازدهی را کاهش دهد؛ باید بگوییم که این صفحه نه تنها بازدهی را کاهش نمیدهد، بلکه به جلب اعتماد کاربر نیز کمک میکند. بسیاری از کاربران با مطالعه نظرات دیگران، اقدام به خرید محصول می کنند. کاربران دوست دارند علاوه بر توضیحات شما در مورد محصول، نظر و تجربه سایر کاربران عادی را در مورد آن محصول بدانند. همچنین این مورد در باعث افزایش مدت زمان حضور کاربران در سایت فروشگاهی شما شده و در رشد رتبه وب سایت در نتایج گوگل بسیار موثر خواهد بود.
11. امکان پرسش و پاسخ
فراهم کردن امکان پرسش و پاسخ برای کاربران، سبب میشود که به سوالات آنها در مورد محصول پاسخ داده شود و از طرفی میزان تماس با شما نیز برای پاسخ به این سوالات کاهش پیدا کند. برخی مشتریان، با مطالعه این پرسش و پاسخ ها، برای خرید تصمیم می گیرند. روش های آسانی برای پرسش و پاسخ کاربران طراحی کنید تا در کمترین زمان بتوانند پاسخ سوال خود را بگیرند. چت آنلاین در فروشگاه های اینترنتی یکی از بهترین روش های پرسش و پاسخ آنلاین است و به طور قطع در میزان فروش فروشگاه اینترنتی شما تاثیر شگرفی دارد.
12. فروش لوازم جانبی محصولات اصلی
برای اینکه فروشگاه شما کامل باشد، بهتر است لوازم جانبی محصولات را نیز به فروش برسانید. برای مثال اگر فروشنده موبایل هستید، لوازم جانبی آن را نیز بفروشید. این روش، فروشگاه شما را به یک فروشگاه مرجع تبدیل میکند. در قدیم گفته میشد برخی از اجناس فروشگاه برای جور بودن جنس مشتری است. در فروشگاه های اینترنتی هم کاربر ترجیح میدهد هرآنچه برای خرید لازم دارد را یکجا تهیه کند و یک بار هزینه حمل و نقل پرداخت نماید.
13. سرعت بارگذاری مناسب صفحه محصول
به طور کلی اگر سرعت لود شدن یک صفحه بسیار پایین باشد، کاربر خسته شده و صفحه را ترک می کند. اصولا طراحی ساده و استفاده از قالب های سبک را راهی برای بهبود سرعت سایت می دانند. اما صفحات محصول به دلیل وجود تصاویر و نظرات کاربران، ممکن است سرعت پایینی داشته باشند.
برای این کار ابتدا با کمک ابزارهای تست سرعت که به صورت رایگان هستند، وضعیت سرعت سایت را بررسی کنید. سپس با کمک تکنیک های بهبود سرعت، وضعیت سایت را اصلاح کنید. در مطلب ” افزایش سرعت سایت وردپرس ” تکنیک های کاربردی برای بهبود سرعت را گفته ایم.
14. عنوان مناسب بنویسید
عنوان یک محصول مهم ترین عامل برای جذب مشتری است. چرا که مشتری ابتدا عنوان صفحه شما را مشاهده می کند و تصمیم می گیرد که روی سایت شما کلیک کند یا نه. بنابراین باید عنوان صفحات را درست انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر وب سایت شما به تازگی راه اندازی شده است، باید از عنوان های طولانی و کلمات کلیدی دم دراز استفاده کنید.
در مطلب ” کلمات کلیدی طولانی چیست؟ ” به صورت کامل در این باره صحبت کرده ایم. همچنین عنوان هر صفحه محصول باید با کاربرد و نوع محصول همخوانی داشته باشد.
15. امکان اضافه کردن محصول به علاقه مندی ها
گزینه اضافه کردن محصول به لیست علاقه مندی ها یا ذخیره از گزینه های فرعی هستند، که بهتر است در صفحه محصول وجود داشته باشد. این گزینه ها به کاربران کمک می کنند؛ لیستی از محصولات مورد علاقه خود در حساب کاربری داشته باشند و هر زمانی که شرایط خرید برایشان فراهم بود،سریعا و بدون نیاز به جستجو نسبت به خرید آن ها اقدام کنند. از سوی دیگر این دو ویژگی به شما کمک می کند تا محصولات مورد علاقه و پرطرفدار کاربران را بشناسید.
16. پیشنهاد محصولات مشابه
از دیگر ویژگی هایی که باید در صفحه محصول قرار داده شود پیشنهاد محصولات مشابه است. گاهی اوقات مشتری پس از مشاهده ی محصول به هر دلیلی از خرید منصرف می شود؛ اما شما نباید بگذارید مشتری از به سادگی از سایت شما خارج شود. می توانید با پیشنهاد محصولات مشابه، کاربر را در سایت نگه دارید. گاهی اوقات نیز کاربران پس از خرید یک محصول به دنبال محصولات دیگری هم هستند. بهترین کار این است که محصولات مشابه، پرفروش و محبوب را برای کاربران نمایش دهید تا کاربران از سایت شما خارج نشوند و نسبت به خرید محصولات ترغیب شوند.
در پایان
همانطور که برای ویترین مغازه خود وقت میگذارید، برای صفحه محصولات در فروشگاه اینترنتی نیز وقت بگذارید. این صفحه مانند ویترین مغازه های سنتی بوده و اگر جذاب و کاربر پسند نباشد، مشتریان را به خود جذب نخواهد کرد. مانند تفاوت نگاه شما به سوپرمارکت های جدید و مدرن امروزی و بقالی های قدیمی، حتما شما به سمت ویترین های جذاب و مدرن جذب خواهید شد.
مشاوره تلفنی سیتی سایت
اگر نیاز به مشاوره دارید، تیم سیتی سایت به شما کمک میکند تا بهترین تصمیم را برای پیشرفت کسب و کارتان بگیرید.