طراحی سایت

تحلیل فروشگاه اینترنتی دیجی کالا

فروشگاه اینترنتی دیجی کالا بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران است که نقاط مثبت و منفی زیادی دارد. در این مقاله سعی کرده ایم این فروشگاه را از جنبه های مختلفی مانند سئو سایت دیجی کالا، نکات مثبت و منفی بررسی کنیم. در ادامه به نقد و بررسی سایت دیجی کالا پرداخته ایم؛ اگر قصد طراحی فروشگاه اینترنتی شبیه دیجی کالا را دارید با ما همراه باشید.

تحلیل و بررسی وب سایت دیجی کالا

برای نقد و بررسی سایت دیجی کالا، بهتر است آن را از جنبه های مختلفی نگاه کنیم؛ بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران از دید عموم، وب سایت دیجی کالا است. دیجی کالا بیش از 10 سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است و در ابتدای کار مانند همه فروشگاه های اینترنتی، بسیار ساده و با محصولاتی با تنوع پایین فعالیت خود را آغاز کرد.

از جمله مزیت های کلیدی این وب سایت، تمرکز روی رضایت مشتری بوده است که در تمام مدت فعالیت خود بسیار به این موضوع اهمیت داده است. اما اخیرا این شرکت با مشکلاتی مواجه شده است که باعث افت کیفیت خدمات مشتریان آن شده است.

دیجی کالا از ابتدای کار خود سعی در معرفی کالاهای دیجیتال و نوشتن review های اختصاصی برای آنها داشت و همین موضوع سبب می شد، کاربران برای کسب اطلاعات دقیق از یک کالا به دیجی کالا مراجعه کنند. اما در آن زمان که فرهنگ خرید اینترنتی هنوز به این جایگاه نرسیده بود، اکثر افراد برای کسب اطلاعات به دیجی کالا مراجعه می کردند و پس از انتخاب محصول مد نظرشان به بازار مراجعه می کردند.

به جرات می توان گفت دیجی کالا در ترویج فرهنگ خرید اینترنتی در ایران، نقش بسیار مهمی دارد و در آن زمان که فروشگاه های زرد به ارائه کالاهای بی کیفیت مشغول بودند، دیجی کالا تنها مسیر آنلاین برای خرید کالا از طریق اینترنت بود.

اما گذر زمان و ترویج استفاده از خدمات آنلاین توسط دولت و رسانه ها، کم کم مردم را به سمت خرید آنلاین هدایت کرد. در نهایت غولی به نام دیجی کالا را ساخت تا بتواند نیازهای یک کشور را برای مدتی تامین کند. اما خوب چندی نگذشت که صدای بلند سودهای کلان فروشگاه اینترنتی در رسانه ها، رقبای دیگر را هوشیار کرد و سایت های فروشگاه اینترنتی جدیدی راه اندازی شدند.

هزینه ساخت فروشگاه وردپرسی

طراحی سایت فروشگاهی وردپرس برای فروش انواع محصولات فیزیکی و دانلودی توسط سیتی سایت تنها در 3 روز کاری آماده خواهد شد. شما می توانید با توجه به نیاز کسب و کارتان، یکی از پکیج های صفحه زیر را انتخاب کنید:

شروع قیمت از :

3.900.000 تومان

خرید فروشگاه ساز

دیجی کالا هنوز هم در صدر جدول قرار دارد. از نظر خلاقیت فقط می توانید ویدیوی سقف خیالتان کجاست را مشاهده کنید، تا کاملا به خلاقیت بالای این شرکت پی ببرید. همچنین از نظر نوآوری وارد شده به بازارهای جدید و روشهای متفاوت ارسال و پیشنهادات ویژه، دیجی کالا هنوز هم جذاب به نظر می رسد.

در میزان بازدید سایت که الکسا کاملا این موضوع را تایید می کند، بهترین تجربه های کاربری و تجربه خرید را در هنگام جستجو در دیجی کالا می توان تجربه کرد. در پایان نیز اگر صحبت نحوه بازاریابی باشد، چیزی که مشخص است پیوند دیجی کالا و شرکت Anetwork، کمی بیش از حد تصور صاحبان دیجی کالا باعث رشد و تبلیغات این شرکت شد. (در اصل علت بوجود آمدن مشکلات اخیر این فروشگاه اینترنتی نیز همین بود)

بیشتر بخوانید: رقیب های دیجی کالا

اگر تا به حال از دیجی کالا خرید نکرده باشید اما قطعا نام آن را شنیده اید. دیجی کالا یکی از بزرگترین و شاید محبوب ترین فروشگاه اینترنتی در ایران است. در این مقاله سعی می‌کنیم این سایت فروشگاهی را بیشتر بررسی کرده و با نکات مثبت و منفی آن آشنا شویم.

ویژگی‌های مثبت و منفی دیجی کالا

تا اینجا یک تحلیل کلی از فروشگاه اینترنتی دیجی کالا داشتیم، در ادامه به بررسی ویژگی های مثبت و منفی دیجی کالا می پردازیم.

شخصی سازی پروفایل

یکی از نقاط قوت دیجی کالا این است که هر کاربر یک پروفایل دارد. دیجی کالا با شخصی سازی پروفایل و ایجاد یک فهرست از کالاهای مورد علاقه هر کاربر می‌تواند پیشنهادات ویژه خود را هدفمند ارائه کند؛ به این معنی که برای هر شخص با توجه به علاقمندی‌های او پیشنهادات خرید کالایی خاص نمایش داده شود.

برای این هدف همچنین می‌توان از میزان مراجعات هر کاربر به صفحات خاص نیز بهره برد و با توجه به زمانی که در صفحاتی خاص می‌ماند تا حدی از گرایشات و علاقه‌مندی‌های مشتری اطلاع پیدا کرد. در حال حاضر با اینکه بخش مربوط به فهرست کالاهای مورد علاقه در پروفایل کاربران در سایت دیجی کالا وجود دارد، اما باز هم کالاهای بی ربط زیادی برای کاربران نمایش داده می‌شود.

قابلیت فیلتر کردن کالاها

یکی از نکات مثبت دیجی کالا که در خیلی از فروشگاه های اینترنتی وجود دارد اما بسیار کاربردی می باشد، قابلیت فیلتر کردن و دسته بندی کالاها هنگام جستجو است. هنگامی که یک کاربر به دنبال محصول خاصی است، می‌تواند کالاهای موجود را بر اساس موارد مختلفی مانند رنگ، برند، قیمت و … فیلتر کرده و محصول مورد نظر خود را سریع‌تر بیابد.

امکان دریافت و نمایش نظرات مشتریان

ارائه توضیحات کامل در مورد محصول یکی از نقاط قوت دیجی کالا است. علاوه بر توضیحات خود سایت، دیگر مزیتی که این سایت فروشگاهی دارد، قابلیت دریافت و نمایش نظرات کاربران سایت در مورد کالاهاست.

خریداران و حتی کسانی که آن کالا را نخریده‌اند ولی با آن آشنایی دارند، می‌توانند نظرات مثبت و منفی خود را در قسمت نظرات ارسال کنند. کامنت‌های کاربران بعد از تایید منتشر شده و به همه کاربران هنگام تصمیم برای خرید، کمک خواهند کرد. این یک امتیاز مهم برای یک فروشگاه اینترنتی است، البته به شرطی که امکان گذاشتن نظر تنها برای خریداران کالا محیا باشد نه برای عموم.

گیمیفیکیشن در دیجی کالا

همان طور که در بالا اشاره شد، وجود نظرات در فروشگاه اینترنتی از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین خیلی اهمیت دارد که دیجی کالا بتواند کاربران را به گذاشتن کامنت و بیان نظرات خود تشویق کند. برای این منظور می‌توان از ایده های گیمیفیکیشنی و مشوق‌هایی مثل کد تخفیف استفاده کرد تا مشتریان به گذاشتن نظر در مورد محصولی که آن را خریداری کرده‌اند، تشویق شوند. نه تنها برای دیجی کالا بلکه برای همه سایت‌ها، مخصوصا سایت‌های فروشگاهی بخش نظرات اهمیت زیادی دارد و یکی از عوامل موفقیت یک فروشگاه اینترنتی می باشد که توجه به آن باعث پیشرفت سایت می‌شود.

امکان پرسیدن و دریافت پاسخ

در دیجی کالا این امکان وجود دارد که کاربران سوالات خود در مورد محصولات را بپرسند و این سوالات توسط دیگر کاربران یا متخصصان سایت دیجی کالا پاسخ داده می‌شود. این یک نکته مثبت برای دیجی کالاست؛ اما یک مشکل نیز دارد و آن این است که همه افراد حتی کسانی که آن کالای خاص را نخریده‌اند نیز می‌توانند، پاسخ سوال افراد را بدهند بدون اینکه تجربه واقعی از خرید و استفاده از آن کالا را داشته باشند.

اهمیت این موضوع از آن جهت است که این نظرات بسیار روی تصمیم کاربر برای خرید موثر است و یک نظر غیر تجربی یا مغرضانه می تواند مشتری را از خرید منصرف کند. پس خیلی خوب است که دیجی کالا بتواند این نقطه ضعف را برطرف کرده و تنها امکان نظر دادن یا پاسخ دادن به سوالات را برای کسانی فعال کند که آن کالا را خریده باشند.

بررسی سئو سایت دیجی کالا

برای تجزیه و تحلیل سایت فروشگاه اینترنتی باید آن را از جنبه های مختلفی بررسی کنیم. در ادامه می خواهیم به بررسی بخش های اصلی و مهم دیجی کالا بپردازیم:

  • دسته بندی مناسب محصولات

اولین موردی که در تجزیه و تحلیل سایت فروشگاه اینترنتی دیجی کالا به آن می پردازیم، دسته بندی محصولات است. همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم یکی از نکات مثبت این فروشگاه داشتن دسته بندی و فیلتر مناسب محصولات است. همین امر سبب شده است خرید برای کابران آسان تر شود. دسته بندی و فیلتر مناسب محصولات علاوه بر نظم دهی به بخش محصولات سایت، سبب شده است دیجی کالا از نظر سئو نیز رتبه خوبی داشته باشد.

اما تغییرات مداومی که در این فروشگاه ایجاد میشود، سبب شده است ایرادات کدنویسی زیادی بوجود بیاید؛ همین ایرادات کدنویسی ممکن است در سئو سایت مشکلاتی را بوجود بیاورد.

  • حجم صفحه اصلی

متاسفانه صفحه اصلی دیجی کالا از نظر سئو رتبه خوبی ندارد. اگر به فروشگاه دیجی کالا مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که سرعت بارگذاری سایت از 15 ثانیه بیشتر است. دلیل این کند بودن سرعت لود سایت وجود درخواست های بالا به سمت سرور در زمان ورود کاربر است.

اگر دیجی کالا بخواهد با سایت بزرگی مانند آمازون در این زمینه رقابت کند، قطعا با شکست مواجه میشود! از طرفی کدهای استایل و فایل ها در این فروشگاه بهینه نیستند. البته این مورد برخلاف تصور دیگران یکی از عوامل موفقیت سایت دیجی کالا شده است؛ چراکه این سایت از نظر برندینگ حرفه ای بوده و از شبکه CDN استفاده می کند.

  • تگ های صفحه اصلی

یکی دیگر از عوامل مهم در سئو سایت تگ صفحات اصلی و قسمت متا توضیحات یا همان description است. دیجی کالا در صفحه اصلی خود از کلمه فروشگاه اینترنتی دیجی کالا استفاده کرده است و در تگ اصلی خود(h1) نیز کلمات کلیدی ” فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا، بررسی، انتخاب و خرید آنلاین ” را به کار برده است. همین موارد گفته شده باعث شده است این فروشگاه سئو خوبی در این زمینه داشته باشد.

مزایا و معایب دیجی کالا

همانطور که گفتیم دیجی کالا با تفاوت در ظاهر سایت و نحوه ارائه خدمات، توانست به سرعت در میان مردم محبوب شود. اما آیا دیجی کالا معایبی ندارد؟

یکی از معایب دیجی کالا، افت کیفیت خدمات رسانی به ویژه در سال های اخیر است. این وب سایت بزرگ که مشتری های زیادی را دارد، به جای توجه به نیاز مشتری، تنها به دنبال جذب فروشنده جدید است. در این فرایند هم فروشنده ها را از فیلتری عبور نمی دهد که فروشنده های بی مسئولیت و با محصولات بی کیفیت در سایت شروع به فعالیت نکنند.

همین مسئله سبب شده است که بسیاری از مشتری ها از این وب سایت ناراضی باشند. از طرفی برخی از تفاوت قیمت های دیجی کالا سبب شده است که مردم سردرگم شده یا از خرید منصرف شوند. یکی دیگر از اشتباهات فروشگاه اینترنتی دیجی کالا را می توان عدم مدیریت صحیح بر رفتار و عملکرد فروشنده دانست.

به طوری که در سالهای اخیر دیده شده است که محصول دریافت شده توسط مشتری، تفاوت زیادی با محصول انتخاب شده توسط او دارد. اگر بخش نظرات را بخوانید، می توانید به راحتی این مسئله را ببینید.

مزایای فروشگاه و قالب دیجی کالا

از مزایای دیجی کالا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بسیار بالا سایت و جستجوی سریع
  • تجربه کاربری فوق العاده
  • پیشنهادات روزانه جذاب
  • ایمیل مارکتینگ
  • بخش TV و بخش MAG
  • ارائه کلیه کالاها در یک سبد
  • امکان مطلع شدن از موجود شدن کالاها
  • سیستم ترغیب به خرید مجدد (دیجی بن)
  • معرفی دقیق کالاهای ارائه شده
  • 7 روز گارانتی کالاهای خریداری شده
  • مشخصات فنی دقیق محصولات
  • ثبت نام سریع در هنگام سفارش
  • نرم افزار مناسب گوشی هوشمند
  • نمایش نسخه سه بعدی کالاهای پر مخاطب
  • و…

معایب فروشگاه و قالب دیجی کالا

از معایب فروش در دیجی کالا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش سرعت ارسال سفارشات (به تازگی)
  • عدم پیگیری مجدد پس از لغو سفارش
  • عدم امکان خرید کالاهای مرتبط با یک کالا (خرید گوشی به همراه ضدخش و قلم مخصوص)
  • نرفتن به سمت بازارچه آنلاین مانند فروشگاه های بزرگ دنیا (Marketplace)
  • بخش پرسش و پاسخ بی فایده در محصولات
  • عدم ارائه خدمات خاص به مشتریان ویژه که خریدهای زیادی دارند
  • مشخص نبودن وضعیت سفارش پس از تحویل به پیک در تهران و نداشتن راه ارتباطی با فرد پیک موتوری
  • نداشتن نرم افزار مخصوص تبلت

کلام آخر

همچنین با توجه به موارد گفته شده باز هم رتبه یک را به دیجی کالا می دهیم و آن را در بالای جدول معرفی می کنیم، با همه معایبی که مطرح شد باز هم نمی توان هنوز جایگزینی برای دیجی کالا در صدر جدول پیدا کرد و هنوز هم اولین گزینه برای سفارش آنلاین کالا در ایران دیجی کالا است. اگر شما نیز قصد  راه اندازی فروشگاهی مانند شبیه دیجی کالا را دارید می توانید از فروشگاه ساز حرفه ای ما استفاده کنید.

دیجی کالا یک فروشگاه اینترنتی پرطرفدار و بزرگ ایرانی است که نکات ضعف و قوت آن را در این مطلب از سیتی سایت به طور مختصر بررسی کردیم. اگر به دنبال راه اندازی فروشگاهی اینترنتی باشید حتما این اطلاعات برایتان مفید بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *