فکر کردن درمورد کلمات کلیدی که میخواهید با آنها رتبه کسب کنید، اولین و مهمترین قدم در استراتژی سئو سایت شماست. با اینحال، جستجو برای کلمات کلیدی تاحدودی دلهرهآور است. پس باید ببینیم از چه اشتباهاتی در جستجوی کلمات کلیدی باید دوری کنیم؟در این مقاله شما را با رایجترین اشتباهاتی که مردم در رابطه با جستجوی کلمات کلیدی با آن مواجه میشوند آشنا میکنیم.
پرهیز از این اشتباهات میتواند شما را در استراتژی جستجوی کلمات کلیدی یاری کند.
۱-عدم جستجوی صحیح کلمات کلیدی:
مرحله جستجو برای کلمات کلیدی میتواند بسیار دشوار و زمانبر باشد. بنابراین ممکن است از انجام گسترده و صحیح آن سرباز زنید و چیزی را مبنا قرار دهید که به صورت غریزی احساس میکنید مخاطبانتان آنرا جستجو میکنند. این کار اشتباه بزرگی است و شما بایستی برای تحقیق و تفحص در مورد زبان مخاطبان خود وعباراتی که معمولا جستجو میکنند وقت صرف کنید.
نتیجه جستجو شما برای کلمات کلیدی باید لیست گستردهای از کلمات کلیدی باشد که میخواهید روی آنها رتبه کسب کنید. این لیست باید به صورت منظم آپدیت شود، چرا که احتمال دارد مخاطبان شما، نیازها و یا تمرکز کسبوکار شما به مرور زمان تغییراتی داشته باشد.
پیشنهاد سیتی سایت: بهترین ابزارهای پیدا کردن کلمات کلیدی سایت در سال ۲۰۱۹
۲-هدفگذاری روی کلمات کلیدی رویایی
واقعبینانه روی کلمات کلیدی خود هدفگذاری کنید. برخی از گوشههای بازار بسیار رقابتی هستند و اگر به تازگی وبسایت و یا کسبوکار خود را راهاندازی کردهاید، کسب رتبه در این بخشهای بازار بسیار دشوار است. اگر تازه وارد بازار شدهاید نباید به سراغ کلمات کلیدی اصلی “head” بروید. برعکس، در این حالت باید به دنبال کلمات کلیدی طولانی “tail” باشید چراکه کسب رتبه روی این کلمات کلیدی آسانتر است.
برای مثال اگر وبلاگی را در رابطه با فیتنس راهاندازی کردهاید، کسب رتبه روی کلمه کلیدی “فیتنس” کار بسیار دشواری است. بهتر است آنچه که وبلاگ شما را منحصر بفرد و متفاوت میکند را استخراج کنید و عبارات کلیدی متناسب با آن را جستجو کنید. مثلا ممکن است در وبلاگتان در مورد تمرینات فیتنس برای افراد بازنشسته بنویسید، بنابراین انتخاب “فیتنس برای افراد بازنشسته” به عنوان عبارت کلیدی میتواند استراتژی مناسبی باشد. در این مثال شما بایستی عباراتی مثل “فیتنس برای بزرگسالان” و “فیتنس برای افراد مسن” را نیز مورد هدف قرار دهید.
اگر با کلمات کلیدی طولانیتر توانستید به صورت موفقیت آمیز روی بازار خود متمرکز شوید و رتبه کسب کنید، پس از آن میتوانید، روی کلمات کلیدی اصلی “head” دیگر نیز هدفگذاری کنید. هدفگذاری برای کلمات کلیدی اصلی باید بخشی از استراتژی بلندمدت جستجوی کلمات کلیدی شما باشد.
۳-استفاده از کلمات کلیدی غیرمرتبط:
کلمات کلیدی که روی آنها هدفگذاری میکنید بایستی همان کلماتی باشد که مشتریان شما برای جستجوهای خود از آنها استفاده میکنند. همیشه سعی کنید از زبان مخاطبانتان استفاده کنید. فرض کنید شما “لباس شب” میفروشید و در بازاریابی خود این لباسها را “لباس شب” عنوان میکنید. حال آنکه ممکن است افراد عبارت “لباس شب” را هیچگاه جستجو نکنند و بجای آن از عباراتی مثل “لباس مجلسی” و یا “لباس مهمانی” در جستجوهای خود استفاده کنند، بنابراین نمیتوانید روی عبارت “لباس شب” به اندازه عبارات دیگر ذکر شده ترافیک بدست آورید.
۴-عدم توجه به استفاده از کلمات به صورت مفرد یا جمع
همیشه حواستان به جمع یا مفرد بودن کلماتی که روی آنها هدفگذاری میکنید باشد. بطور مثال میخواهید روی کلمه “سبزی” رتبه کسب کنید یا “سبزیجات” ؟ افراد “خبر فوری” را جستجو میکنند یا “اخبار فوری”؟ هر چند گوگل در تشخیص همسان بودن کلمات جمع و مفرد پیشرفتهایی داشته است، ولی همچنان نتایج جستجو و تعداد صفحات برای کلمات جمع و مفرد متفاوت است. با استفاده از google trend از انتخاب کلمه مورد نظر به صورت جمع یا مفرد مطمئن شوید. همچنین باید به قصد و نیت مخاطبتان در جستجوی کلمه کلیدی فکر کنید. برای مثال ممکن است کسی که به دنبال اطلاعات کلی در مورد یک کلمه میگردد آن را به صورت مفرد جستجو و کسی که به دنبال مقایسه یا خرید یک محصول است آن را به صورت جمع جستجو کند. بنابراین انتخاب کلمه به صورت جمع یا مفرد بستگی به ماهیت کلمه و کسبوکار شما دارد. پس به آن فکر کنید.
اگر واقعا نمیدانید کلمه مورد نظر را به صورت جمع یا مفرد انتخاب کنید، میتوانید از ویژگی “هم خانواده” در ورژن پرمیموم یوست سئو استفاده کنید و هر دو کلمه جمع و مفرد را به آن اضافه کنید. در اینصورت به راحتی میتوانید هر دو حالت ممکن را به خوبی بهینهسازی کنید.
۵-هدفگذاری برای کلمات کلیدی بدون ترافیک
کلمات کلیدی طولانی راه حل مناسبی برای شروع استراتژی کلمات کلیدی هستند. این عبارات ترافیک کمتری را به خود جذب میکنند ولی شانس بالاتری را برای تبدیل بازدیدکنندگان وبسایت به خریدار دارند. افرادی که از عبارات مشخص برای پیدا کردن آنچه دقیقا شما در وبلاگتان نوشتهاید استفاده میکنند، افراد بسیار مناسبی بهعنوان مشتریان هدف شما هستند. با اینحال اگر کلمه کلیدی شما بیش از حد اختصاصی باشد، هیچ ترافیکی را جذب نمیکند و کمکی به بهبود سئوی وب سایت شما نمیکند. بنابراین کلمات کلیدی طولانی را انتخاب کنید که میتوانند برای شما ترافیک ایجاد کنند.
۶-فراموش کردن ارزیابی
اگر به دنبال کسب رتبه روی عبارت مشخصی هستید حتما میزان موفقیت خود را در این راه بصورت منظم ارزیابی کنید. بدین منظور میبایست کلمه کلیدی مورد نظر خود را در زمانهای مختلف در گوگل جستجو کنید. اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که جستجوی شما ممکن است مغرضانه باشد. چرا که نتایج موتور جستجوی گوگل شخصیسازی میشوند. پس از یک مرورگر شخصی استفاده کنید و ببینید که آیا مطلب/محتویات مورد نظر شما در نتایج جستجو دیده میشود یا خیر. اگر مرحله ارزیابی را فراموش کنید، قادر به تشخیص این موضوع نخواهید بود که آیا میتوانید برای کلمات کلیدی رقابتیتر اقدام کنید یا بایستی به دنبال کلمات کلیدی طولانی دیگری باشید.
۷-تمرکز روی تنها یک کلمه کلیدی در هر پست
اگر یک پست استاندارد نوشتهاید، میتوانید به ازای بیش از یک کلمه کلیدی رتبه کسب کنید. اگر بدون اضافه کردن مطلب جدید قادر به تعیین بیش از یک کلمه کلیدی برای پست خود هستید، حتما این کار را بکنید.
نتیجهگیری: از این اشتباهات بپرهیزید و یک استراتژی جستجو کلمات کلیدی موفق داشته باشید.
جستجو برای کلمات کلیدی یک کار زمانبر است. صرف این زمان و فکر کردن درباره کلمات کلیدی بسیار مهم است. مقاله تحقیقات کلمات کلیدی برای سئو نکات مهمی را جهت تعیین یک استراتژی خوب برای جستجوی کلمات کلیدی در اختیار شما میگذارد.
نویسنده: مریم رحمان پور