بروز رسانی محتوای قدیمی سایت شما برای گوگل اهمیت زیادی دارد، اما نه به هر قیمتی! این بروز رسانی باید طبق قوانین و الگوریتم گوگل انجام شود. در این مطلب به شما آموزش می دهیم که چطور یک محتوای قدیمی را بروزرسانی کنید و همچنین تاثیر آن بر سئو را بیان کرده ایم.
بروز رسانی محتوای قدیمی
یکی از مواردی که گوگل به شدت به آن اهمیت می دهد، آپدیت کردن وب سایتتان است. اما چطور می توانیم سایتمان را بروز کنیم؟ یکی از روش های بروز رسانی سایت، آپدیت محتواهای قدیمی است. همانطور که میدانید خدمات تولید محتوا در بهبود جایگاه سایت شما در گوگل و افزایش بازدید کننده هدفمند، بسیار موثر است. بروز رسانی محتوای قدیمی سایت نیز کمک زیادی به افزایش بازدید آن می کند و خون تازه در رگ های آن محتوا جریان پیدا میکند. شما به راحتی می توانید در کنار تولید محتواهای جدید با بروز رسانی محتواهای قدیمی، رتبه سایت خود را در گوگل بهبود ببخشید. در همین راستا گوگل از الگوریتمی به نام الگوریتم فرشنس گوگل رونمایی کرده است که بر تازگی و آپدیت بودن محتوا ها تاکید دارد.
در سئو سایت بروزرسانی محتوا از تولید محتوا جدید مهم تر است. به عبارتی اگر محتوای سایت را آپدیت کنید وروردی بیشتری خواهید گرفت تا اینکه محتوای جدید تولید کنید.
چه محتوایی را باید بروزرسانی کنیم؟
اگر تعداد بازدید کننده های سایت شما در یک ماه از حدود ۵هزار نفر کمتر است، بهتر است بیشتر به تولید محتوا جدید بپردازید، اما اگر بازدید کننده های سایت شما بیشتر از این تعداد هستند، می توانید بازدید سایت فروشگاهی خود را با بروزرسانی محتوای قدیمی افزایش دهید.
شما به 6 روش می توانید محتوای کاندید برای بروز رسانی را انتخاب کنید.
1. انتخاب پربازدیدترین محتوا
در روش اول برای انتخاب محتوای کاندید باید ابتدا پربازدیدترین محتواهای خود را مشخص کنید. این کار را میتوانید به کمک گوگل آنالیتیکس انجام دهید. سپس پربازدیدترین مطالب خود را بر اساس تاریخ انتشار آنها منظم کنید. بهترین انتخاب شما برای بروز رسانی، محتوایی است که جزو پربازدیدترین مطالب باشد اما تاريخ انتشار آن از سایر مطالب قدیمی تر باشد.
2. انتخاب بر اساس کلمات کلیدی
در روش دوم شما باید میزان سرچ کلمات کلیدی محتوای خود را در گوگل بدست آورید. این کار از طریق سرچ کنسول گوگل هم امکان پذیر است. اگر کلمه کلیدی این محتوا بازدید زیادی برای سایت شما به همراه داشته است، میتوانید آن را برای بروز رسانی کاندید کنید. در واقع این محتواها از نظر کاربران و گوگل محبوب تر از بقیه بوده اند و افزایش کیفیت آنها تاثیری بسیار بیشتری از یک محتوا معمولی جدید برایتان خواهد داشت. برای پیدا کردن کلمات کلیدی می توانید از ابزارهای مختلفی نیز استفاده کنید. در محتوای ابزار رایگان گوگل برای سئو این ابزار را معرفی کرده ایم.
3. انتخاب بر اساس زمان انتشار
در روش آخر شما باید بروز بودن محتوا را نسبت به زمان انتشار محتوا، مورد بررسی قرار دهید. برای مثال اگر امسال شما محتوایی در رابطه با افزایش فروش اینترنتی، با توجه به شیوع بیماری کرونا منتشر می کنید، در چند سال آینده با توجه به راه های احتمالی درمان این بیماری، باید این مطلب را برای بروز رسانی، کاندید کنید.
هنگامی که شما این دست از محتواها را بروز رسانی می کنید، علاوه بر افزایش بازدید محتوا، به مخاطب اطلاع می دهید که سایت شما همیشه بروز است و اعتماد او را جلب می کنید.
4. محتواهایی با ترافیک بالا اما تبدیل کم
بسیاری از محتواهای سایت شما ترافیک بالایی داشته اما نرخ تبدیل زیادی برای شما ندارند؛ بسیاری از محتواهای آموزشی این ویژگی را دارند. با بروزرسانی این دسته از محتواها می توانید فرصت دوباره برای دیده شدنشان فراهم کنید. شاید در این بروزرسانی بتوانید از کال تو اکشن های بهتری استفاده کرده و ترافیک سایتتان را به مشتری تبدیل کنید.
5. محتواهایی با ترافیک کم اما تبدیل بالا
دسته دیگری از محتواها که باید برای بروزرسانی انتخاب شوند، محتواهایی با ترافیک کم اما نرخ تبدیل بالا هستند. به این دسته از صفحات اصولا صفحات مانی پیج گفته می شود. چرا که با وجود ترافیک کمی که دارند، فروش زیادی را برای ما خواهند داشت.
6. بروزرسانی بر اساس رتبه در گوگل
در مورد رتبه محتوا و زمانی که باید آن را بروز رسانی کرد به سه مورد میتوان اشاره کرد:
- هنگامیکه محتوا رتبه ثابتی ندارد و بین صفحه 1 و 2 تغییر جایگاه می دهد، باید آن رابروزرسانی کرد.
- رمانی که محتوا در لینک های 4 ، 5 و 6 رتبه دارد و بهبود رتبه اتفاق نمی افتد.
- وقتی که محتوا در صفحه 2 است و ثابت مانده و بهبود رتبه ندارد.
تاثیر بروزرسانی محتوای قدیمی بر سئو
چگونه محتوای انتخاب شده را بروز کنیم؟
با توجه به ۳ روشی که ذکر کردیم شما می توانید یک لیست از محتواهای کاندید برای بروز رسانی تهیه کنید. برای این کار پیشنهاد می کنیم یک فایل اکسل مرتب ایجاد کنید و پس از بروزرسانی مشخص کنید که در چه تاریخی بروزرسانی را انجام دادید، چون احتمالا در ماه های بعد نیز با همین محتواها سر وکار خواهید داشت.
برای بروز رسانی محتوای خود باید موارد زیر را رعایت کنید:
1. کلمات کلیدی مربوط به محتوا را پیدا کنید
کلمات کلیدی هر صفحه یکی از اساسی ترین نکات سئو است. اکنون که محتوای کاندید را مشخص کرده اید، باید با کمک ابزارهای مختلف کلمات کلیدی محتوا را پیدا کنید. کلمات کلیدی همیشه ثابت نیستند و بصورت مداوم تغییر می کنند، در نتیجه ممکن است در زمان انتشار کلماتی را استفاده کرده باشید که امروز بعنوان کلمات کلیدی شناخته نمیشود. به همین دلیل بهتر است در صورت نیاز کلمات کلیدی را تغییر داده و یا تقویت کنید.
برای پیدا کردن کلمات کلیدی می توانید از پیشنهاد سرچ کنسول در بازه زمانی های مختلف کمک بگیرید. در محتوا ” چگونه بهترین کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم؟” نحوه پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی را آموزش داده ایم، آن را حتما مطالعه کنید.
2. تحلیل هدف کاربران از جستجوی محتوا
الگوریتم جدید گوگل محتوایی را ارزشمند می داند که نیازهای کاربران را پاسخ دهد. به همین دلیل پس از پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط، بهتر است آن ها را تجزیه کنید تا هدف کاربران از جستجوی این کلمات را متوجه شوید. برای مثال ممکن است برخی کلمات با هدف خرید از سایت جستجو شوند، در نتیجه شما باید در بروزرسانی محتوا کاربران را به سمت خرید هدایت کنید.
3. عنوان ها را بروز کنید
عناوین محتوا می تواند در جذب کاربر نقش مهمی داشته باشد. اصولا کاربران قبل از مطالعه کل محتوا، عنوان ها را بررسی می کنند و در صورتیکه محتوا نیاز آن ها را برطرف کند، ادامه مطلب را نیز مطالعه می کنند. بنابراین عنوان ها را مرتبط با موضوع مقاله و موضوع هر پاراگراف انتخاب کنید.
4. بروز کردن محتوا
ابتدا هر نام یا تاریخی که از گذشته بویی دارد از داخل محتوای خود حذف کنید و معادل بروز آن را قرار دهید.
در قدم بعدی باید لینک هایی که خراب شده اند یا اصلاحالا 404 هستند و در محتوای شما به کار برده شده اند را حذف کنید. میتوانید از ابزارهایی مانند link miner استفاده کنید تا لینک های خراب محتوای خود را تشخیص دهید. نهایتا باید محتوای خود را از هر لینک یا عکسی که مخاطب را به صفحه 404 not found ارجاع می دهد پاکسازی کنید و با لینک های جدید را به جای آنها قرار دهید.
همچنین اگر ابزار یا محصولی را در محتوای خود معرفی کرده اید که الان بروز شده است، شما نیز باید آن را در محتوای خود بروز کنید.
5. افزودن بخش های جدید به محتوا
در بروز رسانی محتوا، حتما باید بخش هایی را به محتوای خود اضافه کنید. زیرا اگر به محتوای خود بخشی اضافه نکنید در واقع از سئو کلاه سیاه استفاده کرده اید و گوگل اینکار را میتواند برای شما یک امتیاز منفی حساب کند. بهتر است در تکمیل محتوای خود حداقل 350 کلمه به محتوای قدیمی اضافه کنید.
6. لینک به منابع استفاده شده در محتوا
اگر از منبعی برای نوشتن محتوای خود کمک گرفته اید، سعی کنید حتما لینک منبع را در محتوای خود قرار دهید. در صورتی که لینک منبع قدیمی است یا محتوایی که از آن کمک گرفته اید توسط منبع حذف شده است، از یک منبع جدید کمک بگیرید. این کار اعتبار محتوای شما را از دید گوگل و مخاطبان افزایش خواهد داد.
7. لینک سازی داخلی
اگر محتوای مرتبطی با محتوای کاندید خود دارید، سعی کنید حتما لینک آن را ذکر کنید؛ اینگونه به هر دو محتوا اعتبار می بخشید. پس از انتشار محتوای قدیمی، احتمالا محتواهای جدیدی منتشر نمودید که ممکن است لازم باشد از محتواهای قدیمی به آنها لینک بدهید. به این ترتیب لینک سازی داخلی سایتتان را نیز بهبود بخشیده اید.
8. بک لینک سازی
سعی کنید پس از بروز رسانی محتوای خود برای آن بک لینک بسازید، این کار اعتبار محتوای شما را افزایش می دهد و همچنین یکی از روش های معتبر برای سئو محتوا سایت است.
9. لینک سازی خارجی (شبکه های اجتماعی)
سعی کنید پس از بروز رسانی محتوای خود، آن را در شبکه های اجتماعی پرمخاطب مانند: فیس بوک، توییتر، لینکدین ، پینترست و … منتشر کنید. این کار باعث می شود محتوای شما شناخته شود و با فعالیت کاربران در این صفحات اجتماعی، محتوای شما توسط موتورهای جست و جو با ارزش شناخته می شود.
10. استفاده از نظرات مخاطبان
اگر مخاطبی برای محتوای کاندید شما نظری ثبت کرده است، سعی کنید حتما از آن بهره ببرید. شما میتوانید در زمینه سوالی که مخاطب پرسیده است، مطلبی به محتوا اضافه کنید و یا از نکته ای که مخاطب ذکر کرده است در محتوای خود بهره بگیرید. توجه داشته باشید که نباید به هیچ عنوان نظرات مخاطبان را حذف کنید.
11. بررسی محتوا از نظر املایی و نگارشی
محتوای خود را از نظر املایی و نگارشی بررسی کنید و اگر از این نظر محتوای شما ایرادی دارد آن را تصحیح کنید. همچنین توجه کنید که باید از به کار بردن کلمات نامفهوم و سخت بپرهیزید.
12. استفاده از عکس، ویدیو، پادکست
اگر در محتوای خود عکس یا ویدیویی به کار برده اید، سعی کنید آن را با عکس ها و ویدیوهای مرتبط و جدید جایگزین کنید. همچنین میتوانید با توجه به مطلب ها و بخش هایی که به محتوای خود افزوده اید، عکس، ویدیو یا پادکست جدید قرار دهید.
عکس، ویدیو یا پادکستی را که در محتوا استفاده کرده اید در شبکه هایی مانند: آپارات، نماشا، پینترست، کست باکس و … قرار دهید و به نوعی بک لینک سازی کنید.
13. افزایش طول محتوا
سعی کنید محتوای خود را طولانی تر و جامع تر بروزرسانی کنید و در آن به تمامی نیاز های مخاطبان پاسخ دهید. گوگل اینگونه محتواها را بیشتر می پسندد. توجه کنید که در نهایت هدف شما از تولید این محتوا، رفع نیاز کاربران بوده و نه تولید یک محتوای طولانی برای سئو سایت.
بیشتر بخوانید: تولید محتوای سایت فروشگاهی
14. بروز رسانی تاریخ
اکنون که محتوای خود را بروز کردید، باید تاریخ انتشار و یا بروز رسانی را نیز اصلاح کنید. فرض کنید شما به عنوان یک کاربر در اینترنت مطلبی را جستجو می کنید، اگر محتوایی در سال های گذشته منتشر شده باشد و تاریخ بروزرسانی مجدد آن ذکر نشده باشد، آیا به این مطلب اعتماد می کنید؟ قطعا پاسخ شما منفی است. هر روزه تکنولوژی و دانش بشر در حال توسعه و گسترش است، به همین دلیل باید برای جذب کاربر همزمان با تغییرات حرکت کنید.
مزایای بروزرسانی محتوا چیست؟
اما بروزرسانی محتواهای سایت چه مزیتی دارد؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوال می پردازیم.
1. افزایش نرخ کلیک سایت
بروزرسانی محتواهای قدیمی سبب تغییر رتبه آنها نیز می شود؛ در واقع گوگل همواره به دنبال نمایش محتواهای جدید در گوگل است. زمانی که شما یک محتوا را بروزرسانی می کنید، تاریخ آپدیت آن نیز بروز می شود و گوگل ترجیح می دهد محتوای شما را در اولویت بالاتری نسبت به محتواهای قدیمی قرار بدهد. حال هرچه رتبه یک محتوا بهتر باشد، طبیعتا نرخ کلیک آن نیز بیشتر خواهد شد.
2. سئو سایتتان را بروز نگه می دارد
گوگل در سال چندین بار الگوریتم ها خود را بروز می کند؛ با بروزرسانی محتوا این امکان را برای خود فراهم می کنید تا طبق آخرین بروزرسانی الگوریتم ها، سایتتان را بهبود بخشید. بروزرسانی مکرر محتواهای سایت، سرعت ایندکس سایت شما را افزایش می دهد؛ چرا که گوگل سیگنال بروزرسانی محتوا را دریافت کرده و برای بررسی مجدد، سایت شما را ایندکس می کند.
ایندکس مجدد سایت سبب افزایش رتبه آن خواهد شد.
نتیجه گیری
در بروز رسانی محتوای خود باید به نکات گفته شده در این محتوا دقت کنید تا گوگل آن را امتیاز مثبتی برای سایت شما حساب کند. اگر بروز رسانی محتوای قدیمی را سرسری بگیرید، نه تنها جایگاه و بازدید سایتتان تغییری نمی کند بلکه از گوگل امتیاز منفی میگیرید و جایگاه فعلی را هم ممکن است از دست بدهید. بروزرسانی محتوای قدیمی می تواند به بهبود جایگاه سایت شما در گوگل بسیار کمک می کند.