طراحی سایت

صفحه فرود چیست؟ چرا باید یک لندینگ پیج داشته باشید؟

همه افرادی که در دنیای کسب و کارهای آنلاین حضور دارند و با بازاریابی آنلاین با

شیوه سئو و بهینه‌سازی سایت آشنا هستند، به خوبی می‌دانند که صفحه فرود یا

همان Landing Page چیست و چه اهدافی را در طراحی سایت دنبال می‌کند.اگر

بخواهیم به بحث اهداف صفحه فرود، افزایش نرخ کلیک یا CTR, Call To Action

یا CTA بپردازیم، لازم است که در ابتدا چیستی صفحه فرود و انواع آن را بررسی کنیم.

 

 Landing Page یا صفحه فرود چیست؟

 

در  طراحی وب سایت به اولین صفحه که کاربر سایت شما از طریق آن وارد قسمت

محتوایی شما می‌شود، Landing Page  گفته می‌شود که دارای اهمیت بسیار بالایی

است. معمولاً صفحات ورود تنها چند هدف خاص را دنبال می‌کنند و کاربران در برابر

این صفحات یکی از رفتارهای زیر را از خود نشان می‌دهند:

  • مرور کلی محتوای موجود در لندینگ پیج و بستن صفحه
  • رفتن به بخش‌های دیگر سایت یا وبلاگ با کمک لینک‌های موجود در صفحه
  • انجام یک اقدام یا همان اکشن (Action) که شما درخواست کرده‌اید

هر سایت می‌تواند تعداد زیادی صفحه فرود داشته باشد و یا اصلاً نداشته باشد!

(نداشتن لندینگ پیج نشان دهنده ضعف در طراحی سایت است!) . صفحه اصلی

سایت که به آن صفحه خانه می گویند، یکی از مهم‌ترین صفحات فرودی است که

باید به آن توجه کرد.

 

انواع لندینگ پیج که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید!

 

مهم‌ترین لندینگ پیج‌های هر سایتی به غیر از صفحه اصلی آن، عبارتند از:

  • صفحاتی که در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند!
  • صفحاتی که در سایت‌های دیگر به آن‌ها لینک داده شده‌ است.
  • صفحاتی که در پروفایل شبکه‌های اجتماعی هر کسب و کاری برای هدایت به سایت وجود دارند. (مانند صفحاتی که در استوری‌های اینستاگرام به آن‌ها لینک می‌دهید)
  • صفحاتی که در ایمیل‌های ارسال شده به مشتریان به آن‌ها لینک داده‌اید!
  • صفحاتی که در پیامک‌های کوتاه یا اپلیکیشن‌ها معرفی می‌شوند و از کاربران درخواست می‌شود که بر روی آن‌ها کلیک کنند.
  • و…

چرا باید به لندینگ پیج‌ها اهمیت بدهیم؟

به طور کلی صفحات فرود به دلیل این که می‌توانند، کاربردهای زیر را داشته باشند در هنگام هر طراحی سایتی باید مورد توجه قرار بگیرند:

  • جذب مشتریان بالقوه
  • رسیدن به هدف صاحب کسب و کار که می‌تواند، افزایش فروش، دریافت آدرس ایمیل مشتری، عضویت در سایت و … باشد!
  • افزایش ترافیک و میزان ورودی‌های سایت
  • و …

چگونه باید اقدام به تحلیل یک صفحه فرود کنیم؟

برای اینکه یک صفحه فرود خوب و کاربردی داشته باشید در ابتدا باید اهدافتان را به طور

دقیق و شفاف از صفحه فرود بدانید تا بتوانید طراحی وبسایت خود را با توجه به ذهن کاربر

انجام دهید تا کاربر را برای داشتن یک عملکرد عالی راهنمایی کند . افرادی که می‌خواهند

بدانند آیا می توانند از طریق صفحات فرود به اهداف خود در کسب و کارشان برسند یا نه ؟

این موضوع را بررسی می‌کنند که آیا کاربران با دیدن محتوا و طراحی صفحات فرود این کسب

و کارها، ترغیب به هدف می شوند؟ آیا مخاطب من متوجه منظور من برای ایجاد چنین صفحه

ای می‌شود؟ اگر به دنبال اهداف درستی برای ایجاد یک لندینگ پیج هستید مطلب زیر را حتما

بخوانید:

 

اهداف یک لندینگ پیج چیست؟

مهم‌ترین اهدافی که هر صفحه فرود می‌تواند دنبال کند، عبارت است از:

 

  •  انجام تراکنش‌های مالی (خرید محصولات یا خدمات)

یکی از رایج‌ترین اهداف هر صفحه فرود، فروش محصولات و خدمات است! اکثر  افرادی

که اقدام به طراحی سایت‌ فروشگاهی کرده‌اند و با کمک سئو و بهینه سازی سایت قصد

دارند که با صفحات محصولات خود در نتایج گوگل حضور یابند، هدف فروش محصولاتشان

می باشد تا از این راه کسب درآمد داشته باشند.

تراکنش مالی یا Money Transaction زمانی صورت می‌گیرد که شما در لندینگ پیج خود به

خوبی توانسته باشید در ابتدا اعتماد مخاطب را جلب کنید و در رابطه با محصول یا خدمت

خود یک نیاز اساسی ایجاد کنید. معمولاً زمانی یک مشتری خرید انجام می‌دهد که به محصول

یا خدمات شما نیاز واقعی یا کاذب داشته باشد.

 

صفحه فرود

 

 

  •  دریافت ایمیل بازدید کننده (و یا هر راه ارتباطی دیگر)

یکی دیگر از اقداماتی که معمولاً در لندینگ پیج‌ها مشاهده می‌کنید، دریافت شماره و

ایمیل شماست که از این طریق بتوانند محصولات و خدمات خود را به شما معرفی کنند.

این کار برای ریتارگتینگ و جذب دوباره مشتریان کمک زیادی می کند.

کسب و کارها و بیزنس‌هایی که ایمیل‌های مخاطب را دریافت کرده‌اند، معمولاً بعد از مدتی

اقدام به ارسال حراج‌های خود، مقالات جدید مجله سایت خود و … می‌کنند. این کار باعث

می‌شود که بهانه و انگیزه ای جدید در مخاطب ایجاد شود تا دوباره وارد سایت کسب و کار

شما شود.

 

  •  ایجاد انگیزه در مخاطب برای برقراری تماس تلفنی

معمولاً کسب و کارهای آنلاینی که قادر به فروش محصولات خود به صورت آنلاین نیستند

سعی می کنند با کمک صفحات فرود شما را به انجام تماس تلفنی ترغیب کنند  و با این

کار خیلی راحت و آسان اطلاعات تماس شما را به دست می آورند تا در کمپین‌های آینده

سعی کنند که فروش خوبی به شما داشته باشند.

 

البته باید در نظر بگیرید که انجام چنین کاری آسان نیست چرا که می‌خواهید مخاطب را

از فضای آنلاین وارد یک فضای سنتی کنید. معمولاً در طراحی سایت و یا طراحی وب سایت

با کمک اصول روانشناسی، شماره در جایی از سایت می‌گذارند که مخاطب را به انجام

تماس تلفنی ترغیب کند.

 

  •  ایجاد انگیزه و ترغیب مخاطب به ارسال SMS به سامانه‌های پیامکی

برخی دیگر از کسب و کارهای آنلاین که به خوبی با اصول طراحی وبسایت و صفحه فرود

آشنایی دارند، سعی می‌کنند با ایجاد انگیزه‌هایی شما را ترغیب به ارسال یک شماره یا

کلمه خاص به سامانه پیامکی خود کنند. به این طریق شما در دام فروش این کسب و

کارها می‌افتید که در نهایت محصولات یا خدماتشان را دریافت کنید.

معمولاً مخاطبی که اقدام به انجام چنین کاری کند، دارای یک انگیزه قوی برای ارتباط با

شما است. این هنر بخش فروش و بازاریابی کسب و کار شماست که چطور می‌تواند از

چنین مشتری بالقوه ای، یک مشتری وفادار و ثابت بسازد. آیا تا به حال در صفحه فرود

سایت خود، از مخاطب درخواست چنین کاری کرده‌اید؟ چه نتیجه ای در بر داشته ‌است؟

 

  •  اصول اصلی و اساسی برای طراحی لندینگ پیج  (Landing Page)

حالا که با مفهوم اصلی صفحه فرود آشنا شدید و برخی از انواع آن را مطالعه کردید، بهتر

است که بر اساس CTA مورد هدف خود اقدام به طراحی اصولی یک لندینگ پیج قدرتمند

کنید که شما را به اهداف بازاریابی مدنظرتان نزدیک کند. برای هر نوع صفحه خاصی که

مدنظر دارید، می‌توانید یک طراحی خاص در نظر بگیرید. برای این که بهتر متوجه اصول و

فنون این کار شوید، به صورت اختصاصی برای طراحی هر نوع صفحه فرود، موارد مهم را

بیان می‌کنیم:

 

طراحی صفحه اصلی یا خانه سایت باید چگونه باشد؟

صفحه اصلی یا خانه هر سایتی جزو صفحات مهم و اساسی آن محسوب می‌شود که از

مهم‌ترین صفحات فرود است. در این نوع صفحات شما باید انواع خدمات یا محصولات

خود ، صفحه راه‌های ارتباطی، صفحه درباره ما و … را به طور واضح در جلوی چشم مشتریان

قرار دهید.

البته طراحی ظاهری جذاب و ترغیب کننده هم در رسیدن به هدف مدنظرتان (CTA) بی

تأثیر نیست و می‌تواند مهم باشد. البته بهتر است در این زمینه رقبای خود را بررسی کنید

و ببینید که آن‌ها چگونه بر اساس تحقیقات مشتری که انجام داده‌اند، صفحه خانه خود را

طراحی کرده‌اند. طراحی وبسایت معمولاً با طراحی صفحه  (Home) شروع می‌شود.

 

صفحه فرود

لندینگ پیج‌های اختصاصی با تمرکز بر یک CTA خاص

برخی از صفحات فرود دارای یک فراخوان یا CTA خاص هستند. این صفحات بدون شک از

محبوب‌ترین، مهم‌ترین و تاثیرگذارترین صفحاتی هستند که هنگام طراحی سایت اولیه باید

با توجه به نیازمان طراحی شوند این صفحات معمولاً دارای یکسری ویژگی خاص هستند که

آنها را از دیگر صفحات سایت مجزا می‌کند که عبارتند از:

 

  • میزان حواس‌پرتی پایین به دلیل تمرکز بر روی هدف اصلی صفحه فرود
  • تنها یک هدف خاص برای این صفحات وجود دارد!
  • فرایند تبدیل کاربر به مشتری به راحتی و با چند کلیک قابل انجام است!
  • به صورت هدفمند و بر اساس یک شناخت دقیق از مخاطبان طراحی می‌شود!

 

صفحات فرود به دو نوع Lead Gen و Click Through تقسیم‌بندی می‌شوند:

 

صفحه فرود  Lead Gen

نوعی از صفحات فرود است که باید در آن‌ها از مخاطب بخواهید تا اقدام به دانلود یک کتاب

الکترونیک، مقاله آموزشی، عضویت در خبرنامه یا وبلاگ اختصاصی سایت، ثبت نام در یک

دوره یا سیمنار آنلاین، ایجاد یک درخواست برای دریافت مشاوره و … کند. این صفحات به

خودی خود، دارای نکات در هنگام طراحی هستند که تنها افراد حرفه ای در مورد آن‌ها اطلاع

دارند.

 

صفحه فرود Click Through

نوع دیگری از لندینگ پیج‌های اختصاصی که هدف از ایجاد آنها متقاعد کردن کاربران برای

بازدید از یک صفحه دیگر می باشد. در این صفحات معمولاً از مخاطب خواسته می‌شود که

یک محصولی بخرد و یا برای مشاهده دموی یک محصول در سایت ثبت نام کند و یا … این

نوع از صفحات در صورتی که طراحی صحیحی داشته باشند، دارای کاربردهای زیادی هستند!

نتیجه‌گیریطراحی سایت بدون صفحه فرود، هیچ است!

اگر می‌خواهید در فرایند طراحی وب سایت خود شکست نخورید، حتماً در مورد شیوه‌های

طراحی لندینگ پیج تحقیق کنید و از اصول رایج در آن‌ها استفاده کنید. همچنین اگر سوالی

دارید و یا تجربه مفیدی که باعث می‌شود به دیگر افراد برای تحلیل صفحه فرود کمک کند از

قسمت ارسال دیدگاه سوال با ما و دیگر افرادی که این مقاله را مطالعه می‌کنند به اشتراک

بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *