یکی از مهمترین و شاید دشوارترین قسمتهای مارکتینگ، تهیه گزارش از فعالیتها و پاسخگو بودن در مقابل موفقیتها و شکستهای پروژههای بازاریابی است. اینکار در عین حال با اهمیتترین بخش برای بدست آوردن نتایج مطلوب در طولانی مدت است. همچنین کمک به حرفه ای شدن در دیجیتال مارکتینگ خواهد کرد.
در نهایت، مدیران از شما میخواهند که در مقابل فعالیتهای مارکتینگ خود پاسخگو باشید و ارتباط خود را با مشتریانتان حفظ کنید و یا حتی در ارتباطات آتی خود با مشتریانتان از استراترژیهای up-selling یا همان بیش فروشی استفاده کنید.
در ادامه به معرفی معیارهایی میپردازیم که از طریق آنها میتوانید عملکرد فعالیتهای بازاریابی خود را مورد ارزیابی قرار دهید.
1. عبارات کلیدی طولانی:
شناسایی عبارات کلیدی طولانی و تاثیرات آن روی سازمان و یا برند شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کاربرد و اهمیت عبارات کلیدی طولانی “long tail” برای تجارتهای الکترونیکی واضح و مبرهن است. اما این موضوع برای بسیاری از شرکتها و سازمانهای B2B و B2C که تنها تمرکزشان روی ایجاد آگاهی و شناخت برند است نیز اهمیت بالایی دارد؛ چراکه مخاطبان شما تنها کلمات پرترافیکی که مطلوب شماست را جستجو نمیکنند.
2. رتبه صفحات:
این معیار به شدت به موضوع کلمات کلیدی وابسته است، به ویژه زمانی که پای مسئله بهینهسازی برای موتوهای جستجو در میان است . رتبه صفحات وبسایت شما در واقع شانس شما برای دیده شدن توسط مخاطبانتان میباشد. احتمالا شما میخواهید تمام صفحات وبسایت(بجز صفحات خاصی مثل صفحه پرداخت آنلاین، صفحه لاگین و … ) رتبه مطلوب شما را کسب کنند.
3. جایگاه در شبکههای اجتماعی:
تعداد دفعاتی که نام یک وبسایت در شبکههای اجتماعی ذکر میشود میتواند یک معیار بسیار مهم برای ارزیابی باشد. اما اینکه در کجاها نام یک وبسایت برده شده و چقدر افراد با آن تعامل برقرار کردهاند مسئله بسیار مهمی است که باید در نظر گرفته شود و از آن برای یافتن مکانی مناسب برای تبلیغات آتی و تعامل با مشتریان جاری و بالقوه استفاده شود.
4. ترافیک ارجاعهای غیرمعمول
این معیار یکی از جذابترین، کمک کنندهترین و مفیدترین معیارها برای کسانی است که در مقابل هرگونه بازاریابی آنلاین پاسخگو میباشند و شاید در عین حال افراد کمترین توجه را به آن دارند. علاوه بر موتورهای جستجو و سایتهایی که شما روی آنها تبلیغات انجام میدهید، بایستی حواستان به نقاط دور از دید و پنهانی نیز باشد. باید توجه داشته باشید که افراد چگونه درباره برند شما حرف میزنند؟ آیا چیزی غیر از آنچه شما انتظار داشتید میگویند؟ در نهایت باید از این اطلاعات برای فعالیتهای بازاریابی آتی خود استفاده کنید.
5. تماسهای تلفنی:
یکی دیگر از مهمترین و جذابترین معیارها برای افرادی که کار دیجیتال مارکتینگ میکنند تماسهای تلفنی است. امروزه در حالی که بیشتر ارتباطات بصورت دورادور انجام میشوند، وقتی یک کاربر از تلفن برای برقراری تماس تلفنی استفاده میکند احتمال تبدیل شدن وی به مشتری بسیار بالاتر از کاربری است که تنها با چند کلیک به جستجو در وبسایت شما میپردازد. با استفاده از نرمافزارهای پیگیری ، تماسهای تلفنی ورودی و منابع و ارزشها را دنبال کنید.
6. ابزار کمکی:
حضور آنلاین شما میتواند شما را در ایجاد تعامل از راههایی مثل شبکههای اجتماعی، پست کردن به روش سنتی، تلفن، و یا هر طریق دیگری که مستقیما در تجزیه و تحلیل شما نشان داده نمیشود، یاری رساند. شناسایی تمامی راههایی که مشتریان شما برای برقراری ارتباط با شما استفاده میکنند بسیار با اهمیت بوده و بسیاری از آنها از طریق جستجوی گوگل از جانب مشتری قابل بررسی میباشند.
7. جستجوی برند:
تعداد دفعاتی که کاربران یک برند مشخص را جستجو میکنند، میزان آگاهی از برند شما را نشان میدهد. این معیار برای استارت آپهای نوپا و کسانی که محصول جدیدی را به بازار عرضه کردهاند از اهمیت بالایی برخوردار است. این معیار نشان میدهد که افراد چقدر با شرکت شما آشنا هستند و چقدر برای کسب اطلاعات بیشتر در اینترنت، وبسایت شما را جستجو میکنند.
8. تکرار کرال شدن توسط موتورهای جستجو:
نرخ کرال شدن وبسایت شما توسط موتورهای جستجوی گوگل، یاهو، بینگ، ارتباط تنگاتنگی با تعداد دفعات آپدیت و یا ارسال پست جدید و یا اعمال هرگونه تغییر در وبسایت شما دارد. همچنین این موضوع بستگی به ساختار کدهای وبسایت شما دارد. اینکه چقدر برای موتورهای جستجو پیدا کردن و رتبهبندی محتویات شما آسان است؟
9. میزان درگیر شدن و برقراری تعامل کاربران :
این معیار از راههای مختلفی از قبیل تعداد بازدید از صفحات، امتیازات کسب شده از طرف کاربران و یا زمان صرف شده روی هر صفحه قابل اندازهگیری است. مقدار زمانی که هر کاربر روی وبسایت شما یا صفحه مشخصی از وبسایت شما صرف میکند ارتباط مستقمی با نرخ تبدیل و یا مراجعه مشتری به شما دارد. توجه به این اطلاعات برای پیدا کردن کلمات کلیدی و ارجاعهای لازم بسیار سودمند میباشد. نوع ارتباطاتی که افراد از طریق آنها تعامل بیشتری برقرار میکنند باید شناسایی شود. در نهایت میتوانید کمپینهای خود را با محوریت این نوع ارتباطات بسازید.
10. تنوع کلمات کلیدی:
تعداد و تنوع کلمات کلیدی که برای وبسایت شما ترافیک ایجاد میکند، یکی از مهمترین شاخصهای موفقیت در برنامههای بازاریابی آنلاین میباشد. توجه به عبارات کلیدی طولانی نیز ضروری میباشد و نباید تنها کلمات کلیدی اصلی و یک موضوع را مورد توجه قرار داد.
هر چه از کلمات کلیدی متنوعتر و بیشتری برای ایجاد ترافیک استفاده کنید، برند شما با احتمال بیشتری در معرض مشتریان جدید قرار میگیرد و آگاهی از برند و تبدیل به مشتری و تعاملات بیشتری روی برند شما صورت خواهد گرفت. علاوه براین، افزایش تعداد کلمات کلیدی اطلاعات بیشتری درباره اینکه مخاطبان شما دقیقا به دنبال چه چیزی هستند، به شما میدهد.
با فرض اینکه تمامی این معیارها براساس تعریف شما از موفقیت وزن داده میشوند، میتوان گفت که در نظر گرفتن آنها بخش مهمی از یک برنامه بازاریابی است. شما باید بدانید که مدیر و مشتریان شما دقیقا چه چیزی را از شما میخواهند و بر آن اساس گزارشی را تهیه کنید. با این دانش شما قادر خواهید بود تجزیه و تحلیل جامع و متقاعد کنندهای را در جهت پیشبرد برند خود ارائه دهید.
تمام موارد بالا کمک میکند هرچه زودتر به چیزی که میخواهید دست پیدا کنید، بدین صورت سریعتر مسیرحرفه ای شدن در دیجیتال مارکتینگ را پیمایش میکنید.
منبع: دیجیتال مارکتینگ
نویسنده و مترجم : مریم رحمانپور