با اینترنتی شدن بیشتر امور روزمره، طراحی سایت گل فروشی نیز منطقی به نظر می رسد. زیرا اکثر افراد به دلایل مختلفی همچون ترافیک، دور بودن فروشگاه گل و گیاه و صرفه جویی در زمان، تریج می دهند از سایت گل فروشی خرید کنند. اما گل فروشی آنلاین به چه صورت است؟ در ادامه این مطلب، تمام چیزهایی که لازم است برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل گیاه بدانید را برایتان توضیح داده ایم.
چرا راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه
شاید برایتان سوال شود که راه اندازی فروشگاه آنلاین گل و گیاه چه مزیتی دارد و چرا آنلاین گل بفروشیم؟ در ادامه با ذکر چند دلیل پاسخ این سوال را خواهیم داد.
1. جذب مشتری از سراسر نقاط کشور
برخی افراد به دلیل کمبود فضای کافی، گلخانه هایی بیرون از محیط شهر را برای فروش گل و گیاه انتخاب می کنند. به همین خاطر پیدا کردن و مراجعه مشتریان به آنها به سختی امکان پذیر است. با راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل گیاه، مشتریان شما افزایش می یاید.
2. ارائه اطلاعات کاملتر به مشتری و تبدیل شدن به سایت مرجع
با راه اندازی گل فروشی آنلاین می توانید، توضیحات بیشتری مانند: طرز نگهداری یک گیاه، آب و هوای مناسب راجع به انواع گل و گیاه ها در اختیار مشتریان قرار دهید. در صورتی که در گل فروشی مشتری اطلاعات زیادی راجع به گل مورد نظر دریافت نمی کند و مجبور به خرید می شود.
3. امکان ارائه گل و گیاه های متنوع، بدون دغدغه انبار و فضای نگهداری
راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل گیاه نیاز به یک فضای بزرگ دارد تا بتوانید انواع مدل های گل و گیاه را در آن به فروش برسانید. همه افراد از چنین فضایی برخوردار نیستند و به همین دلیل تنوع گل هایشان پایین است. با راه اندازی گل فروشی آنلاین دیگر محدودیتی در این زمینه ندارید.
طراحی سایت گل فروشی یا فعالیت در شبکه های اجتماعی؟
همانطور که گفتیم راه اندازی فروشگاه آنلاین گل و گیاه مزایای زیادی نسبت به فروش حضوری آن دارد. عده ای معتقد هستند که فعالیت در شبکه های اجتماعی مختلف نظیر تلگرام، اینستاگرام، روبیکا و … می تواند برای این کار گزینه بسیار مناسبی باشد. اما این در حالیست که تمامی این شبکه های اجتماعی چه داخلی و چه خارجی برای شما امنیت کافی ندارد.
شبکه های اجتماعی خارجی همواره در معرض خطر فیلترینگ بوده و شبکه های اجتماعی داخلی نیز ممکن است به دلایل زیر ساختی از دسترس خارج شده یا پاسخگوی نیازهای شما نباشند. به همین دلیل است که تنها تکیه کردن به این شبکه ها می تواند تمام زحمات و سرمایه شما را یک شبه به باد بدهد.
در مقابل طراحی سایت گل فروشی و درکنار این، فعالیت در شبکه های اجتماعی راهی ایمن تر برای کسب و کار شما خواهد بود؛ همچنین امکاناتی که یک وب سایت در اختیار شما قرار می دهد به هیچ عنوان قابل مقایسه با امکانات شبکه های اجتماعی نیست. به عنوان مثال شبکه های اجتماعی امکان اتصال به درگاه بانکی را به شما نمی دهند و این مسئله می تواند برایتان دردسر ساز شود.
ما پیشنهاد می کنیم علاوه بر فعالیت در این مدل از شبکه های اجتماعی، اقدام به طراحی سایت گل فروشی نیز کنید. سپس با قرار دادن لینک سایت در اکانت خود در شبکه های اجتماعی، مردم را به خرید و بازدید از سایت ترغیب کنید. شما می توانید حتی برای تشویق مردم به استفاده از سایت، تخفیف ویژه یا جایزه نیز بگذارید.
طراحی سایت فروشگاهی وردپرس برای فروش انواع محصولات فیزیکی و دانلودی توسط سیتی سایت تنها در 3 روز کاری آماده خواهد شد. شما می توانید با توجه به نیاز کسب و کارتان، یکی از پکیج های صفحه زیر را انتخاب کنید:
شروع قیمت از :
3.900.000 تومان
نکات مهم در طراحی سایت گل فروشی
با در نظر گرفتن یک سری ویژگی های خاص برای فروشگاه اینترنتی خود می توانید، مشتریان زیادی را جذب کرده و افزایش فروش را تجربه کنید. برای راه اندازی فروشگاه آنلاین گل نیز بایستی، یکسری مراحل را طی کنید که در ادامه این مطلب به آن می پردازیم.
1. در مورد فروشگاه اینترنتی گل و گیاه تحقیق کنید
قبل از شروع هر کاری بهتر است که دانش آن کار را کسب کنید. اگر در حال حاضر صاحب یک گل فروشی هستید، نصف راه را رفته اید؛ اما به شما پیشنهاد می کنیم که گل فروشی های آنلاین معروف را نیز بررسی کنید. چرا که فروش آنلاین با فروش فیزیکی تفاوت هایی دارد. از طرفی شما می توانید علاوه بر فروش گل های طبیعی، گل های مصنوعی را نیز بفروشید.
امروزه به دلیل عمر کم گل های طبیعی، بسیاری از مردم به ویژه عروس ها ترجیح می دهند از گل های مصنوعی استفاده کنند تا بتوانند آن را برای همیشه داشته باشند.
اگر در حال حاضر گل فروشی ندارید اما علاقه خاصی به این حوزه دارید، بهتر است که در کلاس های فنی و حرفه ای شرکت کرده و مدارک لازم در زمینه گل و گیاه را دریافت کنید. درست است که شما به طور مستقیم با مشتری در ارتباط نیستید اما پشتیبانی آنلاین از آنها می تواند تاثیر زیادی در فروش شما داشته باشد.
زمانی که شما اطلاعات کافی در زمینه کاریتان داشته باشید، می توانید به هر سوالی از جانب مشتری پاسخ دهید.
2. برای فروشگاه اینترنتی گل و گیاه خود وب سایت تهیه کنید
برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی نیاز به ساخت وب سایت برای فروش محصولاتتان دارید. با تهیه یک وب سایت برای کسب و کار خود می توانید، تصویر گل و گیاه های خود را به همراه اطلاعاتی کامل از آن در سایت خود بگذارید.
با داشتن سایت گل فروشی به راحتی می توانید، مشتریان خود را افزایش داده و محصولاتتان را به فروش برسانید. شما می توانید برای صرفه جویی در هزینه و زمانتان، از فروشگاه های آماده استفاده کنید.
3. قیمتی مناسب برای محصولات خود در نظر بگیرید
قیمت گذاری محصولات شما بایستی با توجه به رقبا، مشتریان و … صورت گیرد. یکی از مواردی که برای مشتریان اهمیت زیادی دارد، قیمت مناسب و کیفیت عالی خدمات و محصولات است. اما از آنجایی که اصولا مشتریان گل و گیاه را برای هدیه یا زیبایی محیط اطراف خود می خرند، کیفیت و زیبایی آن بیشتر از قیمت برایشان اهمیت دارد.
علاوه بر کیفیت و زیبایی گل و گیاه، خدمات پشتیبانی محصول، گارانتی، زمان ارسال محصول، نوع بسته بندی گل ها و … برایشان بسیار مورد اهمیت است. در نتیجه اگر قصد ارائه قیمت بالاتر نسبت به رقیبانتان را دارید، بهتر است کیفیتی و خدماتی متفاوت را نیز به مشتریان عرضه کنید. یکسری هزینه هایی که هنگام قیمت گذاری محصولات بایستی به آنها توجه داشته باشید، عبارتند از:
- بسته بندی محصولات
- ارسال کالا
- بیمه محصول
- قیمت گل و گیاه در فواصل مختلف سال
- و…
در صورتی که اکثر مشتریان شما به طور عمده از شما خرید می کنند، هزینه محصولاتتان را با استفاده از استراتژی های خاص پایین بیاورید.
4. عکس های با کیفیت از محصولاتتان تهیه کنید
در فروش اینترنتی، کیفیت تصویر محصولات از اهمیت بالایی برخوردار است. حال اگر صحبت از فروش گل و گیاه باشد، اهمیت عکس چندین برابر می شود؛ زیرا یکی از دلایل جذب مشتریان به گل و گیاه، ظاهر زیبای آن است.
یکسری نکاتی که در عکس برداری از گل و گیاه باید به آن توجه کنید، عبارتند از:
- از استفاده فیلترهایی که رنگ و شکل گل را غیر واقعی می کنند، پرهیز کنید.
- از زوایای مختلف گل عکس تهیه کنید.
- یک عکس نزدیک از محصول بگذارید.
- از پشت صحنه واقعی و جذاب برای عکس برداری استفاده کنید.
- نور کافی برای محیط عکسبرداری تهیه کنید.
در این زمینه مطالعه محتوا “عکس برای سایت فروشگاهی” می تواند به شما کمک کند.
5. برنامه ریزی مناسبی برای ارسال محصولات داشته باشید
چگونگی ارسال کالا هم برای شما و هم مشتریانتان مورد اهمیت است. چرا که مشتری تمایل دارد در سریعترین زمان ممکن، سفارش خود را در سلامت کامل تحویل بگیرد. از طرفی شما هم میخواهید رضایت مشتری را جذب کرده و در هزینه های ارسال صرفه جویی کنید. به طور کلی برای ارسال محصولات دو روش معمول وجود دارد:
1- ارسال محصول برای همشهریان: در این روش تمام مشتری های شما از شهر خودتان هستند که می توانید توسط تاکسی های اینترنتی، سرویس اینترنتی مخصوص بار و … محصول را به دست مشتریان برسانید.
2- ارسال محصول برای مشتریان شهرهای دیگر: در این روش شما مشتریانی از شهر های دیگر دارید. برای ارسال محصول به شهرهای دیگر می توانید از اداره پست، تیپاکس و دیگر شرکت های از این قبیل کمک بگیرید.
شما می توانید فرآیند ارسال محصول را برای مشتریانتان توضیح دهید و آن ها را در جریان لحظه به لحظه فرآیند محصول بگذارید تا به راحتی اقدام به خرید از شما کنند.
همچنین در محتوا “ روش های ارسال کالا ” روش های دیگری را نیز به شما معرفی کرده ایم.
6. در شبکه های اجتماعی نیز فعالیت خود را آغاز کنید
پس از طراحی سایت و تکمیل ویترین محصولات خود می توانید، اقدام به بازاریابی در شبکه های اجتماعی کنید. برای مثال در اینستاگرام پیج فروشگاهی ایجاد کنید و از طریق تولید محتوای جذاب، مخاطبان را به خرید محصولات خود ترغیب کنید. برای تولید محتوا حرفه ای برای اینستاگرام، مطالعه محتوا ” چک لیست تولید محتوا اینستاگرام ” را پیشنهاد میکنیم.
از جمله محتواهایی که می توانید در پیج فروشگاهی خود قرار دهید، عبارتند از:
- روش و زمان مناسب قلمه زدن گیاهان
- آب و هوای مورد نیاز انواع گل و گیاه
- معرفی کودهای تقویتی متناسب با هر گیاه
- و …
با استفاده از چنین محتواهایی می توانید از طریق اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی مخاطبان زیادی جذب کنید.
7. توضیحات کاملی درباره محصولات خود ارائه دهید
ارائه یک سری اطلاعات از قبیل نام گل، شرایط آب و هوایی، مقدار آب مورد نیاز و … برای هر گلی بسیار مهم است؛ زیرا مخاطبان از این طریق می توانند گل و گیاهی متناسب با شرایط خود را انتخاب کنند. هرچه اطلاعات کامل تری به مخاطبان خود ارائه دهید، احتمال این که مخاطبان به مشتریان شما تبدیل شوند بیشتر می شود.
نوشتن توضیحات جذاب و اصولی برای محصولات فروشگاه اینترنتی در جذب مشتری تاثیر زیادی دارد، به همین دلیل مطالعه محتوا ” آموزش نوشتن توضیحات محصول ” را از دست ندهید.
8. برای وبلاگ سایت خود محتوای جذاب تهیه کنید
شما می توانید با نوشتن محتوای بهینه و جذاب برای سایت خود در جستجوی گوگل رتبه بالایی بدست آورید. از جمله محتواهایی که مخاطبان زیادی دارند عبارتند از:
- دلایل زرد شدن برگ شمعدانی
- دلیل گل ندادن شمعدانی
- روش قلمه زدن گل رز
- و…
کسانی که چنین مطالبی را سرچ می کنند، علاقمند به حوزه کاری و محصولات شما هستند. با انتشار مداوم چنین محتواهایی می توانید، برای کسب و کار خود مشتری جذب کنید.
9. بهترین تجربه کاربری را برای سایت خود رقم بزنید
شما می توانید با رعایت یکسری نکات مانند: رنگ زمینه سایت، محل قرار گیری دکمه ها، سرعت بالای لود شدن سایت و … بهترین تجربه کاربری را برای سایت خود رقم بزنید. امروزه یکی از مهم ترین فاکتورهای بالا رفتن سئو سایت و جذب مشتری، تجربه کاربری با کیفیت است.
10. برای گل فروشی خود محصول تهیه کنید
شاید با خودتان تصور کنید که حتما بایستی، محصولاتتان را خودتان بفروشید و یا تهیه کنید. در صورتی که این باور درست نیست. شما می توانید با یک فروشنده و یا تولید کننده قراردادی تنظیم کنید. سپس عکس محصولاتش را در فروشگاه اینترنتی خود قرار دهید و در صورتی که مشتری محصولی را سفارش داد، از او بخواهید که محصول را به دست مشتری برساند.
در حال حاضر کسب و کارهای فراوانی از این طریق به کسب درآمد رسیده اند. البته اگر خودتان فروشنده یا تولید کننده گل و گیاه مورد نیاز خود باشید، تمام فرآیند فروش در دست خودتان است و سودتان نیز افزایش می یابد. به این شیوه فروش مارکت پلیس یا چند فروشندگی می گویند. در واقع شما بستری را برای صاحبان گل فروشی ها فراهم می کنید تا محصولاتشان را عرضه کنند. سپس در ازای این کار از آنها پورسانتی را دریافت می کنید.
11. قسمتی از بازار را انتخاب کنید
برای شروع یک کسب و کار آنلاین یا سنتی لازم است، قسمتی از بازار را انتخاب کرده و در آن فعالیت کنید. فعالیت در گوشه ای از بازار باعث می شود، دسترسی آسان تری به مشتریان داشته باشید و هزینه کمتری بابت بازاریابی و برندسازی بپردازید. به این نوع فعالیت نیچ مارکتینگ هم می گویند. چند مثال درباره انتخاب قسمتی از بازار گل و گیاه:
- گل و گیاه آپارتمانی
- گیاهان دارویی
- فروش کود، بذر و سم
- فروش ابزار کاشت گل و گیاه
- فروش نهال میوه
- و…
با انتخاب یکی از حوزه های مربوط به گل و گیاه به راحتی می توانید، بدون نیاز به رقابت با فروشگاه های دیگر، مشتریان را به سوی خود جذب کرده و برند سازی کنید.
امکانات فروشگاه آنلاین گل
فروشگاه آنلاین گل و گیاه بایستی یک سری امکانات به مشتریان ارائه دهد. در ادامه مهم ترین امکانات فروشگاه اینترنتی گل و گیاه را توضیح می دهیم.
1. تخفیفات مختلف در نظر بگیرید
برای مناسبت های گوناگون تخفیف های جذاب در نظر بگیرید و گل و گیاه هایی که شامل تخفیف میشوند را در صفحه ای جداگانه قرار دهید.
- همچنین برای ارسال محصولات به تعداد بالا، تخفیف در نظر بگیرید.
- امکان پرداخت درب منزل را فراهم کنید
یکسری از مشتریان از طریق کارت به کارت و یا پرداخت حضوری هزینه محصول را می پردازند. شما می توانید امکانی برای ثبت فیش پرداخت فراهم کنید و سپس محصول را به مشتری تحویل دهید.
2. برای خریدهای حضوری فاکتور ارائه کنید
امکان ارائه فاکتور برای فروش حضوری توسط فروشگاه اینترنتی خود را فراهم کنید.
3. قابلیت جستجوی پیشرفته را در سایت فراهم کنید
در راه اندازی فروشگاه گل و گیاه، امکانی برای جستجوی پیشرفته قرار دهید تا مشتریان بر اساس ویژگی های همچون: شرایط آب و هوایی، مقدار آب مورد نیاز و … گل و گیاه مورد نیاز خود را جستجو کنند.
4. قیمت و شرایط فروش عمده را در فروشگاه خود مشخص کنید
مشخص کردن قیمت محصولات برای مشتریانی که می خواهند به صورت عمده ای خرید کنند.
علاوه بر مواردی که گفته شد، یکسری امکانات پیشرفته نیز وجود دارند که با به کارگیری آنها سرعت رونق کسب و کار خود را افزایش می دهید.
- قسمتی را برای مشاهده سوابق خرید مشتریان خود قرار دهید.
- امکانی برای ثبت سفارشات و دریافت پیش فاکتور قرار دهید.
- امکان مشاهده پر فروش ترین گیاه برای شارژ دوباره آن را قرار دهید.
- برخی گل و گیاه ها فقط در یک فصل خاص رشد می کنند. شما می توانید امکان پیش خرید کردن محصولات را در سایت خود قرار دهید. این گونه مشتریان به محض شارژ شدن محصول می توانند آن را دریافت کنند.
- برای هر گیاه متناسب با میزان حساسیتش، روش ارسال را مشخص کنید.
- گزارشی مبنی بر تعداد فروش از هر شهر و استان تهیه کنید.
- پس از ایجاد امکانی برای پیش خرید کردن محصولات، تعداد روز باقی مانده برای شارژ آن را نیز برای مشتری مشخص کنید.
هزینه راه اندازی فروشگاه گل و گیاه
با توجه به مطالب بالا دریافتید که راه اندازی گل فروشی آنلاین به یکسری امکانات ضروری نیاز دارد. هزینه راه اندازی فروشگاه آنلاین گل و گیاه با امکانات و ویژگی هایی که در بالا ذکر کردیم، حدود سه تا شیش میلیون تومان است. البته شما می توانید برای کسب اطلاعات دقیق تر از هزینه و همچنین امکانات فروشگاه اینترنتی، با مشاوران ما تماس بگیرید.
علاوه بر اینها یکسری ویژگی هایی نیز به افزایش فروش و بهبود تجربه کاربری سایت شما کمک می کنند. یکی دیگر از امکانات مورد اهمیت برای سایت گل فروشی، سئو سایت است. شما می توانید با استفاده از خدمات سئو رتبه سایت خود را در نتایج گوگل افزایش دهید. فروشگاه ساز سیتی سایت با رعایت تمام اصول سئو، بهترین رتبه برای سایت شما را فراهم می سازد.
سوالات متداول کاربران
اولین اقدام برای راه اندازی فروشگاه گل و گیاه چیست؟
اولین اقدام برای تاسیس گل فروشی آنلاین، کسب اطلاعات در همین حوزه است. گل فروشی فعالیتی است که نیاز به دانش خاص دارد، در غیر اینصورت ممکن است دچار ضرر شوید.
محصولات مورد نیاز فروشگاه اینترنتی گل و گیاه را از کجا تهیه کنیم؟
یکی از بهترین راه ها برای تامین محصولات فروشگاه، مراجعه به بازارهای بین المللی یا عمده فروش گل و گیاه شهرتان است. در این بازارها اصولا گل و گیاه و سایر محصولات مرتبط با قیمت مناسب تر ارائه می شود.
بهترین شبکه های اجتماعی برای بازاریابی گل و گیاه کدام است؟
شما ابتدا باید مخاطبانتان را بشناسید و با توجه به آنها یکی از شبکه های اجتماعی را انتخاب کنید. اما به طور کلی اینستاگرام بهترین شبکه اجتماعی برای جذب مخاطب است.
درامد گل فروشی انلاین چقدر است؟
راه اندازی گل فروشی آنلاین این امکان را فراهم می کند تا مشتریان شما محدود به یک منطقه مکانی نباشند و از هر نقطه کشور مشتری داشته باشید. همین موضوع باعث می شود تا درآمد بیشتری داشته باشید.