طراحی سایت

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک تکنیکی برای انتقال محتوا به روش دیداری است. با توجه به جذابیت های بصری طراحی اینفوگرافیک و نیز تأثیرگذاری بالای آن در زمان اندک موجب شده تا در سر تا سر دنیا بسیار پرطرفدار شود. اینفوگرافیک در واقع تلفیقی از اطلاعات و طراحی گرافیکی است. هدف آن انتقال پیام به مخاطب در یک نگاه می باشد.

در حقیقت اینفوگرافیک ها یک گذرگاه برای ایجاد ارتباط هستند. همان طور که می دانید حافظه بصری افراد معمولا قوی تر عمل می کند. بنابراین اینفوگرافیک می تواند با سرعت بالاتری پیام موردنظر را به مخاطب منتقل کند.

 

 اینفوگرافیک برای طراحی سایت

هدف از طراحی سایت اطلاع رسانی و ارائه محتوای مرتبط با موضوع سایت و کسب و کار می باشد. متاسفانه برخی از طراحان به هنگام طراحی سایت چندان به ظاهر و زیبایی بصری سایت توجه نمی کنند. غافل از اینکه جاذبه های بصری همواره موجب جذب مخاطب خواهد شد. همین امر موجب می شود تا در این گونه سایت ها هر چقدر هم که از مطالب با کیفیتی بهره گرفته شود، تاثیر چندانی در جذب مخاطب نداشته باشد. چرا که این سایت ها برای کاربران بسیار خسته کننده خواهند بود. لذا بیننده را ترغیب به خواندن ادامه مطلب نمی کنند.

لازم به ذکر است که راه های بسیاری برای طراحی سایت جذاب وجود دارد. البته این راهها به نوع وب سایت و مخاطبان آن بستگی دارد. اما روشی نیز وجود دارد که می توان از آن در هر طراحی سایتی برای جذب کاربر و افزایش تاثیرگذاری مطالب بهره گرفت. این روش همان استفاده از اینفوگرافیک در طراحی سایت است. بدین ترتیب اینفوگرافیک نقش موثری در سئو سایت نیز خواهد داشت. همین امر موجب افزایش کاربران سایت خواهد شد. همچنین کاربران زمان بیشتری را در آن سایت سپری خواهند کرد. لذا ادامه این روند موجب بهبود رتبه سایت می شود.

اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک در واقع ترکیب واژگان اینفورمیشن و گرافیک است که به معنای اطلاعات تصویری می باشد. در اینفوگرافیک اطلاعات در قالب تصویر گرافیکی ارائه می شود. بنابراین منظور کلی مطلب را به خوبی انتقال می دهد. لذا درک و فهمیدن آن کار بسیار آسانی است. در اینفوگرافیک اغلب اطلاعات به صورت تصویری منتقل می شوند. بنابراین مطالب ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب خواهد داشت.

اینفوگرافیک (Info graphic) کوتاه شده واژه (information graphic) یا همان گرافیک اطلاع رسان است. کلمه اینفوگرافیک در زبان فارسی معادل های گوناگونی همچون: اطلاع نگاشت، گرافیک اطلاع رسان، داده نما، اینفوگرافی و … دارد. اینفوگرافیک به نمایش داده ‌ها با استفاده از چند نمودار و شکل در قالب یک تصویر به منظور ارائه سریع و به ساده ترین شکل داده ها گفته می‌شود. اطلاع ‌نگاشت ‌ها، نمایشگران تصویری اطلاعات و داده ‌ها هستند. می توان گفت اینفوگرافیک ها قدیمی ‌ترین ابزار برای برقراری ارتباط میان افراد یک جامعه بوده است. استفاده از اطلاع‌ نگاشت سبب می شود تا بیننده با یک نگاه کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را به راحتی دریافت کند. در صورتی که اگر قرار بود، همین مطالب به صورت نوشتاری در اختیار مخاطب قرار گیرد، بدون شک مقاله ای بلند بالا ساخته می شد.

 

نکاتی در خصوص اینفوگرافیک برای طراحی سایت

خلاق باشید. در اینفوگرافیک خلاقیت خود را تا آخرین حد ممکن به کار گیرید تا منحصر به فرد باشید و بتوانید کاربر را جذب کنید. در انتخاب رنگ متن و تصویر نیز سلیقه کافی به خرج دهید چرا که می خواهید از طریق بصری کاربر را جذب کنید. علاوه بر این ماندگاری مطلب در ذهن کاربر را بالا ببرید. به این ترتیب پس از تعیین موضوع مشخص برای اطلاعات خود در عین سادگی به طور جامع داده های خود را تصویر بکشید.

اینفوگرافیک به منظور کاهش حجم مطالب طولانی به کار می رود. لذا نباید از تصاویر پیچیده و معما گونه استفاده کرد. از استفاده از متن های طولانی در گرافیک بپرهیزید. فراموش نکنید که یک اینفوگرافیک خوب همان قدر که می تواند به سایت کمک کند، متقابلا یک اینفوگرافیک بد نیز نتایج منفی برای طراحی وب سایت به دنبال دارد.

اینفوگرافیک

تاریخچه اینفوگرافیک

تاریخ بصری‌سازی داده‌ها به ابتدای تاریخ بشر باز می‌گردد. نقاشی‌های انسان‌های غارنشین بر دیواره غارها و هیروگلیف‌های مصری با قدمتی در حدود ۳۰۰۰۰ سال، از اولین نمونه‌های اینفوگرافیک شناخته‌شده در جهان محسوب می‌شوند. از دیگر نمونه های آشنای اینفوگرافیک، نقشه‌های جغرافیایی هستند، که قدمتی ۸۰۰۰ ساله دارند.

با این حال تا قرن ۱۹ میلادی، بیشتر داده های جغرافیایی به صورت بصری‌ منتقل می شدند. یک دلیل مهم این اتفاق، به محدود بودن میزان اطلاعات قابل نمایش برمی‌گشت. از قرن ۱۹ کشورها به انتشار اطلاعات مختلفی درباره اقتصاد، آب و هوا، جمعیت و … روی آوردند.

در این میان ویلیام پلیفایر، مخترع و اقتصاددان اسکاتلندی، از معدود افرادی بود که نقشی کلیدی در بصری‌سازی اطلاعات ایفا کرد. پلیفایر اطلاعی از سیستم اعصاب انسان و روانشناسی نداشت، با این حال حدس می‌زد که استفاده از تصاویر برای انتقال اطلاعات می‌تواند بسیار مناسب‌تر باشد. یکی از اینفوگرافیک‌های معروف او مربوط به اینفوگرافیکی از رابطه اقتصادی انگلستان با دانمارک و نروژ است.

از آن پس بصری‌سازی داده‌ها و طراحی اینفوگرافیک با جدیت بیشتری دنبال شد. سایر کشورهای اروپایی و سپس آمریکا شروع به ساخت و انتشار انواع اینفوگرافی ‌ها با موضوع‌هایی همچون اطلاعات نظامی، اطلاعات شیوع بیماری‌ها و … کردند.

اختراع کامپیوتر و سپس اینترنت در نیمه دوم قرن ۲۰ انقلابی بنیادی در بصری‌سازی داده‌ها به پا کرد. در این شرایط افراد می‌توانستند به راحتی اطلاعات را به صورت دیداری نمایش دهند. همچنین در زمانی بسیار کوتاه آن را در اختیار همه ی انسان‌های  سطح کره زمین بگذارند.

 

انواع اینفوگرافیک ها

اینفوگرافیک‌ها انواع مختلفی دارند. آنها را بر اساس نوع آیتم‌هایی که در آن‌ها استفاده شده و نیز روند ارائه اطلاعات تقسیم‌بندی می‌کنند. انتخاب نوع اینفوگرافی به هدف و مخاطب شما بستگی دارد. باید نوعی از اینفوگرافی را انتخاب کنید، که به درک بهتر اطلاعات و انتقال مفهوم مورد نظر به مخاطب کمک کند.

  • اینفوگرافی ویژوال (Visual infographic) 

این قالب از اینفوگرافی هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که شما قصد دارید یک مقاله ساده را کمی جالب تر کنید. شاید هم قصد دارید پتانسیل اشتراک اینفوگرافیک خود را افزایش دهید.

  • اینفوگرافی لیستی (Listed Infographic)

اگر می خواهید از طریق یک سری مراحل از یک ادعا یا استدلال خاص پشتیبانی کنید، قالب اینفوگرافی لیستی گزینه مناسبی برای شماست.

  • اینفوگرافی نقشه ای (Map Infographic)

اینفوگرافیک نقشه ای برای ارائه و به اشتراک گذاری روند داده ها بر اساس مکان است.

زمانی از این نوع اینفوگرافی استفاده می شود که می خواهید مکان ها و فرهنگ ها را با استفاده از داده های مکان محور مقایسه کنید.

  • اینفوگرافی مقایسه ای (Comparison infographic)

از اینفوگرافی مقایسه‌ای برای بررسی تفاوت های بین دو چیز مشابه و اثبات یک محصول نسبت به محصولی دیگر استفاده می شود.

  • اینفوگرافی نموداری (Charts Infographic)

اینفوگرافی نموداری اطلاعات مورد نظر را با استفاده از نمودار نشان می دهد. از اینفوگرافی نموداری بیشتر برای مقایسه داده ها بهره می گیرند.

  • اینفوگرافی زمان محور (Timeline infographic)

اینفوگرافی زمان محور رویدادها یا اقدامات را به ترتیب زمان نشان می دهد. معمولاً از این نوع از اینفوگرافی برای درک بهتر یک داستان یا رویداد تاریخی و یا نشان دادن سیر تکاملی ایده‌ها استفاده می‌شود.

  • اینفوگرافی عددی (Number Infographic)

اینفوگرافی های عددی اینفوگرافیک‌هایی هستند، که اطلاعاتی را با توجه به اعداد و ارقام به ما نشان می دهند. به‌عنوان‌ مثال اگر بخواهید آمار قبولی دانش آموزان یک مدرسه را نشان بدهید، باید از این نوع از اینفوگرافی استفاده کنید.

  • اینفوگرافی فرآیندی (Process Infographic)

اینفوگرافی های فرآیندی شامل توضیح مراحل یک فرآیند است. در این اینفوگرافیک‌ ها هر مرحله با استفاده از خطوط و فلش‌ های جهت‌دار به مرحله قبل متصل می‌شود.

 

چرا باید از اینفوگرافیک در استراتژی بازاریابی محتوا خود استفاده کنیم؟

  • برای جذابیت محتوا و قانع کردن مخاطبان.

مردم عاشق تصاویر گرافیکی مفهومی، حقایق، اطلاعات کامل (ارقام و آمار) هستند. بنابراین در محتواهای خود از تصاویر گرافیکی استفاده کنید، تا میزان جذابیت محتوای تان افزایش پیدا کند.

  • به راحتی قابل مشاهده و درک است.

به دلیل اینکه 90٪ از اطلاعاتی که به مغز می رسد از طریق حافظه تصویری است، لذا تا حد امکان باید سعی کنید که از محتوای تصویری غافل نشوید.

  • خاصیت ویروسی(اشتراک گذاری) دارد.

با توجه به جذابیت اینفوگرافیک ، ظرفیت اشتراک آنها در شبکه های اجتماعی و ویروسی شدن بسیار بالاتر از محتوا های متنی و بدون تصویر است.

  • باعث آگاهی از برند شما می شود.

ایجاد یک اینفوگرافیک که با آرم و نشان تجاری شما تعبیه شده است موجب افزایش آگاهی نسبت به برند شما خواهد شد.

  • باعث افزایش ترافیک سایت می شود.

اینفوگرافیک به دلیل جذابیت بصری و نیز توانایی اطلاع رسانی سریع، موجب می شود تا افراد بیشتری جذب محتوای شوند. در نتیجه آن محتوا را به اشتراک بگذارند. این موضوع باعث افزایش ترافیک سایت شما خواهد شد.

  • برای بهینه سازی موتور جستجو مفید است.

خاصیت ویروسی(اشتراک گذاری) باعث می شود تا افراد به سایت شما لینک دهند. این کار موجب بهینه سازی سایت شما و نیز بالا رفتن اعتبار و رتبه سایت شما می شود.

 

۵ کاربرد اینفوگرافیک که حرفه شما را متحول می‌کند

ممکن است این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که کاربرد اینفوگرافیک چیست؟ یا شاید به هنگام آشنایی با اینفوگرافیک و یادگیری طراحی آن این سوال به ذهنتان خطور کرده باشد که چگونه می‌توانید از اینفوگرافیک بهره ببرید؟ آیا یادگیری تکنیک‌های اینفوگرافیک ارزشش را دارد و می‌تواند در حرفه و رشته تحصیلی شما به کار بیاید؟

در این بخش با برخی از کاربردهای اینفوگرافیک آشنا خواهید شد که به شما نشان می‌دهد در بسیاری از کارها می توانید از اینفوگرافیک استفاده کنید. همچنین آمارها و مواردی را معرفی می‌کنیم که شما را بیش از پیش از اهمیت اینفوگرافیک مطلع می‌کند.

۱- کاربرد اینفوگرافیک در اطلاع رسانی

در هر زمینه‌ای که مشغول به کار باشید، گاهی نیاز خواهید داشت تا اطلاعاتی عمومی را به گوش عموم مردم برسانید. چگونه باید این کار را بکنید؟ آیا نصب اطلاعیه‌هایی متنی برای این کار کفایت می‌کند؟ استفاده از متن‌های تلفیق‌شده با طراحی گرافیکی یا به عبارتی همان اینفوگرافیک تاثیر بسیار بیشتری در آگاهی مردم از داده‌های مورد نظر شما خواهد داشت.

به این آمار جالب درباره کاربردهای اینفوگرافیک با عنوان ۲۰ آمار جدید اینفوگرافیک در سال ۲۰۲۰ توجه کنید: زمانی که مردم اطلاعات را به صورت شنیداری دریافت می‌کنند، تنها ۱۰ درصد از آن را در روزهای آینده به یاد خواهند داشت. در حالی که اگر اطلاعات را به همراه تصاویر مرتبط با آن دریافت کنند، در چند روز آینده حدود ۶۵ درصد از آن در خاطره‌شان ثبت خواهد شد.

اینفوگرافیک های اطلاع رسان را می‌توانید در مواردی مانند اطلاع رسانی درباره علائم بیماری‌های خطرناک، حفظ محیط زیست، رعایت نکات ایمنی آزمایشگاه‌ها و … به کار ببرید.

اینفوگرافیک های مناسب: اطلاع رسان، تایم لاینی، مقایسه‌ای، نقشه‌ای

۲- کاربرد اینفوگرافیک در بازاریابی

اگر در زمینه بازاریابی مشغول به کار هستید، بی شک به اینفوگرافیک ها نیاز خواهید داشت. بخصوص اگر در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعال هستید، اینفوگرافیک می‌تواند به شما کمک کند تا ترافیک بیشتری را روی وبسایت بیاورید و تعامل بیشتری در شبکه‌های اجتماعی‌تان با مخاطب‌ها ایجاد کنید. آمارهای زیادی درباره این کاربرد اینفوگرافیک وجود دارند که می تواند شما را مجاب کنداز آن بهره بگیرید. در این بخش ما بخشی از این آمارها را برای شما بیان خواهیم کرد.

اینفوگرافیک ها می‌توانند ترافیک وبسایت را تا دوازده درصد بالا ببرند. همچنین توییت های دارای تصویر و محتوای دیداری، ۱۵۰ درصد بیشتر از توییت‌های متنی به اشتراک گذاشته و ریتوییت می‌شوند. از طرفی مقاله‌های وبلاگی که در آن‌ها اینفوگرافیک وجود دارد، نسبت به سایر مقالات ۱۷۸ درصد بک لینک بیشتری می‌گیرند. اینفوگرافیک ها سه برابر بیشتر از سایر پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند.

احتمال این که یک اینفوگرافیک به صورت کامل خوانده شود، سی برابر بیشتر از احتمال کامل خوانده شدن یک پست وبلاگ است. بنابراین اگر هنوز برنامه‌ای برای جا دادن اینفوگرافیک در برنامه محتوایی‌تان ندارید، بهتر است از همین حالا شروع کنید! اینفوگرافیک های مناسب به منظور بازاریابی، انفوگرافیک زمان محور، مقایسه‌ای، تشریحی، نمودار تکی می باشد.

۳- گزارش نویسی با اینفوگرافیک

گزارش نویسی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که در هر سازمانی اجرا می‌شود. ویژگی یک گزارش خوب این است که بتواند تمام اطلاعات مورد نیاز را در زمانی کوتاه به مسئول مربوطه انتقال بدهد. پس چه بهتر که از اینفوگرافیک برای تهیه گزارش سازمانی استفاده شود.

طبق تحقیقاتی که شده است، مغز انسان ۹۹٪ از اطلاعات حسی را که به آن دریافت می کند به سرعت از یاد می‌برد. در حقیقت تنها ۱٪ از اطلاعات دریافتی در ذهن شما باقی می‌ماند. جالب است بدانید که اینفوگرافیک‌ ها از جمله این ۱ درصد اطلاعات حفظ ‌شده هستند. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که محتواهای تصویری رنگی، تمایل مخاطب به خواندن آن محتوا را تا ۸۰٪ افزایش می‌دهد.

بنابراین اگر می‌خواهید گزارشی که تهیه کرده‌اید در قفسه خاک نخورد و حتما خوانده شود، از کاربرد اینفوگرافیک غافل نشوید. لازم به ذکر است که اینفوگرافیک های مناسب گزارش نویسی عبارت اند از: نمودارهای تلفیقی، تک نموداری، تایملاینی

۴- کاربرد اینفوگرافیک در ارائه

طراحی برای ارائه، کاری بسیار استرس زا و دشوار به نظر می رسد. هنگام ارائه دادن مطالب همواره این پرسش در ذهن شما پیش می آید که آیا توانسته ام  نظر مخاطبانم را جلب کنم؟ آیا ارائه من برای آن‌ها جذاب بوده است؟ حال تصور کنید که یکی از افراد حاضر در سالن به هر دلیلی خمیازه بکشد، و یا سالن را ترک کند، در این شرایط استرس شما بسیار بیشتر از پیش خواهد شد.

اما راه حل این مشکل چیست؟  اولین گام این است که تنها به ارائه گزارش‌های شفاهی اکتفا نکنید. تصاویر و محتواهای دیداری در ارائه دادن مطالب می‌توانند برای شما بسیار مفید باشند. اینفوگرافیک ها راهی مناسب برای ایجاد جذابیت مناسب و معقول در پرزنتیشن هستند. استفاده از اینفوگرافیک ها سبب می‌شوند تا پرزنتیشن شما نه خیلی شلوغ و نه خیلی خالی به نظر برسد. بنابراین تمام توجه مخاطب را به خود جلب می کند. برای درک بهتر موضوع به این پژوهش انجام شده در دانشکده بیزنس وارتون توجه بفرمایید.

به یک گروه آزمایشی دو نمونه پرزنتیشن نشان داده شد. پرزنتیشن اول شامل محتوای دیداری و شامل تصویر بود. اما پرزنتیشن دوم کاملا شفاهی بود. در پایان، ۶۷٪ از مخاطبان پرزنتیشن اول را خوب و قابل درک می‌دانستند. در حالی که پرزنتیشن دوم تنها ۵۰٪ از مخاطبان را متقاعد کرده بود. حال اگر تصمیم گرفته اید تا از اینفوگرافیک در ارائه خود استفاده کنید لازم است بدانید که اینفوگرافیک های مناسب برای پرزنتیشن، اینفوگرافیک اطلاع رسان، تایم لاینی، مقایسه‌ای، نقشه‌ای، نموداری می باشد.

۵- آموزش

یکی از زمان هایی که جلب کردن توجه، کار آسانی نیست، تدریس می باشد. قطعا شما می دانید که جلب کردن توجه تعداد زیادی دانش آموز و دانشجو به بحث‌های آموزشی داخل کلاس، صبر و انرژی زیادی نیاز دارد. لذا برای آموزش دادن می‌توانید از کاربرد اینفوگرافیک در اطلاع‌رسانی و پرزنتیشن به صورت همزمان در بحث آموزش نیز استفاده کنید. از طرفی با توجه به این موضوع که بسیاری از دانش آموزان با مفهوم «اینفوگرافیک» آشنایی ندارند، می توانید به کمک اینفوگرافیک جذابیت بیشتری به آموزش ببخشید.

در یک پژوهش انجام‌شده با هدف سنجیدن نظر دانش‌آموزان در مورد استفاده از اینفوگرافیک در بحث آموزش، مطالب مربوط به آناتومی دستگاه گوارشی طی یک دوره ۶ هفته‌ای به ۱۴۰ دانش‌آموز تدریس شد. در پایان این دوره، ۷۴ نفر از دانش‌آموزان گفتند که پیش از این با مفهوم اینفوگرافیک آشنا نبوده‌اند. ۸۴ نفر از آنان نیز پیش از این حتی واژه اینفوگرافیک را نشنیده بودند! دانش‌آموزان همچنین گفتند که استفاده از تکنیک اینفوگرافیک برای آموزش، بسیار موثرتر از استفاده از متن و تصاویر آموزشی به صورت جداگانه بوده است. لذا مفاهیمی که توسط اینفوگرافیک تدریس شده است، از ماندگاری بهتری در ذهن برخوردار خواهد بود. خوب است بدانید که اینفوگرافیک های مناسب برای آموزش، اینفورگرافیک تشریحی، سلسله مراتبی، مقایسه‌ای، تایملاینی می باشد.

چگونه اینفوگرافیک طراحی کنیم؟

حال که با کاربرد اینفوگرافیک آشنا شدید، بهتر است بدانید که چگونه  باید اینفوگرافیک را طراحی کنید. بنابراین سعی می کنیم ابتدا گام‌های مهم و اولیه طراحی اینفوگرافیک را بیان ‌کنیم تا شروع کار برایتان ساده‌تر شود. لذا با بیان نکات مهمی که در طراحی اینفوگرافیک موظف به رعایت آن هستید، تلاش خواهیم کرد تا نتیجه کار بهتری برای شما حاصل شود. پس با ما همراه شوید.

گام اول – مشخص شدن محتوای متنی

به همان میزان که طراحی اهمیت دارد، محتوایی که می‌خواهید در طراحی اینفوگرافیک به کار ببرید نیز حائز اهمیت می باشد. بنابراین پیش از هر کاری باید چارچوب محتوایی خود را مشخص کنید. لذا  اگر تصمیم دارید تا از یک متن بلند به عنوان مرجع برای استخراج محتوای اینفوگرافیک استفاده کنید، باید توجه داشته باشید که محتوای استخراج‌شده نباید بیش از حد انتظار بلند و کسل کننده باشد. بنابراین پاسخ به سوالات زیر به شما کمک خواهد کرد، تا راحت تر بتوانید چارچوب محتوایی خود را در طراحی اینفوگرافیک بسازید:‌

۱- هدف شما از طراحی اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک قرار است چه پیامی را منتقل کند؟ آن پیام را مشخص کنید. سپس محتوا را حول آن بسط دهید.

۲- مخاطبان شما چه کسانی هستند و به چه چیزی بیشتر توجه می‌کنند؟

نکاتی را برای طراحی در اینفوگرافیک انتخاب کنید که می‌دانید برای مخاطبان جذاب است.

۳- چه پرسشی پیرامون پیام اصلی اینفوگرافیک ممکن است برای مخاطبان پیش بیاید؟‌

در نتیجه هرچه اطلاعات جامع‌تر و مفیدتری را به نمایش بگذارید، با سرعت بالاتری به هدف خود از طراحی اینفوگرافیک خواهید رسید.

گام دوم- انتخاب نرم افزار درست و شروع طراحی

حال در مرحله طراحی این پرسش مطرح می‌شود که چه نرم‌افزاری برای شما مناسب است؟ در این گام سعی داریم چند نرم افزار مهم و کاربردی را به شما معرفی کنیم.

 Adobe Photoshop

فوتوشاپ، محصولی از کمپانی adobe و نرم‌افزاری برای ویرایش گرافیکی است. شاید جالب باشد بدانید که این نرم‌افزار نخستین بار حدود سی سال پیش عرضه شد. نرم افزار فوتوشاپ  به گونه ای طراحی شده است که برای هر دو سیستم عامل مک و ویندوز قابل استفاده می باشد. امروزه از نرم افزار فوتوشاپ علاوه بر طراحی گرافیکی، در نقاشی دیجیتال نیز بهره می گیرند. توانایی این نرم افزار به حدی است که آن را به عنوان نرم‌افزار استاندارد برای نقاشی دیجیتال و طراحی می‌شناسند.

برخی ویژگی‌های فوتوشاپ را باهم مرور می‌کنیم:

۱- ابزارهای بسیار متنوع فوتوشاپ از جمله انواع قلم‌های آن دست کاربران را برای انجام انواع طراحی‌ها باز می‌گذارد.

۲- با استفاده از فوتوشاپ می‌توان به ویرایش عکس، خلق تصاویر هنری و … پرداخت.

۳- فوتوشاپ امکان ایجاد تغییرات جزئی به روش ساده را در تصاویر ایجاد می‌کند.

۴- نوع استفاده از فوتوشاپ به مهارت کاربر وابسته است. به همین دلیل می‌توان انواع کارها از ویرایش ساده یک عکس گرفته تا طراحی‌های گرافیکی حرفه‌ای را با آن انجام داد.

۵- فوتوشاپ امکان تولید تصاویر با انواع کیفیت‌ها را دارد.

 Adobe Illustrator

ایلاستریتور نیز یک نرم‌ افزار طراحی می باشد که ادوبی ارائه کرده است. این نرم‌افزار از نظر زمانی با اندکی فاصله از فوتوشاپ عرضه شد. در نگاه اول هر دو این‌ نرم‌افزارها بسیار شبیه به نظر می رسند. اما در حقیقت تفاوت‌های آن‌ها بسیار بیشتر ازشباهت‌هایشان است. در اینجا ما برخی از تفاوت های آن ها را بیان خواهیم کرد.

فوتوشاپ براساس طراحی پیکسلی کار می‌کند و از این رو برای کارهای هنری مثل نقاشی دیجیتال مناسب‌تر است. ایلاستریتور اما با وکتورها کار می‌کند. وکتورها تصاویر مقیاس‌پذیری هستند که می‌توان ‌آن‌ها را به اندازه دلخواه بزرگ و کوچک کرد. بدون آن‌که کیفیت آن‌ها تغییر کند. به همین دلیل ایلاستریتور برای انجام کارهایی مانند طراحی لوگو مناسب‌تر است.

از ویژگی‌های ایلاستریتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- کار با آن بسیار آسان است و به سادگی می‌توان در آن طراحی کرد.

۲- مقیاس‌پذیر است و در هر مقیاسی می‌توان در آن طراحی کرد.

۳- امکان کار در چند صفحه به صورت همزمان را به کاربر می‌دهد.

 

پاورپوینت (Power point)

در دیدگاه عمومی، پاورپوینت نرم‌افزاری است که برای طراحی پرزنتیشن به کار می‌رود. اما این نرم‌افزار ویژگی‌هایی دارد که کاربری آن را از یک نرم‌ افزار طراحی پرزنتیشن ساده فراتر می‌برد. در این بخش برخی از این ویژگی ها را برایتان بیان کرده ایم.

۱- امکان ایجاد ابعاد دلخواه برای اسلاید‌ها یکی از مزیت‌های پاورپوینت است. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد، تا اندازه مورد نظرتان را برای طراحی اینفوگرافی انتخاب کنید.

۲- امکان ایجاد و تنظیم پس‌زمینه‌های دلخواه با انواع تصاویر و رنگ‌ها که پس‌زمینه اینفوگرافیک را می‌سازند.

۳- وجود انواع نمودارها و تصاویر گرافیکی (smart art) که برای نمایش داده‌ها در اینفوگرافیک بسیار مهم هستند.

بنابراین اگر کار کردن با دو نرم‌افزار قبلی برایتان کار دشواری است، می توانید از پاورپوینت کمک بگیرید.

ابزارهای آنلاین

نرم‌افزارهای آنلاین و رایگانی نیز وجود دارند که به شما در طراحی اینفوگرافیک‌‌های ساده کمک می‌کنند. این ابزارها تعدادی قالب از پیش آماده دارند که می‌توان داده‌ها را در آن‌ها وارد کرده و به طراحی پرداخت.

Vengag، Canva،  Piktochart و Visme  نمونه‌هایی از این ابزارهای آنلاین هستند.

نکات مهمی که باید در طراحی اینفوگرافیک رعایت کنید

پس از انتخاب نرم‌افزار نوبت به اجرای طراحی می‌رسد. رعایت نکات زیر در ساخت اینفوگرافیک به کار شما نظم می‌دهد:

۱- قاب‌بندی و چارچوب کار را مشخص کنید.

قاب کار شما نقش اسکلت اینفوگرافیک را ایفا می‌کند. همواره پیش از شروع طراحی اصلی، آن را مشخص کنید. جای تصاویر، داده‌هایی که باید نمایش داده شوند و نیز متن را، در کارتان تعیین کنید.

۲- با هدف طراحی کنید.

هر المان طراحی را صرفاً به دلیل زیبایی و خاص بودن آن به کار نبرید. به عنوان مثال اگر اینفوگرافیک شما نیاز به نمودار دارد، با توجه به نوع داده نمودار مناسبی را انتخاب کنید.

۳- به رنگ‌ها دقت کنید.

رنگ و پس‌زمینه را با توجه به موضوع انتخاب کنید. مثلاً برای موضوعات جدی، پس‌زمینه تیره‌تر را به‌کار ببرید. در نهایت به یاد داشته باشید که یادگیری طراحی اینفوگرافیک زمان‌بر است. با تمرین کافی و کار با نرم‌افزارها به تدریج در آن مهارت خواهید یافت. برای نمونه می‌توانید انواع اینفوگرافیک‌ ها را ببینید. در نتیجه از آن‌ها الگو بگیرید تا به تدریج سبک خود را در این کار پیدا کنید.

بدین ترتیب به هنگام طراحی اینفوگرافیک ابتدا باید محتوای متنی خود را با توجه به هدف و مخاطبانتان مشخص کنید. همچنین سعی کنید در اینفوگرافیکی که می‌سازید اطلاعات مورد نیاز مخاطب را به خوبی در اختیارش قرار دهید. سپس یک نرم افزار مناسب انتخاب کرده و کار را شروع کنید. قاب بندی درست و استفاده از رنگ مناسب نیز از نکاتی است که توجه به آنها بسیار مهم است.

 

سخن پایانی

اگر چنانچه برای کسب و کار خود نیاز به طراحی اپلیکیشن داشته باشید، می توانید روی شرکت سیتی سایت حساب کنید. همچنین این شرکت با به کار گیری تیم متخصص و مجرب می تواند در طراحی سایت برای کسب و کارتان و نیز سئو سایت، شما را یاری نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *