سئو محلی این امکان را فراهم می کند تا کسب و کارتان را در یک منطقه جغرافیایی به کاربران معرفی کنید. در واقع هدف از Local seo تمرکز بر یک منطقه است. در ادامه این مطلب به شما خواهیم گفت که سئو محلی چیست و چه تاثیری بر کسب و کار شما دارد. همچنین در ادامه بهترین تکینک های لوکال سئو را برای شما بیان کرده ایم.
سئو محلی چیست؟
یکی از فاکتورهای جدید گوگل برای بهینه سازی نتایج جستجو، سئو محلی یا سئوی لوکال است. گوگل با بررسی آی پی کاربران هنگام سرچ یک موضوع، نتایج را بر اساس موقعیت جغرافیایی دسته بندی می کند. برای مثال فرض کنید منزل شما تهران است و در گوگل به دنبال بهترین و نزدیک ترین دکتر پوست و مو هستید.
برخی عبارتهایی که در گوگل سرچ می کنید، عبارتند از:
- دکتر پوست و مو
- مطب دکتر پوست و مو در تهران
- بهترین دکتر پوست و مو در تهران
در این شرایط سئو محلی یا Local seo باعث می شود تا نزدیک ترین مطب ها به موقعیت جغرافیایی خود را مشاهده کنید. در صورتی که نتایج گوگل در سرچ عادی ممکن است به این صورت نباشند. یکی از الگوریتم های گوگل نیز به نام الگوریتم کبوتر بر موقعیت جغرافیایی کاربران تمرکز دارد و نتایج نزدیک به موقعیت مکانی کاربر را در نتایج به او نمایش می دهد.
سئو لوکال چه تاثیری در کسب و کارها دارد؟
در برخی کسب و کارها رقابت کلمات کلیدی برای کسب رتبه در گوگل بسیار زیاد است. در صورتی که کسب و کارتان در سطح کوچک باشد و از منابع مالی زیادی نیز برخوردار نباشید، کسب رتبه در آن کلمه کلیدی به سختی امکان پذیر است.
اگر بتوانید تکنیک های سئو محلی را بر روی سایت خود پیاده سازی کنید، امکان بازدید از کسب و کارتان توسط افراد نزدیک به منطقه جغرافیایی شما افزایش می یابد. برای مثال در حوزه فروش لوازم آرایشی، رقابت زیادی وجود دارد. با سئو محلی می توانید همشهریان خود را به بازدید از فروشگاه تان دعوت کنید. توجه داشته باشید بر اساس نتایج بدست آمده، بیش از 50 درصد کاربران توسط سئو محلی وارد سایت ها می شوند.
بهترین تکنیک های سئو محلی
تا اینجا با مفهوم لوکال سئو و تاثیر آن بر کسب و کارتان آشنا شدید. در این قسمت بهترین تکنیک های سئو محلی را بررسی می کنیم.
1. بهینه سازی تصاویر بر اساس سئو محلی
یکی از روشهای افزایش سئو محلی، پیاده سازی برخی تکنیک های سئو محلی بر روی تصاویر است. بهتر است از نام شهر خودتان به صورت طبیعی در قسمتهای مختلف تصویر استفاده کنید.
بکار بردن نام شهر در موارد زیر مناسب است:
- اطلاعات تصویر
- متن جایگزین
- عنوان تصویر
- نام تصویر
2. سایت خود را واکنش گرا طراحی کنید
امروزه اکثر جستجوها توسط تلفن همراه صورت می گیرد؛ به همین دلیل بهتر است از واکنش گرا بودن صفحات سایت خود مطمئن شوید. زیرا این موضوع نه تنها بر جذب مخاطبان و کاهش نرخ پرش تاثیر می گذارد، بلکه یکی از تکنیک های سئو محلی نیز بشمار می رسد.
اگر اطلاعات کاملی در مورد نرخ پرش ندارید، مطلب ” نرخ پرش یا بانس ریت چیست؟ ” را حتما مطالعه کنید.
3. جستجوی کلمات کلیدی بر اساس لوکال سئو
اولین و مهمترین گام در سئو سایت، جستجوی کلمات کلیدی است. برای کسب رتبه در بهترین جایگاه نتایج گوگل بایستی، کلمه کلیدی مناسبی را انتخاب کنید. کسب رتبه با کلمه کلیدی که کاربران آن را سرچ نمی کنند، باعث از دست دادن مخاطبان می شود. برای سئو محلی وب سایتتان باید کلماتی را انتخاب کنید که در محدوده جغرافیایی شما بیشترین سرچ را دارند.
در صورتی که با نحوه تحقیق کلمات کلیدی آشنایی ندارید، محتوای “چگونه بهترین کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم” را مطالعه کنید.
4. ثبت مکان فروشگاه در گوگل مپ
یکی دیگر از تکنیک های سئو محلی، ثبت مکان فروشگاه در گوگل مپ است. زمانی که آدرس فروشگاه خود را در گوگل مپ ثبت می کنید، پیش از آنکه کاربران به سایت شما وارد شوند، ابتدا آدرس و تصاویر ثبت شده در گوگل مپ را مشاهده می کنند.
بنابراین احتمال این وجود دارد که کاربران با دیدن آدرس و تصاویر فروشگاه، بیشتر برای خرید ترغیب شوند. البته تنها هدف خود را سئو ندانید، زیرا اطلاعات و تصاویر این نقشه توسط کاربران نیز مشاهده می شود. برای این منظور پیشنهاد می کنم که مطلب ” آموزش ثبت مکان در گوگل مپ ” را مطالعه کنید.
5. نقشه گوگل را در سایت قرار دهید
پس از ثبت نقشه در گوگل مپ لازم است آن را در سایت خود نیز قرار دهید. اینگونه گوگل به راحتی متوجه ارتباط بین آدرس و شهر شما خواهد شد. نقشه گوگل را در قسمت درباره ما یا تماس با ما قرار دهید. همچنین ذکر آدرس به صورت متنی نیز خالی از لطف نیست.
وجود صفحاتی همچون درباره ما و تماس با ما باعث بهبود سئو محلی سایتتان خواهد شد. برای طراحی هرچه بهتر این صفحات بهتر است به بررسی سایت رقبا بپردازید.
6. لینک سازی و فعالیت در شبکه های اجتماعی را فراموش کنید
یکی از روشهای کسب رتبه در کلمات سخت و پر رقابت، لینک بیلدینگ است. همانطور که می دانید لینک بیلدینگ به معنای دریافت لینک از یک سایت دیگر برای سایت خودتان است. در صورتی که اطلاعات کافی در رابطه با لینک بیلدینگ ندارید، محتوای “بهترین روش های لینک بیلدینگ ” را از دست ندهید.
همچنین در کنار لینک سازی خارجی لازم است در شبکه های اجتماعی نیز فعالیت داشته باشید. در صورتی که از تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت اطلاع ندارید، محتوای ” تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت” را از دست ندهید.
7. استفاده از NAP
استفاده از NAP به صورت صحیح یکی از گامهای مهم برای بهبود سئو محلی است. کلمه NAP مخفف نام، آدرس و تلفن همراه است. در واقع شما بایستی اطلاعات محلی خود را به طور کامل در سایت قرار دهید. ربات های گوگل با بررسی این موارد متوجه موقعیت مکانی شما می شوند.
بهتر است در فوتر تمامی صفحات سایت، این اطلاعات را درج کنید.
نکته : وجود تلفن همراه به همراه پیش شماره شهر بسیار مورد اهمیت است.
8. تولید محتوای محلی داشته باشید
یکی دیگر از موارد تاثیر گذار در لوکال سئو، تولید محتوای محلی است. منظور از محتوای محلی، بکار بردن نام شهر و استان در متن محتوا است. برای مثال در حوزه ترجمه، محتواهای: ترجمه مشهد، ترجمه متن اصفهان و … مناسب است.
همچنین بایستی عنوان و توضیحات متا محتوای خود را نیز در خصوص سئو محلی بهینه سازی کنید. بکار بردن نام شهر به همراه خدماتی که ارائه می کنید، باعث بهینه شدن این قسمت ها می شود.
9. از اسکیما استفاده کنید
اسکیما نوعی زبان نشانه گذاری است که با استفاده از آنها در سایت، موتورهای جستجو مطالب را ساده تر درک می کنند. در واقع بهره گیری از کدهای اسکیما باعث درک بهتر ساختار سایت، توسط ربات های گوگل می شود.
با استفاده از کدهای اسکیما می توانید اطلاعاتی همچون:
- شماره تلفن
- آدرس
- کدپستی
- منطقه
- و … را به نمایش بگذارید.
در صورتی که اطلاعات کافی درباره اسکیما و روش های استفاده از آن ندارید، محتوای ” اسکیما چیست؟ ” را مطالعه کنید.
10. لینک سازی محلی انجام دهید
همانطور که در بالا نیز گفتیم، لینک سازی در سئو سایت بسیا تاثیر گذار است. اما لینک سازی محلی نیاز به رعایت یک سری موارد دارد. برای اطمینان از سئو محلی سایتتان لازم است از سایت های معتبر محلی لینک دریافت کنید.
لینک سازی در سایت های محلی که از اعتبار بالایی برخوردارند، احتمال نمایش سایت شما در نتایج جستجو محلی را افزایش می دهد.
به عنوان مثال می توانید از وب سایت های خبری که فقط در منطقه جغرافیایی شما فعالیت می کنند، رپورتاژ آگهی دریافت کنید.
11. امکان نظر دهی کاربران را فراهم کنید
یکی از معیارهای مهم گوگل برای نشان دادن یک سایت در نتایج، بهره گیری از نظرات مخاطبین است. بنابراین برای افزایش سئو محلی سایت خود از کاربران بخواهید در نقشه گوگل سایتتان نظرات خود را درج کرده و امتیازی در نظر بگیرند.
12. حتی به نظرات منفی هم پاسخ بدهید
همانطور که گفتیم از مخاطبان بخواهید نظراتشان را بیان کنند. در صورتی که از میان کامنت ها با کامنت منفی روبرو شدید، هیجانی عمل نکنید. همچنین بهتر است به تمامی نظرات در هر دو حالت مثبت و منفی پاسخ دهید. بی توجهی به کامنت ها در گوگل مپ باعث درج امتیاز منفی توسط گوگل می شود.
13. سایتتان را در دایرکتوری محلی ثبت کنید
دایرکتوری های محلی یکی از بهترین فرصت ها برای ثبت سایتتان است. شما می توانید در این دایرکتوری ها به صورت آنلاین و غیر آنلاین ثبت کنید. این دایرکتوری ها به شما کمک می کنند تا به کمک کلمات کلیدی، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کرده و بهتر در گوگل دیده شوید.
آیا Local seo به معنای نمایش سایت در جستجوهای محلی است؟
شاید برایتان سوال شود با Local seo سایت شما تنها در صفحات جستجوی محلی نمایش داده می شود؟ پاسخ به این سوال منفی است. در صورتی که سایت شما از اعتبار بالایی در شهرتان برخوردار باشد، در قسمت لوکال پک (local pack) نتایج جستجو نمایش داده می شوید.
لوکال پک قسمتی است که در آن نام چند کسب و کار به همراه آدرس و شماره تلفن آنها قرار دارد. با پیاده سازی تکنیک های سئو محلی این شانس را بدست می آورید تا کسب و کارتان در این قسمت قرار گیرد.
یکی دیگر از مزایای سئو محلی، قرار گرفتن کسب و کار شما در اسلایدر گوگل است. البته این قابلیت به دلیل تحریم ها در کشور ایران نمایش داده نمی شود. برای دسترسی به این قابلیت بایستی به اکانت Google My Business متصل شوید.
لوکال سئو چه تاثیری در ترافیک وب سایت دارد؟
برخی سئوکاران و وبمستران تصور می کنند با پیاده سازی تکنیک های لوکال سئو، ترافیک سایت خود را از دست می دهند. زیرا آنها تصور می کنند تا زمانی که گوگل از موقعیت جغرافیایی کسب و کارشان اطلاع نداشته باشد، به تمامی مخاطبان بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی، سایت آنها نمایش داده می شود.
درصورتی که باید بگوییم تا زمانی که گوگل از موقعیت مکانی شما اطلاع نداشته باشد، اولویت با سایت هایی است که از این ویژگی برخوردارند و آنها را در نتایج محلی نمایش می دهد. بنابراین بایستی بگویم با عدم پیاده سازی تکنیک های سئو محلی، ترافیک سایت خود را تا حد زیادی از دست خواهید داد.
مزایای سئو محلی چیست؟
1. دسترسی به مخاطبان بیشتر
همانطور که گفتیم با سئو محلی احتمال نمایش برند یا سایت شما در لوکال پک بسیار زیاد است؛ اغلب افرادی که به صورت محلی جستجو می کنند، از میان نتایج لوکال پک یکی را انتخاب می کنند. به عنوان مثال فردی که می خواهد بهترین کافی شاپ به محل زندگی خود را پیدا کند، به آدرس، شماره تلفن و تصاویر آن نیاز دارد. local pack تمامی این موارد را به کاربر نشان می دهد. بنابراین با سئو محلی و نشان داده شدن در این قسمت، احتمال جذب مخاطبان بیشتری برای شما وجود دارد.
2. افزایش نرخ تبدیل
زمانی که بازدید کننده های هدفمند شما افزایش پیدا کنند، احتمال افزایش نرخ تبدیل نیز برای شما فراهم می شود. منظور از نرخ تبدیل، تبدیل مشتری بلقوه به مشتری بلفعل است. البته با توجه به هر کسب و کاری، نرخ تبدیل می تواند اهداف متفاوتی را دنبال کند که در ادامه به برخی از آنها اشاره کرده ایم.
- فروش محصول
- فروش خدمات
- ثبت نام در حساب کاربری
- ثبت نام در خبرنامه
- تماس های تلفنی
- فرم های ارسالی
3. افزایش شهرت برند و خدمات
یکی از لازمه های موفقیت بلند مدت، شهرت برند و خدمات شما در میان مردم است. با سئو محلی می توانید برند و خدماتتان را به مردم بیشتری معرفی کرده و در نتیجه به شهرت برسید.
آیا از افزونه سئو محلی وردپرس استفاده کنم؟
در صورتی که سایت شما بر پایه وردپرس راه اندازی شده است، می توانید از افزونه yoast local seo برای پیاده سازی سئو محلی بر روی سایت خود استفاده کنید. این افزونه به شما یادآوری می کند تا آدرس، تلفن همراه، ساعات کاری و … را ثبت کنید. البته استفاده از این افزونه ضرورتی ندارد.
تفاوت سئو محلی با سئو چیست؟
سئو سنتی در واقع برای بهبود وضعیت سایت شما در مقیاس جهانی عمل می کند، در حالی که سئو محلی تنها برای جذب مخاطب در محدوده جغرافیایی وب سایت اقداماتی را انجام می دهد. اما در هر صورت تکنیک های سئو و سئو محلی تقریبا مشابه یکدیگر می باشند.
کدام مشاغل می توانند بیشترین بهره را از سئو محلی ببرند؟
مشاغل مختلفی حتی در صورت نداشتن وب سایت نیز می توانند از سئو محلی بهره ببرند. کافیست تمام مشخصات شغل خود را در گوگل مپ ثبت کنند؛ به این ترتیب حتی بدون داشتن وب سایت نیز می توان در نتایج محلی به کاربر نشان داده شد. برخی از مشاغلی که بیشترین بهره را از سئو محلی می برند، عبارت است از:
- خدمات درمانی
- خدمات حقوقی
- مکان های پذیرایی و گردشگری
- خدمات املاک و مستغلات
- خدمات حیوانات خانگی
- سالن های تناسب اندام، اوقات فراغت و زیبایی
- و…
خدمات سئو محلی در سیتی سایت
اگر می خواهید سئو محلی سایتتان را بهبود بخشید، می توانید از خدمات ما استفاده کنید. برای سئو محلی سایتتان، سیتی سایت به ترتیب زیر عمل می کند:
-
ثبت سایت در گوگل مپ
سیتی سایت با ثبت سایتتان در گوگل مپ، این امکان را فراهم می کند تا کاربران دسترسی راحت تری به سایت و شرکت شما داشته باشند.
-
بروزرسانی اطلاعات مکان شما در گوگل مپ
با استفاده از خدمات سئو محلی سیتی سایت، در صورت نیاز می توانید اطلاعات سایت و مکان خود را روی نقشه گوگل تغییر داده یا آن را بروز کنید.
-
نمایش لوکیشن در سرچ نقشه گوگل بر اساس دسته بندی
با تکنیک هایی که متخصصان ما روی سایت شما انجام می دهند، این امکان برای شما فراهم می شود تا در نتایج جستجو کاربران نشان داده شوید. یعنی زمانی که کاربری حوزه کاری شما را در گوگل مپ جستجو می کند، شانس شما برای نشان داده شدن، بیشتر خواهد شد.
-
نمایش سایت در سرچ های محلی
با بهبود سئو لوکال سایت شما به کمک سیتی سایت، امکان نمایش سایتتان در نتایج جستجو محلی مرتبط، تا فاصله 8 کیلومتری افزایش پیدا خواهد کرد.
هزینه خدمات سئو محلی سایت چقدر است؟
هزینه سئو لوکال با توجه به رقابت حوزه کاری شما در آن منطقه و میزان اقداماتی که باید روی سایت اجرا شود، تفاوت می کند. شما می توانید برای اطلاع از هزینه های خدمات سئو محلی سایت با مشاوران سیتی سایت تماس بگیرید.
درپایان
در این مطلب سعی کردیم لوکال سئو را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. متخصصین سئو معتقدند میزان نزدیک بودن هاست به کاربران و استفاده از دامنه ir باعث بهبود سئو محلی می شود. اما علاوه بر این دو مورد، موارد دیگری نیز در بهبود سئو محلی سایت تاثیر گذارند که در این محتوا آنها را به شما یاد داده ایم. هنوز اقدامی در رابطه با سئو محلی سایت خود انجام نداده اید، با بهره گیری از نکات این مقاله هرچه سریعتر سایت خود را بهینه سازی کنید. به این ترتیب مشتریان و اعتبار کسب و کارتان افزایش می یابد.