هدف نهایی تمامی کسبوکارهای آنلاین کسب درآمد میباشد. اما این درآمد چگونه حاصل میشود؟ در این مقاله شما را با محاسبه نرخ تبدیل و اهمیت آن، چگونگی بهینهسازی نرخ تبدیل و یکی از ابزارهای بهبود Conversion Rate آشنا خواهیم کرد.
نرخ تبدیل چگونه محاسبه میشود؟
به هر اقدامی که به روند تبدیل بازدیدکننده سایت به مشتری، منجر شود، نرخ تبدیل یا Conversion Rate میگویند و هر چه نرخ تبدیل رشد داشته باشد به معنای موفقیت سایت شما میباشد. یکی از ایدههای اصلی در خصوص نرخ تبدیل استفاده از نظرات کاربران سایت است بهطوریکه آنها برای هدف شما مسیر تعیین کنند.
هدف نهایی شما از طراحی سایت و یا طراحی سایت فروشگاهی چیست ؟ نرخ تبدیل در سایت فروشگاهی چگونه محاسبه میشود؟
نرخ تبدیل، نسبت تعداد تبدیلها به تعداد کل بازدیدکنندگان سایت است. به عنوان مثال، اگر یک سایت فروشگاهی در ماه ۲۰۰ بازدید داشته باشد و از آن تعداد ۵۰ نفر اقدام به خرید از سایت کنند نرخ تبدیل آن ۵۰/۲۰۰ (یعنی ۲۵ درصد) خواهد بود.
«تبدیل» میتواند هر اقدام یا عملی باشد که شما مایلید بازدیدکنندگان سایت به آن بپردازند. این عملیات میتواند هرچیزی مانند یک کلیک ساده روی بخشی از سایت باشد تا انجام خرید آنلاین از سایت انجام شود.
هر اپلیکیشن و وبسایتی معمولا چندین هدف مختلف را به عنوان «تبدیل» تعریف میکنند و هر کدام نرخ تبدیل مخصوص به خود را دارند.
پیشنهاد سیتی سایت: هک رشد؛ ۳ نمونه موفق و ۱۲ تکنیک برای افزایش نرخ تبدیل
چرا نرخ تبدیل از اهمیت بالایی برخوردار است؟
ردیابی نرخ تبدیل به شما این امکان را میدهد که عملکرد سایت و صفحات خاصی را اندازهگیری کنید.
اطلاع داشتن از اینکه دقیقا چه درصدی از بازدیدکنندگان سایت عملیاتی که شما مدنظر دارید را روی سایت انجام میدهند میتواند به اندازهگیری میزان موفقیت سایت و همچنین پیدا کردن بخشهایی که نیاز به بهبود دارند کمک کند.
بهبود دادن نرخ تبدیل به شما کمک میکند بدون افزایش میزان بازدید، میزان فروش سایت را بالا ببرید. به عنوان مثال، اگر شما در ماه ۱۰۰۰ دلار هزینه تبلیغات برای دریافت ۵۰۰ بازدید کنید، در صورتیکه نرخ تبدیل را بهبود ببخشید، عملا ارزش ۱۰۰۰ دلاری که هزینه کردید را افزایش دادهاید. سپس میتوانید هزینه تبلیغات را کاهش دهید و همان میزان بازدهی را داشته باشید.
چطور نرخ تبدیل را بهبود دهیم؟
به فرآیند هدفگذاری، محاسبه نرخ تبدیل، و بهینه سازی سایت یا اپلیکیشن به منظور بهبود وضعیت نرخ تبدیل را بهینهسازی نرخ تبدیل یا CRO میگویند.
CRO از طریق نظریهپردازی در خصوص علل عدم تبدیل بازدیدکنندگان شروع میشود.
سپس باید روشهایی که باعث بهبود وضعیت میشود را پیدا و اجرا کرد. در اینجا باید روشهای اجرا شده را از طریق پروسه A/B Testing بررسی کرد.
در این روش دو ورژن مختلف از یک صفحه در مقایسه با هم بررسی میشود تا مشخص شود که کدام ورژن عملکرد بهتری داشته است.
یک روش مفید که در بحث UX ,UI بسیار مطرح میباشد بحث Card Sorting میباشد. در این طرح، مسیر هدف شما بهصورت فرآیندهای مجزا تفکیکشده و قسمت های مختلف این فرآیند روی چندین کارت مشخص شدهاند و در اختیار جامعهی کوچکی از کاربران قرار میگیرند.
کاربران بر اساس نظر شخصی و اینکه ترجیح میدهند مسیر هدف چگونه باشد، ترتیب کارها را مشخص میکنند. هر کدام از نوع چینش که آمار بالاتری داشته باشند به عنوان مسیر اصلی هدف انتخاب میشوند .
بد نیست بدانید که در اکثر سایتها، فرآیند خرید محصول بیشترین ریزش مشتریان را دارد و اگر در این فرآیند بهبود ایجاد کنید، حتی اگر کاربران سایت شما افزایشی نداشته باشند، آمار تبدیل کاربران قدیمی به مشتریان جدید افزایش خواهد داشت.
این فرآیند از جمله اصلیترین نکات در طراحی وب سایت میباشد و باید در طراحی سایت حرفه ای حتما رعایت شود.
بهینهسازی نرخ تبدیل در عمل
نمونه واقعیای از CRO در مطالعه موردی شرکت ComScore که یک شرکت آنالیتیکس است شرح داده شده است.
در شروع شرکت هدفگذاریای براساس صفحه محصولات خود انجام داد، نرخ تبدیل را مشخص کرد و سپس آزمایشی براساس ایدههای مختلف برای بهبود نرخ تبدیل انجام داد. نظریهای که مطرح کردند براین اساس بود که اگر نظرات مشتریان روی صفحه اصلی سایت نمایش داده شود، میزان اعتماد بازدیدکنندگان را افزایش خواهد داد و باعث بهبود یافتن نرخ تبدیل میشود.
آنها هم چنین ورژنی از صفحه را بررسی کردند که شامل لوگوی شرکتهای مشتری و نظرات آنها درباره سایت بود. از طریق این آزمایش مشخص شد صفحهای که لوگو و نظرات مشتریان را نمایش میداد، ۶۹ درصد بهتر از صفحه اصلی عمل کرد.
این یک نمونه واضح است که چطور یک شرکت توانست نرخ تبدیل خود را از طریق ارزیابی وضعیت فعلی سایت و انجام آزمایشات مختلف بهبود بخشد.
نرخ تبدیل سایت خود را با Optimizely ارتقا دهید
Optimizely جزو پلتفرمهای پیشرو در زمینه آزمایش A/B و فرآیندهای بهبود نرخ تبدیل میباشد. نصب Optimizely بسیار آسان بوده و فقط باید کد Javascript آن را روی سایت خود قرار دهید.
وقتی Optimizely فعال شود شما میتوانید بهراحتی و بدون احتیاج به کدنویسی تغییرات لازم را از طریق ویرایشگر تصویری آن انجام دهید.
اجرای آزمایشها به سادگی یک کلیک است. Optimizely به صورت خودکار ورژنهای مختلفی از صفحات را به بازدیدکنندگان نمایش میدهد.
بعد از اینکه آزمایش فعال شود Optimizely به شما اطلاع میدهد چه زمانی دادههای آماری به مقدار کافی جمعآوری شده است و میتواند با اطمینان نظر دهد که آیا تغییرات اعمال شده باعث بهبود نرخ تبدیل شدند یا خیر.
بهتر از همه این موارد، رایگان بودن Optimizely است. میتوانید همین حالا روی سایت فعالش کنید.
منبع :
optimizely