در سال های اخیر کسب و کارهای اینترنتی در میان مردم رونق بیشتری یافته است و آنها را به راه اندازی فروشگاه اینترنتی علاقه مند کرده است. در کنار طراحی فروشگاه اینترنتی، طراحی اپلیکیشن های فروشگاهی هم طرافداران زیادی پیدا کرده است. اما آیا طراحی اپلیکیشن فروشگاهی رایگان مفید است یا معایب زیادی دارد؟ چه نوع اپلیکیشنی برای سایت باید تهیه کرد؟ برای پاسخ به این سوالات همراه ما باشید.
چرا ساخت اپلیکیشن فروشگاهی؟
در حالی که خود فروشگاه های اینترنتی با داشتن وبسایت، سرعت و سهولت در خرید را به مشتری می دهند، امروزه تلفن های هوشمند راه کسب در آمد و ارتباط با مشتریان و کاربران را به طور کلی تغییر داده اند. به همین دلیل شرکت های توسعه نرم افزاری برای طراحی اپلیکیشن موبایل با چالش جدیدی رو به رو شده اند و در همین حال، فروشگاه های بزرگ و معتبر نیز برای برند کردن و گستردن کسب و کار خود در تلاش برای ساخت اپلیکیشن های اختصاصی خود هستند.
دلیل این که طراحی اپلیکیشن اندروید یک مزیت مهم در کسب و کار اینترنتی محسوب می شود این است که مشتریان معمولا تمایل دارند تا بتوانند خدمات ( اخبار فروشگاه، مدل های جدید محصولات، تغییرات برنامه و … ) را از اپلیکیشن های موبایل دریافت کنند. کاربران اکثرا با موبایل کار می کنند و دسترسی آن ها به دنیای مجازی از طریق تلفن همراه است. معمولا اطلاعاتشان را در موبایل خود ذخیره می کنند و دسترسی راحت تر و سریع تری به آنها دارند.
فروشگاه های اینترنتی نیز می توانند با ارتقای قابلیت های اپلیکیشن خود، ایجاد طرح های تشویقی، ساده کردن دسترسی به امکانات اپلیکیشن، استفاده از کار های گرافیکی جذاب و … کاربران را جذب کنند و مهم تر از همه این که خود را از سایر رقبا جدا و سبک کسب و کار خود را متمایز کنند.
بیشتر بخوانید: ویژگی های یک سایت فروشگاهی خوب
همان طور که وجود و ساخت اپ فروشگاهی مزیت بزرگی محسوب می شود و می تواند به پیشرفت کسب و کار کمک فراوانی کند، از طرفی هم می تواند معایب و سختی هایی داشته باشد. هزینه ی بالای ساخت و طراحی اپلیکیشن فروشگاهی، اولین مشکل می باشد. سپس هزینه و نحوه نگهداری و آپدیت کردن اپلیکیشن حائز اهمیت است که از ساخت و راه اندازی آن مهم تر است. یک مشکل دیگر هم این است که ممکن است اپلیکیشن بازدهی مناسب را نداشته باشد و در صورت عدم مدیریت صحیح، نتیجه خوبی ندهد.
مزایای اپلیکیشن فروشگاهی
-
دسترسی آسان و سریع کاربران به محصولات و خدمات
اپلیکیشن سایت فروشگاهی به مشتریان برند شما کمک می کند تا سریع تر و آسان تر با شما در ارتباط باشند و از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.
-
ارسال نوتیفیکیشن به کاربران به صورت گروهی
شما می توانید با ارسال نوتیفیکیشن مشتریان خود را از تخفیف ها و محصولات جدید باخبر کنید و به صورت دائمی با آنها در ارتباط باشید.
-
هزینه راه اندازی پایین نسبت به سودآوری بالا
هزینه راه اندازی یک اپلیکیشن برای سایت فروشگاهی شما خیلی بالا نیست اما سود بسیار زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت.
-
سرعت بالاتر نسبت به وب سایت
اپلیکیشن ها نسبت به وب سایت سرعت بالاتری دارند، بنابراین مشتریان راحت تر با اپلیکیشن ها ارتباط برقرار میکنند.
-
معرفی سریع تر محصولات
شما به کمک اپلیکیشن می توانید به محض موجود کردن یک محصول به مشتریان اطلاع بدهید.
-
رقابت و کسب اعتبار
داشتن اپلیکیشن این روزها یکی از موارد رقابتی برای سایت های فروشگاهی محسوب می شود و به کسب اعتبار سایت شما کمک می کند.
بیشتر بخوانید: طراحی اپلیکیشن اندروید ارزان
-
جذب مشتری های وفادار
دسترسی آسان و سریع به فروشگاه باعث می شود تا مشتریان با رضایت بیشتری از شما خرید کرده و جذب فروشگاه دیگری نشوند. با ساخت اپلیکیشن فروشگاهی این امکان را برای خود فراهم می کنید تا مشتریان وفادار جذب کرده و به واسطه آنها مشتریان جدید دیگری را نیز جذب کنید.
-
افزایش برندینگ
با خرید اپلیکیشن فروشگاهی در واقع شما شعبه ای از فروشگاهتان را برای همیشه در جیب مشتری خواهید داشت. با طراحی اپلیکیشن فروشگاهی، نام برند و لوگو آن دائما در معرض دید مشتری خواهد بود. در نتیجه او شما را در ذهن سپرده و به دیگران نیز معرفی خواهد کرد. این امر در افزایش برندینگ بسیار تاثیر گذار است. در مطلب ” تاثیر برندینگ در سئو ” بیشتر در مورد اهمیت برندسازی صحبت کرده ایم.
معایب اپلیکیشن فروشگاهی
-
بروزرسانی مداوم اپلیکیشن متناسب با نسخه اندروید و ios
شما باید به صورت مداوم متناسب با آپدیت های اندروید و ios ، اپلیکیشن سایت خود را به روزرسانی کنید در غیر این صورت اپلیکیشن شما با مشکل مواجه خواهد شد.
-
هزینه طراحی زیاد در طراحی اپلیکیشن اختصاصی
اگر بخواهید اپلیکیشن سایت شما به صورت اختصاصی کدنویسی شود، هزینه زیادی باید بپردازید.
مزایای ساخت اپلیکیشن فروشگاهی رایگان
با این تفاسیر، امروزه با پیشرفت کسب و کار های اینترنتی و اضافه شدن اپلیکیشن های اختصاصی، یک سری از شرکت ها اپلیکیشن خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران و مشتریان خود قرار می دهند؛ زیرا در این بازار داغ و به شدت رقابتی اینترنتی، هر حرکت کوچکی می تواند یک فروشگاه را از سایر رقبا متمایز کند. یکی از همین حرکت ها، ساخت اپلیکیشن فروشگاهی رایگان است.
حال این که چرا رایگان ارائه می دهند و چه سودی برای خود یا مشتری دارد، دلایل متعددی دارد که چند مورد از مهم ترین آن ها را بررسی می کنیم:
- برخی صاحبان تجارت عقیده دارند که اپلیکیشن های فروشگاه اینترنتی رایگان می توانند درآمد خود را از بخش تبلیغات کلیکی کسب کنند و نیازی به پرداخت کاربران ندارند. اما کاربران می توانند در صورت تمایل از پرداخت های درون برنامه ای استفاده کنند.
- عده ای دیگری از صاحبان اپلیکیشن بر این باورند که به جای دریافت مبلغ از کاربران، بهتر است آن ها را تشویق به ثبت نام در اپلیکیشن کرد تا بتوان بانکی از مشخصات و ایمیل و شماره تلفن مشتریان را داشت تا در مراحل بعدی تجارت، در صورت نیاز از آنها استفاده کرد.
- برخی شرکت های دیگر برای شروع کار و برند شدن خدمات خود را به صورت رایگان منتشر می کنند تا کاربران دسترسی بهتر و راحتی بیشتری داشته باشند. در مراحل بعدی با پیشرفت کسب و کار، می توان اسپانسر جذب کرد و روی اپلیکیشن سرمایه گذاری کرد.
اما به طور کلی اگر قصد استفاده از اپلیکیشن فروشگاهی رایگان دارید، حتما نمونه کارهای شرکت مورد نظر را در همان حوزه بررسی کنید. همیشه رایگان بودن دلیل بر بی کیفیت بودن یا نبودن نیست! گاهی شرکت های معتبر به منظور جلب رضایت مشتری، اپلیکیشن را به صورت رایگان ارائه می کنند.
بیشتر بخوانید: ساخت اپلیکیشن مشابه دیوار
امکانات ساخت اپ فروشگاهی
- قابلیت تعریف نامحدود دسته بندی و محصول
- دارای سبد خرید
- امکان اتصال به تمامی درگاه های پرداخت واسط و مستقیم
- قابلیت ایجاد فاکتور و فیش خرید
- ارسال نوتیفکیشن به مشتری
- قابلیت ایجاد محصولات فروش ویژه و زمان دار و پیشنهادات ویژه
- قابلیت اتصال همزمان وب سایت به اپلیکیشن
- امکان ثبت نظر و امتیازدهی توسط مشتری
- امکان جستجوی پیشرفته محصولات
- و…
شما می توانید امکانات بیشتر را در صفحه ” طراحی فروشگاه اینترنتی اندروید ” مشاهده کنید.
نتیجه گیری
در نهایت اگر بخواهیم بدانیم یک اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی بهتر است رایگان باشد یا غیر رایگان؟ کافیست نگاهی به اپلیکیشن های بزرگ و موفق بیاندازیم و آن ها را آنالیز کنیم که تا حد زیادی متوجه خواهیم شد که اپلیکیشن های فروشگاه اینترنتی رایگان مزایای بیشتری نسبت به معایب خود دارند. هر چند ممکن است هزینه های ابتدایی آن برای سازنده و ارائه دهنده اپلیکیشن سنگین باشد؛ اما اگر مسیر درستی در پیش بگیرد و خدمات خوب و حرفه ای به کاربر ارائه دهد، می تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند و در آینده با روش های مختلف (مانند نظرسنجی برای سنجش سبک و سلیقه کاربران) این هزینه ها جبران شود و حتی بتواند در مسیر جهانی نیز قدم بگذارد.
کاربران هم معمولا ترجیح می دهند از اپلیکیشن فروشگاهی رایگان استفاده کنند تا در ابتدا مجبور به پرداخت هزینه ای شوند که گاها ارزش و هدف اپلیکیشن را هم نمی دانند و شاید با آن ارتباط برقرار نکنند و نیازی به آن نداشته باشند. پس بهتر است اپلیکیشن در ابتدا به صورت رایگان باشد و استفاده از خدمات ویژه ی درون آن بر اساس پرداخت مبالغی باشد که اصطلاحا به آن پرداخت درون برنامه ای گفته می شود. اما باید توجه داشت که اولا این خدمات هدفمند باشند و دوما هزینه ها معقولانه باشند.