طراحی سایت

الگوریتم RankBrain چیست؟

گوگل با الگوریتم های مختلف روز به روز هوشمندتر شده و نتایجی

را گلچین می کند که دقیقا مدنظر کاربران است.الگوریتم RankBrain

یا رتبه بندی براساس هوش مصنوعی این هدف را تا حد زیادی محقق

کرده است.الگوریتم RankBrain را یک مغز انسانی تصور کنید! این

الگوریتم عبارات را فقط به صورت عبارت های خام در نظر نمی گیرد ،

بلکه مفهوم آن عبارات را همانند یک انسان می فهمد و درک می کند.

به عنوان مثال،اکنون که در سال 2021 قرار داریم وقتی در گوگل جستجو

کنید << بهترین هتل های محل برگزاری جام جهانی>> ، این الگوریتم

مفهوم را متوجه شده و این گونه تفسیر می کند << بهترین هتل های

قطر>> یا <<معرفی بهترین هتل های قطر >> چرا که متوجه می شود

اکنون منظور کاربر از محل برگزاری جام جهانی چیست . به دلیل اینکه

جستجوی هتلهای قطر برای جام جهانی زیاد است.در صورتی که الگوریتم

های قبلی ،صرفا کلمات کلیدی را در سایت ها جستجو می کرد بنابراین

ممکن بود نتایج مربوط به جام های گذشته ، مثلا مربوط به سال 2014

یا 2018 نیز در صفحه اول نمایش داده شود ، که به هیچ عنوان مطلوب

کاربر نبود. در مرحله نخست متوجه شدیم که الگوریتم Rank Brain به

صورت مفهومی جستجو می کند . اما این تنها یک بخش از عملکرد رنک

برین است . بخش دیگر باید تحلیل کند که آیا کاربران از نتایج نمایش داده

شده رضایت داشته اند یا خیر. تا اگر آن چنان که باید نتایج به جستجوی

کاربران نزدیک نبوده،نتایج جستجو بهینه تر شوند.در این قسمت،الگوریتم

با تحلیل نرخ کلیک ،نرخ پرش ، میزان ماندگاری در سایت (Dwell Time) و

Pogo Sticking (برگشت سریع از سایت به نتایج جستجو) اقدام به بهینه

تر کردن نتایج جستجو می کند .

اما هر یک از موارد اشاره شده چیست و چه تاثیر مثبت یا منفی در تصمیم گیری الگوریتم RankBrain دارد؟

 

نرخ کلیک (CTR):

همانطور که از نام آن پیداست ، CTR یا Click Through Rate تعداد کلیک

کاربران روی یک لینک را نشان می دهد که پارامتر بسیار مهمی است

ممکن است سایت که در صفحه نتایج ، رتبه 4 قرار دارد ، نرخ کلیک آن

بیشتر از سایت رتبه 2 و 3 شود ( مثلا به دلیل محبوبیت و برند بودن نام

سایت یا جذاب بودن عنوان درج شده). اگر این اتفاق بیفتد ، به مرور

سایتی که جایگاه دوم را دارد باید جای خود را به سایتی که اکنون جایگاه

چهارم دارد واگذار کند یعنی به مرور زمان نتایج گوگل با آنچه کاربران بیشتر

می پسندند همسو می شود.

نرخ پرش (Bounce Rate):

نرخ پرش به این معنا است که کاربر پس از ورود به سایت و مشاهده یک

صفحه ، از سایت خارج شده و در واقع مطالب آن قدر جذاب و تشویق کننده

نبوده که به صفحه دیگری برود . بانس ریت بر حسب % بیان می شود و

هر چه این عدد یا این نرخ کمتر باشد بهتر است.

میزان ماندن در سایت (Dwell Time):

اگر تا به امروز این موضوع که موتورهای جستجو چگونه تشخیص می

دهند چه میزان در یک سایت مانده اید،برایتان چالش بوده است،پاسخ

معمایتان اینجاست.Dwell Time در واقع مدت زمانی است که کاربر پس

از جستجوی یک واژه و باز کردن یک سایت ، تا جستجوی مجدد همان

واژه و باز کردن سایتی دیگر سپری کرده است . طبعا هر چه این زمان

طولانی تر باشد ،موتور جستجو متوجه می شود سایت اول از محتوای

با کیفیتی برخوردار بوده و توانسته است توجه کاربر را به خود جلب کند.

در اینجا مباحث زمانی نیز مطرح می شود. به عنوان مثال میانگین زمان

خواندن یک مطلب را نیز موتورهای جستجو در نظر می گیرند . اگر به

محض جستجوی مثلا واژه <<سئو >> کاربر وارد یک سایت شده و بعد

از چند ثانیه ، مجدد به گوگل برگشته و << سئو >> را جستجو کند ،

اینجا Dwell Time پایین بوده و برای سایت امتیازی منفی دارد.

Pogo-Sticking:

جالب است بدانید به بازگشت سریع به صفحه نتایج جستجو Pogo-Sticking

می گویند که همواره امتیازی منفی به دنبال دارد .تاثیر Pogo-Sticking از

نرخ پرش بالا نیز منفی تر است. چرا که وقتی نرخ پرش بالا باشد ، این

احتمال وجود دارد که کاربر از مطالب سایت خوشش آمده باشد و آدرس

صفحه را به علاقمندی های مرورگر افزوده تا بعدا برای خواندن آن مراجعه

کند یا اینکه مطالب را خوانده و به پاسخ خود رسیده و دیگر نیازی به مراجعه

صفحات بیشتر نداشته است اما وقتی که کاربر یک صفحه وب را باز کرده

و در عرض چند ثانیه روی دکمه Back کلیک می کند ، کاملا گویای آن است

که مطالب آن صفحه برای کاربر بی ارزش بوده است.

اکنون که با الگوریتم RankBrain آشنا شدید، باید بدانید که چگونه در راستای سئوی قوی تر می توانید از این الگوریتم بهره ببرید:

عنوان جذاب:

انتخاب عنوان جذاب از آنجایی اهمیت دارد که یکی از پارامترهای مهم

در این الگوریتم،نرخ کلیک است . معمولا اکثرا کاربران فقط در لینکهای

صفحه اصلی به دنبال سایت موردنظر خود هستند و به صفحات بعدی

نمی روند اما اگر عنوانی ترغیب کننده برای مطالب خود انتخاب کرده

باشید و در حال به عنوان مثال در جایگاه سوم قرار داشته باشید ، به

مرور با افزایش CTR جایگاه شما ارتقا خواهد یافت چرا که کاربران به

عناوین جذاب تمایل زیادی نشان می دهند.

برندینگ قوی:

در ادامه بحث CTR،توضیح این بحث نیز ضرورت دارد.یکی از ملاکهایی

که در صفحه اول نتایج جستجو ، کاربران را به صورت ویژه ترغیب به باز

کردن لینک می کند ، این است که آیا آن سایت را می شناسند یا خیر؟

به عنوان مثال هنگامی که در گوگل به دنبال طراحی سایت هستید و

از قبل با سایت << سیتی سایت >> آشنا هستید ، طبعا در اولین

انتخاب ، روی لینکی که مربوط به این سایت می شود کلیک می کنید.

حتی اگر جایگاه سوم و چهارم را در نتایج داشته باشد این مورد نیز باعث

افزایش نرخ کلیک شده که در نهایت به ارتقای رتبه شما در الگوریتم

RankBrain کمک می کند.

افزایش زمان ماندگاری کاربر:

یکی دیگر از پارامترهای مهم الگوریتم RankBrain زمان ماندگاری در صفحه

یا Dwell Time بود . بر مبنای این آیتم می توانیم بگوییم هر چه کاربران زمان

بیشتری در سایتمان صرف کنند جایگاه ما در فهرست نتایج بهینه تر خواهد

شد . برای این منظور لازم است محتوای سایت شما خیلی کوتاه نباشد

همواره سعی کنید در اولین پاراگراف آن قدر مخاطب را جذب مطلب کنید که

تا آخر آن را یک نفس و بدون خروج از سایت بخواند ! در حقیقت باید به گونه

ای بنویسید که در 100 کاراکتر اول به نوعی کاربر پاسخ خود را مشاهده کند

و احساس کند به جای درستی آمده است.

پیشنهاد مطالب مرتبط :

همانگونه که گفتیم ، یکی از ملاک های الگوریتم RankBrain نرخ پرش

پایین سایت است . برای کاهش نرخ پرش یا کاهش Bounce Rate می

توانید در کنار مقاله خود ، مقالات مرتبط را به مخاطب پیشنهاد دهید و

عناوین آنها به قدری جذاب و ترغیب کننده باشد که کاربر سریعا کلیک

کرده و وارد لینک دیگری از سایتتان شود.

 

توضیحات (Description) احساسی:

همه ما هنگامی که نتایج صفحه جستجو را برای انتخاب لینک بررسی

می کنیم ، محال است که پس از مشاهده عنوان جذاب ، توضیحات آن

را نیز نخوانیم . هر چه توضیحاتتان ترغیب کننده تر باشد ، شانس کلیک

کردن را بیشتر کرده و در نتیجه افزایش CTR را به دنبال خواهد داشت.

در کل به صورت خلاصه می توان گفت که هدف الگوریتم RankBrain یافتن

مطالبی است که برای مخاطب نوشته شده است و نه برای موتورهای

جستجو اینکه تلاش کنید در مقاله نویسی استعداد بیشتری کسب کنید

و در انتخاب محتوایی که ارائه می دهید نهایت دقت را به خرج دهید،باعث

می شود قانون اصلی این الگوریتم را رعایت کرده باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *