طراحی سایت

رپورتاژ آگهی چیست؟ چطور رپورتاژ قدرتمند بخرم؟

شاید تا به حال اسم رپورتاژ آگهی به گوش‌تان نخورده باشد اما حتما تعداد زیادی رپورتاژ خوانده‌اید. رپورتاژ آگهی یعنی اطلاعاتی مفید و کاربردی در اختیار کاربر قرار دهیم. با این کار مخاطب ترغیب می‌شود که از خدمات یا محصولات ما استفاده کند. از این روش تبلیغاتی خیلی قبل‌تر از این که اینترنت به وجود بیاید استفاده می‌شد. چون این روش تبلیغاتی تاثیر زیادی روی جذب مشتری دارد، خیلی زود به دنیای اینترنت هم کشیده شد و کسب و کارهای زیادی از آن استفاده می‌کنند.

با توجه به قیمت بالای رپورتاژ و تاثیری که روی سئو سایت‌تان دارد، در این مقاله هر چیزی که باید در مورد آن بدانید را به شما توضیح می‌دهم. باور کنید با 10 دقیقه زمانی که برای مطالعه این مقاله می‌گذارید، حداقل چند میلیون تومان در یک تا دو سال آینده در تبلیغات و سئو سایت‌تان صرفه جویی می‌کنید.

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی یک مقاله است. یک مقاله متنی تبلیغاتی که در یک “رسانه معتبر” منتشر می‌شود. اجازه بدهید کمی ساده‌تر توضیح بدهم. نگاهی به تصویر پایین بیندازید:

رپورتاژ آگهی چیست؟

این در واقع یک رپورتاژ آگهی است که سال‌ها پیش در مجله معتبری در آمریکا به چاپ رسیده است. اگر دقت کنید، این رپورتاژ شامل یک سری اطلاعات ارزشمند و مورد نیاز مخاطب و بعد از اینها، تبلیغ محصول است.

البته بعد از انقلابی که اینترنت در دنیای کسب و کارها به وجود آورد، به مرور آمار انتشار رپورتاژ آگهی در مجلات و روزنامه‌ها کم‌تر شده و در مقابل، رپورتاژها در سایت‌ها منتشر می‌شوند. اما خب رپورتاژ آگهی آنلاین و آفلاین با هم تفاوت دارند. چه تفاوتی؟ توضیح می‌دهم.

ریپورتاژ آگهی آنلاین چیست؟

رپورتاژ آنلاین هم اشتراکات زیادی با رپورتاژ آفلاین دارد. مثلا اینکه رپورتاژ آنلاین اغلب در یک رسانه معتبر منتشر می‌شود؛ سایت‌های خبری، مجله‌ای و… . همینطور رپورتاژ آنلاین می‌تواند مثل نوع آفلاینش، حالت تبلیغاتی داشته باشد.

اما تفاوت اصلی که میان این دو نوع ریپورتاژ وجود دارد، این است که ما از رپورتاژ آنلاین علاوه بر تبلیغات، برای بهینه سازی و سئو سایت خودمان هم استفاده می‌کنیم. درواقع از آن بک لینک می‌گیریم! چه؟ الان به شما توضیح می‌دهم.

همانطور که در مقاله «سئو چیست و چرا اهمیّت دارد؟» هم گفتم، سئو اجرای یک سری فاکتور روی وب سایت است که در نهایت باعث می‌شود روی کلماتی که مخاطبان در گوگل جستجو می‌کنند، سایت‌تان در صفحه اول نشان داده شود.

مثلا اینکه الان سایت ما روی کلمه «ساخت سایت» در صفحه اول گوگل است، نشان دهنده این است که سایت‌مان روی این کلمه سئو خوبی دارد.

حالا در این بین، یکی از تاثیرگذارترین کارهایی که می‌تواند باعث افزایش قدرت سایت شما در گوگل شود، گرفتن بک لینک است. بک لینک همان لینکی است که از یک سایت به سایت شما داده می‌شود. اما برسیم به رپورتاژ خودمان. بالاتر هم گفتم شما با خرید رپورتاژ، علاوه بر انتشار یک مقاله تبلیغاتی در سایت مورد نظر، می‌توانید از آن یک تا پنج بک لینک هم به سایت خودتان بدهید. اما آیا این بک لینک ها سئو سایت‌مان را یک شبه زیر و رو می‌کند؟؟ در ادامه جواب می‌دهم.

خرید رپورتاژ چقدر روی سئو سایت شما تاثیر دارد؟

اول از همه دقت کنید: نه رپورتاژ و نه هیچ کدام از “راهکارهای سئو” قرار نیست در عرض یکی دو شب روی سئو سایت شما تاثیر بگذارند. بلکه همه آنها نیاز به صبر دارند. 

اما در هر حال خرید رپورتاژ یکی از اثرگذارترین راهکارها برای بهینه کردن سئو سایت است. چرا؟ دلیل اصلی، وجود بک لینک در آن است. درواقع بک لینکی که از رپورتاژ به سایت خودتان می‌دهید، خیلی تاثیر بیشتری از انواع بک لینک‌های دیگر مثل بک لینک کامنتی، بک لینک در شبکه‌های اجتماعی و… دارد. چرا؟ به این دلایل:

  • در رپورتاژ وب سایتی که به شما لینک می‌دهد، یک سایت معتبر و قدرتمند است و لینک‌های آن اعتبار بالایی به سایت‌تان منتقل می‌کند،
  • بک لینکی که از میان یک مقاله متنی به سایت داده شود بسیار ارزشمند است، به همین دلیل بک لینک رپورتاژ هم تاثیر مثبت زیادی دارد،
  • سایتی که در آن رپورتاژ می‌خرید بازدیدکننده ثابت دارد و کلیک کاربران ثابت آن روی لینک‌های رپورتاژ، قدرت آن را زیاد می‌کند،
  • تعداد بک لینک‌ها اندک است و گوگل را به شما شکاک نمی‌کند،
  • و…

علاوه بر همه اینها، با توجه به اینکه رپورتاژها اصولا در سایت‌های قدرتمند منتشر می‌شوند، ممکن است خود مقاله شما در آن سایت هم در گوگل سئو شده و به این ترتیب ارزش رپورتاژتان چندین برابر خواهد شد. در مورد این موضوع در ادامه مقاله توضیح بیشتری می‌دهم اما اجازه بدهید الان یک سوال مهم را جواب بدهم.

آیا می‌توان به رپورتاژ به چشم تبلیغات نگاه کرد؟

در گذشته که رپورتاژها در مجله‌ها و روزنامه‌ها منتشر می‌شدند، تمام هدف از خرید و انتشار آنها، تبلیغات بود. اما امروز که دنیای کسب و کار به سمت اینترنتی شدن متمایل شده و سئو در آن نقش مهمی ایفا می‌کند؛ در اکثر موارد هدف از خرید رپورتاژ، بهبود سئو سایت است.

با این حال، اگر بتوانید رپورتاژ خوبی بنویسید و آن را جای درستی منتشر کنید، می‌توانید روی جنبه تبلیغاتی‌اش هم حساب کنید. البته اینکه چقدر این تبلیغ برای شما و کسب و کارتان بازخورد داشته باشد، واقعا جواب دقیقی ندارد. تاثیر رپورتاژ به متغیرهای زیادی مثل آمادگی وب سایت شما، متن رپورتاژ، خود رسانه منتشرکننده و… بستگی دارد. پیشنهاد می‌کنم حتما مقالات ما را در زمینه افزایش فروش اینترنتی مطالعه کنید و از آن‌ها برای بیشتر کردن مشتری‌های سایت‌تان کمک بگیرید.

در باب قیمت رپورتاژ

و اما بحث مهم مقاله: قیمت رپورتاژ! مهم‌ترین چیزی که قیمت یک رپورتاژ آگهی را مشخص می‌کند، اعتبار وب سایتی است که قرار است رپورتاژ در آن منتشر شود. مثلا خرید رپورتاژ در سایتی مثل ورزش 3 که بزرگ‌ترین و پربازدیدترین سایت ایرانی است، قیمتی نزدیک به 15 میلیون تومان دارد!

اما قیمت خرید رپورتاژ در سایت‌هایی مثل زومیت، چطور و ستاره که از سایت‌های مجله‌ای و پربازدید وب فارسی هستند، بین 1 تا 2 میلیون است. البته سایت‌هایی هم هستند که برای شما رپورتاژ با قیمت 100 هزار تومان به بالا منتشر کنند، اما خب قطعا آنها اعتبار کمی دارند و این اعتبار کم‌تر، قدرت سئو کم‌تری به سایت شما منتقل می‌کند.

دقت کنید، هر سایتی که رپورتاژش را با قیمت بالا ارائه می‌کند هم الزاما سایت خوبی نیست. بنابراین قیمت رپورتاژ را به عنوان معیار اصلی انتخابش در نظر نگیرید.

اصول نوشتن رپورتاژ آگهی حرفه ای چیست؟

در ادامه مقاله می‌خواهم به شما توضیح بدهم چطور باید رپورتاژی بخرید و بنویسید که بیشترین تاثیر سئو و تبلیغاتی را برای برند و وب سایت شما داشته باشد. به سراغ قدم اول برویم:

چطور رپورتاژ آگهی بنویسیم؟

1- انتخاب سایت مناسب

انتخاب درست سایتی که رپورتاژ را در آن منتشر می‌کنید، اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر هدف‌تان از خرید رپورتاژ این است که بک لینک‌های قدرتمندی گرفته و سئو سایت را بهبود بدهید، باید سراغ سایت‌هایی بروید که اعتبار سئو بالایی دارند. برای بررسی اعتبار سئو هم 2 راه دارید.

  1. کلمات مرتبط به سایت مورد نظر را جستجو کنید و ببینید آیا روی کلمات کلیدی مختلف، در صفحه اول رتبه دارد؟
  2. اعتبار سئو سایت را با ابزار moz که اعتبار دامنه‌ها را چک می‌کند، بررسی کنید.

اعتبار سایت چیست؟

هر چه اعتبار دامنه یا همان DA در ابزار سایت ماز بیشتر باشد، احتمالا اعتبار سئو سایت مورد نظرتان هم بیشتر است.

اما اگر بیشتر از سئو، به تبلیغات فکر می‌کنید، باید به دو موضوع دیگر دقت کنید:

  • آیا سایت مورد نظر به سایت شما مرتبط است و مخاطبانی دارد که به محصولات یا خدمات شما علاقه‌مند باشند؟
  • آیا سایت مورد نظر پربازدید است یا مخاطبان زیادی ندارد؟

برای بررسی حدودی بازدید یک سایت هم به سراغ رتبه الکسای آن بروید. رتبه الکسا را می‌توانید بعد از روشن کردن فیلترشکن و وارد کردن آدرس سایت مورد نظر در این صفحه، بررسی کنید.

هر چه رتبه الکسا پایین‌تر باشد، سایت بازدید بیشتری دارد. البته رتبه الکسا معیار دقیقی نیست اما در حال حاضر یکی از تنها ابزارهایی است که در دسترس‌مان قرار دارد. راستی قبلا در مورد الکسا مقاله «چگونه رتبه الکسای سایت‌مان را کاهش دهیم؟» را نوشته‌‌ایم که شاید به دردتان بخورد.

2- نوشتن محتوای خوب

بعد از اینکه با توجه به نیاز و هدف‌تان سایت مناسب را انتخاب کردید، نوبت این می‌رسد که یک محتوای خوب بنویسید. نمی‌دانم هدف‌تان از خرید رپورتاژ تبلیغات است، سئو سایت یا هر دو. اما در هر حال طبق تجربه پیشنهاد می‌کنم از این مسیر برای نوشتن محتوا پیش بروید.

بازاریابی محتوایی کنید

بازاریابی محتوایی در رپورتاژ

تصور کنید هدف‌تان از انتشار رپورتاژ آگهی، معرفی یک دوره آموزش ریاضی است. می‌توانید در این مقاله فقط در مورد کسب و کارتان، خدماتش، افتخاراتش و در نهایت دوره‌ای که برگزار می‌کنید حرف بزنید. احتمالا هم هیچکس حوصله ندارد چند دقیقه زمانش را برای خواندن یک مقاله تبلیغاتی کامل صرف کند.

اما اگر رویکرد بازاریابی محتوایی را انتخاب کرده و بخواهید اعتمادسازی کنید، به جای نوشتن مقاله تبلیغاتی یک مقاله با موضوع تکنیک‌های یادگیری ریاضی می‌نویسید. در این مقاله هم ابتدا تکنیک‌های ارزشمند ریاضی را به مخاطبان آموزش می‌دهید و در همین حین به شکل مستقیم یا غیر مستقیم، کسب و کارتان را تبلیغ می‌کنید. به این ترتیب احتمال اینکه مخاطبان مقاله را بخوانند، با نام کسب و کارتان آشنا شوند و حتی وارد سایت‌تان شوند، بسیار بالا می‌رود.

علاوه بر این اگر از این مسیر پیش بروید، احتمالا در آینده این مقاله با همین کلمه کلیدی آموزش تکنیک‌های ریاضی، در گوگل سئو می‌شود. به این ترتیب مخاطبان زیادی را از گوگل جذب کرده، آنها را به سایت‌تان می‌فرستد و همینطور اعتبار ریپورتاژ آگهی‌تان هم بیشتر می‌شود.

از تصاویر نهایت استفاده را کنید

نقش تصاویر در رپورتاژ آگهی

ببینید، مخاطبان وب کلا انسان‌های کم‌حوصله‌ای هستند. بنابراین مخصوصا در نوشتن مقالات متنی ما باید تمام سعی‌مان را بکنیم تا آنها را زمان بیشتری در سایت‌مان نگه داریم. با توجه به اینکه در رپورتاژ دست‌مان برای اضافه کردن ویدیو و صوت بسته است، از تصاویر نهایت استفاده را می‌کنیم.

برای اینکه بتوانید با مخاطبان ارتباط بیشتری برقرار کنید و در نهایت آن‌ها را به سایت خودتان بفرستید، پیشنهاد می‌کنم که از تصاویر باکیفیت و جذاب، عکس‌نوشته و حتی کاریکاتور استفاده کنید.

مستقیم درخواست کنید

نقش کال تو اکشن در رپورتاژ آگهی

چه هدف تبلیغات باشد و چه سئو سایت، زمانی که مخاطبان بیشتری را از طریق رپورتاژ به سایت بفرستید، بیشتر به اهداف‌تان نزدیک می‌شوید. یکی از راه‌های رسیدن به این هدف هم استفاده از CTA یا “اقدام به عمل” است.

این یعنی به جای اینکه صرفا لینک یک صفحه را در رپورتاژ قرار بدهید و آن را معرفی کنید، با یک متن یا تصویر متنی کاملا واضح از مخاطب بخواهید که برای به دست آوردن فلان ارزش، روی لینک کلیک کرده و وارد سایت‌تان شود. مثلا: برای دریافت دوره رایگان آموزش تکنیک‌های ریاضی، به صفحه دوره ریاضی سایت فلان بروید.

تحقیقات در سطح وب نشان داده‌اند که اقدام به عمل‌های واضح، تاثیر بسیار زیادی روی ذهن مخاطبان و متقاعد کردن‌شان برای انجام یک کار دارد.

3- انتخاب بک لینک‌های مناسب

خب، تا اینجا سایت مناسبی انتخاب کرده و محتوای خوبی هم نوشته‌اید. اما در محتوا کدام کلمات را به کدام صفحات‌مان لینک کنیم؟ ببینید جواب دقیق این سوال نیاز به بررسی تخصصی سئو سایت شما و شرایط‌تان دارد. اما به طور خلاصه نکاتی که بهتر است رعایت‌شان کنید، اینها هستند:

  • اول از همه اینکه بهتر است بیشتر از 3 لینک به سایت‌تان در ریپورتاژ ندهید،
  • ترجیحا یک لینک را با اسم برندتان به صفحه اصلی بدهید،
  • دو لینک را با کلمه کلیدی هر صفحه، به صفحات مهم سایت‌تان بدهید،
  • به هیچ عنوان به یک صفحه دو لینک ندهید چون ارزش خاصی ایجاد نمی‌کند،
  • بهتر است در سایت‌های فروشگاهی، حداقل یک لینک به یک صفحه دسته‌بندی محصول بدهید،
  • ترجیحا صفحاتی را برای لینک دادن انتخاب کنید که همین حالا هم ارزش سئو خوبی داشته و در صفحات 1 تا 3 گوگل هستند،

4- بعد از انتشار رپورتاژ

تا اینجا دیگر به خوبی می‌دانید که «بک لینک چیست؟» اما خب در مورد خرید بک لینک نکات بسیار مهمی وجود دارد که مطمئنا نه می‌دانید و نه من می‌توانم آنها را در این مقاله کوتاه به شما توضیح بدهم. ولی یکی از آنها که به بحث رپورتاژ مرتبط است را الان برای‌تان توضیح می‌دهم.

چیزی که می‌خواهم از آن صحبت کنم “لینک سازی چند گره‌ای” نام دارد. در لینک سازی چند گره‌ای‌، ما ابتدا چندین بک لینک بسیار ارزشمند و گاها گرا‌ن‌قیمت برای سایت‌مان می‌سازیم. بعد، تعداد بیشتری بک لینک با قدرت متوسط، برای همان بک لینک‌های قدرتمندمان می‌سازیم و دوباره تعدادی بک لینک برای گره دوم لینک‌ها خواهیم ساخت!

انواع لینک سازی در رپورتاژ آگهی

پس چه شد؟ یک دسته بک لینک قدرتمند به سایت، یک دسته بک لینک قدرتمند یا متوسط به بک لینک های قدرتمند اولی، یک دسته بک لینک هم برای بک لینک های دسته دوم.

به این ترتیب لینک‌های اصلی و هدف‌مان قدرت بسیار بیشتری را به سایت ما منتقل می‌کنند. با توجه به این، پیشنهاد می‌کنم بعد از اینکه رپورتاژ منتشر شد، حدود 5 تا 40 بک لینک با اعتبار نسبتا بالا از سایت‌های فروشنده بک لینک برای آن بخرید.

حتی می‌توانید یک رپورتاژ ارزان قیمت‌تر خریده و یکی از لینک‌هایش را به خود رپورتاژتان بدهید. به این ترتیب اعتبار مقاله رپورتاژ را بیشتر کرده و در نتیجه، آن هم اعتبار بیشتری به سایت‌تان منتقل می‌کند. حتی این تکنیک ممکن است باعث شود اعتبار صفحه رپورتاژ شما بیشتر شده و در گوگل راحت‌تر سئو شود.

کلام آخر

به عنوان کلام آخر، یادتان باشد که رپورتاژ تنها راه تبلیغات یا بک لینک نیست. در واقع چه در برنامه‌های تبلیغاتی و چه در برنامه بک لینک سازی، رپورتاژ صرفا یک بخش از برنامه را اجرا می‌کند. بنابراین تصویر نکنید که باید همه بودجه سئو یا تبلیغ سایت‌تان را برای رپورتاژ هزینه کنید. اصلا بهتر است نگاهی هم به مقاله «بهترین روش های تبلیغات یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی چیست؟» داشته باشید تا بهتر با این موضوع آشنا شوید.

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا فهمیدیم که رپورتاژ چیست و سپس با اصول خرید و انتشار رپورتاژ حرفه‌ای آشنا شدیم. راستی اگر در زمینه خرید رپورتاژ تجربه‌ای داشته‌اید، خوشحال می‌شوم آن را در بخش نظرات نقل کنید. همینطور اگر سوالی درمورد این مقاله دارید، در بخش نظرات منتظر شما هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *