طراحی سایت

نباید های UI Writing

نباید های UI Writing

تایپ کردن کار ساده ای نیست. این را افرادی بهتر درک می‌نمایند که تجربه‌ی تایپ کردن برای کاربر خاصی را داشته‌اند.

ما آدم‌ها می‌نویسیم که پیام مشخصی را به کاربر خاصی منتقل کنیم. میشود به مدل‌ها و لحن‌های مختلفی نوشت.

با هدف ها و علت‌های مختلفی هم می‌توان نوشت. با هر هدف و به هر سبکی که بخواهید بنویسید می بایست بدانید که قواعدی وجود دارد که بایستی رعایت شوند.

در دل این قواعد بایدها و نبایدهای مختلفی مخفی میباشد.

به عنوان مثال در‌صورتی‌که بخواهید برای کودک هایرده‌ی سنی مشخصی کتاب بنویسید، بایستی از کلمه ها و جملا‌ت کوتاه و آسان استفاده فرمایید.

در صورتی‌که مقاله‌ی علمی می‌نویسید، نباید اشتباه املایی داشته باشید. البته درکل و برای تایپ کردن هرچیزی، حتی کپشن اینستاگرام، نباید غلط املایی داشت.

در صورتی‌که رپورتاژآگهی می‌نویسید، بایستی حواستان باشد چیزی را مستقیما تبلیغ نکنید و حرفتان را غیرمستقیم بزنید.

درحال حاضر در حالتی‌که کسی بخواهد به مخاطب یک وبسایت بگوید که‌این درخواست شما امکان‌پذیر نیست زیرا فلان خطا رخ داده، چطور می بایست این را بنویسد؟

به عنوان مثال درصورتی که کسی وظیفه‌اش این میباشد که Tooltips پیاده سازی نماید،‌چطور می بایست متن آنها‌را بنویسد؟

چه باید‌ها و نبایدهایی را می بایست برای تایپ کردن پیغام‌هایی که در نرم افزار‌ها به کاربران نشان داده میشود رعایت کرد؟

جواب این سؤالات را طراح رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری بایستی بدانند.

زیرا تایپ کردن همه‌ی آن ها که گفته شد وظیفه‌ی نویسنده‌ی تجربیات کاربری یا به عبارتی UX Writer میباشد.

متن‌های کوتاهی که مخاطب را در وب سایت یا اپلیکیشن هدایت می‌نماید یا پیش میبرد بخشی از پیاده سازی آن وبسایت یا نرم افزار میباشد.

درواقع تکمیل‌کننده‌ی پیاده سازی آن میباشد و نمیشود و نباید از آنها غافل شد

زیرا در حالتی که صحیح و اصولی نوشته نشده باشند، هم پیاده سازی رابط کاربری را خراب می‌نمایند هم پیاده سازی تجارب کاربری را و هم پیاده سازی محصول را.

در‌حالتی که میخواهید بدانید UI Writing چیست و در آن چه نبایدهایی هست که باید رعایت شوند، محتوای درستی را پیدا کردید.

در ادامه این مقاله قصد داریم به طور کامل نباید های UI Writing را برای شما شرح دهیم.

نباید های UI Writing چیست

نباید های UI Writing چیست؟ طراح رابط کاربری با همکاری گروه UX ، ساختار و محل قرارگیری آیکون‌ها، دکمه‌ها، فضاها، تصاویر، پیغام‌ها و پیاده سازی واکنش‌گرا در وبسایت یا نرم‌افزار را پیاده سازی می‌نماید.

آن‌گاه نوبت میرسد به متن‌هایی که بایستی در جاهای مورد نیاز در‌این ساختار و محل‌‌ها نوشته گردد.

این متن ها ممکن میباشد یک واژه باشد یا چند جمله. به‌این متون UI text or UI copy می گویند.

گاهی و در برخی پروژه‌ها ممکن میباشد حتی یک نویسنده‌ی خبره برای تایپ کردن این متون انتخاب گردد.نباید های UI Writing

زیرا این متن ها، حتی یک واژه، بخشی از پیاده سازی می باشند و بخشی از محصول. به‌همین‌دلیل تایپ کردن آن ها، هرکس که بخواهد بنویسد، باید‌ها و نبایدهایی دارد.

پس هدف در UI writing هم کمک به مخاطب و راهنمایی اوست.

درکل، متن‌های ui بایستی معمولی، مختصر، واضح و درخدمت ارتقا کاربردپذیری باشند.

در ادامه، به‌این می پردازیم که‌این متون درکل و جزء چه‌چیزهایی نباید باشند.

۱. از عبارات و اصطلاحات فنی، تخصصی و خاص به کار گیری نکنید

چرا بایستی برای استفاده کننده مهم باشد که دلیل بروز اشتباه چیست؟

مگر کاربرهای وب سایت شما تخصص دارند که بتوانند علت را بفهمند. برای مثال چرا پیغام error در یک وب سایت می بایست این‌قدر طولانی و فنی باشد؟

علم و سطح سواد میانگین کاربرانی را که به وبسایت شما سر میزنند درنظر داشته باشید و براساس آن متن‌های رابط کاربری را بنویسید.

۲. نا مفهوم ننویسید

یادتان باشد متن ui نوشته شده تا استفاده کننده بفهمد بایستی چه کند یا این که چه‌چیز را اصلاح نماید.

پس خیلی واضح و روشن و سرراست بایستی بگویید چه کند یا این که چه نکند یا چه‌چیز را اصلاح نماید.

صرفا اینکه به مخاطب بگویید تاریخ درستی وارد نکرده کافی نیست.

بایستی به وی گفته گردد تاریخ واردشده چه مشکلی دارد تا مخاطب بتواند به‌راحتی اصلاحش نماید.

۳. زیاد و پرجزئیات ننویسید

اگرگفته شد باید استفاده کننده را راهنمایی کرد و نامفهوم نباید نوشت ابدا به‌این معنی نیست که بیاییم و از کلمه ها و جملا‌ت زیاد استفاده کنیم و واضحات را هم توضیح دهیم.

خوشتون اومد؟!پس مقاله زیر رو هم مطالعه کنید!
معرفی سایت های طراحی UI

می بایست فکر کرد و کوتاه‌‌ترین و گویا‌ترین پاراگراف را پیدا کرد.

از جمله اگر قرار میباشد مخاطب فرمی را در وب سایت پر نماید که فیلدهای متعددی دارد و او فراموش کرده برخی‌ها را پر نماید، می‌شود با یکی‌از جمله های پایین به استفاده کننده پیغام داد:

  • لطفا تاریخ تولد و تاریخ فارغ‌التحصیلی را کامل نمائید تا سیستم به شما اجازه ادامه دهد.
  • فیلدهای قرمز رنگ باید پر شوند.
  • لطفا فیلدهایی که خالی باقی مانده را پر نمائید تا بتوانید ثبت‌نام را کامل نمایید.
  • فیلدهای قرمز رنگ را پر فرمائید و ادامه دهید.
  • لطفا فیلدهای قرمز‌رنگ را پر نمایید درغیراین‌‌صورت نمی‌توانید مراحل را تکمیل نمایید.

شما اگر جای مخاطب بودید، کدام پاراگراف برایتان کافی و بدیهی بود؟

۴. اعداد را به حروف ننویسید

درصورتی که در پیغامی یا روی کلید یا آیکونی بایستی عددی نوشته گردد، آن را به‌شکل رقمی بنویسید.

به عنوان مثال بایستی بنویسید «تا ۲۴ ساعت آینده پست الکترونیک تایید را دریافت می کنید» نه تا بیست‌وچهار ساعت بعدی … .

به کارگیری از ارقام دلایل گوناگون دارد. یکی‌از این دلایل اینمیباشد که راحت‌تر و سریع‌تر خوانده میشود و به‌خاطر سپرده میشود.

دیگری این میباشد که ارقام جای کمتری را اشغال می‌نمایند.

۵. از افعال مجهول به کار گیری نکنید

در اصل افعال مجهول کمی با پیچیدگی همراه می‌باشند. بهتر میباشد در متنی استفاده شوند که خواننده از قراین جمله بفهمد فاعل چه کسی بوده.

متن‌های کوتاه رابط کاربری جای استفاده از فعل مجهول وجود ندارد.

تصور کنید در توضیح دکمه‌ای این پاراگراف به شما نمایش داده گردد: وقتی کلمه‌ی موردنظر در کادر نوشته شد، می بایست کلید جستجو کلیک گردد.

کدام کاربری از خواندن این جمله احساس خوشایندی خواهد داشت؟

ولی ممکن میباشد در جایی فعل مجهول تنها گزینه‌ی مو جود باشد.

از جمله پیغامی که میخواهد به مخاطب بگوید نتیجه‌ای برای درخواستش در وبسایت پیدا نشده میباشد: نتیجه‌ای برای جستجوی شما یافت نشد.

۶. از زمان گذشته و آینده به کار گیری نکنید

شما دارید برای راهنمایی و کمک به استفاده کننده می‌نویسید تا در زمان حال بتواند کاری را در وب سایت یا نرم افزار انجام دهد.

خوب میباشد کلیهجمله ها زمان حال داشته باشند. ولی از آن بهتر این میباشد که از فعل امر به کار گیری نمایید.

(دقیقا مثل هنگامی که میخواهید به کسی نشانی بدهید.) خوبی فعل‌های دستور این میباشد که خیلی جاها خودشان به‌تنهایی مراد را به مخاطب می رسانند، مثل Submit یا این که Apply.نباید های UI Writing

می توان فعل امر را با لطفا همراه کرد تا مودبانه‌تر به‌نظر رسد.

۷. از علائم نگارشی (نماد‌گذاری) خیلی به کار گیری نکنید

شما قرار نیست انشا بنویسید. درنهایت می خواهید یکسری جمله بگویید که برای همان‌ها نقطه کافی میباشد.

درست است از مخاطب سؤالاتی هم پرسیده میگردد و خب به علامت سؤال هم نیاز میباشد (مخصوصا در نرم افزار‌ها).

البته علامت تعجب و نقطه‌ویرگول خیلی کارایی ندارد.

درصورتی که میخواهید از علامت تعجب استعمال فرمایید، می بایست دلیل محکمی داشته باشید.

نکته اینجاست که تا میتوانید بایستی جملا‌ت کوتاه و معمولی بنویسید.

۸. همیشه از مخاطب تایید نگیرید

قطعا کتاب آشپزی دیدید. آیا پس از هر فرمان تالیف کننده از شما تایید خواسته که آن را اجرا دادید یا خیر؟

برای مثال، در حالتی که دستور این باشد که «در‌این مرحله بایستی مقدار کمی نمک اضافه نمائید»؛ بعدش نوشته شده میباشد «نمک را اضافه کردید؟».

این دقیقا کاری میباشد که شما در پیاده سازی رابط کاربری و متن‌های آن نباید انجام دهید.

همیشه نباید به مخاطب پیغامی نشان دهید که آیا مطمئنی که فلان کار را انجام دادی یا این که خیر ولی شاید برای برخی از کارها یک‌بار پیغام تایید

مورد نیاز باشد، آن‌هم یک پیغام کوتاه و مختصر و موءثر.

۹. استفاده کننده را غافلگیر نکنید

برای تایپ کردن هر متن رابط کاربری بایستی به‌این توجه فرمائید که برای چه سایت یا اپلیکیشنی می‌نویسید.

موضوعش چیست؟ مخاطب چه توقعاتی درباره‌ی این وبسایت یا نرم افزار داراست؟

معمولا از چه لغت ها، جمله‌ها یا این که عباراتی در آن حوزه استفاده می‌گردد که برای مخاطب آشناست؟

خوشتون اومد؟!پس مقاله زیر رو هم مطالعه کنید!
طراحی سایت بیمه

همان‌طور که در پیاده سازی المان‌ها می بایست از اصول و قوانین گشتالت تقلید کرد و تمایلات طبیعی مخاطب را در نظر گرفت.

متن ui تایپ کردن بااینکه خلاقیت می خواهد البته جای آزمودن لغات نو و نادر نیست.

مخصوصا زمانی که دارید برچسب (Label) دکمه‌ها را می‌نویسید.

مخاطب بایستی با یک نگاه بفهمد آن المان در وبسایت یا برنامه چه می‌کند.

برای مثال، برای استفاده کننده راحت‌تر میباشد کلمه‌ی فردا یا امروز یا این که روز گذشته را ببیند نه تاریخ‌ها را (۱۴۰۰/۸/۱).

 

۱۰. از زبان محاوره‌ای یا جنسیت‌زده یا طنز به کارگیری نکنید

شما دوست صمیمی مخاطب نیستید. راهنمای وی در وب سایت یا نرم‌افزار می باشید و می خواهید دستورالعمل‌هایی به وی بدهید.

اینجا مسلما جایی برای زبان محاوره و شوخی وجود ندارد. کاربرهای شما اصول و ارزش‌ها و حساسیت‌های مختلفی دارا‌هستند.

شاید برخی‌ها به هیچ عنوان از طنز یا زبان محاوره و عامیانه خوششان نیاید. خوشبختانه، در زبان فارسی ضمایر خنثی می باشند.

البته بازهم می بایست توجه کرد که درکل از زبان و لحن خنثی مصرف شود.

شاید بنابردلایلی تیم پیاده سازی تصمیم بگیرد اصطلاحی عامیانه را به‌کار گیرد.

مثل کاری که اسنپ کرده. حتما اسنپ دلایل خودش را داشته. ولی درهرحال نمیتوان مطمئن بود همه‌ی کاربران از واژه بی‌خیال خوششان بیاید.

۱۱. از صفات و قیدها به کارگیری نکنید

بروید سر اصل مقاله. اصل مقاله هم فعل‌ها می‌باشند. کارهایی که استفاده کننده بایستی انجام دهد (Actions).

در اصل در نباید های UI Writing جایی برای لغات اضافی نیست. هر کلمه و واژه می بایست برای کمک به مخاطب در متن مورد نیاز و ضروری باشد.

پس صفات و قیدها کاربردی نیستند، مگر بخواهند چیزی را برای استفاده کننده روشن نمایند که نشود آن را طور دیگری در پیاده سازی و با کمک‌گرفتن از المان‌های بصری و رنگ‌ها روشن و واضح کرد.

در برخی نمونه ، تالیف کننده‌ی متن قصد دارد به مخاطب بگوید اگر خواستی عادت‌هایی را که داری تمرینشان می‌کنی با دوستانت به ا‌شتراک بگذاری، چه کاری باید انجام دهی.

هیچ‌ صفتی هم به دوستان اضافه نکرده، ننوشته دوستان نزدیک یا دوستانی که تا قبل از این اد کردی.

توجه کنید که حتی می‌توانست اول چیز دیگری بگوید و آن گاه بگوید برای اینکه چیزی را با دوستانت به اشتراک بگذاری.

البته چرا این کار را نکرده؟ زیرا بحث اصلی راهنمایی‌کردن مخاطب برای اشتراک گذاری میباشد.

۱۲. چیزی را گردن مخاطب نیندازید

در حالتی که استفاده کننده کاری را خطا انجام داده یا این که اصلا انجام نداده، تقصیر وی نیست.

اصل بر این میباشد که پیاده سازی و دستور کار‌ها خوب و کافی و روشن نبودند. در صورتیکه هم تقصیر استفاده کننده باشد، شما نباید این را بگویید.

استفاده کننده خوشش نمی‌آید و از وب سایت یا نرم افزار شما می‌رود و دیگر هیچ زمان بر نمیگردد!

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

۱. متن‌های رابط کاربری می خواهند کاربر وب سایت یا این که نرم افزار مشخصی را وقتی میخواهد کاری با آن انجام دهد هدایت نماید.

پس کلیه‌‌ی آیین نامه‌ها و پیغام‌ها بایستی متناسب با این مقصود نوشته شوند.

۲. هر چه را که نوشتید آزمایش نمائید و نظر کاربران حقیقی وواقعی را جویا گردید.

۳. متن‌های رابط کاربری که می‌نویسید بایستی یک پارچه باشند.

۴. توجه فرمائیداگر برای نرم افزار گوشی می‌نویسید یا وب سایت فرق‌های متعددی در تایپ کردن برای برنامه یا وبسایت وجود دارد. به عنوان مثال در برنامه گوشی از Tap به کارگیری میگردد نه Click.

۵. هر واژه‌ای که میخواهید انتخاب فرمایید یادتان باشد برای استفاده کننده می‌نویسید.

در شرایطی‌که جایی با المان‌های بصری و گرافیک و رنگ‌ها و تصاویر استفاده کننده خوب هدایت می‌شود، تایپ کردن (ui text) را کنار بگذارید.

زیرا همه‌چیز به مخاطب برمی‌گردد.

۶. ui writing کامل کننده پیاده سازی‌ صحیح محصول میباشد. همان‌طور که تا قبل از این هم اشاره شد، درصورتی که توجه و وقت مورد نیاز برای ui text‌ها صرف نشود، پیاده سازی ui و درنتیجه پیاده سازی محصول به‌نتیجه‌‌ای که می بایست نمیرسد.

امیدواریم مطلب نباید های UI Writing از گروه سه سوت برای شما مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *