طراحی سایت

برای جذب مشتری، نمونه کار به او نشان دهید!

برای موفقیت در هر کسب و کاری باید از روش‌های مختلف آن را تبلیغ کنیم. وقتی صحبت از تبلیغات می‌شود ذهن خیلی از صاحبان کسب و کار به سمت تبلیغات تلویزیونی یا تبلیغات در فضای مجازی می‌رود. اما روش‌های راحت‌تر و کم هزینه‌تری هم وجود دارد که تاثیر زیادی در جذب مشتری دارند. یکی از این روش‌ها ارائه نمونه کار به مشتریان است.

به جای بیان افتخارات کسب و کارتان و خسته کردن مشتری بهتر است چند نمونه از پروژه‌ها یا محصولات‌تان را به او نشان دهید. این کار تاثیر بسیار بیشتری در تصمیم گیری مشتری دارد. با ارائه چند نمونه کار خیلی خوب می‌توانید مشتریان بیشتری را جذب کنید. 

چرا باید نمونه کارهای خود را به مشتری نشان دهیم؟

نمایش نمونه کارهای انجام شده یا در حال انجام یکی از ابزارهای تبلیغاتی است که تاثیر زیادی در افزایش نرخ تبدیل‌تان دارد. تصور کنید کسب و کارتان را به 1000 نفر که به خدمات شما نیاز دارند معرفی می‌کنید. از بین این 1000 نفر تنها 5 نفر به مشتری شما تبدیل می‌شوند. به این ترتیب می‌توان گفت که نرخ تبدیل کسب و کارتان پایین است. حالا اگر نمونه کارتان را به این افراد نشان دهید قطعا تعداد بیشتری از آن‌ها به شما اعتماد می‌کنند.

در نتیجه فقط با نشان دادن نمونه کار تعداد مشتریانی که از شما خرید می‌کنند ممکن است به 10 نفر برسد. در این صورت مشتریانی که با نمایش نمونه کار جذب کردید 2 برابر بیشتر می‌شود. وقتی مشتریان بیشتری جذب کنید نرخ تبدیل کسب و کارتان هم بیشتر می‌شود و نشان می‌دهد که استراتژی درستی را انتخاب کرده‌اید. برای آشنایی بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنم مقاله «نرخ تبدیل چیست؟ 7 نکته برای بهینه سازی نرخ تبدیل» را مطالعه کنید. 

اهمیت نمایش نمونه کار به مشتریان

شما تنها کسی نیستید که کاری را انجام می‌دهد و احتمالا چندین شرکت دیگر هم در حوزه شما فعالیت دارند. همه این شرکت‌ها خودشان را بهترین و با تجربه‌ترین کسب و کار در زمینه فعالیت‌شان می‌دانند. به همین دلیل انتخاب بهترین کسب و کار برای مشتری سخت می‌شود. در این مرحله نمونه کار نقش تعیین کننده‌ای در تصمیم گیری مشتری دارد. معمولا اکثر مشتریان بعد از مشاهده نمونه کارها، از بین چند کسب و کار یکی را برای همکاری انتخاب می‌کنند.

چه کسب و کارهایی باید نمونه کار داشته باشند؟

ارائه نمونه کار بهترین راه برای اثبات توانایی و مهارت شما است. فرقی ندارد که در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید. اگر یک شرکت بزرگ و شناخته شده دارید، یا حتی صاحب یک کسب و کار خانگی کوچک هستید باید نمونه کارهای مختلفی داشته باشید. وقتی برای استخدام به شرکتی درخواست می‌دهید، اولین چیزی که از شما می‌خواهند سوابق کاری است. نمونه کار هم سابقه کاری کسب و کار شماست و مطمئنا اهمیت زیادی برای مشتری دارد.

اگر صاحب یک تولیدی هستید احتمالا زیاد پیش آمده که مشتریان از شما یک یا دو نمونه کار بخواهند. این نمونه کارها کمک می‌کند که مشتری کیفیت و ارزش محصول تولیدی شما را بسنجد. اگر هم یک کسب و کار خدماتی دارید باز هم نمایش نمونه کار اهمیت زیادی برای مشتریان شما دارد. مثلا اگر کسب و کاری در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی دارید لازم است چند نمونه از پروژه‌های اجرا شده خودتان را به مشتری نشان دهید. این کار باعث می‌شود که مشتری با سبک طراحی شما بیشتر آشنا شود.

ارائه نمونه کار فقط برای کسب و کارها نیست. اگر کسب و کاری ندارید و به صورت آزادکار یا فریلنسر مشغول کار هستید حتما باید نمونه کار داشته باشید. مثلا اگر در زمینه طراحی گرافیک فعالیت دارید، برای جذب کارفرما و پیدا کردن پروژه باید چندین نمونه کار برای نمایش مهارت‌تان در این زمینه داشته باشید.

چه کسب و کارهایی باید نمونه کار داشته باشند؟

نمایش نمونه کار در افزایش مشتری فروشگاه‌های اینترنتی هم تاثیر زیادی دارد. مشتریان معمولا خیلی سخت به فروشگاه‌های اینترنتی اعتماد می‌کنند. دلیلش هم این است که مشتری قبل از خرید نمی‌تواند محصول را ببیند. وقتی به مشتری چند نمونه از محصولات فروشگاه را نشان دهید آن وقت با خیال راحت‌تر می‌تواند از شما خرید کند.

صفحه نمونه کارهای یک سایت اینترنتی بخش مهمی از سایت است که باید اصولی و درست طراحی شود. به عنوان نمونه می‌توانید از صفحه نمونه کارهای سیتی سایت الگو بگیرید. در این صفحه همانطور که می‌بینید تصاویر بیشتری نسبت به متن وجود دارد. در ابتدای صفحه چند کلمه در مورد سیتی سایت توضیح داده‌ایم. در ادامه هم دو نمونه کار شاخص به همراه توضیحاتی کوتاه آورده‌ایم. بعد از آن هم چندین تصویر از نمونه کارها به همراه لینک مشاهده آن‌ها قرار گرفته است.

به چه روش‌هایی نمونه کارهای خود را به مشتری معرفی کنیم؟

معمولا مشتری‌ها زمان زیادی را به پیدا کردن و بررسی نمونه کارهای کسب و کار شما اختصاص نمی‌دهند. پس باید مطمئن شوید که مشتریان شما خیلی سریع و راحت به نمونه کارتان دسترسی پیدا کنند. مشتریان شما احتمالا در حال ارزیابی چند شرکت یا کسب و کار رقیب‌تان هم هستند. پس اگر نمونه کارتان را دیر در اختیار مشتری قرار دهید ممکن است یکی از رقبای شما زودتر اقدام کند و در نتیجه مشتری هم همان شرکت را برای همکاری انتخاب کند. به همین دلیل لازم است با انواع روش‌های ارائه نمونه کار آشنایی داشته باشید.

1. ارسال یک نمونه از محصول برای مشتری

یکی از روش‌های معرفی کسب و کار این است که یک یا چند نمونه از محصولات خود را برای مشتری بفرستید. با این کار مشتری از نزدیک کیفیت کار شما را می‌بیند و با خیال راحت کسب و کار شما را انتخاب می‌کند. مثلا فرض کنید یک کسب و کار در زمینه فروش یا تولید کیف و کفش دارید. برای نمایش کیفیت کالاهای تولید شده، می‌توانید یک نمونه از محصولات خود را برای مشتری بفرستید.

این روش فقط برای کسب و کارهای تولیدی مناسب است و کسب و کارهای خدماتی و سایر مشاغل نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. همچنین فرستادن نمونه محصول برای مشتری نه تنها هزینه اضافی دارد، بلکه چند روزی هم طول می‌کشد تا محصول نمونه به دست مشتری برسد.

ارسال نمونه کار برای مشتری

یکی دیگر از معایب این روش محدودیت در ارسال نمونه کار است. شما بسته به نوع کسب و کارتان حداکثر می‌توانید برای 20 تا 30 مشتری نمونه کار بفرستید. به همین دلیل افراد کمتری می‌توانند با محصولات و خدمات شما آشنا شوند. معمولا برای مشتری‌های بزرگ و عمده از این روش برای معرفی محصولات استفاده می‌شود. برای مشتریان خرد و کوچک‌تر هم باید از روش‌های دیگری برای معرفی نمونه کار استفاده کنید. 

2. چاپ بروشور و کتابچه برای معرفی نمونه کارها 

تا قبل از فراگیر شدن اینترنت و فضای مجازی تقریبا همه کسب و کارها از طریق بروشور و کتابچه‌ها، نمونه‌هایی از فعالیت‌شان را در اختیار مشتری قرار می‌دادند. به این ترتیب همه کسب و کارها و شرکت‌ها می‌توانند نمونه‌ای از پروژه‌ها و محصولات خودشان را به مشتریان بیشتری نمایش دهند. مثلا کسی که صاحب یک شرکت ساختمانی است به راحتی تصاویری از پروژه‌های آماده و نیمه آماده خود را در بروشور چاپ می‌کند و آن را در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

نمایش نمونه کار از طریق بروشورهای چاپی بیشتر در نمایشگاه‌ها کاربرد دارد. برای چاپ بروشور و کتابچه تبلیغاتی باید هزینه طراحی و چاپ آن‌ها را بپردازید. از طرف دیگر خیلی از مشتریان این بروشورها دور می‌ریزند. به همین دلیل بخشی از سرمایه شما احتمالا هدر می‌رود و دور ریخته می‌شود.

یکی از مشکلات این روش برای معرفی نمونه کار محدودیت دسترسی است. مثلا فرض کنید یک مشتری از شهری بسیار دور می‌خواهد با شما همکاری کند یا محصولی را بخرد. در این صورت باید بروشور را برای مشتری پست کنید. این کار هم هزینه اضافی دارد و هم زمان زیادی طول می‌کشد تا بروشور شما به دست مشتری برسد.

چاپ بروشور و کتابچه برای نمایش نمونه کار

3. نمایش نمونه کارها در فضای مجازی

استفاده از اینترنت راحت‌ترین، سریع‌ترین و به صرفه‌ترین روش برای نمایش نمونه کارها است. وقتی نمونه‌های کارهای خودتان را داخل فضای مجازی قرار دهید، مشتری با استفاده موبایل و کامپیوتر به راحتی فعالیت‌ها و پروژه‌های شما را مشاهده می‌کند. حتی اگر مشتری در شهر دوری باشد در همان لحظه می‌تواند نمونه کارهای کسب و کارتان را ببیند و در مورد فعالیت با شما تصمیم گیری کند. 

یکی دیگر از ویژگی‌های نمایش نمونه کارها به صورت اینترنتی این است که هزینه کمتری نسبت به سایر روش‌ها دارد. همچنین محدودیتی در تعداد افرادی که نمونه کارهای شما را می‌بینند وجود ندارد. صدها هزار نفر نمونه کارهای شما را از طریق اینترنت می‌بینند و به همین دلیل مشتریان شما هم خیلی بیشتر می‌شود. برای نمایش نمونه کار در اینترنت چند روش وجود دارد که دو مورد از بهترین روش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

نمایش نمونه کار از طریق شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام کاربران زیادی دارند و تقریبا اکثر افراد جامعه در این شبکه‌ها عضو هستند. به همین دلیل اینستاگرام فضای مناسبی برای نمایش نمونه کارهای کسب و کارتان محسوب می‌شود. مهم‌ترین ویژگی اینستاگرام این است که کار کردن با آن راحت است. فقط باید یک اکانت در اینستاگرام بسازید و بعد از آن می‌توانید نمونه‌های مختلفی از محصولات یا خدمات‌تان را در پیج اینستاگرام قرار دهید.

استفاده از اینستاگرام برای نمایش نمونه کارها

البته این را هم بگویم که اگر می‌خواهید مشتریان بیشتری از طریق اینستاگرام داشته باشید باید یکسری از موارد را یاد بگیرید و در پست‌های اینستاگرامی‌تان رعایت کنید. به طور کلی بایو اینستاگرام، عکس پست و کپشنی که برای تصویر می‌نویسید تاثیر زیادی در جذب مشتری دارند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید پیشنهاد می‌کنم حتما مقالات زیر را مطالعه کنید: 

  1. بایو اینستاگرام‌تان در 3 ثانیه اول، باعث جذب افراد می‌شود؟
  2. چگونه برای پست‌های‌مان یک کپشن جذاب بنویسیم؟

معرفی نمونه کارهای کسب و کار به وسیله سایت اینترنتی

یکی دیگر از روش‌های نمایش نمونه کار در اینترنت این است که یک سایت اینترنتی برای کسب و کارتان بسازید و نمونه کارهای خودتان را در آن قرار دهید. با این کار فقط کافیست آدرس اینترنتی سایت‌تان را به مشتریان بدهید تا به تمام نمونه کارهای شما دسترسی داشته باشند.

یکی از ویژگی‌های راه‌اندازی سایت اینترنتی این است که کاربران با جستجو از طریق گوگل می‌توانند وارد سایت شما شوند. به این ترتیب افراد بیشتری با کسب و کارتان آشنا می‌شوند و در نتیجه مشتریان بیشتری پیدا می‌کنید. طراحی سایت اینترنتی که در آن بتوانید نمونه کارهای خود را به دیگران نمایش دهید کار سختی نیست. حتی به هیچ دانش و مهارت خاصی هم نیاز ندارید.

نمایش نمونه کارهای فروشگاه در سایت اینترنتی

به کمک سایت سازها خیلی راحت و سریع می‌توانید یک سایت اینترنتی بسازید و نمونه کارهای کسب و کارتان را در آن قرار دهید. اول از همه وارد لینک زیر شوید و سپس با ثبت شماره تماس خودتان در سایت ثبت نام کنید.

طراحی سایت اینترنتی

بعد از این که در سایت ساز ثبت نام کردید، وارد پنل کاربری می‌شوید. در ابتدا بهتر است چند ویدیوی کوتاهی که در پنل کاربری دیده می‌شود را مشاهده کنید. بعد از دیدن ویدیوها کار با سایت ساز و مراحل طراحی سایت با آن را یاد می‌گیرید. وقتی با قسمت‌های مختلف سایت ساز آشنا شدید در کمتر از یک روز می‌توانید سایت خودتان را طراحی کنید.

کاربرد سایت اینترنتی فقط نمایش نمونه کار نیست و استفاده‌های بیشتری هم برای کسب و کار شما دارد. مثلا می‌توانید با استفاده از فروشگاه ساز یک سایت فروشگاهی بسازید و در کنار معرفی محصول و نمایش نمونه‌هایی از کالاها، آن‌ها را به صورت اینترنتی بفروشید. سایت ساز سیتی سایت یکی از سرویس‌های ایرانی است که قابلیت ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی را دارد.

با فروشگاه ساز سیتی سایت می‌توانید درگاه پرداخت، سرویس پیامکی، خبرنامه ایمیلی، وبلاگ، چت آنلاین و امکانات مختلف دیگر را به سایت خودتان اضافه کنید. همچنین اگر مشکل یا سوالی در مراحل طراحی سایت برای‌تان ایجاد شد می‌توانید با پشتیبانی سیتی سایت تماس بگیرید تا خیلی زود مشکل شما را رفع کنند. مطالعه مقاله «35 دلیل برای آنکه سیتی سایت را انتخاب کنید!» شما را بیشتر با ویژگی‌های سایت ساز سیتی سایت آشنا می‌کند.

استفاده از فروشگاه سازها برای نمایش نمونه کار در فضای مجازی

در تهیه نمونه کار به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای این که نمونه کارهای شما بتواند مشتریان را تحت تاثیر قرار دهد و درآمد کسب و کارتان را بیشتر کند باید سعی کنید آن‌ها را به بهترین شکل نمایش دهید. در ادامه مواردی را به شما می‌گوییم که رعایت کردن‌شان در معرفی نمونه کار می‌تواند تاثیرگذاری آن‌ها را چند برابر بیشتر کند.

1. بهترین کارهای‌تان را به عنوان نمونه کار معرفی کنید

یکی از اشتباهات رایج در زمینه تهیه نمونه کار این است که تعداد زیادی از کارهای خودتان را معرفی کنید. بدون شک مشتری قرار نیست ساعت‌ها برای بررسی نمونه کارهای شما وقت بگذارد. باید چند مورد از بهترین و شاخص‌ترین کارهای‌تان را به مشتری نشان دهید. مشتری شما معمولا 15 تا 30 ثانیه برای مشاهده نمونه کارها وقت می‌گذارد. زمان، نقش مهمی در تاثیر نمونه کارها دارد و باید طوری نمونه کارها را تنظیم کنیم که مشتری از همان ابتدا جذب شود.

بهترین کار این است که بهترین و بزرگ‌ترین پروژه‌ها و محصولات خود را در ابتدای نمونه کار قرار دهید. به این دلیل که معمولا مشتری وقت بیشتری را برای بررسی اولین نمونه کارها می‌گذارد و نمونه کارهای بعدی را سطحی نگاه می‌کند. بهتر است که حدود 6 تا 8 مورد از بهترین کارهای خود را در نمونه کارها بیاورید. بعد هم برای هرکدام حدود 10 تا 15 تصویر قرار دهید.

معرفی بهترین نمونه کارها در سایت

نکته دیگری که در نمونه کارها باید رعایت کنید ایجاد تنوع است. مثلا اگر یک کسب و کار در زمینه تولید پوشاک دارید بهتر است از انواع لباس‌های تولیدی مثل لباس‌های مردانه، زنانه، بچگانه، مجلسی و راحتی نمونه کار قرار دهید.

2. در مورد روند انجام پروژه یا مراحل تولید محصول توضیح کوتاهی بنویسید

برای نمایش نمونه کارها فقط به تصویر اکتفا نکنید. درست است که تصویر مهم‌ترین بخش در تهیه نمونه کار به حساب می‌آید اما مشتری به دنبال اطلاعات هم هست. حتما چند خط در مورد روند انجام پروژه یا تولید محصول توضیح دهید. مثلا یک کسب و کار ساختمانی باید در کنار تصاویر پروژه‌هایش اطلاعاتی مثل هزینه، زمان انجام و نوع مصالح به کار رفته در پروژه را هم قرار دهد. بهتر است کمی در مورد چالش‌های پروژه بنویسید تا مشتری بیشتر با مهارت‌های شما آشنا شود.

3. نظرات مشتریان را هم در کنار نمونه کار بنویسید

اگر می‌خواهید نمونه کارهای شما تاثیر بیشتری داشته باشد باید یک یا دو جمله کوتاه هم از زبان مشتری بیاورید. از مشتریان خود بخواهید همکاری با شما را در یک جمله توصیف کنند. این کار باعث می‌شود که مشتریان جدید بیشتر به شما اعتماد کنند. به این ترتیب مستند بودن نمونه کارهای معرفی شده را به مشتریان ثابت می‌کنید و اعتماد آن‌ها به شما بیشتر می‌شود.

نمونه کار به همراه نظر مشتری در مورد خدمات ارائه شده

4. اگر نمونه کار ندارید خودتان چند مورد تهیه کنید

مشکل اصلی خیلی از کسب و کارهای نوپا این است که نمونه کاری برای معرفی ندارند. به همین دلیل جذب اولین مشتری‌ها همیشه کار سختی است و زمان زیادی می‌برد. بهترین کار این است که خودتان چند نمونه محصول را برای معرفی تولید کنید. اگر هم امکان تولید نمونه کار را ندارید طرح‌هایی از ایده‌های خودتان ارائه کنید. مثلا اگر کسب و کاری در زمینه نقشه کشی ساختمان دارید و تا به حال پروژه‌ای را انجام نداده‌اید، بهتر است چند مورد از نقشه‌ها و ایده‌های خاص و جذاب خودتان را به مشتری نمایش دهید.

به جای تعریف از کسب و کارتان، چند نمونه کار نشان دهید

کسب و کارهای بزرگ معمولا به جای تعریف و تمجید از خودشان چند نمونه کار حرفه‌ای به مشتری نشان می‌دهند. در واقع این نمونه کار است که با مشتریان صحبت می‌کند و خیلی واضح می‌تواند توانایی‌های کسب و کار شما را به آن‌ها نمایش دهد. به همین دلیل لازم است حتما نمونه کارهای مختلفی از فعالیت‌های کسب و کارتان تهیه کنید. حتی باید هر چند وقت یکبار این نمونه کارها را به روز کنید و محصولات یا پروژه‌های جدید را در آن قرار دهید. راه‌اندازی سایت اینترنتی مزایای خیلی زیادی دارد که یکی از آن‌ها امکان نمایش نمونه کارهای شما در آن است. 

مزیت اصلی سایت اینترنتی این است که اگر مشتری نمونه کارهای شما را دید و خوشش آمد خیلی راحت می‌تواند از طریق سایت شما ثبت سفارش کند. به این ترتیب روند خرید محصول یا سفارش انجام پروژه خیلی سریع و ساده می‌شود. ساخت سایت اینترنتی و نمایش نمونه کارها در آن اصلا سخت نیست. با کمک سایت سازها و فروشگاه سازهایی مثل سیتی سایت در کوتاه‌ترین زمان می‌توانید سایت‌تان را آماده کنید. اگر سوالی در مورد طراحی سایت دارید می‌توانید آن را در قمت نظرات بنویسید یا با شماره 02191003383 داخلی 2 تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *