سئو یا بهینه سازی سایت
seo سئو یا بهینه سازی سایت برگرفته از عبارت جستجو Engine Optimization میباشد .
این عبارت معادل seo یا بهینه سازی سایت موتور جستجو دارد که تمامی آن ها به یک معنا هستند
می توان آن را بصورت ذیل تعریف نمود:
seo (بهینهسازی موتور جستجو) به معنای فریب و یا دستکاری موتورهای جستجو با شیوههای غیر اخلاقی نیست.
آنها برای کمک کردن به بهبود رویت و ارتباط وب سایتها در نتایج جستجوی طبیعی با هدف رسیدن به رتبهبندی بالا، ایجاد گردید ه اند.
بهینه سازی را میتوان مجموعهای از روشها برای تغییر استراتژیک سایتها دانست.
این فرآیند به بیان مهمترین عوامل مرتبط صفحه و افزایش اهمیت آن در صفحه نتایج جستجو، میپردازد.
بهینه سازی فرآیند معمولیای نیست که به راحتی پیاد ه سازی گردد،
زیرا نیازمند علم زیاد، دانش پیش زمینهای و شکیبایی میباشد.
موتورهای جستجو با تغییر مداوم الگوریتمهای رتبهبندی خویش غیر قابل پیشبینی می باشند؛
بنابراین وظیفه مهندسین seo بروز نگه داشتن اطلاعات خویش در این زمینه میباشد.
بهینه سازی وبسایت یا سئو وبسایت یکیاز کار هایی میباشد که بوسیله سئوکار اجرا می گردد.
الگوریتم مرتبهبندی گوگل دارای بیش از ۲۰۰ معیار جهت رتبهبندی یک سایت میباشد.
از این رو مهندسین بهینه سازی میبایست اصلیترین این معیارها را جهت پیادهسازی برنده seo بدانند.
با رشد مداوم اینترنت موتورهای جستجوی جدیدتری ظاهر میشدند که از الگوریتمهای رتبهبندی پیچید ه تری به کار گیری میکردند.
این الگوریتمها با معیار تراکم کلمه و واژه کلیدی ( تعداد دفعاتی که یک واژه و کلمه کلیدی یا یک عبارت در یک صفحه استفاده شد ه تقسیم بر تعداد مجموع لغات صفحه) و برچسبهای شبیه key-words برای درک محتویات اینترنت سایتها به کار گیری میکردند.
پیرو این رشد سئوبرای بیشتر دید ه شدن سایتها فعالیت خویش را آغاز کرد.
با پیشرفت رتبهبندی صفحه ها که به وسیله موتورهای کاوش وجود دارد، مهندسین بهینه سازی به دنبال پیدا کردن شیوههایی جهت تاثیرپذیری در رتبه بندی این موتورها هستند.
چه با به کارگیری از طریقهای اخلاقی و چه غیر اخلاقی.
اهداف seo چیست ؟
مقصود از سئو یا بهینه سازی کمک به وبسایتها در کسب جایگاه بالاتر در نتایج سرچ گوگل و افزایش ارتباط ما بین صفحه ها و کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربران میباشد.
نمایش بیشترین صفحه ها مربوط به پرسوجوی جستجوی وارد شد ه می باشد.
دارای مزایای زیادی، هم برای استفاده کننده و هم برای موتور کاوش میباشد.
مخاطب در آن بیشترین نتایج مرتبط کاوش گردیده را پیدا مینماید و موتور کاوش قابل اعتماد میگردد، به این دلیل که الگوریتم آن بیشترین صفحه های مرتبط را نشان میدهد.
بعداز اینکه سئوبرای بهبود رتبهبندی سایتها در نتایج جستجوی طبیعی کار خویش را استارت کرد،
این فرآیند نیازمند دانش و زمان برای پیادهسازی شیوههای خویش شد.
زمان، بزرگترین سرمایهگذاری اولیه برای بهینه شدن سایت و یا یک صفحه میباشد.
بسته به اینکه چهطور عبارات کلیدی رقابتی در بهینه سازی گزینه استعمال قرار میگیرند،
بهینه سازی هفتهها یا ماهها طول میکشد تا به نتیجه رسد.
در شرایطی که چه ممکن میباشد نتایج بهینهسازی کاوش به سرعت دید ه نشود،
ولی در دراز مدت مزایای seo سبب افزایش درجهبندی سایت و افزایش بازدیدکنندگان میباشد.
برای وب سایتها خیلی مهم میباشد که در صفحه اولیه نتایج کاوش گوگل به خصوص جزو سه عدد نتیجه طبیعی اولیه که ۵۸٫۴ درصد کلیکها را شامل میشود، قرار گیرند.
این جای تعجب نیست که اینترنت سایتها با محصولات و خدماتی که بفروش میرسانند، بر سر رسیدن به رتبه یک نتایج کاوش رقابت نمایند.
از جمله کلمه کلیدی رقابتی ”بیمه اتومات” ۱٫۵ میلیون جستجوی گوگل را در ماه به خویش تخصیص میدهد،
این بدین معنی میباشد که ۳ رتبه اولیه ۵۸٫۴ درصد بازدیدکنندگان و خویش جایگاه اولیه ۳۶٫۴ درصد بازدیدکنندگان را به خویش تخصیص میدهد.
این موضوع برای خیلی از سایتها سودمند میباشد که در بالای نتایج کاوش قرار گیرند.
به خصوص آنهایی که با افزایش ترافیک سایت به تعداد مشتریانشان اضافه خواهد شد.
یک مطالعه دیگر نشان میدهد جستجو کنندگان خیلی دوست دارند روی پیوندهای طبیعی نتایج کاوش کلیک نمایند؛
این مطالعه مشخص و معلوم مینماید ۷۲٫۳ درصد کاربران گوگل روی پیوندهای طبیعی نتایج کاوش کلیک مینمایند و فقط ۲۷٫۳ درصد کاربران روی پیوندهای لیستهای پرداخت گردیده کلیک مینمایند.
این یکی دیگر از دلایلی میباشد که شرکتها تاثیر seo را دانسته و حاضر می باشند برای آن زمان و هزینه صرف نمایند.
بطور کلی هدف های seo را می توان بصورت ذیل خلاصه نمود:
- در بازدید سایت تاثیر بسزایی دارد.
- سبب تولید برند میگردد.
- باعث افزایش ترافیک وبسایت شود.
- سبب گردیده وبسایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری بهره مند شد.
- باعث ارتقاء فروش محصولات گردد.
- بهترین ابزار برای تبلیغات میباشد.
نقش الگوریتم های گوگل در بازاریابی بهینه سازی
شاید شما هم در بین حرف های یک سئوکار یا در بین مقالات آموزش سئو، عبارت هایی در زمینهی نقش الگوریتم های گوگل شنید ه باشید.
گوگل، موتور جستجوی هوشمندی میباشد که از یک هسته الگوریتم مرکزی درست شده. این هسته فعالیت های مهم را کنترل کرده و فاکتورهای اصلی seo به آن مربوط میباشد.
بهدنبال این موتور جستجو، برای اینکه در هر قسمت کارایی بهتری داشته باشد،
تعدادی الگوریتم متعدد که تحت عنوان بازوهای الگوریتم اصلی فعالیت میکنند را هم ساخت و ساز و معرفی کرد.
مثلا، برای بهبود seo محلی، الگوریتم کبوتر را معرفی کرد یا برای رویا رویی با وبمسترانی که محتوای وب سایت های دیگر را میدزدند، الگوریتم پاندا معرفی شد.
این الگوریتم هسته مرکزی و همچنین بازوهای آن، دائما در حال آپ دیت رسانی می باشند.
در آینده کلیه الگوریتم های گوگل و آپ تو دیت های آن را در مقالاتی به شما معرفی می کنیم.
seo تکنیکال یا Technical سئو چیست؟
منظور از Technical سئو (سئوی فنی) بهبود جنبههای فنی و تکنیکی یک سایت بمنظور افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو میباشد.
ارکان تکنیکال بهینه سازی، قابل درک ساختن هرچه تمامتر محتوای یک وب سایت برای موتور جستجو و نیز سریع و آسان کردن فرایند بررسی آن میباشد.
به بیان دیگر، با به کار گیری از سئوی تکنیکال، به موتورهای کاوش یاری می کنید تا راحتتر به سایت شما دسترسی پیدا کرده و آن را نظارت و تجزیه و نظارت نمایند.
دلیل نامگذاری تکنیکال seo یا سئوی فنی این میباشد که، اصولا این نوع بهینه سازی هیچ ارتباطی با محتوای وب سایت شما ندارد و مقصود اصلی آن سئو زیر بنا و زیر ساخت وبسایت شماست.
بهینه سازی درون صفحه چیست ؟ (On Page سئو)
seo درون صفحه به کنترل مستقیم کدها و یا محتویات اینترنت سایت شما اعم از متن، تصویر، پیوند و … مرتبط میخواهد شد؛
این شیوه پایه تمام کوششهای بهینهسازی میباشد زیرا جایی میباشد که شما بیشترین کنترل را روی آن دارید.
هر گونه تغییری را که شما در محتویات سایت خویش ایجاد مینمایید در نتایج جستجو تاثیر گذار خواهد بود.
بنابراین خیلی مهم میباشد که روش سئو On Page بدرستی قبل از طریق سئو Off Page صورت بپذیرد.
بهینه سازی بیرون صفحه چیست ؟ (Off Page بهینه سازی)
بر خلاف روش بهینه سازی On Page که گسترش اینترنت سایت با کنترل مستقیم بالایی انجام میشد،
روش بهینه سازی بیرون صفحه دربرگیرنده مجموع ارتقاهایی میباشد که در خارج از وب سایت شما اجرا میشود.
این شامل مجموع چیزهایی میباشد که میتواند در بدست آوردن رتبهبندی بالای سایت شما کمک کند.
سئو Off Page در رتبه نخستین در بدست آوردن پیوند دهندگان (پیوندهایی که از سایتهای دیگر به سایت شما اشاره مینمایند) متمرکز خواهد شد.
بعد از آن با استفاده از روشهایی که در خارج از اینترنت سایت اعمال میگردد به بهینهسازی موتور کاوش میپردازد.
بهینه سازی Off Page یک فرآیند نامحدود میباشد که به وسیله مهندسین بهینه سازی در جهت بدست آوردن پیوند دهندگان، اداره میگردد.
بهینه سازی کلاه – سفید چیست ؟ (White Hat)
در اصطلاحات فنی این حوزه، seo کلاه – سفید به مجموعه از تکنیکها، شیوهها و استراتژیهایی گفته می شود که از قوانین و راهنماییهای موتورهای جستجو تبعیت مینمایند.
این به معنی فریب یا دستکاری موتورهای جستجو و یا کاربران به هیچ وجه نیست.
دلیل آن این میباشد که از دستورالعملها و سیاستهای صحیح جهت بدست آوردن رتبههای بالا در نتایج موتورهای جستجو استفاده مینماید.
بهینه سازی کلاه – سیاه چیست ؟ (Black Hat)
به عبارتی دیگر اصطلاح بهینه سازی کلاه – سیاه اشاره به مجموعهای از دستورات دارد.
مهم میباشد که بدانید این شیوهها غیر اخلاقی بوده و بوسیله هیچ موتور جستجویی تایید نمیشود و بکارگیری این شیوهها خطر خارج شدن از فهرست پایگاه داده را برای همیشه در بر دارد.
انجام تاکتیکهای seo کلاه – سیاه ممکن میباشد که سبب افزایش رشد ناگهانی در نتایج جستجو گردد.
ولی میتواند منجر به پرداخت جریمه و یا حذف کامل از فهرست پایگاه داده موتور جستجو گردد.
استراتژی های seo موتور جستجو برای توسعه و گسترش سایت های بزرگ دراین تحقیق پژوهشگر این نظر را دارد که زمانی که طراحی وبسایت به پایان میرسد مشکلی که خیلی از شرکت ها با آن مواجه میباشند،این مورد میباشد که نمی دانند که چه طور سایت خویش را در وب معرفی نماید
بهترین شیوه برای معرفی وبسایت بهنیه سازی موتور جستجو میباشد.
دراین پژوهش استراتژهای seo برای بسط وبسایت را بصورت ذیل معرفی می کند:
- بهبود ساختار وبسایت
- استراتژی کلمات کلیدی
- استراتژی URL
- سئو کد
- پردازش کردن متن
- seo لینک و پیوند های ورودی
- استراتژی نام دامنه و هاست
- آنالیز تکنیک های سئو موتور جستجو
این پژوهش استراتژی seo شرکت های گوگل و مایکروسافت را بررسی و توضیح داده میباشد و موردی که جهت رسیدگی و بررسی قرار داده میباشد،
استراتژی های مرتبط با شرکت مایکروسافت میباشد.
مهم ترین معیارها برای بهینه سازی تکنیکال از دید پژوهشگر عبارتند از:
- افزودن Allow یا DisAllow به نقشه وبسایت
- استفاده از ابزارهای آنالیز جهت crawl
- افزودن URL به نقشه وبسایت
- افزودن نقشه وبسایت به robots.txt
seo موتور جستجو جهت ارتقاء بهبود رویت وبسایت
دراین مطالعه محققین عواملی که در ارتقا رتبه وبسایت اثر دارند را به ۳ سه بخش تقسیم بندی می نمایند:
شرکت های دارای موتور جستجو:
جستجوکنندگان در صفحه های موتورهای جستجو یک پرس و جو را انجام می نمایند،
بعد نتیجه آن در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده میشود.
وب مسترها و شرکتهای سئو موتور جستجو:
شرکت هایی که با استفاده از چند ابزار و مهارت ها سعی می نمایند رتبه سایت ها را در صفحه نتایج موتور جستجو ارتقا دهند
جستجو کنندگان در موتورهای جستجو:
اشخاصی میباشند که در موتورهای کاوش بدنبال یافتن اطلاعات مورد نظرشان میباشند.
محققین معتقد میباشند اشخاصی که عمل seo را انجام میدهند،
بایستی از آخرین تغییرات الگوریتم ها ی موتورهای جستجو آگاه باشند و عواملی که منجر میشود ترافیک وبسایت ارتقاء پیدا کند را بخوبی بشناسند.
همینطور از کلماتی که کاربران نهایی بدنبال آن میگردند نیز آگاهی داشته باشند.
به عبارتی دیگر باید اطلاعات خویش را در سه دسته بندی بالا مدام بروز نگه دارند.
بهینه سازی موتور جستجو: مفاهیم آنالیز فنی
درین پژوهش بر پایه ی تعدادی مقالات، مطالعات و راهنمایی ها برخی از مفاهیم seo موتور جستجو آوردهشدهاست .
محقیق معتقد میباشند seo موتور جستجو فرآیندی میباشد که هیچوقت خاتمه نمی گیرد و تکنیک های متعددی برای بهتر کردن رتبه وب سایت وجود دارد.
البته طراحی همگی آنها مشکل است .
تکنیک هایی که دراین بازرسی برای سئو عنوان شدهاست عبارتند از:
- ارتقاء لینک و پیوند های خارجی
- تغییر نام فایل ها
- لینک و پیوند یک طرفه
- کلمات کلیدی
- استفاده از Meta Tag
- به کارگیری درست از عنوان
- به کارگیری از robots.txt
- seo محتوا
انواع بهینه سازی
seo بصورت کلی به ۴ دسته تقسیم بندی میگردد. این تقسیم بندی بیشتر از لحاظ مفاهیم اصلی بهینه سازی بوده که عبارتند از:
seo داخلی: بهتمامی سئو ها که داخل وبسایت اتفاق می افتد گفتهمیگردد.
سئو خارجی: بههمهسئو ها که خارج از وبسایت انجام میگردد گفتهمیشود.
seo فنی: بهseo هایی که برای خزیدن بهتر موتورهای جستجو در وبسایت انجام میشود گفتهمیگردد.
seo محلی: سئو هایی که برای یک منطقه یا محله خاص اعمال میشود.
سئو دارای معیارهای مختلفی میباشد که از مهم ترین این معیارها مطالعه کلمات کلیدی میباشد.
چنانچه در متن خویش از محتوای کیفیت خوب استفاده نمائید و آن متن را برای کلمات کلیدی بهینه کنید میتوانید بازدید کنندگان متعددی را به سمت وبسایت خویش هدایت کند.
همچنین به کارگیری از متا تگ ها و تصاویر دراین سئو اثر زیادی دارد
چه طور کارشناس بهینه سازی شویم؟
برای تبدیل شدن به یک کارشناس seo کارهای متعددی بایستی صورت بپذیرد.
یادگیری اصول اولیه بهینه سازی بسیار مهم میباشد و مهم ترین اصل دراین روند یادگیری برنامه ریزی میباشد.
اگر چه ممکن است فکر کنید چیزهای متعددی برای برنامه ریزی وجود ندارد.
اما زمانی آنها را کنار هم قرار دهید، متوجه خواهید شد چیزهای متعددی وجود خواهد داشت.
امیدواریم مطلب سئو یا بهینه سازی سایت برای شما مفید باشد.