در دنیای امروزی بیشتر صاحبین مشاغل خدمات یا محصولاتشان را در بستر اینترنت و به ویژه فروشگاه اینترنتی به مردم عرضه می کنند. اما فروشگاه اینترنتی چیست؟ یک فروشگاه اینترنتی به چه صفحاتی نیاز دارد؟ وجود هر یک از این صفحات چه تاثیری در موفقیت فروشگاه خواهد گذاشت؟ طراحی صفحه اصلی سایت فروشگاهی باید چگونه باشد؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.
فروشگاه اینترنتی چیست؟
اولین سوالی که باید پاسخ آن را بدانید این است که فروشگاه اینترنتی چیست؟ در واقع فروشگاه آنلاین بستری را در سطح اینترنت فراهم می کند تا صاحبان کسب و کار بتوانند در آن به فروش محصولات یا ارائه خدمات خود بپردازند. اما مهمترین و ضروری ترین صفحات یک سایت فروشگاه اینترنتی کدام صفحات آن است؟ این صفحات دارای چه مشخصههایی هستند؟ چرا این صفحات در طراحی فروشگاه اینترنتی مشابه دیجی کالا اهمیت زیادی دارند؟
در این مطلب به تمامی سوالات پاسخ خواهیم داد تا همهی مدیران و مالکان فروشگاه آنلاین بتوانند، سایت خود را از لحاظ کیفی ارزیابی کرده و تصمیماتی به جهت بهبود و توسعه سایت فروشگاه اینترنتی خود اتخاذ نمایند.
فروشگاه آنلاین چیست و صفحات ضروری آن کدام است؟
منظور از فروشگاه آنلاین، همان فروشگاه اینترنتی است که کمی قبل تر آن را توضیح دادیم. اما هر فروشگاه اینترنتی صفحات اصلی و ضروری دارد که هر کدام باید ویژگی هایی داشته باشند. طراحان وب و شرکتهای طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی و فروشگاه ساز ها تلاش خود را به کار میگیرند تا خدمات آنها منجر به تولید وب سایتی سودآور برای مالکان کسب کارهای اینترنتی شود. فروش بیشتر، منجر به سودآوری بیشتر میگردد و جلب اعتماد و رضایت مشتری و تبدیل آنها به مشتری ثابت، می تواند تاثیر زیادی در میزان فروش شما داشته باشد؛ بنابراین صفحات مهم یک سایت فروشگاه اینترنتی از این جهت اهمیت دارند که مشتریان اکثرا با آن صفحات ارتباط داشته و لازم است تجربه دلپذیری از استفاده از آن صفحهها داشته باشند.
برای آشنایی بیشتر با اینکه “فروشگاه ساز چیست” مقاله زیر را مطالعه کنید:
در زیر پادکست صوتی ” صفحات ضروری یک فروشگاه اینترنتی کدام است؟ ” را بشنوید:
صفحههای مهم یک سایت فروشگاه اینترنتی عبارتند از:
-
اولین صفحه سایت یا همان صفحه اصلی
طراحی صفحه اصلی سایت فروشگاهی شما، اولین صفحه ای است که کاربر آن را می بیند و جذب آن میشود؛ پس باید در نظر داشته باشید که بهترین مطالب، عکسها و طراحی باید متعلق به این صفحه باشد. به این ترتیب مشتری در اولین برخورد با سایت فروشگاه اینترنتی شما، جذب طراحی محتوا و کیفیت سایت شما شده و میل به گشت و گذار و جستجو در محصولات شما پیدا کند. این موضوع باعث خرید از وب سایت شما میگردد و چه بسا با رضایتمندی عضو مشتریان پایدار و ثابت شما شود.
طراحی صفحه اصلی سایت فروشگاهی در واقع نمایان گر هویت برند شماست و بیشترین کاربرد این صفحه جلب اعتماد، جذب مشتری و اعتبار بخشی به فروش آنلاین محصولات شماست. پس سعی کنید با استفاده از فروشگاه ساز های خوب زمان زیادی برای طراحی یک صفحه اصلی با کیفیت بگذارید و از هزینه کردن برای آن نگران نباشید. به عنوان مثال طراحی سایت دیجی کالا به گونهای است که مشتری در اولین برخورد جذب محصولات و فروشهای ویژه میگردد و این موضوع باعث افزایش بازدید سایت و خریدهای بیشتر شده و سود آوری سایت را بالا میبرد. پس نباید از طراحی صفحه اصلی که مهمترین صفحه سایت است، غافل شوید.
-
صفحه مدیریت آدرسها در حساب کاربری مشتری
آمار نشان میدهد که مشتریان برای مدیریت آدرسها و نشانی محل تحویل گرفتن محصولات خود اهمیت بسیار زیادی قائل هستند. بسیاری از مشتریان تمایل دارند، مکانهای مختلفی را برای تحویل گرفتن محصولات خود ثبت کرده و برای خرید در دفعات بعدی به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنند. آنها نمی خواهند برای ثبت مجدد آدرس ها و یا انتخاب هریک از آنها وقت زیادی صرف کنند. در واقع مهم است که کاربر به راحتی بتواند بعد از انتخاب محصول، خرید خود را با چند کلیک ساده به اتمام برساند. بنابراین در طراحی این صفحه در نظر داشته باشید که کاربر وب سایت فروشگاه اینترنتی شما به آسانی با آن ارتباط برقرار کرده و از قرارگیری در آن صفحه تجربه دلپذیری و خرید آسانی داشته باشد.
-
صفحه ورود/عضویت یا ثبت نام
اگر مشتریان و کاربران شما بتوانند به آسانی و در کوتاهترین زمان ممکن بدون هیچ مشکلی در وبسایت فروشگاه اینترنتی شما ثبت نام کنند، مطمئن باشید که راه شما برای جذب مشتری و فروش محصولات خود در سایت فروشگاهی هموار تر شده است.
-
صفحه لیست محصولات
این صفحه در واقع بستر اصلی بازاریابی و فروش محصولات متنوع شما در فروشگاه شماست. همان گونه که در دنیای واقعی یک فروشنده ماهر میتواند به فروش بیشتر کمک کند، صفحه محصولات نیز نقش همان فروشنده ماهر و زبر دست در دنیای واقعی را ایفا میکند. رنگهای به کار رفته در این صفحه، نحوه طراحی بخشهای مختلفی که مشتری شما با آن سر و کار دارد، محتوای متنی تولید شده در این صفحه و… همگی در افزایش تمایل کاربر برای خرید محصولات وب سایت شما ارتباط دارد. از دیگر ویژگیهای مهمی که این صفحه باید دارا باشد، داشتن اطلاعات کافی و عکسهای با کیفیت از محصولات است. با در نظر گرفتن این موارد شما باعث می شوید کاربر به محصولات و برند فروشگاه شما اعتماد پیدا کرده و اقدام به خرید کالا کند. بنابراین لازم است برای طراحی آن وقت و هزینه کافی صرف کنید.
برای مطالعه راهنمای سئو فروشگاه اینترنتی به صفحه زیر بروید:
-
بخش دسته بندی محصولات
هر مشتری به محض ورود به فروشگاه اینترنتی شما به دنبال یافتن سریع و بی دغدغه محصول مورد نظر خود است. پس هر اندازه که صفحه دسته بندی برای محصولات شما کامل تر و دقیقتر باشد مشتری بیشتر به خرید ترغیب میشود. پس به نحوی محصولات را دسته بندی کنید که مشتریان به راحتی به هر دسته بندی دسترسی داشته باشند. از طرفی هر محصول را با توجه به ویژگی هایی که دارد در دسته بندی مناسب خودش قرار بدهید.
-
صفحه سوالات متداول کاربران فروشگاه
یکی دیگر از صفحاتی که به وب سایت فروشگاه اینترنتی شما اعتبار میبخشد، همین صفحه سوالات متداول است. وجود این صفحه در سایت فروشگاه اینترنتی شما به این معناست که شما برای رضایت مشتری و اعتماد او به برند و محصولات و خدمات خود احترام قائل هستید. مطالب قرار گرفته در این صفحه باید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به صورت واضح و روشن و در کارا ترین شکل خود به ابهاماتی که برای اکثر مشتریان وب سایت فروشگاه اینترنتی شما به وجود میآید، پاسخ دهد و آنها را رفع نماید.
-
بخش جستجو پیشرفته محصولات
اکثر مشتریان تمایل دارند که کالای مورد نظرشان را از طریق جستجو، به راحتی و در سریعترین زمان ممکن پیدا کنند. برای این منظور باید قسمت جستجوی وب سایت فروشگاه شما طوری طراحی شود که بهترین کارایی و کاربرد را دارا باشد و مشتریان با جستجوی کلمات مربوط به محصول مورد نظر خود به راحتی به کالای مورد نظرشان دست پیدا کنند. اگر کالا در وب سایت شما موجود باشد، اما کاربر با جستجو نتواند آن را پیدا کند، در این صورت از خرید از سایت شما منصرف شده و شما یک مشتری را از دست دادهاید، پس باید به این صفحه و شیوههای جستجو محصولات اهمیت داده شود.
-
صفحه مدیریت محصولات در حساب مشتری
بدون شک صفحه مدیریت محصولات در حساب کاربران مهمترین صفحه برای مشتریان است. این صفحه که پیش از ثبت نهایی سفارش و قبل از پرداخت هزینه به کاربر نشان داده میشود، باید از ویژگی های برخوردار باشد. این صفحه باید امکانات مختلفی نظیر ویرایش راحت محصولات خریداری شده و نیز لغو خرید در صورت خرید اشتباه و مدیریت راههای مختلف پرداخت را نیز دارا باشد.
چه صفحاتی برای سئو فروشگاه اینترنتی مهم هستند؟
برخی از صفحات علاوه بر تاثیری که در تجربه کاربری دارند، برای سئو فروشگاه اینترنتی نیز مهم هستند. یکی از این صفحات مهم، بخش وبلاگ سایت است. نباید از تاثیر وبلاگ بر سئو غافل شد. در واقع با کمک وبلاگ و تولید محتوایی که در این بخش انجام میدهید می توانید در زمینه کاری خود رتبه بگیرید. شاید بگویید تولید محتوا چه تاثیری در رتبه سایت دارد؟ باید این نکته را در نظر بگیرید که عموم فروشگاه های اینترنتی جز توضیحات محصولات که اصولا کوتاه نیز هستند، محتوای دیگری ندارند. از طرفی گوگل عاشق محتوای سئو شده و کاربرپسند است. به همین دلیل با تولید محتوا و پربار کردن بخش وبلاگ سایت، گوگل را عاشق خود کنید. در محتوای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی به شما آموزش داده ایم که چطور تولید محتوا کنید. همچنین اگر هنوز ضرورت وبلاگ را متوجه نشده اید، محتوای ضرورت وبلاگ فروشگاه اینترنتی را مطالعه کنید.
در پایان
در واقع بیشتر محتوای سایت در این بخشها قرار خواهند گرفت و وب سایت فروشگاهی شما از این طریق رتبه بندی میشود. این صفحات یعنی صفحه اصلی، صفحه دسته بندی کالاها و صفحه محصولات علاوه بر این که در جهت جلب اعتماد و رضایت مشتریان بسیار حائز اهمیت هستند، تعیین کننده رتبه سئو فروشگاه اینترنتی نیز می باشند. بنابراین باید به کیفیت آنها از جهت محتوا، کدنویسی و طراحی اهمیت زیادی داد.