چند روز پیش برای خرید به یک مغازه رفتم که ظاهرا مشتری زیادی نداشت. از آنجا که مشتری زیادی به آنجا نمیآمد فروشنده تا من را دید سفره دلش باز شد. در بین حرفهایش گفت که دعای افزایش مشتری خواندهام و راز نیاز کردم که مشتری مغازه بیشتر شود، اما تا الان جواب نداده و همچنان مشتری کمی دارم. احتمالا خواست خدا این است و کاری از دستم برنمیآید. افراد زیادی مثل این فروشنده هستند که کم کاری خودشان را پای خواست خدا میگذارند.
وقتی مغازه یا فروشگاه راهاندازی میکنید مطمئنا یکی از دغدغههای اصلی شما پیدا کردن مشتری است. احتمالا در اطرافتان مغازههایی را دیدهاید که پر از مشتری هستند و درآمد خیلی خوبی هم دارند. اما در همان منطقه مغازههایی هم هستند که مگس میپرانند و مشتریشان کم است. همه کاسبان و مغازهداران دوست دارند بدانند که بعضی مغازهها چطور تا این اندازه محبوب هستند و مشتری خیلی زیادی دارند.
با دعا میتوان مشتری مغازه را بیشتر کرد؟
دعای افزایش مشتری موثر است اما این را هم باید بدانیم که مستجاب شدن دعا شرایطی دارد. یعنی این طور این نیست که دعایی برای افزایش مشتری بخوانیم و در همان لحظه مشتریان از آسمان نازل شوند و به مغازه ما بیایند. نباید انتظار معجزه از سمت خدا داشته باشیم و استجابت دعا به خودمان بستگی دارد.
خدا میگوید از تو حرکت و از من برکت. یعنی دعای جذب مشتری را بخوان، عبادت انجام بده و در کنارش تلاش هم بکن تا مشتری مغازهات بیشتر شود. خب اول از همه هر روز قبل از شروع به کار دعای افزایش مشتری زیر را بخوانید و بعد از آن 3 بار صلوات بفرستید:
اَللَّهُمَّ یَا مُفَتِّحَ الْاَبْوَابْ اِفتَحْ لَنَا خَیْرَ الْبَابِ اَللَّهُمَّ ارْزُقْنَا رِزْقًا حَلَالًا طَیِّبًا وَرِزْقًا وَاسِعًا بِرَحْمَتِکَ یَا اَرْحَمَ الرَّاحِمِینْ
حالا که این کار را شروع کردید نوبت میرسد به تلاش و کوشش خودتان برای جذب مشتری. اگر شرایط را فراهم کنیم قطعا مشتریان زیادی به مغازه میآیند و رزق روزیمان نیز زیاد میشود. اما اگر همینطور بنشینیم، دست روی دست بگذاریم و فقط دعا بخوانیم نه تنها مشتریان مغازه بیشتر نمیشود بلکه همان چند مشتری هم که داریم از ما فراری میشوند. اگر میخواهید مشتری بیشتری داشته باشید باید در کنار دعا خواندن به فکر بهبود وضعیت کسب و کار خود هم باشید. نقاط ضعفتان را پیدا کرده و آنها را رفع کنید.
چه کار کنم که مشتریان بیشتری به مغازهام بیایند؟
احتمالا شما هم مغازههای زیادی را دیدهاید که خیلی مشتری دارند و درآمدشان هم زیاد است. حتما پیش خودتان فکر کردهاید که صاحبان این مغازهها چه کار کردهاند که این همه مشتری دارند؟ در ادامه چند راهکار ساده اما کاربردی برای افزایش مشتری مغازه به شما پیشنهاد میکنم که به دردتان میخورد:
1- تغییر دکور و فضای مغازه
دکور و طراحی داخلی مغازه تاثیر زیادی روی مشتری دارد. به عنوان یک مشتری از مغازهای خرید میکنید که ظاهر زیبا و جذابی دارد یا یک مغازه که خیلی کثیف و کهنه است؟ بدون شک همه مردم ترجیح میدهند که از مغازههای شیک که ظاهر و فضای داخلی زیبایی دارند خرید کنند.
پس اگر مغازهتان ظاهر خوبی ندارد بهتر است دستی به سر و روی آن بکشید تا تاثیر طراحی داخلی و دکوراسیون را در جذب مشتری و افزایش درآمد ببینید. همینطور باید حواستان باشد که مغازه نور خوبی داشته باشد. چون اگر مغازه خیلی تاریک و کم نور باشد فضای گرفته و خفهای را ایجاد میکند. چنین فضایی میتواند مشتری را از مغازه شما فراری دهد.
یکی دیگر از راههای افزایش رضایت مشتری و بیشتر شدن فروش این است که محصولات خود را در دسترس مشتری قرار دهید. احتمالا دیدهاید که در بعضی از مغازهها باید جنس موردنظر را بگویید تا فروشنده آن را از قفسه برایتان بیاورد. واقعیت این است که اکثر مردم دوست دارند خودشان بتوانند محصول موردنظر خود را از بین اجناس مغازه انتخاب کنند.
یکی از مواردی که باعث رونق هایپرمارکتها شده همین مورد است که مشتری میتواند محصولات مختلف را در دست بگیرد و یکی را به انتخاب خود بخرد. یکی از مواردی که در طراحی داخلی مغازه اهمیت دارد این است که رنگ دیوار و قفسهها با فعالیت شما تناسب داشته باشد. بهتر است از رنگهای شاد در داخل مغازه استفاده کنید.
علاوهبر اینها از وسایل سرمایشی و گرمایشی مناسب در مغازه استفاده کنید تا دمای محیط برای مشتری آزار دهنده نباشد. مثلا اگر در تابستان مغازه شما کولر نداشته باشد و گرم باشد مشتری کلافه میشود و میخواهد زود از مغازه شما برود. رعایت این موارد تاثیر خیلی زیادی روی جذب مشتری برای مغازه دارد. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری در مورد طراحی دکور مغازه به دست آورید مقاله «راهنمای طراحی دکور مغازه و فروشگاه برای فروش بیشتر» را مطالعه کنید.
2- پوشیدن لباس آراسته و تمیز
راستش را بخواهید هیچ کس از آدمی که لباس خوب و تمیز نمیپوشد خوشش نمیآید. همیشه سعی کنید لباس تمیز و مناسب بپوشید و به ظاهر خود اهمیت دهید. همچنین بهداشت را هم همیشه سرلوحه کار خودتان قرار دهید. مثلا یک ساندویچی را تصور کنید که آشپز آن با لباس کثیف و چرک بیرون مغازه ایستاده و دارد سیگار میکشد. شما باشید از چنین مغازهای ساندویچ میخرید؟
یا مثلا آرایشگاهی را تصور کنید که آرایشگر آن موهای کثیف و به هم ریختهای دارد. آیا شما حاضر میشوید موهای خود را پیش کسی کوتاه کنید که حتی به موهای خودش هم رسیدگی نمیکند؟ پس برای جذب مشتری باید لباس و ظاهرتان تمیز و مرتب باشد.
3- چینش درست محصولات
تا حالا شده که به مغازهای بروید و نتوانید به راحتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید؟ برای من که پیش آمده و اکثرا هم از چنین جاهایی خرید نکردم. مثلا یکبار برای خرید ماست به یک مغازه سوپرماکت رفتم. مغازه آنقدر به هم ریخته و شلوغ بود که نتوانستم چیزی که میخواهم را پید کنم. در نهایت هم قید خرید از این مغازه را زدم و از مغازه دیگری خرید کردم.
چینش مغازه برای برخی از مشاغل مثل سوپرمارکت، لباس فروشی، کتاب فروشی و لوازم التحریر خیلی مهم است و مشتری باید در کمترین زمان جنس موردنظرش را پیدا کند. اگر این اتفاق نیافتد مشتری بدون خرید از ما مغازه را ترک میکند از جایی دیگر خرید میکند.
4- استفاده از تابلوی واضح در مکان قابل دید
برای این که مشتری مغازه شما بیشتر شود باید از تابلوی مناسب و زیبا برای معرفی مغازه استفاده کنید. تابلوی مغازه باید بزرگ و با فونت درشت تهیه شود تا از فاصله دور هم قابل دیدن باشد. همچنین حتما حوزه کاری خودتان را روی تابلو بنویسید. وقتی به خیابان میروید مغازههای زیادی را میبینید که فقط اسم مغازه را روی تابلو نوشتهاند.
مثلا روی تابلو فقط نوشتهاند: “لاکچری”. این تابلو هیچ فایدهای برای شما ندارد و باید روی تابلو بنویسید مبل لاکچری یا مثلا فرش رحمانی تا مردم بفهمند چه محصولی عرضه میکنید. همچنین بهتر است از تابلوهای چلنیوم استفاده کنید که هم ارزان قیمت هستند و هم در شب قابل مشاهده میباشند.
تابلوهای معمولی و بنری چون در شب قابل دیدن نیستند نمیتوانند مشتری جذب کنند. در کنار تابلوی بالای مغازه میتوانید از تابلو ال ای دی روان یا نوارهای ال ای دی هم برای جذب مشتری استفاده کنید. سعی کنید از چند تابلو استفاده کنید تا مغازه شما از هر جهت قابل دیدن و شناسایی باشند.
جا دارد این را هم بگویم که انتخاب اسم مناسب برای مغازه هم میتواند روی جذب مشتری و افزایش فروش تاثیرگذار باشد. به همین دلیل اگر به تازگی قصد راهاندازی مغازه دارید پیشنهاد میکنم مقاله «چه اسمی را برای مغازهام انتخاب کنم؟» را حتما مطالعه کنید.
5- وقتشناس بودن
یکی از ویژگیهای یک کاسب و مغازهدار این است که سر وقت در مغازه باشد. وقتی مشتری به قصد خرید از مغازه شما بیاید اما مغازه تعطیل باشد بدون شک از جای دیگری خرید میکند. پس سعی کنید ساعت مشخصی برای حضور در مغازه داشته باشید. همچنین ساعت کار فروشگاه را روی درب مغازه بنویسید تا مشتریان هم از آن مطلع شوند.
منظم و سر وقت بودن باعث افزایش مشتری و درآمد شما میشود. اما اگر حضورتان در مغازه نظم و ترتیب نداشته باشد حتی مشتریان ثابت و دائمی خود را هم از دست میدهید. اگر به دلیل اتفاقی و یا مسافرت، مدتی در مغازه نیستید حتما روی درب مغازه بنویسید که تا فلان تاریخ مغازه به این دلیل تعطیل است.
مثلا همین امروز یک مغازه را در راه دیدم که روی کرکرهاش بنری نصب کرده و نوشته بود: “مغازه تا فلان تاریخ به دلیل تعمیرات و تغییر دکوراسیون تعطیل است. بعد از پایان تعمیرات با تخفیفهای ویژه و به مدت محدود در خدمت شماییم”. این کار صاحب مغازه هم مشتریان قدیمی را ناراضی نمیکند و هم نوعی بازاریابی برای جبران عدم فروش در روزهای تعطیلی مغازه است.
6- خوش برخورد بودن با مشتری
برخورد فروشنده هم یکی از موارد مهمی است که تاثیر زیادی روی جذب مشتری دارد. احتمالا شما هم دیدهاید که بعضی از فروشندهها چقدر آدم خوش برخورد و خندهرویی هستند. اما از طرفی فروشنده بداخلاق و اخمو هم داریم که تا به کالایی دست میزنیم دادش به هوا میرود. شما از کدام فروشنده خوشتان میآید و از کدام یک خرید میکنید؟
داشتن اخلاق خوب و گرم گرفتن با مشتری میتواند باعث افزایش فروش مغازه و کسب درآمد بیشتر شود. البته برخی از فروشندهها هم هستند که این قدر به مشتری پیله میکنند و میگویند بیا این رو ببین یا بیا اون رو هم امتحان کن که مردم از مغازهشان فراری میشوند. این نوع از برخورد هم نتیجه خوبی ندارد و مردم دیگر از شما خرید نمیکنند.
7- فروش محصولات باکیفیت و داشتن صداقت
این نکته را هم حتما رعایت کنید و هیچ وقت کالایی که میدانید زود خراب میشود و کیفیت خوبی ندارد را در مغازه نیاورید. این کار باعث میشود که مشتری دیگر از شما خرید نکند. همچنین به دیگران هم میگوید که از شما کالایی نخرند و روز به روز مشتریان شما کمتر میشود.
همچنین به مشتری دروغ نگویید و الکی از محصولات خود تعریف نکنید. من چند ماه قبل برای خرید کفش به مغازهای رفتم و یک کفش انتخاب کردم. وقتی از فروشنده در مورد کیفیت کفش پرسیدم، گفت که چهار یا پنج ماه کار میکند و کفشهای بهتری هم دارد که قیمتش بالاتر است.
در آن زمان پیش خودم گفتم که حتما میخواهد کفشهای گرانش را به من بفروشد و من همان کفشی که انتخاب کردم را خریدم. آن کفش درست بعد از 5 ماه پاره شد. چون فروشنده آدم صادق و راستگویی بود دوباره از همانجا کفش خریدم و این بار به حرف فروشنده اطمینان کردم.
8- قیمتگذاری منصفانه روی محصولات
یکی از مواردی که باعث میشود مشتریان زیادی به مغازه شما بیایند این است که محصولات خود را با سود منطقی، منصفانه و با قیمت مناسب بفروشید. اکثر مردم از مغازهای خرید میکنند که کالای موردنظرشان را ارزانتر بدهد. البته ارزانتر دادن کالا نباید با کاهش کیفیت همراه باشد. چون در این صورت مشتری ترجیح میدهد با کمی افزایش هزینه، کالای باکیفیتتر را بخرد.
9- افزایش اطلاعات در مورد محصولات مغازه
تا حالا شده که به مغازهای بروید و چیزی در مورد محصول از فروشنده بپرسید اما فروشنده نتواند پاسخ شما را بدهد؟ مثلا میخواهید یک ظرف نگهداری غذا بخرید و از فروشنده میپرسید این ظرف در مایکروفر هم قابل استفاده هست؟ اگر فروشنده اطلاعات کافی نداشته باشد و نتواند به سوال شما پاسخ دهد احتمالا از خریدتان منصرف میشوید.
پس حتما در مورد محصولاتی که میفروشید اطلاعات کامل داشته باشید. اگر بتوانید به خوبی جواب سوالات مشتریان را بدهید احتمال خریدشان از شما خیلی زیاد میشود. البته اصل صداقت و راستگویی را هم در این مورد فراموش نکنید.
10- تخفیف دادن و فروش جشنوارهای
یکی از تکنیکهای موفق برای افزایش فروش، برپایی جشنواره و تخفیفهای ویژه است. چانه زدن جزو خصوصیات ما ایرانیهاست و اکثرمان دوست داریم از فروشنده تخفیف بگیریم. شما هم به عنوان فروشنده بهتر است کمی تخفیف به مشتری بدهید تا اعتماد و رضایت او را جلب کنید. این کار باعث میشود که مشتری تجربه خوبی از خریدش داشته باشد. در نتیجه احتمال این که دوباره از شما خرید کند خیلی بیشتر میشود.
همینطور میتوانید در یک دوره زمانی محدود محصولات خود را با تخفیف بفروشید تا مشتری بیشتری جذب کنید. مثلا اگر مغازه لباس فروشی دارید بهتر است در نزدیکی سال نو که مردم بیشتر به خرید لباس میپردازند جشنواره فروش ویژه برگزار کنید و محصولات خود را با تخفیف بفروشید.
علاوهبر اینها برپایی فروش ویژه و تخفیف دادن یکی از راههای تبلیغ فروشگاه است که باعث آشنایی مردم با مغازه شما میشود. حالا که صحبت از تبلیغ مغازه شد بد نیست نگاهی هم به مقاله «روش های تبلیغ مغازه برای افزایش فروش چیست؟» بیاندازید تا اطلاعات کاملتری در این زمینه کسب کنید.
11- فروش محصولات در فضای مجازی
اگر میخواهید فروشتان خیلی بیشتر شود باید محدوده مشتریان خود را گسترش دهید. هر کاری هم که کنید مشتریان مغازه اکثرا اهالی همان منطقه یا نهایتا مناطق اطراف شما هستند. آیا کسی هست که از شهر دیگری بیاید و از شما خرید کند؟ خیر هیچ کس حاضر نیست هزینه زیادی بپردازد و از جایی دور بیاید تا از شما خرید کند.
اما یک راه خیلی خوب وجود دارد تا بتوانید از تمام کشور و حتی مناطق دور دست هم مشتری داشته باشید. این راه هم فروش اینترنتی و آنلاین محصول است. اگر کسب و کارتان را در اینترنت هم راهاندازی کنید آن وقت دیگر مشتریان شما محدود به مناطق اطراف نیستند. به همین دلیل فروش شما در عرض چند ماه چندین برابر میشود.
برای فروش اینترنتی محصول راههای مختلفی وجود دارد. مثلا میتوانید یک پیج اینستاگرام فروشگاهی تاسیس کنید و یا خودتان یک سایت فروشگاهی بزنید و محصولات مغازه را در سایت هم بفروشید. براساس نظر و تجربه مغازهدارانی که در فروش اینترنتی به موفقیت خوبی رسیدهاند بهترین کار استفاده هم زمان از این دو روش است. یعنی هم سایت فروشگاهی داشته باشید و هم در اینستاگرام فعالیت کنید.
شاید پیش خودتان بگویید که راهاندازی سایت فروشگاهی کار سختی است و توان انجام آن را ندارم. نگران نباشید چون امروزه طراحی سایت فروشگاهی به راحتی آب خوردن شده است و به مهارت خاصی نیاز ندارد. فقط کافیست در سایت سیتی سایت ثبت نام کنید و سایت خود را در چند ساعت بسازید.
بعد از ثبت نام 7 روز وقت دارید که به صورت رایگان با سیتی سایت کار کنید. سپس در صورت رضایت از سرویسهای این شرکت میتوانید یکی از بستههای فروشگاهی آن را خریداری کنید. همچنین سیتی سایت امکان اتصال فروشگاه اینترنتی به پیج اینستاگرام را هم دارد. برای آشنایی با مراحل این کار میتوانید مقاله «راهنمای اتصال فروشگاه اینترنتی به اینستاگرام» را مطالعه کنید.
کاربردهای دعا برای افزایش مشتری و فروش بیشتر
همانطور که گفتیم دعا و نیایش به تنهایی برای افزایش مشتری کافی نیست. اما این طور هم نیست که هیچ فایدهای نداشته باشد. دعا خواندن علاوهبر اینکه باعث میشود خداوند درهای رحمت و نعمتش را به روی ما باز کند فواید دیگری هم دارد. در ادامه به چند مورد از آنها اشاره میکنم.
1- دعا اعتماد به نفس را افزایش میدهد
مهمترین ویژگی دعا خواندن این است که اعتماد به نفس ما را خیلی بیشتر میکند. حتما در مسابقات ورزشی حساس دیدهاید که ورزشکاران قبل از شروع رقابت دعا میکنند. این کار تاثیر خیلی زیادی روی اعتماد به نفس و روحیه آنها دارد. وقتی دعا میکنیم و از خدا کمک میخواهیم احساس آرامش زیادی به ما دست میدهد. چون ایمان داریم که خداوند آن چیزی را به ما خواهد داد که برایمان بهتر است.
یک فروشنده وقتی اعتماد به نفس داشته باشد قانع کنندهتر خواهد بود و قطعا تاثیرگذاری بیشتری روی مشتری دارد. وقتی از خدا طلب روزی میکنید، ایمان دارید که خداوند کمکتان میکند و ترسی برای از دست دادن مشتری ندارید. اما فروشنده بدون اعتماد به نفس فقط سعی میکند به هر طریقی شده محصول خود را بفروشد. این فروشنده فقط نگران تامین هزینههای خود و خانواده است و ترس نداشتن مشتری همیشه همراه او خواهد بود.
2- دعا خواندن تمرکز ما را بیشتر میکند
گفته میشود که دعا و نیایش روشی موثر برای ایجاد تمرکز روی کارهاست. تمرکز هم یکی از اجزای حیاتی برای دستیابی به موفقیت محسوب میشود. وقتی هر روز صبح کار خود را با دعا شروع کنید کم کم تمرکزتان روی کار بیشتر میشود. همچنین دعا باعث میشود که بیشتر به اهداف و دستاوردهای خود فکر کنید و به همین دلیل جرقههای تازهای در ذهن شما شکل میگیرد. همین فکرها میتواند باعث رشد و پیشرفت کسب و کار شما شود.
3- با دعا میتوانیم به راحتی راه درست را انتخاب کنیم
در کار و زندگی مواقعی وجود دارد که گرفتن تصمیم درست خیلی سخت میشود. چیزهای زیادی در دنیا وجود دارد که ما از آنها اطلاع نداریم. اما خداوند همه چیز را میداند و به همین دلیل فقط اوست که بهترین راه را میتواند تشخیص دهد. پس وقتی دعا میکنیم در واقع امور را به او واگذار میکنیم و خدا هم قطعا به ما در انتخاب مسیر درست کمک میکند.
فقط دعا کافی نیست!
نباید فکر کنیم که فقط دعا و راز و نیاز با خدا کلید حل مشکلات و افزایش مشتری است. اول ما هستیم که باید حرکت کنیم و آن وقت خدا خودش حواسش به ما هست و برکت را به زندگی ما میآورد. اما اگر حرکتی نکنیم و خودمان برای افزایش مشتری و کسب روزی تلاش نکنیم قطعا چندین سال دعا خواندن و عبادت هم کارساز نیست. برای افزایش مشتری باید سعی کنیم خریداران را راضی کنیم که از ما کالا بخرند. مقاله «افزایش فروش مغازه، نه جادو میخواهد، نه دعا! (6 راهکار عملی)» میتواند به شما کمک کند تا با روشهای مختلف افزایش فروش مغازه آشنا شوید.
دیگر مثل زمان قدیم نیست که مردم برای خرید کوچکترین و رایجترین کالاها هم مجبور باشند از خانه خارج شوند. باید اول از همه فکر سنتی خود را دور بریزید و با فناوری دوست شوید. هر چقدر زودتر تصمیم بگیرید که کسب و کار سنتی خود را به کسب و کار آنلاین تبدیل کنید قطعا زودتر هم به نتیجه میرسید. اگر هم کمک یا راهنمایی در این زمینه نیاز داشتید میتوانید در قسمت نظرات همین مطلب بیان کنید یا با شماره تلفن 02191003383 تماس بگیرید.