طراحی سایت

انواع روش های ارسال کالا در فروشگاه اینترنتی

انواع روش های ارسال کالا در فروشگاه اینترنتی

 

یکی دیگر از دغدغه های صاحبان فروشگاه اینترنتی، تحویل سفارش مشتریان است. در این مطلب سعی کرده ایم تمام روش های ارسال کالا را برای شما بیان کنیم تا شما بتوانید روش های بیشتری برای ارسال سفارشات، در اختیار مشتریان خود قرار دهید.

نحوه ارسال کالا در فروشگاه اینترنتی

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید، انتخاب ارزان ترین و سریعترین روش ارسال کالا است. همچنین از آنجایی که هر مشتری سلیقه و خواسته خود را دارد، برای انتخاب نحوه ارسال کالا در فروشگاه اینترنتی، باید خواسته همه افراد را در نظر بگیرید. هدف شما باید سهولت خرید برای مشتری باشد. سعی کنید به جای استفاده از یک روش ارسال کالا، چند روش را مد نظر قرار دهید تا مشتری حق انتخاب داشته باشد. در ادامه انواع روش ارسال کالا را برای شما بیان کرده ایم.

 

1. ارسال کالا توسط پست با پرداخت درب منزل

از آنجایی که کلاهبرداران در فضای مجازی، از اعتماد مشتری ها سو استفاده کرده اند، بسیاری از مردم به پرداخت آنلاین هزینه سفارش های خود اعتماد ندارند و فروشگاهی را انتخاب میکنند که پرداخت درب منزل نیز داشته باشد. از این رو، برای جذب این دسته از مشتریان، میتوانید طی بستن قراردادی با شرکت پست، این امکان را برای آنها فراهم کنید.

نحوه قرار داد با پست برای فروشگاه های اینترنتی یک ساله خواهد بود و دوبار در هفته، پول از طریق پست به حساب مدیر فروشگاه واریز میشود. با این سیستم شما کالا را به مامور پست تحویل داده و پس از آنکه به دست مشتری رسید، هزینه توسط مامور پست دریافت میشود و در نهایت به حساب فرستنده واریز میشود.

پست با خدماتی مانند پست پیشتاز، پست سفارشی و پیک موتوری، کالا به مشتریان فروشگاه اینترنتی میرساند. اطلاعات بیشتر در زمینه ارسال سفارش ها با پست و قرار داد با اداره پست را در محتوا ” شرکت های پستی برای فروشگاه اینترنتی” مطالعه کنید.

نحوه ارسال محصولات پستی 

اگر فرصت کافی برای مطالعه ندارید، پادکست صوتی زیر را در مورد انواع روش های ارسال کالا در فروشگاه اینترنتی گوش بدهید:

 

2. ارسال توسط شرکت پست

این روش یکی از قدیمی ترین روش های ارسال کالا میباشد. ارسال پستی به صورت پیشتاز، عموما برای اشیای قیمتی و یا آسیب پذیر استفاده میشود. در این نوع ارسال، متناسب با وزن کالا هزینه پستی محاسبه میشود. در نحوه ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی با پست، مشتریان هزینه را قبلا به صورت آنلاین پرداخت کرده اند.

مدت زمانی که کالا به دست مشتری میرسد، در مراکز استان ها ظرف 24 ساعت است و در سایر شهرستان ها، اصولا 3 روز کاری میباشد. برای ارسال کالا به این روش، نیازی به بستن قرارداد با پست نیست.

ارسال محصول توسط شرکت پست

 انواع روش های ارسال محصول با پست

پست سفارشی

پست سفارشی یکی از رایج ترین خدمات شرکت پست است که محصول را ظرف مدت 5 الی 7 روز کاری به دست مشتری می رساند. قیمت این سرویس نسبت به سایر سرویس ها به صرفه تر می باشد. حداکثر وزن ارسالی با پست سفارشی، 40 کیلوگرم می باشد.

پست پیشتاز

پست پیشتاز همانطور که از نام آن مشخص است، نسبت به سرویس پست سفارشی سریعتر می باشد. در مدت 24 الی 72 ساعت محصول را به دست مشتری می راند. وزن ارسال با این سرویس، 25 کیلوگرم می باشد.

پست ویژه

اگر هزینه ارسال اهمیت چندانی برایتان ندارد، پست ویژه سریعترین سرویس شرکت پست می باشد. به کمک این سرویس، در کمتر از 24 ساعت یا به عبارتی ساعت 10 روز بعد، سفارش به دست مشتری می رسد.

پست بین الملل

پست بین الملل برای ارسال کالا به کشورهای خارجی می باشد؛ این سرویس به دو صورت به مردم عرضه می شود؛ یکی برای ارسال بسته های نامه، کوچک و کاغذهای چاپی و دیگری برای ارسال امانات می باشد.

پست رستانت

در این روش بسته مستقیما به فرد تحویل داده نمی شود؛ بلکه به یکی از دفاتر پستی مقصد ارسال و مخاطب برای دریافت بسته به دفتر پستی مربوطه مراجعه می کند.

 

3. ارسال توسط اتوبوس

یکی دیگر از روش های حمل و نقل فروشگاه های اینترنتی، ارسال کالا توسط اتوبوس است. برخی از کالاها را نمیتوان از طریق پست ارسال کرد و یا مشتری، درخواست ارسال کالا از طریق باربری اتوبوس را دارد. در این روش، کالا به باربری اتوبوس داده میشود. مدت زمانی که طول میکشد تا کالا به دست مشتری برسد، بستگی به فاصله مبدا تا مقصد مورد نظر دارد.

ارسال محصول توسط اتوبوس 

4. ارسال با پیک موتوری یا باربری

یکی دیگر از انواع روش های ارسال کالا در فروشگاه اینترنتی، ارسال کالا توسط پیک موتوری یا باربری است. ارسال کالا از این طریق، زمانی مناسب است که فاصله شخص فرستنده و گیرنده کم باشد. متناسب با نوع کالا می توان پیک موتوری و یا شرکت های باربری درون شهری را انتخاب کرد. شما میتوانید به جای مراجعه به پیک موتوری برای ارسال کالا، خودتان یک پیک موتوری استخدام کنید و از این طریق محصولات را ارسال کنید. 

ارسال محصول با پیک موتوری یا باربری

5. ارسال با حمل و نقل هوایی

از دیگر روش های ارسال کالا در فروشگاه اینترنتی، می توان به ارسال کالا با حمل و نقل هوایی اشاره کرد. اگر هیچ کدام از روش های گفته شده مناسب شما نبود و همچنین زمان دریافت محصول برای مشتری اهمیت زیادی داشت، می توانید از طریق سیستم حمل و نقل هوایی کمک بگیرید. لازم به ذکر است که در این روش، گیرنده باید در فرودگاه حضور داشته باشد. همچنین هزینه این نوع ارسال، به وزن بسته ارسالی بستگی دارد.

 ارسال با حمل و نقل هوایی

6. پست تلفنی 193

پس از تماس با این شماره، ماموران پست به محل فرستنده مراجعه کرده و حدودا پس از 90 دقیقه کالا را به دست مشتری می رسانند. این سیستم از 8 صبح تا 8 شب فعالیت دارد. این روش مناسب ارسال کالا به مشتریان در شهر شخص فرستنده است.

 

7. سرویس دهندگان ارسال کالا

هر کدام از سرویس دهندگانی که در ادامه بیان می کنیم، متناسب با وزن، جنس، نوع کالا، مسافت و … هزینه ارسال را مشخص میکنند.

  • یار باکس: برای ارسال کالا از شهری به شهر دیگر
  • الوپیک: ارسال سریع و درون شهری
  • اسنپ باکس : مانند الوپیک، برای ارسال های سریع و درون شهری میباشد.
  • تیپاکس : دارای ارسال های درون شهری، برون شهری و بین المللی

از میان سرویس دهندگان بالا، الوپیک و اسنپ باکس محبوبیت بیشتری دارند؛ اما یکی از بزرگترین معایب این روش ارسال، متغیر بودن هزینه ارسال می باشد.

 

8. ارسال با چاپار

یکی از با سابقه ترین شرکت های پستی در ایران، چاپار است. شما می توانید در روز های شنبه تا چهارشنبه تا حداکثر ساعت 14 و روز های پنجشنبه تا ساعت 11، بسته خود را برای ارسال به این شرکت تحویل بدهید. تمامی سفارشات شما ظرف مدت 24 تا 72 ساعت به دست گیرنده خواهد رسید. این امکان برای شما فراهم است تا اشیا با ارزش را تحت پوشش بیمه آسیا قرار بدهید.

شرکت چاچار، سرویس‌های زیر را به کسب‌و‌کارها ارائه می‌دهد:

  • چاپار اکسپرس

این سرویس در طی مدت 24 تا 48 ساعت سفارش شما را به دست گیرنده می رساند. به دلیل سرعت بالای ارسال محصول، تعرفه بالاتری نیز خواهد داشت.

  • چاپار پلاس

به کمک این سرویس می توانید دقیقا مشخص کنید که سفارش در چه زمانی دریافت و در چه زمانی به دست مشتری برسد. 

  • تجارت الکترونیک

اگر صاحب فروشگاه اینترنتی بزرگی هستید و با مشکل کمبود فضا و انبار برای نگهداری محصولات پستی مواجه هستید، می توانید از انبارهای لجستیکی چاپار استفاده کنید. محصولاتی که در این انبارها قرار می گیرند تحت پوشش بیمه خواهند بود.

  • پرداخت در محل (COD)

به کمک این سرویس، وجه نقد از خریدار توسط مامور چاپار گرفته شده و در نهایت به حساب فروشنده واریز خواهد شد. 

 

9. ارسال با تیپاکس 

یکی دیگر از شرکت هایی که به شما در ارسال محصولات تان کمک می کند، تیپاکس می باشد. شما می توانید با شماره گیری نزدیک ترین دفتر نمایندگی شرکت تیپاکس، درخواست خود را اعلام کنید. امکان ثبت سفارش از طریق سایت و اپلیکیشن این شرکت نیز وجود دارد. سپس ماموری از شرکت تیپاکس در محل حاضر می شود و بسته شما را تحویل می گیرد و آن را به دست گیرنده می رساند. مدت زمانی که طول می کشد تا بسته به دست گیرنده برسد، به فاصله مبدا تا مقصد بستگی دارد. اما این زمان بین 1 الی 4 روز کاری می باشد. البته وضعیت بسته به صورت مداوم به گیرنده محصول اعلام می گردد. هزینه ارسال محصول توسط شرکت تیپاکس ثابت نیست و بسته به وزن و مسافت متغییر می باشد. 

 ارسال محصول توسط شرکت تیپاکس

ارزانترین روش ارسال کالا

اغلب کسب و کارها مخصوصا کسب و کارهای نوپا به دنبال این هستند که بداند ارزانترین روش ارسال کالا کدام است. اگر بطور کلی بخواهیم بگوییم ارزان ترین روش ارسال کالا کدام است؟ می توانیم ارسال کالا از طریق پست را انتخاب کنیم. اما عوامل زیادی در هزینه ارسال کالا تاثیر می گذارند که عبارتند از:

  • وزن بسته ارسالی
  • فاصله مبدا تا مقصد
  • شیوه ی ارسال 
  • درون شهری یا برون شهری بودن بسته 
  • نوع پیک حمل کالا(موتور،ماشین یا وانت)
  • حمل و نقل

 

عوامل موثر در انتخاب روش های ارسال کالا

برای اینکه بدانید کدام روش ارسال کالا را برای محصولات سایت فروشگاهی خود انتخاب کنید؛ بهتر است یک چک لیست از مواردی که برای شما مهم است، تهیه کنید و آن ها را اولویت بندی کنید. و بر اساس سرویس هایی که شرکت های ارسال کالا ارائه می کنند، بهترین آن ها را انتخاب کنید. چک لیستی که تهیه می کنید می تواند شامل موارد زیر باشد:

در نظر دارید مشتری چه مدت زمانی پس از ثبت سفارش بسته ی خود را دریافت کند؟

آیا فروشگاه اینترنتی شما قصد فعالیت در سراسر کشور را دارد؟

می خواهید بسته بندی توسط خودتان انجام شود یا شرکت پستی؟

ارسال رایگان محصولات یا هزینه پایین از مزایای خدمات شما به مشتریان است؟

می خواهید سرویس پرداخت مبلغ در محل داشته باشید؟

سرویس دهی شرکت پستی و پایبندی به تعهداتش چگونه است؟

ارزش مرسوله کم است یا زیاد؟ مرسوله نیاز به بیمه دارد؟

 

اگر در ابتدای مسیر راه اندازی فروشگاه اینترنتی هستید، بهتر است شرکت ها و روش های مختلف ارسال مرسوله را تست کنید. نحوه عملکرد و خدمت رسانی هر یک از شرکت های پستی را بسنجید و بهترین روش ارسال کالا را پیدا کنید. برخی فروشگاه های اینترنتی هم هستند که از چند روش ارسال برای ارسال محصولاتشان استفاده می کنند و به مشتریان در نحوه ی دریافت محصولشان حق انتخاب می دهند.

 

در یک کلام

در این مطلب شما را با انواع روش های ارسال کالا در فروشگاه اینترنتی آشنا کردیم. روش های ارسال سفارش، تاثیر زیادی روی مشتریان برای خرید از فروشگاه ساز شما دارد. بنابراین سعی کنید گزینه های مطمئن و بیشتری را در اختیار مشتری قرار دهید تا با هر روشی راحت تر است سفارش خود را دریافت کند. دادن حق انتخاب به مشتری باعث جلب اعتماد او می شود.

  


بروزرسانی در سه شنبه, 06 تیر 1402 11:35

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *