بهینهساز گوگل یا گوگل اپتیمایز ( google optimize ) سرویس جدید گوگل سرویس مکمل گوگل آنالیتیکس (google analytics) است و به وبسایت های اینترنتی کمک میکند با ارقام و اعداد و نمودارها وبسایت خود را بهینه کنند. در این مطلب قصد داریم در خصوص یکی از سرویسهای بسیار کاربردی گوگل تحت عنوان گوگل اپتیمایز صحبت کنیم.
گوگل اپتیمایز آزمون های مختلفی را برای وبسایت شما انجام میدهد آزمونهایی که تا قبل از این برای اجرای آنها نیاز به ساعتها کد نویسی داشتید حالا با این ابزار به صورت رایگان در اختیار شما قرارگرفته است.
فرض کنید میخواهید یک ماژول برای گرفتن ایمیل کاربران در سایت ایجاد کنید. حتماً گزینههای زیادی برای تشویق کاربران به منظور فرستادن ایمیلشان در ذهن شما وجود دارد. از ارائه یک کتاب هدیه به صورت pdf گرفته تا ارائه کد تخفیف برای استفاده از محصول یا خدمات. اما کدام یک از این راهها نتیجه بهتری خواهد داشت؟
با سرویس جدید گوگل میتوانید این دو گزینه را در دو صفحه متفاوت و پیش روی کاربران قرار دهید و بازخورد آنان را طبق آمار بررسی کنید تا متوجه شوید که کاربران نسبت به کدام یک از این روشها اقبال بیشتری نشان میدهند؟
سرویس جدید گوگل گرفتن این نوع آزمونها را برای برنامه نویسی بسیار راحت کرده است و به کارشناسان این امکان را میدهد که بتوانند با فرایند یک امتحان ساده تغییرات راهبردی شان را راحتتر و بهتر انجام دهند
پیشنهاد سیتی سایت: گوگل اپتیمایز – قسمت سوم
قابلیتهای google optimize
نکته قابل توجه و کلیدی گوگل اپتیمایز، قابلیت ترکیب شدن با دادههای سایر سرویسهای گوگل است. از جمله سرویسهای analytics، tag manager، data studio و surveys. این ابزارها مکمل یکدیگر هستند و در کنار هم به مدیر سایتها و بخصوص فروشگاههای اینترنتی کمک میکنند که فعالیتهای مرتبط با بهبود نرخ تبدیل را بهینه کند.
در نسخه رایگان گوگل اپتیمایز میتوان هر سه آزمون آ/ب، چند متغیره (16 حالت) و ریدایرکت را انجام داد. در نسخه رایگان تنها میتوان سه آزمون را به صورت همزمان انجام داد. از دادههای آنالیتیکز تنها میتوان از دادههای دموگرافیک در نسخه رایگان اپتیمایز استفاده کرد.
در نسخه پریمیوم سرویس اپتیمایز، قابلیتهایی همچون افزودن تمام دادههای انالیتیکز، انجام آزمون چند متغیره فاکتوریلی، تست گرفتن همزمان پیشرفته و بخش پشتیبانی از مشتری وجود دارد.
نکتهای که گوگل اپتیمایز را از سایر ابزارهای دیگر متمایز میکند، استفاده از روشهای بیزین در محاسبات آماری است. سایر ابزارها تنها از تحلیلهای فراوانی استفاده میکنند. تحلیلهای فراوانی را در کتب مقدماتی آمار تدریس میکننذ. در این روشها احتمال بر اساس دادههای آزمون فعلی محاسبه میشود. در استنباط بیزین، دانش پیشین هم در محاسبه احتمال و پیشبینی استفاده میشود. با این روش هم سریعتر به نتیجه میرسیم و هم نتایج دقیقتری به دست میآید.
مطالب مرتبط با گوگل اپتیمایز بسیار کاربردی هست که در یک مقاله گنجانده نمی شود؛ شما می توانید برای خواندن ادامه مقاله گوگل اپتیمایز بخش دوم کلیک کنید.
منبع :
marketingplatform.google.com