طراحی سایت

نقش توییتر در دیجیتال مارکتینگ – بخش دوم

توییتر یک شبکه اجتماعی مبتنی بر میکروبلاگینگ است که در سال 2006 توسط جک‌دورسی راه‌اندازی شد. در این مطلب قصد داریم با ارائه سه مثال عینی در خصوص تلاش کمپانی‌ها برای دیجیتال مارکتینگ از طریق نقش توییتر شما را به شکلی ملموس‌تر با دیجیتال مارکتینگ از طریق توییتر آشنا کنیم.

مثال هایی از تلاش کمپانی ها برای دیجیال مارکتینگ از طریق توییتر:

۱- فست‌فود معروف امریکایی

اولین مورد مربوط به دریافت ناگت رایگان به مدت یکسال در ازای دریافت تعداد مشخصی ریتوییت برای یک فست‌فود معروف امریکایی است.

Wendys Twitter Marketing

کارتر ویکرسون یک کاربر ناشناس و کم فالوئر در توییتر بود. کارتر یک روز تصمیم گرفت به کمپانی فست فود Wendy’s منشن ارسال کند و بپرسد که در ازای دریافت چند ریتوییت می‌تواند به مدت یک سال ناگت رایگان دریافت کند؟ این که این منشن به صورت برنامه‌ریزی شده  و با هماهنگی توسط کمپانی ویندی ارسال شده است (که بعید به نظر نمی‌رسد) و یا کارتر 16 ساله آن را به صورت خودجوش ارسال کرده است دقیقا مشخص نیست، اما ویندی پاسخ این منشن را با ذکر عدد 18 میلیون اعلام کرد.

کارتر هم سریعا دست به کار شدن و از منشن ارسال به ویندی و پاسخ ویندی یک اسکرین‌شات تهیه کرد و دنبال کنندگان خود را با عبارت، “بهم کمک کنید، یک مرد به ناگت‌هایش احتیاج دارد” دعوت به ریتوییت توییتش کرد.

توییت کارتر با اقبال مواجه شد و ظرف مدت زمانی کوتاه توسط افراد بسیار زیادی ریتوییت شد. این توییت در حدود سه میلیون و ششصد هزار بار ریتوییت شد و توانست رکورد پرریتوییت‌ترین توییت توییتر که مربوط به الن دیجنرس مجری معروف امریکایی که در شب اسکار سال 2014 ارسال کرده بود را بشکند. اگرچه این توییت 18 میلیون بار ریتوییت نشد، اما با توجه به این رکوردشکنی ویندی کارتر را برنده‌ی این چالش اعلام کرد و تصمیم گرفت یک‌سال ناگت رایگان در اختیار کارتر قرار دهد. اما معروف‌تر شدن کمپانی معروف ویندی تنها نتیجه‌ی این بازی توییتری نبود، کارتر هم از این فرصت استفاده کرد و یک ساعت به آدرس زیر ایجاد کرد.

https://nuggsforcarter.com

کارتر در این وب‌سایت اقدام به فروش تیشرت‌هایی با طرح ناگت برای ناگت‌دوستان کرده است.

این چالش و بازی توییتری قدرت هرچه بیشتر ای شبکه‌ی اجتماعی و تاثیر موثر آن بر دیجیتال مارکتینگ را مشخص می‌کند.

پیشنهاد سیتی سایت: نقش توییتر در دیجیتال مارکتینگ – بخش اول

۲-شرکت مبین‌نت

‌مورد دوم اقدام شرکت مبین‌نت برای جذب مخاطب در توییتر است که پیشنهاد آن توسط توحید ارسطو یکی از کاربران توییتر فارسی مطرح شد.

Mobinnet Twitter Marketing

توحید ارسطو یک برنامه‌نویس است. (قبل از هرچیز از ایشان تشکر می‌کنیم که اجازه‌ی استفاده از عکس و اسم‌شان را در این مطلب به ما دادند.)

توحید هم به تقلید از کارتر به اکانت مبین‌نت در توییتر منشنی با محتوای در صورت دریافت چند ریتوییت می‌تواند اشتراک یک‌ساله‌ی اینترنت مبین‌نت هدیه بگیرد ارسال کرد. پاسخ مبین‌نت به شکل زیر بود

“۱۰۰۰تا ریتوییت بگیرین مودم و طرح ۵۰۰گیگ رو می‌دیم”

توحید هم از این توییت مبین‌نت یک اسکرین‌شات تهیه کرد و به همراه توییت زیر در توییتر خودش منتشر کرد.

“هم توییتریای عزیز، لطفا کمکم کنید، من ۱۰۰۰ تا ریتوییت نیاز دارم واسه یه سال اینترنت رایگان از @mobinnet 🙂

#ریتوییت لطفا

همانطور که انتظار می‌رفت توییت توحید توانست رکورد ۱۰۰۰ عدد ریتوییت پیشنهادی مبین‌نت را بشکند و طبق وعده، مبین‌نت یکسال اینترنت پر سرعت با 500 گیگابایت ترافیک در اختیار توحید قرار داد. اما این حرکت مبین‌نت محدود به توحید نشد و چهار نفر توانستند با کسب ۱۰۰۰ ریتوییت و استفاده از هشتگ #1krt4tdlte از مبین‌نت اینترنت یکساله رایگان LTE دریافت کنند. هرچند چهارکاربر توانستند اینترنت رایگان یکساله دریافت کنند، اما با توجه به بازخورد این چالش در توییتر فارسی و جلب توجه تعداد بسیار زیادی کاربر در توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی، برنده‌ی بزرگ این بازی قطعا شرکت مبین‌نت بود.

۳- توئیت الن دیجنرس

اما این بار به بررسی یک تلاش گسترده‌تر و متفاوت با دو مورد قبلی توسط یک کمپانی بسیار بزرگ‌تر در زمینه دیجیتال مارکتینگ در توییتر می‌پردازیم.

Samsung Twitter Marketing

الن دیجنرس مجری بسیار سرشناس و معروف امریکایی که احتمالا بسیاری از شما با برنامه معروفش Ellen show او را می‌شناسید، مجری مراسم اسکار در سال 2014 بود. همانطور که استحضار دارید اسکار یک برنامه‌ی بین‌المللی در زمینه‌ی صنعت سینما است که هر ساله در کشور امریکا برگزار می‌شود و به معرفی برترین فیلم‌ها و هنرپیشه‌های سال از جنبه‌های مختلف می‌پردازد. اهمیت اسکار از آن نظر است که به صورت همزمان در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به صورت زنده پخش می‌شود و طبیعتا مخاطب چند صد میلیونی دارد.

الن که مجری برنامه‌ی اسکار در سال 2014 بود در اواسط برنامه و در اقدامی خلاقانه تعدادی از چهره‌های مطرح و سرشناس هالیوود را در اطراف خود جمع کرد و از بردلی‌کوپر درخواست کرد که یک عکس سلفی از افرادی که الن دور و بر خودش جمع کرده بود بگیرد. پس از تهیه سلفی الن اعلام کرد که همین الان تصویر را در توییتر خودش منتشر خواهد کرد. با توجه به حجم بالای مخاطب این برنامه به محض ارسال توییت حاوی تصویر توسط الن که در آن نوشته شده بود اگر بازوهای بردلی بلندتر بودند این بهترین عکس تاریخ می‌شد، توییت الن با سرعتی غیرقابل باور توسط کابران توییتر شروع به چرخش در تایم‌لاین‌های مختلف و ریتوییت شدن کرد.

در مدت زمان کمی تعداد ریتوییت‌های این توییت به بالای سه میلیون توییت رسید و توانست تا قبل از ارسال توییت کارتر ویکرسون رکوردداری بیشترین ریتوییت در توییتر باشد.

اما این پایان کار توییت الن نبود، بلافاصله الن توییت دیگری ارسال کرد و در توییت خود نوشت که عکس سلفی توسط Samsung Galaxy Note 3 گرفته شده است. اینجا بود که مشخص شد تمامی سناریوی تهیه عکس سلفی بصورت برنامه‌ریزی شده و با هماهنگی کمپانی سامسونگ انجام شده است. خودتان می‌توانید حساب کنید که با توجه به تعداد مخاطبین اسکار و همچنین افرادی که توییت الن را در توییتر دیده‌اند، این تبلیغ تا چه حد در فروش Samsung Galaxy Note 3 و سایر محصولات این کمپانی موثر بوده است.

اما چه عواملی باعث می‌شوند که دیجیتال مارکتینگ شما در توییتر با موفقیت همراه باشد؟

نقش توییتر در دیجیتال مارکتینگ

در ادامه به بررسی برخی از این عوامل خواهیم پرداخت.

جذب مخاطب در توییتر یک امر نسبی است و مسلما فرمول قطعی و مشخصی ندارد. ممکن است هر لحظه ایده‌ای خلاقانه به ذهن شما برسد که باعث جذب چندین فالوئر برای اکانت توییترتان شود. در ادامه سعی کرده‌ایم برخی از مواردی که حاصل تجربه می‌باشند و می‌توانند بر جذب مخاطب شما در توییتر فارسی موثر باشند، را ذکر کنیم.

– پیوسته توییت کنید

یکی از عواملی که باعث شناخته شدن برند شما در توییتر می‌شود توییت پیوسته و دائمی است. البته این امر نباید به شکلی باشد که باعث آزردگی خاطر فالوئرهای شما باشد. ارسال تعداد زیاد و خارج از عرف توییت احتمالا آنفالو شدن را در توییتر افزایش می‌دهد. این که اعلام کنیم چه تعداد توییت در روز یا هفته برای بیزنس شما کافی است به طور قطع مشخص نیست و بستگی به نوع بیزنس شما دارد. توصیه ما این است که حتی‌المقدور روزانه یک توییت را داشته باشید.

– فالو/آنفالو نکنید

بسیاری از برندها در شروع کار در توییتر شروع به فالو کردن کاربران بسیار زیادی می‌کنند. این کار علاوه بر این که از نظر کاربران توییتر جالب نیست، باعث می‌شود توییتر شما را به عنوان اسپمر شناخته و برای فالوئینگ‌های جدیدتان نوتیفیکیشنی مبنی بر این که شما آن‌ها را فالو کرده‌اید ارسال نکند. همچنین برخی نیز به طور مکرر به منظور دریافت فالوئر از فالوئینگ‌های خود و یا اصلطاحا فالوبک به صورت مکرر افرادی را فالو/آنفالو می‌کنند. این کار در توییتر صورت خوشایندی ندارد و حتی ممکن است توسط کاربران توییتر اکانت شما بلاک و ریپورت شود.

– اسم برندتان را جستجو کنید

با جستجوی اسم برندتان در توییتر علاوه بر این که می‌توانید نظرات کاربران را در مورد خودتان بدانید، می‌توانید با لایک کردن توییت‌هایی که اسم برند شما در آن‌هاست توجه کاربران را به خودتان جلب کنید و همچنین در صورتی که توییتی نیاز به توضیحاتی از جانب شما دارد توضیحات لازم را اعلام کنید.

– در ژانر توییت کنید

تعداد کاربران توییتر فارسی کم نیست، اما زیاد پیش می‌آید که کاربران بسیار زیادی در خصوص موضوع مشخصی (یا به اصلاح توییتر فارسی در ژانر مشخصی) توییت می‌کنند. سعی کنید ژانرهای فعال توییتر را بشناسید و در بستر این ژانرها توییت کنید تا جذب مخاطب زیادی داشته باشید.

– ادبیات طنز بکار بگیرید

یکی از جذابیت‌های توییتر فارسی ذوق شوخ‌طبعی بسیار زیاد کاربران آن است. اگر بتوانید مقصود مورد نظر خود را به صورت طنز توییت کنید بازخورد بسیار بیشتری خواهد داشت. یکی از اکانت‌های توییتر فارسی که در زمینه ارسال توییت‌های طنز در ژانرهای فعال توییتر فارسی بسیار معروف است اکانت کبریت توکلی است که توانسته است با این شیوه مخاطب مناسبی پیدا کند.

– آنلاین باشید

سعی کنید اگر منشنی خطاب به شما ارسال می‌شود، آن را سریعا پاسخ دهید. آنلاین بودن شما و پاسخ زودهنگام علاوه بر این که امکان داشتن مکالمه را  افزایش می‌دهد باعث جلب اعتماد کاربران نیز می‌شود.

– کارمندان خود را تشویق به استفاده از توییتر کنید

اگر در کمپانی شما کارمندانی مشغول به کار هستند سعی کنید آن‌ها را تشویق به عضویت و استفاده ز توییتر کنید. سعی کنید کاربرانتان از فعالیت‌های روزمره‌شان در شرکت شما توییت کنند. می‌توانید با تعیین پاداش برای فعالیت‌های توییتری کارمندانتان را مجاب به معرفی برندتان در توییتر کنید.

و بسیاری پیشنهادات دیگر که خودتان حین استفاده از توییتر از آن‌ها مطلع خواهید شد.

در آخر از شما دعوت می‌کنیم تا با دنبال کردن صفحه‌ی توییتر وب‌رمز، از آخرین به‌روزرسانی‌ها، رویدادها و تخفیف‌های خدمات و سرویس‌ها مطلع شوید.

 

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *