طراحی سایت

طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم که طراحی سایت ریسپانسیو چیست، بایست بدانیم با رشد روزافزون فناوری در زمینه ابزارهای موبایلی از جمله گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، بستر اینترنت و سایت‌های اینترنتی نیز باید با در نظر گرفتن ابزارهای موبایلی خود را به گونه‌ای تطبیق دهند که مخاطبان موبایل را از دست ندهند. در این مقاله شما را با لزوم طراحی سایت واکنش گرا آشنا خواهیم کرد.

از همین رو لازم است که در طراحی وبسایت‌هایتان به گونه‌ای عمل کنید که علاه بر کامپیوترهای شخصی، نمایش وبسایت در ابزارهای موبایلی هم کاربرپسند بوده و عناصر صفحه چینش مناسبی داشته باشند. برای حل این چالش یک راهکار این است که برای هر وسیله یک شکل نمایش از وبسایت را طراحی کنید. مثلاً دو نسخه از وبسایت را طراحی کنید، به گونه‌ای که یک نسخه مربوط به کامپیوترهای شخصی بوده و نسخه دیگر به گونه‌ای طراحی شود که نمایش مناسبی در گوشی‌های موبایل داشته باشد. اما یک مسأله اینجا مطرح می‌شود و آن اینکه شما نهایتاً یک نسخه از وبسایت در سایز دسکتاپ و نسخه دیگری برای یک سایز از موبایل طراحی می‌کنید. اما همانطور که مستحضر هستید امروزه ابزارهای موبایلی مختلفی با ابعاد مختلف وجود دارند و مسلماً طراحی سایت برای هر سایز از این ابزارها بسیار زمان بر خواهد بود و از لحاظ اقتصادی نیز به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست.

از این رو طراحان وبسایت متدی از طراحی تحت عنوان طراحی سایت ریسپانسیو یا طراحی واکنش‌گرا را مورد استفاده قرار می‌دهند تا علاوه بر نمایش مناسب وبسایت در ابعاد مختلف نیازی به انجام چندین طراحی وجود نداشته باشد. در بیانی ساده، طراحی سایت ریسپانسیو نوعی از طراحی است که در آن همه محتوای وبسایت، تصاویر و ساختار آن در انواع مختلف گجت‌ها به درستی قابل مشاهده باشد. برای مثال اگر کاربری از طریق کامپیوتر دسکتاپ اقدام به مشاهده یک وبسایت کرد بتواند همان وبسایت را در ابعاد کوچکتر ابزارهای موبایلی نیز مشاهده کند.

با طراحی وب سایت ریسپانسیو شما نگرانی بابت عدم نمایش بخشی از وبسایت و یا نمایش نامناسب آن در ابزارهای با ابعاد مختلف نخواهد داشت. البته دلایل دیگری نیز وجود دارد که ضرورت استفاده از طراحی ریسپانسیو سایت‌ ها را ایجاب می‌کند که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 طراحی وب سایت ریسپانسیو

– استفاده از موبایل‌ها در حال افزایش است

اگر به پیرامون خود نگاه کنید افراد بسیاری را در حال استفاده از گوشی‌‌های همراه خواهید دید. حتی به نظر می‌رسد که موبایل عضوی از بدن بعضی از افراد شده است 😀 و برای لحظه‌ای آن را از خود جدا نمی‌کنند. با مشاهده آمار زیر می‌توان فهمید استفاده از موبایل اخیراً به چه صورت افزایش یافته است.

در حال حاضر بیش از 20٪ جستجوهای انجام شده در گوگل توسط موبایل‌ها صورت می‌پذیرد.

در سال 2012 در حدود نیمی از جستجوهای محلی توسط موبایل انجام شده است.

– 25٪ از کاربران اینترنت فقط توسط موبایل خود از اینترنت استفاده می‌کنند و هیچگونه استفاده‌ای از کامپیوتر شخصی برای اتصال به اینترنت ندارند.

حدود 25٪ از ایمیل‌ها توسط موبایل چک می‌شوند و در حدود 10٪ افراد نیز توسط تبلت‌ها ارسال و دریافت ایمیل را انجام می‌دهند.

در سال 2014 میزان استفاده از اینترنت توسط موبایل‌ها از کامپیوترها سبقت گرفته است.

در حال حاضر در حدود 4 میلیاد عدد گوشی همراه فعال در دنیا وجود دارد که در حدود ۱ میلیاد و ۸۰۰ میلیون عدد از این تعداد گوشی‌های هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت می‌باشند

با مشاهده این آمار می‌توان اهمیت ابزارهای موبایلی و ضرورت نمایش مناسب وبسایت برای این ابزارها را دریافت. ممکن است در خصوص وبسایت‌هایی که دارای اپلیکیشن اختصاصی موبایل برای وبسایت خود هستند این سؤال مطرح شود که

با وجود اپ‌های اختصاصی موبایل، ضرورت طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

پاسخ این سؤال بدون شک بله می‌باشد. چرا که اولاً همه کاربران ممکن است اپلیکیشن شما را بر روی گوشی همراه خود نصب نکنند و نکته دوم اینکه ممکن است افرادی از طریق موتورهای جستجو سایت شما را پیدا کنند و در صورتی که برای ورود اول تجربه مناسبی از ظاهر وبسایت شما کسب نکنند احتمال بازگشت آن‌ها و نصب اپلیکیشن بسیار کم خواهد شد.

– توسط گوگل توصیه شده است

همه ما می‌دانیم که در حال حاضر گوگل مهم‌ترین مفهوم اینترنت است. این کمپانی بزرگ ادعا می‌کند که در سال 2013 حدود 67٪ از بازار جستجوی اینترنت را در اختیار خود داشته است و همین امر نیز باعث شده است که به عنوان محبوب‌ترین و مهم‌ترین موتور جستجوی جهان در نظر گرفته شود. بنابراین اگر گوگل استفاده از طراحی ریسپانسیو برای نمایش مناسب وبسایت در ابعاد مختلف را توصیه می‌کند، حتماً باید این توصیه را در نظر گرفت و از متد طراحی ریسپانسیو در ایجاد وبسایت‌ها بهره گرفت. اما شاید این سؤال مطرح شود که

چرا گوگل طراحی ریسپانسیو را توصیه می‌کند؟

برای گوگل بسیار کارآمد است که با یکبار ارسال خزنده خود به یک وبسایت بتواند تمام محتوای آن را ایندکس کند فرآیندی که در سایت‌های ریسپانسیو به دلیل یکپارچه بودن فایل‌های HTML و َURLها به سادگی قابل انجام است. اما اگر فرضاً طراحی به گونه‌ای باشد که یک نسخه از وبسایت ببرای کامپیوترهای دسکتاپ باشد و نسخه دیگری برای موبایل ایجاد شده باشد، خزنده گوگل دو محتوای یکسان را با دو URL متفاوت (یکی برای دسکتاپ و دیگری برای موبایل) ایندکس می‌کند و این از نظر گوگل مناسب نیست.

همچنین هنگامی که محتوای یک وبسایت تنها توسط یک URL قابل دسترسی باشد، اشتراک‌گذاری محتوای و تعامل برقرار کردن با آن برای کاربران بسیار آسانتر خواهد بود. گوگل ترجیح می‌دهد که محتوای به اشتراک‌گذاری شده از یک سایت در شبکه‌های اجتماعی به نسخه موبایل هدایت نشود چرا که اگر کاربری از طریق کامپیوتر دسکتاپ به نسخه موبایل هدایت شود امکانات کمتری از وبسایت را مشاهده خواهد کرد زیرا این نسخه مخصوص ابزارهای موبایل است و همین امر باعث نارضایتی کاربر خواهد شد. کاربر ناراضی نیز به سرعت سایت شما را ترک خواهد کرد و مدت زمان کم حضور کاربران در وبسایت شما باعث کاهش رتبه سایت در موتورهای جستجو و افت سئو سایت می‌شود.

– طراحی سایت ریسپانسیو تجربه کاربری بهتری را به ارمغان می‌آورد

طراحی ریسپانسیو رضایت کاربر از تعامل با وبسایت را تا حد بالایی افزایش می‌دهد. برخلاف وبسایت‌هایی که طراحی ریسپانسیو ندارند، در وبسایت‌های ایجاد شده بر اساس این متد طراحی کاربر موبایلی احتیاجی به زوم کردن بر روی عناصر صفحه و اسکرول کردن صفحه به وبسایت به سمت چپ یا راست ندارد. کاربری که تجربه مناسبی در استفاده از وبسایت شما داشته باشد اعماد بیشتری به وبسایت خواهد داشت و امکان مراجعه مجدد این کاربر به وبسایت نیز بیشتر خواهد بود. اگر وبسایتتان فروشگاهی باشد فروش شما افزایش می‌یابد، اگر وبسایتتان در زمینه معرفی محصولات و یا شرکت فعال باشد خاطره بهتری از محصول یا شرکت در ذهن کاربر باقی می‌ماند و بسیار از مزایای دیگر که باعث می‌شود ضرورت استفاده از طراحی ریسپانسیو در طراحی وب سایت ها را درک کنیم.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *